HD dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 09:32
sinds kort doet mijn hd opeens vreemd een 80gig wd maar nu start me pc geen eens op als ie is aangesloten dan ziet ie de ide devices enzo niet (hij maakt ook een vreemd geluid)

The first casualty in war is always the truth...

Verwijderd

heb ik ook wel eens gehad, komt waarschijnlijk door de harde schijf. Het wil nog wel eens helpen om een andere IDE kabel te gebruiken en/of je instellingen te veranderen (master/slave).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de OM FAQ

Mijn harddisk maakt een vreemd geluid.. Gaat/is het nu kapot?

Vaak zijn vreemde tikken of andere apparte geluiden wel een indicatie dat je harddisk zn beste tijd gehad heeft. Dit is echter vrij makkelijk te controleren. De meeste fabrikanten hebben een tooltje ontwikkeld om de status van je harddisk uit te lezen, en verder heeft je systeembios vaak een S.M.A.R.T. functie. Door deze functie te enablen zal er vaak een error-melding verschijnen als de harde schijf niet meer goed is.

De volgende tools zijn te vinden:

• Maxtor : Powermax

• IBM: Drive Fitness Test

• Seagate: Seatools

• Fujitsu: Fujitsu ata diagnostics tool

• Western Digital: Data Lifeguard

• Als deze tests fouten geven, dan kun je of de harddisk terugbrengen naar de winkel en garantie claimen of een RMA aanvragen via de website van de harddisk fabrikant. Je krijgt meestal 1 jaar garantie van de winkel, terwijl dat direct bij de fabrikant meestal 3 jaar is. In de winkel kun je je harddisk laten testen en vaak krijg je diezelfde dag nog een nieuwe mee, als ze bevestigen dat de harddisk kapot is. Bij een RMA moet je een formuliertje invullen, waarna je meestal de instructies krijgt om je harddisk te verpakken en natuurlijk het adres waarheen de harddisk verzonden moet worden. Je krijgt meestal binnen een week, hooguit een maand, een nieuwe harddisk teruggestuurd.

Is wel duidelijk genoeg zo, lijkt me :)

Dit topic is gesloten.