[onderzoek] Zeer vereenvoudigd koelblok

Pagina: 1
Acties:

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 09:11

Robert

You have your answer..

Topicstarter
Ik doe voor mijn PWS een onderzoek naar waterkoeling en wil daar dus allemaal proeven mee gaan doen. Nu moet ik allereerst natuurlijk koelblokken gaan maken van verschillende materialen (koper, alu) maar ze moeten wel precies hetzelfde zijn en ik moet er onderzoek mee doen, ik denk dat het het makkelijkst was als ik gewoon een blokje neem van normale afmetingen voor een koelblok en daar een mooi gat in boor (keurig recht en zonder kartels oid want het moet simpel blijven)

Alles goed en aardig, maar dit ga ik dus testen op mijn systeem; 900mhz athlon thunderbird. Nu was mijn vraag of dit goed gaat werken met gewoon water uit een reservoir (geen radiator in principe). Bij koelblokken is het meestal natuurlijk zo dat er een veel groter oppervlakte voor uitwisseling van warmte is tussen het blok en het water.

Alvast bedankt :)
ps) Heb zelf nog nooit een waterkoeling gebouwd

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik begrijp je niet helemaal, als ik dat stukje over het blokje lees dan heb ik het idee dat er maar 1 gat in komt en het water dus niet ververst wordt.
Als ik dan verder lees zie ik dat je het wel over een reservoir hebt dus wel verversing van het water (wat dus zeker wel nogig is).

Als het dus om te testen is zou ik inderdaad geen radiator nemen en gewoon in het bios kijken hoe warm het is na een bepaalde tijd, dan wel bij elk ander blokje met dezelfde water temp beginnen en telkens na dezelfde tijd je temp bekijken want zonder radiator wordt het water warmer en warmer.

Verwijderd

Ik heb ook gewoon alleen een emmer naast mijn pc staan en die houdt mijn athlon rond de 55 graden, maar ik heb het blok van een oude HS en plexi gemaakt dus die heeft best wel oppervlak... En da's best belangrijk. Ik denk niet dat een blok met een gat echt lekker gaat werken dus...

• Robert

Robert

You have your answer..

Topicstarter
Sneezydevil schreef op 03 september 2002 @ 12:32:
Ik begrijp je niet helemaal, als ik dat stukje over het blokje lees dan heb ik het idee dat er maar 1 gat in komt en het water dus niet ververst wordt.
Ja sorry had ik idd misschien niet helemaal goed uitgelegd. Er komt dus een gat in waar het water doorheen stroomt :)
En dat water koelt toch weer af op de terugweg en in het reservoir lijkt me ? Maar goed, misschien dat ik het wel met een radiator ga doen. Maar dan nog weet ik dus nog niet of 1 gat in een koelblok goed genoeg is.

Anders maak ik het wel gewoon en kijk of het een beetje koelt. Of heeft iemand een beter idee hiervoor ? (moet dus redelijk eenvoudig te maken zijn en als het even kan; de oppervlakte van het contact tussen water en koelblok moet te meten zijn.

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

zonder radiator is wel makkelijk omdat je dan kan zien hoe snel je water warm wordt en wat voor gevolgen het heeft, hoe kleiner het reservoir hoe sneller je iets weet!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Kleine waarschuwing: thermodynamica is _niet_ simpel! Ik was oorspronkelijk ook van plan mijn PWS over een hypothetische waterkoelingssetup (die toevallig ook in mn pc zit ;)) te gaan doen, maar dat werd nogal sterk afgeraden. Zo simpel mogelijk houden dus! En dan kun je die radiator er net zo goed uit laten :)

Ik zou uberhaupt een andere warmtebron zoeken. Je proc is natuurlijk erg leuk, maar je word helemaal simpel als je voor de 10e keer een blok erop moet monteren. En natuurlijk nog zorgen dat de koelprut er even goed op zit, dat'ie elke keer evenveel belast wordt, etc. En ondertussen hopen dat je niet per ongeluk een keertje je core crunched...

Neem liever een electrische kookplaat of iets dergelijks, waarvan je precies weet hoeveel Watts'ie verbruikt. Bespaart je een hoop extra kopzorgen :D

offtopic:
Mooie radiator Sade, hebbik ook. Hoe heb jij slangen er opgezet, gewoon slangklemmen? Stomme ding lekt hier! Totdat ik ducktape inzette dat is >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In het pro-cast topic hebben we wat verschillende blokjes besproken. Zelf ben ik ook aan het simuleren gegaan met Cosmos designstar.

Als basis heb ik ook een simpel blokje genomen van 5x5x5 cm, met een gat van 2 cm erin. Dit heb ik gesimuleerd met een warmte-invoer van 100 watt (erg veel, weet ik) en de temperatuur liep op tot over de 200 graden.

Let hier dus even op als je met je eigen cpu aan het werk gaat, ook een kookplaat of strijkbout (bv. 1000 watt) zal dus wat aparte resultaten geven.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
1 ding: je hebt dikke apparatuur nodig om die blokken mooi te boren. Ik heb het op school gedaan, ook voor me pws, en we hebben 2 boortjes gesloopt: 1 verbrijseld en 1 zit nu nog in het blok. Ik zou dus naar delf oid gaan om het echt mooi te laten boren. Daar kunnen ze het echt perfect doen. en omdat het voor je pws is helpen ze je graag.

• Robert

Robert

You have your answer..

Topicstarter
Dat wordt nog lastig zo te horen...maar goed, ik kan het natuurlijk zo simpel houden als ik wil (hoop ik :) ), maar bedankt voor de tips iig.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb gewoon een grote bak bij de Xenos gekocht, past zo'n 15 liter water in.

In de deksel heb ik 1 gat gemaakt voor een 80mm fan @5 volt en 1 groot gat voor de outtake en de slangen.

Mijn water wordt max 31 graden bij een kamertemp van 25 graden :)

Werkt zeer goed als je kijkt hoeveel lucht ik erdoorheen blaas.

Je moet alleen wel het water af en toe bijvullen want als er minder inzit gaat de watertemp omhoog.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1