PC100 + PC133

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraag over PC100 geheugen ism. PC133 geheugen.
de vraag is simpel: stel je hebt PC133 geheugen in slot 1 zitten en PC100 in slot 2, gaat het 133 mhz geheugen dan op 100 mhz lopen of wordt de 100 mhz omhooggetokken naar 133 mhz???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaEagle
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2024

ThaEagle

Debian GNU/Linux

Ligt eraan op welke bussnelheid jij je mobo instelt :)

ALs je je mobobus op 100 zet zal al het geheugen draaien op 100
ALs je je mobobus op 133 zet zal al het geheugen draaien op 133 (niet zonder problemen want je overclocked dan je 100Mhz geheugen reep)

Suc6 ! :)

Epox 8KRA2+ AMD Athlon 2400+ 768 Mb DDR Club3D Nvidia Geforce 5900 XT Asus 50x CD-rom AOpen 4x CD-R Maxtor 60 GB UDMA 133 Seagate 160 GB UDMA100 HP M700 WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:50

TwoR

Gekleurde stippen

(jarig!)
Volgens mij gaat het 133 Mhz ook op 100 Mhz lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het geheugen is even snel als de langzaamste module. Je kunt het PC100 geheugen overklokken maar dat heeft vaak negatieve gevolgen voor de stabiliteit van het hele systeem.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak kun je een niet CAS2 PC133 reepje op 100 MHz wel op CAS2 draaien. Misschien kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

een een CAS2 PC100 reepje wil ook nog welles op CAS3 PC133 :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PC100 cas2 module had ik hier in een ECS K7S5A op 133MHz Cas2 draaien, zonder problemen. Dat terwijl een klote PC133 cas3 reepje niet eens op 66MHz cas2 wou draaien.
PC133 en PC100 zegt mij nix meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, het enige juiste antwoord is van ThaEagle- het geheugen draait zo snel als het aangestuurd wordt vanuit de northbridge. De aanduiding van PC100, PC133 geeft hooguit aan wat de maximum gegarandeerde snelheid ervan is.

Omdat er (in de 'normale' markt) geen dual channel SDR-SDRAM mobo's zijn en al helemaal geen die de twee kanalen op aparte snelheden kunnen aanspreken is het dus verstandig om de geheugenbus in te stellen op de laagste maximumsnelheid als je meerdere modules hebt.

Soms zit er genoeg rek in een PC100 module om hem op 133MHz te laten draaien, maar reken daar maar niet op. Gewoon proberen wat nog draait...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op 03 september 2002 @ 13:53:
PC100 cas2 module had ik hier in een ECS K7S5A op 133MHz Cas2 draaien, zonder problemen. Dat terwijl een klote PC133 cas3 reepje niet eens op 66MHz cas2 wou draaien.
PC133 en PC100 zegt mij nix meer :)
Gna, en ik maar denken dat de K7S5A alleen mbt DDR kieskeurig was :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cas? Was da? (kweet ook niej allus...) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 15:44:
Cas? Was da? (kweet ook niej allus...) :|
Column Array Strobe - zie de PMG FAQ, er staat uitgelegd wat het precies inhoudt.

In lekentaal:
Hoe lager je CAS, des te sneller je RAM (op een bepaald aantal MHz, 100MHz CAS2 is nog steeds trager dan 133MHz CAS3), maar des te hoger de eisen aan je hardware. Daarom is CAS2 geheugen ook duurder dan CAS3; je kunt CAS3 geheugen soms wel op CAS2 draaien, maar eigenlijk ben je dan aan het OCen, dus met alle risico's vandien (nee, je reepje gaat er NIET kapot aan, itt CPU is temperatuur niet het probleem, maar stabiliteit kan niet altijd gegarandeerd worden)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 22:38

AB2ND

Vonkenboer

t geheugen gaat gewoon op de snelheid van je fsb lopen

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dion_b schreef op 03 september 2002 @ 13:59:
[...]

Gna, en ik maar denken dat de K7S5A alleen mbt DDR kieskeurig was :z
In die ECS K7S5A gaf die DIMM helemaal niet eens een piep :(
Die 66MHz cas2 die niet wou werken was in een Celeron in een QDI i440BX bordje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:28
Dus als ik in een 100 mhz FSB systeem alleen maar 133 Mhz geheugen stop kan ik deze wel op 100 mhz Cas2 zetten (of gaat dit automatisch ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 03 september 2002 @ 18:01:
Dus als ik in een 100 mhz FSB systeem alleen maar 133 Mhz geheugen stop kan ik deze wel op 100 mhz Cas2 zetten (of gaat dit automatisch ?)
Jawel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:02
Matsu_matsu schreef op 03 september 2002 @ 18:01:

Dat gaat soms automatisch ja, mits het in de SPD staat (staat veelal een alternatieve snelheids setting in met bijbehorende CL parameter, dus naast 133MHz CL3 een 100MHz CL2 vermelding) en je bord de SPD fatsoenlijk uit kan lezen en de instellingen overeenkomstig overneemt. Maar dit is lang niet altijd zo; niet alle PC133 CL3 DIMM's doen gegarandeerd CL2 bij een lagere snelheid. Zelf ff proberen dus :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaEagle schreef op 03 september 2002 @ 11:49:
Ligt eraan op welke bussnelheid jij je mobo instelt :)

ALs je je mobobus op 100 zet zal al het geheugen draaien op 100
ALs je je mobobus op 133 zet zal al het geheugen draaien op 133 (niet zonder problemen want je overclocked dan je 100Mhz geheugen reep)

Suc6 ! :)
COMPLETE BULLSHIT!

een FSB settings zijn _onafhankelijk_ van de snelheid van het geheugen. Okej ff een stukje uitleg...

FSB staat voor Frond Side Bus dat is doorvoer snelheid van wat de CPU door _KAN_ voeren. Als je bijf 2x66 mhz geheugen op 133 cpu zet is het ontiegelijk traag omdat je maar 66 mhz doorvoert

Het is alleen niet meer zo bij DDR en Rimm

correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Al dat gezeur over die snelheden, hier een overzicht van hoe het nu echt zit!
Voorbeeld is voor een AMD, maar de structuur is voor praktisch elk moederbord hetzelfde.
Alle snelheden zijn praktisch onafhankelijk van elkaar en gebaseerd op een bais ferquentie van een of ander kristal dat op je mobo zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.cosin.nl/KT333_flow.jpeg

En ja het is makkelijker om de FSB dezelfde snelheid te geven als je geheugen. Zeker als je gaat overklokken levert dat prestatie winst aangezien er dan de vertaalslag 1 op 1 is ipv 3 : 4

Heb zo ff geen schema met SDRAM, maar dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20

SvEn

a.k.a sv3nrg

alle twee lopen ze op 100Mhz ;-)

Dat schema gaat dus over DDR Ram en hij heeft het over SD-Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
En maakt dat iets uit ? Niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:57:
[...]

COMPLETE BULLSHIT!

een FSB settings zijn _onafhankelijk_ van de snelheid van het geheugen. Okej ff een stukje uitleg...

FSB staat voor Frond Side Bus dat is doorvoer snelheid van wat de CPU door _KAN_ voeren. Als je bijf 2x66 mhz geheugen op 133 cpu zet is het ontiegelijk traag omdat je maar 66 mhz doorvoert

correct me if i'm wrong
Ik vind jouw opmerkingen die ik in bold heb aangedikt tamelijk misplaatst; eerst beschuldig je iemand keihard van onzin op een manier die me overigens he-le-maal niet bevalt (het is affronterend, dus niet meer doen a.u.b.) en vervolgens verschuil je jezelf achter een kleine 'correct me if i'm wrong'? Kom, het is gebruik makend van zulke bewoordingen, het één of het ander.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:57:
[...]

COMPLETE BULLSHIT!

correct me if i'm wrong
tsssss, en dan weet ie het niet eens zeker ... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Volgens mij is CS_maDDog nu helemaal de kluts kwijt :+

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnux
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 11:46:
ik heb een vraag over PC100 geheugen ism. PC133 geheugen.
de vraag is simpel: stel je hebt PC133 geheugen in slot 1 zitten en PC100 in slot 2, gaat het 133 mhz geheugen dan op 100 mhz lopen of wordt de 100 mhz omhooggetokken naar 133 mhz???
Het antwoord :
Dat ligt aan je mobo en de instellingen die je heb gemaakt.
Maar als je niks aan je mobo heb gedaan, dan mag je verwachten dat het geheugen omlaag getrokken wordt naar 100Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb hier 1x 128 pc100 en 2x 128 pc133 en draait op 100Mhz
en werkt gewoon hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vgouw schreef op 03 september 2002 @ 19:39:
Al dat gezeur over die snelheden, hier een overzicht van hoe het nu echt zit!
Voorbeeld is voor een AMD, maar de structuur is voor praktisch elk moederbord hetzelfde.
Alle snelheden zijn praktisch onafhankelijk van elkaar en gebaseerd op een bais ferquentie van een of ander kristal dat op je mobo zit.
Tja, en dat hangt af van je chipset, speciefieker of hij synchroon of asynchroon ontworpen is. Asynch is veel veelzijdiger, maar synch is zonder meer sneller (asynch brengt flinke latencies met zich mee). Bij pakweg een P4 is omwille van de wat obscure FSB iedere chipset per definitie asynch; Via staat er sinds jaar en dag (iig de MVP3, maar allicht nog verder terug, denk aan de mogelijkheid van de VP1 om met een SIMM te booten en zelfs wat afgeknepen te draaien) bekend om asynch ontwerpen, maar AMD heeft bijvoorbeeld nog nooit een asynch chipset ontworpen (muv de 640, wat gewoon een gerelabelde VP2 was) en Intel toont zich keer op keer voorstander van synchroon als het kan (denk hier vooral aan de i440BX, niet de minste chipset...)

En als je het over PC100 en PC133 hebt, is alleen de SoA platform per definitie asynch (muv die ene Gigabyte AMD750 SoA mobo) en zijn op de brakke i810 na alle Intel chipest synch-only. Dus is het waarschijnlijk dat jouw verhaal niet opgaat...
[afbeelding]

En ja het is makkelijker om de FSB dezelfde snelheid te geven als je geheugen. Zeker als je gaat overklokken levert dat prestatie winst aangezien er dan de vertaalslag 1 op 1 is ipv 3 : 4
Yup, dat zeker. Denk aan de bushalte- als 2 bussen tegelijk aankomen en iedereen rechtstreeks kan overstappen, dan heeft niemand lange wachttijden, maar als de 2 niet tegelijk aankomen zullen de meeste reizigers een tijdje moeten wachten.
Heb zo ff geen schema met SDRAM, maar dat maakt niks uit.
Tja, zo'n schema voor vrijwel ieder geheugentype zou identiek zijn, het geheugengedeelte zit er gewoon aangeplakt. Met een etiket 'EDO' of 'RDRAM' had dat ook gekund...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
veel posts zijn redelijk tegenstrijdig, maar alles in overweging nemend denk ik dat het het verstandigst is om de boel op 100 mhz te laten lopen, bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
waar het om gaat is wat je mobo aankan. Als je mobo gewoon pc133 ondersteunt kan je proberen om die pc-100 daar ook op te laten lopen. Als dat niet lukt, draai ze dan beiden op 100 mhz. De FSB (cpu-mobo verbinding) mag op een heel andere speed lopen, dat kan in geval van een p4 zelfs 400 zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thettes schreef op 03 september 2002 @ 23:49:
waar het om gaat is wat je mobo aankan. Als je mobo gewoon pc133 ondersteunt kan je proberen om die pc-100 daar ook op te laten lopen. Als dat niet lukt, draai ze dan beiden op 100 mhz. De FSB (cpu-mobo verbinding) mag op een heel andere speed lopen, dat kan in geval van een p4 zelfs 400 zijn!
Eh, nee, de P4 heeft een FSB die op 100 of 133MHz draait, maar met quad data rate, dus 4 stukken info per tik...

Maar met die mobo opmerking snij je wel iets interessants aan- CS_maDDog, post nou ff wat voor mobo je hebt, dan zien we of deze discussie ergens op slaat in dit geval

* dion_b verwacht ondertussen een i440LX ofzo te zien... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
dion_b schreef op 04 september 2002 @ 01:43:
[...]

Eh, nee, de P4 heeft een FSB die op 100 of 133MHz draait, maar met quad data rate, dus 4 stukken info per tik...

Maar met die mobo opmerking snij je wel iets interessants aan- CS_maDDog, post nou ff wat voor mobo je hebt, dan zien we of deze discussie ergens op slaat in dit geval

* dion_b verwacht ondertussen een i440LX ofzo te zien... :z
Bedankt voor de verbetering ;), ik probeerde het makkelijk uit te leggen door effectieve datarate te gebruiken. en in geval van een amd 100 of 133 double data rate (200 of 266 dus)

bdw, ik dacht dat er geen 533 FSB sdram p4 mobo's waren:? ?
Pagina: 1