draadloos netwerk+router bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
op de budget manier
ik ga waarschijnlijk de zonnet breedband family aanschaffen, USB MODEM(geen router zoals in subject staat ;) ) dus
daarbij heb ik een laptop en 1 gewone pc die op internet moeten kunnen

nu moet die modem waarschijnlijk vanwege het usb direct op een pc aangesloten worden..
daarvoor heb ik een simpel servertje in gedachte windows 2000 met proxy 2.0 en een firewalltje ofzo
dan voor de laptop zowiezo een draadloze verbinding en eventueel voor de andere pc ook, maar deze laatste kan eventueel ook via utp aangesloten worden.

tot nu toe het goedkoopste wat ik gezien heb, is een setje van Netgear
229 euro voor het access point
109 euro voor de pcmcia card
59 euro voor de pci card

gaat mijn ideetje zo een beetje werken? of hebben jullie advies om 't anders te doen?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:50
Er bestaan gewoon stand-alone(hardware) routers die adsl usb ondersteunen, alleen eenmalig is voor de configuratie een pc nodig!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• rreevvss
maar daarmee zou ik dus maar met 1 pc vd router gebruik kunnen maken toch?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

kijk eens op http://www.draytek.nl hebben ze genoeg xDSL routers evt. met ingebouwd modem en Wireless. Kan je met meerdere pc's op internetten en hoeft maar 1X geconfigureerd worden.

Trouwens W2k en proxy 2.0 kunnen problemen met elkaar geven, kijk voor je gaat installeren eerst even op de site van MicroSoft of neem MicroSoft ISA server, deze is apart voor W2k gemaakt.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Jorn
rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 11:41:
maar daarmee zou ik dus maar met 1 pc vd router gebruik kunnen maken toch?
Nee, de router sluit je aan op je ap/switch, er zit een max van 255 pc's aan(meestal, dit is iptechnisch).

• rreevvss
de router wordt standaard bij 't pakket geleverd (gratis nogwel)
dus die ga ik 99% zeken toch niet vervangen, alleen zou ik het draadloze netwerk dan in elkaar moeten knopen
en ook al neem in router die geschikt is voor draadloos netwerk.. kan ik er nog steeds niet met m'n laptop en pc op ;)

en w2k met proxy 2 werkt prima :) diverse server draaien er perfect mee
ISA gaat ook wel, maar soms door de VELE opties kan 't erg onoverzichtelijk worden ;)
dus ik denk dat als ik een server neerzet, dat er 2.0 op komt :) wou zelfs eigenlijk een NT 4 server nemen.. maar dan doet usb 't weer nie ...... :(

• Jorn
Jij snapt het denk ik niet helemaal:

Een router is om internet te delen naar meerdere pc's.
Die usb die jij bedoeld is om je adsl modem op aan te sluiten, op het router sluit je dmv utp je ap aan, als er meerdere poorten op je router zitten kun je die pc gewoon bekabeld aansluiten, anders met een hub/switch of draadloos!

• rreevvss
aha OEPS, ik ga dus helemaal geen Router krijgen.. maar een Modem..
sorry.. tikfoutje zal ik maar zeggen :P
dus dan MOET ik wel een server gaan gebruiken (aangezien ik geen zin heb om een router te kopen ;) )

zit ik zo weer een beetje op te rit? ff editje doen :)

• Jorn
rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 12:02:
aha OEPS, ik ga dus helemaal geen Router krijgen.. maar een Modem..
sorry.. tikfoutje zal ik maar zeggen :P
dus dan MOET ik wel een server gaan gebruiken (aangezien ik geen zin heb om een router te kopen ;) )

zit ik zo weer een beetje op te rit? ff editje doen :)
Ik denk dat het zo weer klopt ja, tenzij je en een router en een modem krijgt, misschien een aanbieding, zal het zo ff opzoeken.

edit:

Is met gratis modem, geen router.
Maar omdat je toch een wireless ap moet kopen, waarom dan geen met ingebouwd router: http://www.e-tech.nu/producten/netwerk_wirelessrouter.htm
Is nog vrij goedkoop, zal eens ff prijzen opzoeken.
Zit ook een ingebouwde 4poorts 10/100 switch in, dus kun je ook je pc met een kabel er op aansluiten.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 11:54:
de router wordt standaard bij 't pakket geleverd (gratis nogwel)
dus die ga ik 99% zeken toch niet vervangen, alleen zou ik het draadloze netwerk dan in elkaar moeten knopen
en ook al neem in router die geschikt is voor draadloos netwerk.. kan ik er nog steeds niet met m'n laptop en pc op ;)

en w2k met proxy 2 werkt prima :) diverse server draaien er perfect mee
ISA gaat ook wel, maar soms door de VELE opties kan 't erg onoverzichtelijk worden ;)
dus ik denk dat als ik een server neerzet, dat er 2.0 op komt :) wou zelfs eigenlijk een NT 4 server nemen.. maar dan doet usb 't weer nie ...... :(
Dit is niet helemaal waar, er wordt nl. geen router bijgeleverd maar een Alcatel SpeedTouch Home USB modem. Hiermee kan je maar met 1 PC op het internet. Wil je met meerdere pc's op het internet dan moet je het modem op een PC aansluiten die gaat routeren en/of waar proxy op staat. (Dit is wat jij wil) Dit wil je dan verder uitbouwen naar wireless.

Het zou volgens mij goedkoper zijn als je de Alcatel SpeedTouch Home USB modem
niet zou nemen, maar een ADSL Router met ingebouwd modem en wireless, dan heb je i.p.v. een PC een modem en een WIFI access point nog maar 1 kastje staan die dit allemaal voor je regeld en je zit niet vast aan een USB modem die natuurlijk weer van drivers afhankelijk is en van een PC die altijd aan staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Luppie op 03-09-2002 12:08 . Reden: /Sorry je was me al voor ]

• Jorn
Cobra_Lup schreef op 03 september 2002 @ 12:07:
[...]

Dit is niet helemaal waar, er wordt nl. geen router bijgeleverd maar een Alcatel SpeedTouch Home USB modem. Hiermee kan je maar met 1 PC op het internet. Wil je met meerdere pc's op het internet dan moet je het modem op een PC aansluiten die gaat routeren en/of waar proxy op staat. (Dit is wat jij wil) Dit wil je dan verder uitbouwen naar wireless.

Het zou volgens mij goedkoper zijn als je de Alcatel SpeedTouch Home USB modem
niet zou nemen, maar een ADSL Router met ingebouwd modem en wireless, dan heb je i.p.v. een PC een modem en een WIFI access point nog maar 1 kastje staan die dit allemaal voor je regeld en je zit niet vast aan een USB modem die natuurlijk weer van drivers afhankelijk is en van een PC die altijd aan staat.
Hij krijgt het modem er gratis bij, en er zit ook gewoon rj45 op die router!

pricewatch: E-Tech UGate 3400 Wireless Router ADSL
voor 243 euro heb je een wirelessaccespoint plus een router plus een 4 poorts 10/100 switch in 1!

En e-tech bied goede firmware updates ongeveer eens per maand!

• rreevvss
ok.. als ik die etech router neem heb ik weer de volgende vraagjes
hij vervangt het bij geleverde modem compleet en servertje is niet meer nodig :)
maar dat wirelessaccesspoint, is dat universeel? Bijvoorbeeld wireless pcmciakaartjes van 3com of iets dergelijks werken er ook prima op?
en zou ik het bijgeleverde modem nog kunnen verkopen? heeft iemand er wat aan?

• Jorn
rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 12:53:
ok.. als ik die etech router neem heb ik weer de volgende vraagjes
hij vervangt het bij geleverde modem compleet en servertje is niet meer nodig :)
maar dat wirelessaccesspoint, is dat universeel? Bijvoorbeeld wireless pcmciakaartjes van 3com of iets dergelijks werken er ook prima op?
en zou ik het bijgeleverde modem nog kunnen verkopen? heeft iemand er wat aan?
Nee, je sluit je modem hierop aan, die heb je toch al.
En zo'n modem is te verkopen ja, maar veel krijg je er niet voor terug hoor.
En wifi is een standaard, is dus universeel, je kunt er rustig 3com kaartjes op aansluiten!
En inderdaad, het router deelt het internet, je hebt geen server meer nodig!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

j_iscool schreef op 03 september 2002 @ 13:18:
[...]

Nee, je sluit je modem hierop aan, die heb je toch al.
En zo'n modem is te verkopen ja, maar veel krijg je er niet voor terug hoor.
En wifi is een standaard, is dus universeel, je kunt er rustig 3com kaartjes op aansluiten!
En inderdaad, het router deelt het internet, je hebt geen server meer nodig!
Ik ben bang dat dat niet gaat, het modem wat je bij zonnet gratis krijgt is een Alcatel SpeedTouch Home USB modem en het lijkt me sterk dat op de E-Tech een USB aansluiting zit voor het modem. Het probleem is dus dat het gratis modem van zonnet niet is te gebruiken in combinatie met hardware routers.

De oplossing hiervoor is zoals eerder gezegd een router met ingebouwd modem of een los modem waar een Ethernet-aansluiting uit komt.

• rreevvss
klopt, usb zit niet op de e-tech router..
maar kan de e-tech router de taak van het usb modem niet overnemen?
met mxstream moet de e-tech volgens de beschrijving wel kunnen, hoe zit dat bij de versatel variant?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

De e-tech router met wireless heeft geen ingebouwd modem, deze kan dus niet de rol van het modem overnemen. Alcatel & E-Tech hebben wel routers met ingebouwd modem, maar deze hebben geen wireless.

De draytek 2600WE is een ADSL router + modem + wireless accesspoint in 1 apparaat, maar is pas in het 4e kwartaal van dit jaar leverbaar, ik schat de prijs in op € 359,- zodra deze leverbaar is.

• rreevvss
pffff... en daar gaat m'n budget oplossing ;)

zal ik dan maar een paar extra lange usb kabels kopen en zonodig omprikken als een andere pc op internet wil..
beetje omslachtig maar wel goedkoop :) en maar 1 pc tegelijk :(

• Jorn
rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 13:51:
pffff... en daar gaat m'n budget oplossing ;)

zal ik dan maar een paar extra lange usb kabels kopen en zonodig omprikken als een andere pc op internet wil..
beetje omslachtig maar wel goedkoop :) en maar 1 pc tegelijk :(
Een beetje een vage site, die van zonnet:

Modemtype: usb-modem
Ondersteunde interfaces: usb en ethernet :?

Maar ik geloof dat het idd alleen usb is, misschien kun je ergens een 2e hands alcatel modem regelen, of opbellen en vragen of je tegen een kleine meerprijs ook een ethernet modem kunt krijgen(zijn iets duurder als usb)

• rreevvss
ik heb ze ff gemaild.. of 't modem omgewisseld kon worden..
ben benieuwd OF en wanneer ik antwoord krijg :P

• Jorn
rreevvss schreef op 03 september 2002 @ 15:03:
ik heb ze ff gemaild.. of 't modem omgewisseld kon worden..
ben benieuwd OF en wanneer ik antwoord krijg :P
Meld het antwoord hier ff, ben wel benieuwd!

• rreevvss
>From: klantenservice@zonnet.nl
>To: rreevvss@hotmail.com
>
>Geachte Jeroen ,
>
>Bedankt voor uw mail, u stelde ons de volgende vraag:
>
>
>
>Geachte meneer/mevrouw,
>
>Ik ben van plan om Zonnet Breedband Family aan te schaffen.
>Nu zie ik staan bij Modemtype : USB Modem
>Maar bij Ondersteunde interfaces staat : USB en Ethernet
>Klopt dit?
>Indien het alleen USB betreft, kan dan een Ethernet modem geleverd worden
>incombinatie met de "gratis" actie?
>
>
>Met vriendelijke groeten,
>
>Jeroen >
>
>
>_________________________________________________________________
>Join the world’s largest e-mail service with MSN Hotmail.
>http://www.hotmail.com
>
>
>
>Het antwoord van Zon op uw mail:
>
>Dit is waarschijnlijk een typfout geweest op onze internetpagina. Bij Breedband family wordt momenteel alleen de USB
>modem geleverd.
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Jan Willem Beck
>Klantenservice@zonnet.nl
>
>Supersnel en onbeperkt internet is nu wel hééél voordelig met Zon Breedband
>Family
>Nu maar EUR39,- per maand en de aansluitkosten en het modem geheel gratis
>http://www.zonnet.nl/family

• rreevvss
dus alleen een usb modem..

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 12:15
j_iscool schreef op 03 September 2002 @ 11:32:
Er bestaan gewoon stand-alone(hardware) routers die adsl usb ondersteunen, alleen eenmalig is voor de configuratie een pc nodig!
Zou je mij ff kunnen vermelden waar?
En nog iets, krijg je daar geen dikke latency door?? (USB != TCP, thus hij moet het eerst "vertalen")

/edit: hebbes :D Draytek Vigor2200USB
Kost 170 euro. Kan je beter direct een multi-user modem + router in één kopen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Ruuddie op 30-12-2002 01:02 ]

Verwijderd

Bestaat er geen usb-ethernet adapter of zoiets, ik zag bij dixons wel al een ethernet-usb adapter zodat je een ethernet modem aan je usbpoort kunt hangen. Als er zoiets is moet het omgekeerd toch ook mogelijk zijn?

• Jorn
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 14:19:
Bestaat er geen usb-ethernet adapter of zoiets, ik zag bij dixons wel al een ethernet-usb adapter zodat je een ethernet modem aan je usbpoort kunt hangen. Als er zoiets is moet het omgekeerd toch ook mogelijk zijn?
Nope, dat is niet mogelijk omdat usb-->ethernet niet kan natuurlijk ivm drivers!!
En dit is al een topic met een laagje stof, schop hem dan ook niet steeds omhoog!

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:25

KMK

neem geen AP maar gewoon 2 wireless kaartjes en zet de kaart in de server in AP modus.. is sfoftware matig te doen.. dit scheelt je veel geld voor een AP

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 17:09
Simpel lijkt me:

Stap een: koop een draadloze breedband-router. Dus een router + AP in 1. En die zijn helemaal niet zo duur als men hier beweert. Bij Informatique bijvoorbeeld staat een goeie 3com voor 192 eurootjes op 't moment (die heb ik op 't oog :P) --> www.informatique.nl (of natuurlijk de pricewatch).

Stap twee: doe eerst met 1 PC en dat USB ding van Zonnet de boel testen of alles ok is enzo. Krijg je ook ondersteuning van Zonnet, wel praktisch.

Stap drie: als alles prima werkt ros je dat USB ding er weer uit en stel je je router/AP in via een RJ45 connectie (moet je dus wel een ethernetkrt in je PC hebben)

Stap vier: als 't goed is heb je nu internet via je router/AP. Nu kun je doen wat je wilt. Er zitten 4 RJ45 poortjes op, dit werkt dus als een hub/switch. Je kunt natuurlijk ook lekker een WiFi kaartje in je laptoppie stoppen en in de tuin gaan zitten (if zomer else op de bank ;)).

Stap vijf: die USB rommel die je krijgt verwijs je naar het vuilnisvat ofzo ;).

Veel plezier ;)
Pagina: 1