Toon posts:

DVI 1600x1200: welke kaart? ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op mijn werk hebben ze een 20 inch Philips TFT, met op het moment een vreselijk brak beeld.

Het scherm is op zich zeer goed, maar met een matige (volgens mij) analoge verbinding is de kwaliteit niet echt die van een monitor van 3400CHF (zwitserse franc, ik zit in Zurich, is plm 2300euro)...
Dus ik dacht: hangen we toch een grafische kaart in die pc met een dvi aansluiting.

Nu dus het probleem: het is een native 1600x1200 resolutie, en de meeste kaartjes kunnen kwa dvi slechts 1280x1024 aan...
Ik heb gezocht op de websites van fabrikanten, maar in veel gevallen is het gewoon niet duidelijk. (staat er niet bij dat het 2450x1920 (ik noem maar wat) analoog of digitaal is, maar ik kan wel uitrekenen dat het bij zo'n resolutie analoog is...)

De toepassing is trouwens gewoon 2d, CAD (onder linux). Dus al die nieuwe features van dure kaarten voor 3d zijn nergens voor nodig (weggegooid geld).

Mijn vraag: welke kaarten, liefst niet de allernieuwste/duurste dus, kunnen een resolutie van 1600x1200 via de DVI verbinding doorgeven?
Heb je daar persoonlijk ervaring mee, staat het in je handleiding en/of gebruik je het zelf?
G550 / GF2 of 3 / Radeon/7500/8500 ??

(Ik zeg er expres bij dat het over een linux systeem gaat, ik heb ergens op het web gevonden dat mensen met een radeon8500 bezig waren die 20Hz deed via DVI op 1600x1200, het was niet duidelijk of dat uiteindelijk goed ging of niet, maar met linux kan je dat soort dingen in elk geval vaak beter finetunen... en ~20Hz is prima / snel genoeg voor die toepassing.)

Ik snap overigens dat jullie misschien denken: wat zeurt die gozer, koop gewoon de nieuwste parhelia / radeon9700 of gf4600i, als je toch genoeg geld hebt voor zo'n monitor, maar voor mij is het simpel: hoe duurder de kaart die erbij komt, hoe langer het duurt (hoe langer ze twijfelen) voor ze hier die monitor (dat soort) invoeren als standaard (ze hadden namelijk gerekend op alleen de prijs van die monitor als meerkosten, nu komen er zo'n 700CHF/450euros bij voor de grafische kaart, en duurt het weer langer voor ik die monitor op mijn bureau heb....
En hij is dus wel heel mooi. :9

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

de Radeon 7500 ondersteunt de resolutie 1600x1200.
Op de website van ATi kan je een link vinden naar sites met drivers onder linux

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goodielover schreef op 03 september 2002 @ 11:15:
de Radeon 7500 ondersteunt de resolutie 1600x1200.
Op de website van ATi kan je een link vinden naar sites met drivers onder linux
Maar doet ie dat ook via de DVI? Volgens mij n.l. niet,maar daar staat niks over op de ati site...

• Goodielover

Goodielover

Dat doet ie ook via DVI, kijk maar in de FAQ
http://mirror.ati.com/products/pc/radeon7500/faq.html#20

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet diep genoeg gegraven...

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt!
Stom dat ik het niet gezien had, maar in Opera komt die site er heel brak uit (moest net voor het antwoord op vraag 20 naar de source-code kijken, in het gewone window wordt het niet afgebeeld, kan niet ver genoeg naar onder scrollen.... in mozilla gaat het overigens ook niet)

Heeft er iemand ervaring mee op deze resolutie?
Of met Matrox of Nvidia kaarten?

• Goodielover

Goodielover

Je hebt voor tft maar een hele lage refresh rate nodig (60Hz) dus dat trekken die kaarten wel. Ik heb ook een 20" TFT op 1600x1200 draaien maar nog analoog op een TNT-2, die kaart kan dat aan, dus zal een 7500 het ook wel aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat de dvi verbindingen dus niet dezelfde spec hebben als analoge; analoog gaan veel kaartjes tegenwoordig over de ~2000x1400 (oid) maar digitaal staat er dan vaak bij: DVI up to 1280x1024.
Maar dat schreef ik in mijn oorspronkelijke post ook al...

• Goodielover

Goodielover

DVI gaat door de bandbreedte bij 168MHz maar tot 1600x1200@32 daarom ligt daar een grens. Als je nog hoger wilt heb een dual channel DVI nodig en dan kom je in hele dure kaarten. Er zit dan ook een tweede tdms transmitter op.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 13:54

DDX

probeer ik het nog maar eens in deze topic (vorig jaar al eens gevraagd in ander topic)
is er ook een pci kaart die dvi op 1600*1200 aankan ?
(waarom ? : ik heb 2 dvi tft schermen staan hier, waarvan er nu 1 op stnd vga zit (en ik die liever ook op dvi wil))

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
Goodielover, ik vond het volgende hier:
http://www.hightech.com.hk/html/9000pro.htm
(download sectie rechts, specs)
Integrated DVI-compliant 165MHz TMDS transmitter supports resolutions up to QXGA (2048 x 1536)
Hoe ze dat dachten te doen...? Misschien op 20Hz?

DDX, kijk naar kaarten met radeon7500 en nieuwer, misschien als je daar een pci versie van vindt?
En anders zul je naar een agp kaart moeten met 2 dvi connectors.
Ik ben er inmiddels achter dat de meeste wat nieuwere kaartjes wel 1600x1200 ondersteunen (alles na radeon7000 en niet de allergoedkoopsten).

Vraag het in de winkel, en regel dat je 'm terug mag brengen als het niet gaat (want ik denk dat het je toch een paar honderd euro gaat kosten, zou jammer zijn als je dan nog niks hebt om tevreden mee te zijn).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2002 09:46 . Reden: verkeerd vraagteken ]

• Goodielover

Goodielover

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 09:40:
Goodielover, ik vond het volgende hier:
http://www.hightech.com.hk/html/9000pro.htm
(download sectie rechts, specs)

[...]

Hoe ze dat dachten te doen...? Misschien op 20Hz?

[...]
Dat kan dan dus alleen als ze dual channel DVI ondersteunen. Maar er zijn nog niet zo veel TFT's die boven de 1600x1200 uitkomen.
Die van mij is 20" en kostte al een aardig bedrag. Maar het zou voor de echte TFT-knotsen natuurlijk wel mooi zijn als hogere resoluties ook ondersteund worden. Moet er wel een kabel worden gebruikt die het tweede kanaal ook bedraad heeft.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Misschien een Matrox G550 DVI versie ?
Of een Parhelia ?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 13:54

DDX

matrox g450/550 kan maximaal 1280 op dvi aan
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 09:40:
DDX, kijk naar kaarten met radeon7500 en nieuwer, misschien als je daar een pci versie van vindt?
En anders zul je naar een agp kaart moeten met 2 dvi connectors.
2 kaarten gevonden :

http://www.cptech.com.tw/...ct_inside.asp?prd_id=RV2P
http://www.cptech.com.tw/...sp?prd_id=R9000PCIEdition

nu nog even shop vinden die ze verkoopt ?
en dan wil ik het liefst die 7500 versie (9000 is alleen maar duurder, en ik hoef geen 3d snelheid op 2e beeldscherm)

1e scherm heb ik nu een ati8500, ati9700 is onderweg
helaas zijn er (nog) geen dual dvi versies van de ati9700 :(

(Fire GL X1 die over tijdje uitkomt wel, maar die zal wel vermogen kosten)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1