Toon posts:

RAID5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een E:\ schijf die opgebouwd is uit een RAID5 set (3 disken) uit te breiden met 2 schijven, zodat de E:\ schijf in omvang toeneemt? (Dus geen extra drive letters erbij). Het gaat om een Compaq server, dus dit dient met Compaq software gerealiseerd te worden.

Alvast bedankt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
IK ben bang dat je dan dat RAID station opnieuw moet aanmaken.
Bij een RAID-5 met 3 disks, gebruik je namelijk 2/3e van de totale capaciteit en met 5 disks is dat 4/5e (Zie FAQ)
Oftewel je moet op z'n minst de extra schijf opnieuw opbouwen.
De vraag is dan ook nog of het een RAID-station is, waar alle schijven tegelijk worden gevuld (optimised for video) of dat per file een andere schijf benaderd wordt (optimized for access-speed). Maar in beide gevallen lijkt het me verstandig om de data op dat station eerst ergens anders te parkeren en het station opnieuw aan te maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met een geavanceerd SCSI RAID controller (Mylex, IBM, etc) kun je schijven toevoegen en verwijderen van een RAID5 set, zonder data te verliezen. Check voor de zekerheid gewoon de handleiding van je servertje of de Compaq Support website :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

M'n 3ware controller kan ik achteraf gewoon uitbreiden met nieuwe disks. De software raid5, zoals die in win2k zit kan dat ook. Ik kan het zo vlug niet vinden in de manual, ik dacht 't gelezen te hebben.. :-/

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Varienaja schreef op 03 september 2002 @ 11:04:
M'n 3ware controller kan ik achteraf gewoon uitbreiden met nieuwe disks.
kan niet, 3ware controllers hebben nog geen OCE (online capacity expansion). Adaptec schrijft wel dat hun 2400a dat wel heeft maar dat werkt alleen met Windows 2K en NTFS partities.

Je kan uiteraard wel extra schijven toevoegen en daar een nieuwe array van maken.

• Vaguh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Geen idee, wat ik wel weet is dat je bij je raid5 dus 2 disks kan tovoegen dat er dus 3xraid5 + 2xraid5 komt te staan. Dit kan je samen lezen als een 5x raid5 alleen staat het wel vreemd in je raid configuratie. Of je dan je E: schijf hiermee ook kan uitbreiden geen idee, maar wat je wel kan doen is een directory op je E: mounten waardoor je die 2 schijven toch op je E: schijf ziet alleen dan als Directory. (mits je w2k of linux draait)

Misschien is dit een oplossing?

Ik ben niet vaag omdat als ik zeg dat ik vaag ben ik niet meer vaag ben.En omdat ik nu heb getyped dat ik dan niet meer vaag zou zijn dan zeg ik dat ik niet vaag ben maar toch wel vaag is.Vaag zijn is geweest maar voor mij geld dat het vaag is. Don't read

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID5 met 2 schijven kan niet. Er is altijd 1 hele schijf nodig voor de pariteit. Met 2 schijven ben je beter af met RAID1. Anyway, de door jou omschreven methode is idd wel omslachtig en niet zo optimaal. En daarnaast, omdat het om een Compaq Server gaat, dan verwacht ik wel een flinke SCSI RAID controller. Het is nu alleen nog afwachten om welke merk/type het gaat, zodat je makkelijker manuals kan terugvinden :)

• Vaguh
expand array ?

Ik ben niet vaag omdat als ik zeg dat ik vaag ben ik niet meer vaag ben.En omdat ik nu heb getyped dat ik dan niet meer vaag zou zijn dan zeg ik dat ik niet vaag ben maar toch wel vaag is.Vaag zijn is geweest maar voor mij geld dat het vaag is. Don't read

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad. Bijvoorbeeld Mylex controllers hebben M.O.R.E. (Mylex Online RAID Expansion), waarmee je schijven aan/van een bestaand RAID config kunt toevoegen/verwijderen zonder de data te verliezen :)

Verwijderd

Jongens jongens, met een compaq array controller kun je ICM windows 2000 of hoger gewoon online je disken bijprikken en je array uitbreiden. Alleen als je deze kennis al niet hebt raad ik je aan een expert voor een paar euro's per uur in te huren die de klus voor je kan klaren.

• Vaguh
BalusC, dan klopt het toch wat ik zei. (neem alleen een grote gok :) )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee. Dat is niet mogelijk met RAID5 (minstens 3 schijven vereist), ook kun je niet 2 verschillende RAID5 arrays samenvoegen in één array. Dan zou er sprake zijn van RAID55 en zoiets bestaat toch ook niet (en daarnaast, als het mogelijk was, had je minstens 3 RAID5 arrays van elk 3 schijven nodig :+ )

• Vaguh
miscommunicatie , ik bedoelde dus die 2xraid5 in expand array soort figuurspraak of hoe je dat mag zeggen.

(logisch je kan ook van 2 schijven geen raid 5 maken (hmmm al hadden we er nou nog eentje bij dan kon ie een raid50 maken :) ).

Pagina: 1