[java] programma voor linux

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
Ik wil een programmaatje (een deamon) schrijven voor linux.
Maar omdat ik weinig verstand heb van C/C++ (vooral netwerkproggen),
wil ik het in java gaan doen.
Het programma leest om de seconde wat uit, en schrijft elke 5 seconden waardes weg in een file (niet veel).

Mijn vraag is; gaat die veel cpu gebruiken?
ik heb een 300Mhz PII, maar meer dan 4 procent ofzo lijkt mij teveel...
Weet iemand ongeveer wat ik kan verwachten?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben er niet echt in thuis (althans in deamon java proggies en hoeveel cpu tijd ze nemen). Maar je hebt ook een c compiler voor java: gjc. Misschien zou je daar eens naar kunnen kijken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat valt dacht ik wel mee.. De bottleneck is meer de IO en dat zal niet zo heel veel processortijd trekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat programma zal niet veel doen kwa cpu/io.
IO zal ook absoluut geen probleem zijn, zolang je niet elke keer een file van 1GB++ inleest en dan steeds weer naar het eind moet :) (alhoewel zelfs dat in linux vrij vlot te doen is).

Magoed, test het es :P
Mijn schatting is dat het <1% cpu gebruikt.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Het probleem is dat de garbage collector ook wel wat cpu + geheugen lust.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Alarmnummer schreef op 03 september 2002 @ 11:02:
Het probleem is dat de garbage collector ook wel wat cpu + geheugen lust.

Ow dat zal best.

Test het nou maar gewoon, valt reuze mee en het zal heus wel af en toe boven de 1% uitkomen, maar gemiddeld niet gok ik.

Verwijderd

Ik ben het met ACM eens. Dit gaat geen merkbare invloed uitoefenen op de CPU load.

edit:

Ik heb zelf een applicatie (weliswaar C++, maar toch) die elke 2 seconden 8kB ontvangt via TCP/IP, dat uncompressed naar 32kB, en die vervolgens wegschrijft. Merk je niks van. :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Is die GC een issue als je 'm direct voor de disk IO start? Dan heb je toch genoeg tijd, terwijl je op de disk staat te wachten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik zou hier niet moeilijk doen, ook niet met de GC etc.
Maak dat daemonnetje en pas als blijkt dat ie echt sloom is, moet je je pas druk maken om de performance.
Als je gewoon netjes programmeert kan ik me (met je beschrijving die je hier geeft) niet voorstellen dat het ook maar een beetje problematisch wordt...

• TheOneLLama
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Het zal in ieder geval vrijwel gelijk zijn aan hoeveel CPU een C++ programmatje nodig heeft (incl. de GC), behalve bij het opstarten. Alleen gebruikt de VM meer RAM dan een gemiddeld C++ progje.

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• Stephan Oudmaijer
  • Laatst online: 16-08-2023
bouw het proggie en meet de cpu / mem usage... zonder gui is java vaak redelijk zuinig met geheugen... zelf objecten op null zetten en System.gc() aanroepen ruimt ook nogwel eens wat op...

suc6

Verwijderd

offtopic:
Overigens heet zo'n duivel daemon :)

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
ok.. ik zal het dan maar gaan proberen :)
ik was namelijk idd bang dat java teveel RAM zou gaan gebruiken,
maar dat zie ik dan wel.

Trouwens nog even een vraagje;
in linux zijn er "deamons". dhcpd is zo'n voorbeeld.
Als je dat programma start, dan gaatie draaien, maar returned hij naar de commandline, terwijl hij wél actiéf blijft.
Hoe doe je dat in C?
(en in java? :D)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

in C kun je fork'en

parent proces laat je terugkeren naar de shell en de child loopt door (hoewel je dan geloof ik wel orphins krijgt... aangezien de child die doorloopt geen parent meer heeft omdat die ge-exit is)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Zynth schreef op 06 september 2002 @ 01:54:
Trouwens nog even een vraagje;
in linux zijn er "deamons". dhcpd is zo'n voorbeeld.
Als je dat programma start, dan gaatie draaien, maar returned hij naar de commandline, terwijl hij wél actiéf blijft.
Hoe doe je dat in C? (en in java? :D)
Opstarten met & erachter ?

[ Voor 0% gewijzigd door MSalters op 06-09-2002 08:10 . Reden: overquote ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Ik denk dat je java programma weinig load zal veroorzaken. Ik draai zelf veel java programma's op Linux. Het is natuurlijk wel zo dat de virtual machine wat systeem resources vereist. Maar dat is erg weinig.
Verder zou je kunnen proberen om je java programma naar native binaries te compilen (met gcj).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 00:12:
offtopic:
Overigens heet zo'n duivel daemon :)
offtopic:
Overigens is een daemon (spreek uit "daimon") geen duivel maar een dienende boodschapper-halfgod. Vandaar dat het BSD logo zo vreemd is, men haalt er zich (vooral in de VS) onnodig de woede en naijver van fundamentalistische christenen mee op de hals.

(Zie hier voor een volledige uitleg waar het woord vandaan komt in de computerindustrie)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mietje: (spreek uit "daimon")
de correcte uitspraak van daemon is gewoon zoals je demon uitspreekt. Het woord 'daimon' waar jij naar refereert spreek je wel zo uit
dai·mon
Greek Mythology
1. An inferior deity, such as a deified hero.
2. An attendant spirit; a genius.

dae·mon
1. Chiefly British. Variant of demon.
2. Variant of daimon.
3. Computer Science. A program or process that sits idly in the background until it is invoked to perform its task.
(hmm vervelend dat je de pronunciation keys niet kan koppiepeesten)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Spreek je het niet uit als daemon?

Verwijderd

Ik spreek het altijd uit als "diemon" met een wat langgerekte "ie" :?

[edit]
En dan wel "diemon" op z'n nederlands uitspreken graag, dus niet in het engels en er dan weer "daaimon" van gaan maken... Snapt iemand het nog?
Pagina: 1