Welke randapparatuur helpt RSI te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 00:19
Welke randapparatuur helpt RSI te voorkomen?, ik ben met een project voor de opleiding industrieel ontwerp bezig om een laptopsteun te maken met daaromheen apparatuur die zorgt dat je langer kunt werken zonder RSI te krijgen.
We richten vooral onze aandacht op de volgende producten:

-toetsenbord
-muis
-muismat(evt met gelpolssteun)
-polssteun voor toetsenbord

Ik wil graag gebruikservaringen horen, vooral van mensen die RSI-verschijnselen kregen en daarom andere randapparatuur van hun baas hebben gekregen ofzo. Het liefst wil ik in dit topic een discussie over de hardware die het beste werkt en commentaar op elkaars suggesties.

Ik heb met mijn projectgroep al 2 keer een topic hierover gestart, maar deze zijn allebei vrij snel doodgebloed, ik hoop hiermee wat mee respons te krijgen

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Niet.

Bij elk RSI voorlichting die je krijgt zal er gezegd worden dat een muis, met of zonder trackbal oid. uiteindelijk weer RSI zal veroorzaken. Het verlicht de druk die je had, maar die verplaatst zich uiteindelijk. Het hele idee is, dat je houding echt grootste deel belangrijk is om het te vermijden. Stress is ook een oorzaak.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Juist,

Al die hulpmiddelen stellen het onvermijdelijke alleen maar uit. Je hebt meer nut om jezelf aan te lezen om na 10 minuten even iets anders te doen. Even opstaan en koffie gaan halen of een printje van de printer pakken. Een telefoontje tussendoor plegen, ect ect.

De ultime tip voor verkomen van RSI. Maak een muis die na 10 minuten er vandoor gaat en je daar achter aan moet gaan om hem weer te pakken te krijgen. Dat moet minimaal 1 minuut duren. Weet je zeker dat je niet te lang in dezelfde houding zit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

waarschijnlijk is afwisseling het beste
wisselen van muistype (trackball/gewone muis) en wisselen van hand (ene dag met links muizen andere dag met rechts) of een tekentablet ( de W&G-ers zweren erbij)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• arjandijk162
maar is een trackball bijna in alle gevallen beter dan een muis?

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Ik heb zelf een trackball aangeschaft nadat ik last van mijn schouder kreeg van het 10 uur per dag muizen, ik moet zeggen dat het toch wel verschil maakt.

HIER !!! PAK AAN

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Of iets uit maakt hangt sterk van persoon tot persoon af. Per persoon is weinig te zeggen. Er zijn wel een paar algemene lijnen te trekken.
1) afwisseling in werk en houding.
2) geen stress
3) goede ondersteuning van lichaamsdelen, maar geen ondersteuning tijdens gebruik (dwz bv polssteun alleen gebruiken bij rust. Tijdens typen niet gebruiken, wegens onregelmatige belasting)
4) goede afstanden/hoogtes van stoel, tafel, monitor en zo voort.

Trackballs, gespleten toetsenborden ed werken ook voor veel mensen.
Ik denk dat goed, nauwkeurig en licht materiaal iha het belangrijkst zijn. Dus lichte toetsen, muis etc. En verder goede ondersteuning tijdens rustmomenten het belangrijkste is wat je kan doen bij het ontwerpen van een PC omgeving.

Verwijderd

Het is zowiezo van belang, dat je monitor niet schuin staat.. en je zit op een rechte tafel.
Dus je moet zorgen dat je die laptop NIET schuin neer kan zetten.. alleen maar recht voor je als het ware.

Toetsenbord met een bol er in weet je wel (dat ie in 2en is gesplitst)

• Predator
  • Laatst online: 09:12

Predator

Suffers from split brain

Ik steun altijd mijn muisarm op de leuning van mijn bureaustoel en mijn pols op het tafelblad terwijl ik muis.
Dat scheelt echt wel erg veel.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Predator schreef op 03 september 2002 @ 13:47:
Ik steun altijd mijn muisarm op de leuning van mijn bureaustoel en mijn pols op het tafelblad terwijl ik muis.
Dat scheelt echt wel erg veel.
Ja, dat is dan ook wat ze vertellen bij zulke bijeenkomsten. Dus dat is een goede houding, rust dus.

Over die trackballs enzo. Tuurlijk het kan werken, maar je verplaatst op een gegeven moment het probleem. Met muis gebruik je bepaalde spieren/pezen en die belast je dan. Neem je dan een trackbal, gebruik je hier weer andere (verse) spieren/pezen voor. Dus verplaats je het probleem. Je maakt in beide gevallen repeterende bewegingen ermee. Of je het nu alleen maar met je vingers doet of met je arm, maakt niets uit.

Ik denk dat je misschien beter info kan verzamelen bij van die bureau's die RSI bijeenkomsten organiseren. Ik denk dat je daar veel meer aan hebt. Ik ben er bijvoorbeeld bij eentje geweest waar ze sensoren aan je plakten en gewoon simpele dingen lieten doen, in de houding die je normaal hebt. Nadat ze je een juiste houding hadden verteld, zag je gewoon ontzettend goed dat de inspanning van de spieren en heel groot stuk minder was.

Werd echt bij verteld: al die extra zooi wat RSI 'preventief' zou moeten zijn oid alleen maar zakkenvullenrij was. Gewoon business.

Verwijderd

Kort maar krachtig: zithouding.
Zelf heb ik sinds jaren een RH Logic 4, en zit dagelijks meer dan 8 uur op die stoel.
Mij krijg je niet op een overtoom of ikea prul.

• NEOTEK
  • Laatst online: 05-06 21:05

NEOTEK

Neotek

Ik gebruik sinds enkele dagen een tekentablet, even wennen maar bevalt erg goed.

Kubuntu

Verwijderd

Alles goed en wel, maar voorkomen doe je bij de basis.
Zit je niet correct, dan kun je wel lapmiddeltjes aan blijven slepen....
Een gedegen zithouding is gewoon het belangrijkste.
Mensen die zelf op een ergonomisch verantwoorde stoel zitten kunnen dat wel bevestigen.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Stoel-, bureau- en scherm-hoogte PERFECT instellen. Daar begint het mee

Al het andere komt op de tweede plaats. En zoals al is aangegeven is een trackbal enz enz uitstel van RSI.

http://www.hroling.nl

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 15:59
Ik gebruik trackball (logitech cordless trackman optical) en muis.
Ik had me een trackball aangeschaft nadat ik pijn in m'n pols kreeg en omdat een draadloze muis niet echt handig is op de leuning van een stoel als ik wat verder zit.
Ik wissel regelmatig eens af in het gebruik, maar bij veel gebruik komt die zere pols snel terug, wat ik bij die trackbal nog niet heb.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afwisseling is ook goed, zo nu en dan dan een trakball gebruiken, en later weer overstappen op je gewone muis. Je houding is ook belangrijk, je moet ook rustig kunnen zitten in je stoel (niet zo'n bagger stoel waarmee je amper normaal kan zitten of dat ding draait alweer rond).

Leuningen is ook wel handig, klinkt gek, maar als je even benchmarkt en je kijkt, is het wel zo lekker om je polsen enzo wat rust te geven d.m.v. je arm te leggen op de leuning, dit valt ook weer onder het kopje 'een goede stoel'.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De beste apparatuur om RSI op te lossen is de uitknop. Niet lullig bedoeld maar het is wel zo. Gewoon drastisch je PC gebruik verminderen. (moet ik ook doen)

Verwijderd

Laptop's zijn eigenlijk de grootste ondeingen wat betreft rsi, je kan het beeldscherm niet op goede hoogte zetten waardoor je er altijd schuin voor zit. Ik heb geleerd dat je je altijd helemaal haaks moet houden dus helemaal rechtop zitten en de voeten plat op de grond. Je moet de monitor op goede hoogte hebben zodat je je nek niet hoeft te draaien. Verder is een muis gebruiken altijd slecht, maakt niet uit wat voor een muis het is. Je moet je handen zo plat mogelijk houden dus de pootjes onder je toetsenbord inklappen en zorgen dat je armen altijd ondersteuning hebben. Dit helpt een hoop, maar het beste is natuurlijk het pc gebruik verminderen alhoewel je ook wel rsi oploopt met andere dingen.

*uiteraard houd ik me hier zelf ook altijd aan.....

Wat ik dus probeer te zeggen is dat je aan de randapparatuur niet zoveel hebt, want het gaat meer om je eigen houding...

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
sebastius schreef op 03 september 2002 @ 22:26:
De beste apparatuur om RSI op te lossen is de uitknop. Niet lullig bedoeld maar het is wel zo. Gewoon drastisch je PC gebruik verminderen. (moet ik ook doen)
En dan kan je die momenten uitstekend gebruiken om aan je conditie te werken. Een ander uitstekend wapen tegen RSI.

Moet je natuurlijk wel zorgen dat je daarbij geen sportblessure oploopt. :Z

Verwijderd

Ik schrijf met links en ik muis met rechts, werkt ook heel goed tegen rsi :)

Verwijderd

Ik zou zeggen dat een goede stoel ook belangrijk is bij het voorkomen van rsi. Ik heb speciaal zo'n grote 'directiestoel' genomen omdat die goed te verstellen is, en je er zonder veel spanning op je rug te moeten houden in kunt zitten. Verder zitten er lekker grote armleuningen op zodat je je (muis-)arm goed kunt laten rusten. Ook heb ik een voetensteun om mijn benen/knieen te ontlasten.

Ik heb de laatste twee jaar echt ziekelijk veel achter de computer gezeten (vaak >14 uur per dag, constant typen en muizen) en nergens last van, ik denk dat mijn ontspannen zithouding daar veel aan bij heeft gedragen.

• Rhino
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 18:58

Rhino

Dat ben ik

-toetsenbord
-muis
-muismat(evt met gelpolssteun)
-polssteun voor toetsenbord
Toetsenbord liefst van wat zwaardere kwaliteit (MS of Logitech).

Ik muis het liefst optisch draadloos. Draadje is niet eens zo heel erg irritant, maar zo'n vies wordend balletje geeft toch wel heel veel frustratie -> stress -> rsi

Muismatje is niet zo heel erg van belang, gewoon zo'n gewone voldoet. Ik ben mordicus TEGEN zo'n gel-polssteun: hierdoor wordt je welhaast gedwongen om je muis vanuit je pols te besturen, wat zo'n beetje het slechtste is wat je kan doen.
Ik zorg dat de leuningen van mijn stoel ter hoogte van het bureau zijn, dan kan ik met mijn elleboog op de leuning leunen en zo, met mijn elleboog als draaipunt, mijn muis besturen. Hierdoor belast ik mijn schouder en pols niet (de pols kan bijna helemaal recht blijven)... ik muis zo al zo'n 17 jaar dus...

Toetsenbord polssteun is ook slecht, eigenlijk om dezelfde reden als bij het muismatje. Bij het typen hoor je zelf je polsen in de lucht te houden, zodat je handen als het ware aan je polsen "hangen" terwijl je typt. Dit vertelden ze me al op de typcursus van de middelbare school (dat is ook alweer 12 jaar geleden).

Veel van die ergonomische toeters en bellen zijn juist slecht voor je.
Stoel-, bureau- en scherm-hoogte PERFECT instellen. Daar begint het mee
Helemaal mee eens! En zorg ervoor dat je de ruimte hebt!

Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik onderschrijf wat Rhino zegt. Hulpmiddelen zijn er niet. Ik heb zwaar last van RSI en heb van alles geprobeerd. Het enige dat helpt is buro op goede hoogte, stoel en leuning op goede hoogte, beeldscherm op goede hoogte en afstand, toetsenbord netjes aan de rand van je buro, muis idem. Veranderen van muis naar trackball of anir muis (genotsknots joystick muis die verticaal staat) helpt heel even maar verplaatst het probleem vervolgens naar andere plaatsen. Afwisseling kan beetje helpen maar je riskeert dat uiteindelijk alles 'stuk' gaat... Beste hulp is anti-RS proggel dat je op max zet en niet kan cancellen. Elke 5 minuten een micro pauze, elke 20 minuten een 2 minuten pauze. Zeer irritant als je werkt maar zeer effectief. Ondertussen wandelingetje maken en rekoefeningen doen.
In mijn geval en imho is vooral klikken de grootste boosdoener. Het hulpmiddel wat ik graag zou zien is een toetsenbord met daarop aan de linkeronderkant een leftclick, rightclick, dubbelklik muisknop (en evt scrollwheel) dat je met de palm van je niet muishand kan bedienen zodat je alleen met je muis stuurt om die slopende klikbeweging te voorkomen. Maar zoiets heb ik nog nergens op de markt gezien...

In deeze zin staan drie fauten

• arjandijk162
[img]=http://www.ergonomics.co.uk/products/input/rollermouse1.jpg[/img]

Bedoel je zoiets?

En wat is het nu van een steun voor je onderarm? zodat je pols helemaal vrij is?

Verwijderd

Modelletje laptopsteun:

Afbeeldingslocatie: http://www.backbenimble.com/new/pages/workrite/images/2400_photo.jpg

Slechts één van de talloze voorbeelden die te vinden zijn.

Ik vind jullie hele uitgangspunt eigenlijk nogal vreemd.
Welke pipo gaat er dan ook uren achter een laptop zitten knooien....
Dat is vragen om problemen, en hypocriet om dan lapmiddeltjes te gaan gebruiken.
Een laptop is volgens mij geen middel om onnodig lang mee te werken,
met nadruk op lang.

• arjandijk162
ja, de opdracht die we gekregen hebben geeft aan dat er een losse toetsenbord en muis gebruikt worden en dan is het hele idee achter de laptop weg
maar goed, opdracht is opdracht

Wij moeten dus zoeken naar een oplossing die zo min mogelijk problemen veroorzaakt

Daarom heb ik deze topic geopend zodat mensen kunnen reageren en vertellen wat volgens hun heb best rsi preventief werkt

Iig wat ik hieruit haal is dat een trackbal wat minder problemen geeft dan een muis en dat polssteunen slecht zijn

Ik vraag me af of er verder, behalve en goed bureau en stoel nog andere hulpmiddelen zijn die wel goed werken

Verwijderd

Mijn remedie tegen RSI is dat ik mijn muis op mijn werk heb ingeruild tegen een Wacom tablet, dat scheelt al heel veel.

Verder werkt regelmatig hardlopen ook heel erg goed om klachten te voorkomen :)

• Mozin
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

De anti RSI programma's met micro breaks, of voldoende discipline om zelf deze pauze's te kunnen nemen.

Verwijderd

RSI zit tussen je oren! Heeft niets met apparatuur te maken !

Verwijderd

Wat had je gedacht van een apart NUMERIEK TOETSENBORD. Mensen die RSI krijgen werken veelal tijdens werk op hun laptop. Mensen die voor hun werk vaker cijfers moeten intoetsen moeten onnodig vaak hun armen/schouders belasten. Het zou ook slim zijn om een gewoon toetsenbord te ontwikkelen met het numerieke gedeelte aan de linkerkant omdat rechts al de muis zit. Hierdoor hoef je minder ver te reiken (en heb je dus minder spierspanning nodig).

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 23:06
Goh... Klinkt als een heel bekend project :) Maar super dat iedereen zoveel visies heeft wat betreft laptops, rsi, stress enz. Mooi topic

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 09:47:
RSI zit tussen je oren! Heeft niets met apparatuur te maken !
wat een briljante opmerking van jou |:( :Z

Verwijderd

Een half jaar geleden had ik enorm veel last van RSI...ik kon 's nachts niet slapen door de pijn in mijn arm en schouders, met vingers waren bijna gevoelloos, mijn nekwervels zaten muurvast waardoor ik knallende koppijn kreeg. Anyway, zwaar begaffeld en ik was me ook erg zorgen aan het maken over mijn toekomst in dit vak (programmeur btw.)...
Ik ben vervolgens een aantal keren naar de chiropractor gegaan wat in ieder geval wat vermindering meebracht. Maar zoals al eerder vermeld werd, is houding het belangrijkste...dus ik heb een verstelbaar bureau, een goede ergonomische stoel en zo'n standaard voor de monitor op te zetten zodat die nou op ongeveer 70 cm achter de voorkant van mijn bureau "staat"...daarbij maak ik ieder uur ff wat rare bewegingen met mijn armen en nek (gewoon achter de computer zittend) en ga ik 1 of 2 keer per week een uurtje fitnessen (vroeger ging ik 6 dagen per week) en ondanks dat ik zo'n 90 a 100 uur per week(!) achter de computer zit, is mijn RSI helemaal weg! Ik zorg er gewoon voor dat als ik een stram gevoel in mijn armen, schouders of nek krijg, ik ff wat strekoefeningen doe en dat werkt perfect.
Oh ja, ik heb een toetsenbord wat waarschijnlijk wel 10 jaar oud is en een compaq muis van 15 gulden...van de muis maak ik maar beperkt gebruik maar typen doe ik vrijwel continue.

Ik hoop dat dit enigzins bruikbare informatie is...ik ben iig erg blij dat ik het zo op heb kunnen lossen....

• arjandijk162
ik heb ook het gevoel dat de muishouding schadelijker is dan de typehouding. Het gaat er in ons project ook om dat de boel een beetje mobiel blijft, dus zitten we te denken aan een toetsenbord met een los nummeriek gedeelte, zodat je een minder grote koffer nodig hebt.

Nu is mijn vraag, zijn er toetsenborden waarbij nummeriek los zit en het liefst zou dit een gebroken toetsenbord zijn, dus een beetje het microsoft natural idee
Pagina: 1