Waarom eigenlijk +1 grappig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Wellicht is dit al eerder besproken, ik kon alleen niets vinden in de search.

Zoals ik begrijp uit de FAQ en topics hier, doen de 'die-hard' moddereters hun best om alles zo objectief mogelijk te beoordelen. Zeer goede zaak dus.
Alle mogelijke moderaties passen dan ook in dit straatje, behalve +1 grappig.
Humor is iets subjectiefs, het valt niet objectief te beoordelen.
Zelf kan ik het af en toe wel waarderen, een grapje tussendoor, maar er zijn volgens mij meer mensen die het reactie draadje serieus willen houden.
Ik post dus af en toe ook wel eens iets grappigs (volgens mijn gevoel voor humor dan) om te kijken hoe de reactie vervolgens gemodereerd wordt.
Daar valt dus geen pijl op te trekken. De ene keer belandt hij op -1, de andere keer op +2.
Dus vroeg ik mij af, waarom een pluspunt uitdelen voor iets wat geheel subjectief is, als het modereren juist zo objectief mogelijk moet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een grapje op zijn tijd moet kunnen, en dient dus positief gewaardeerd te worden. Vandaar de +1 Grappig. Het blijft wel subjectief, maar daar is helaas niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

+1 Grappig is waarschijnlijk ook bedoeld om reacties van bevriende mensen wat makkelijker omhoog te kunnen schoppen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Een grapje kan geen kwaad zullen we maar zeggen. En als een reactie waarin een poging tot humor gedaan wordt geplaatst wordt (damn dat klinkt echt gortdroog) dan kunnen juist meerdere subjectieve moderaties leiden tot een objectieve afspiegeling. Als veel mesne hem grappig vinden dan zal hij iets hoger komen te staan dan als minder mensen hem leuk vinden. Ik denk ook dat humor ergens gedefiniëerd is als iets wat meerdere mensen leuk vinden. Maar subjectief blijft het inderdaad altijd wel een beetje. Vandaar ook dat er ooit een limiet voor grappige reacties bij +2 is gelegd. Met andere woorden, als een reactie de waarde +2 of hoge heft dan is de +1 grappig tag niet meer zichtbaar.

Overigens een poging tot humor kan als het stiekem geen trolletje of vlammetje is natuurlijk modtechnisch gezien nooit op -1 komen. Voor humor zijn er dus eigenlijk grofweg drie subjectieve niveaus.
  • 0: Niet grappig.
  • 1: Leuk
  • 2: Dijenkletser
En ja die zijn subjectief invulbaar. Maar als je gaat malen zijn behulpzaam, interessant en informatief dat ook.