Allereerst zijn HVD-disks vrij zeldzaam, 2e hands kom ik ze maar 2-3 keer per jaar tegen.
De makkelijkste en veiligste herkenning is aan de hand van merk en type-nummer. Vaak eindigen die op een "D" (bijvoorbeeld bij Seagate), dus als je twijfelt, post die dan even, dan kunnen wij even gaan zoeken.
Bij externe devices en controllers worden SE en HVD vaak uit elkaar gehouden met een tekentje, voor SE een vierkantje op een punt met een streepje naar rechts, bij HVD twee vierkantjes in elkaar met een streepje.
Als je het puur aan de verschijning van de disk moet afleiden, en de disk is niet al te recent, dan moet je op zoek gaan naar de terminator-weerstanden, of de plaats waar die gezeten hebben. Bij de meest recente disks zijn de terminator-weerstanden meestal geintegreerd, dus dan zoek je vergeefs.
Voor een SE-disk zijn de terminator-packs 2 of 3 plakjes van ca 10-15 mm lang en 3-4 mm hoog, met 8-12 pootjes, die uit de gaatjes kunnen worden getrokken waar ze in zitten. Meestal geel, hoewel ik hier ook rood en zwart heb liggen. Meestal zitten die packs dichtbij en parallel aan de connector, hoewel ik hier ook een disk heb waar ze met z'n drieen naast elkaar halverwege de disk zitten.
Bij HVD-disks lijken ze op kleine chips, en dan praktisch altijd 3, met dus 2 rijen pootjes. Ook weer praktisch altijd geel.
Dus probeer de packs, of de rijen gaatjes te vinden waar ze in zaten, en dat is ook een betrouwbare indicatie.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large