Toon posts:

SCSI HDD/SCA compatible met gewone SCSI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hd gekocht met een sca(80 pins) aansluiting met adapter en kabel(U2W 68 pins). Ik heb daarnaast ook 2 andere scsi schijven(U-SCSI-50 pins). Wie kan mij vertellen dat stel ik koop 2 extra adapters voor de 50 pins naar 68 pins kan ik ze allemaal op 1 kabel aansluiten? Of is het verstandiger om toch op aparte kabels aan te sluiten? Ik heb ergens gelezen dat je geen LVD en HVD scsi apparaten door elkaar dient te gebruiken! Ik heb al op verschillende scsi sites gekeken, maar nog niets wijzer.

Wie kan me iets meer hierover vertellen?

Alvast bedankt

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt 50-pins disks op een 68-pins kabel aansluiten, werken doet het, zorg alleen dat alle SCSI-id's beneden de 8 liggen.

Je kunt geen HVD-disks of -controllers mengen met SE-/LVD-disks of -controllers, je loopt het risico geroosterde disks en/of controllers over te houden.

Je kunt wel SE-disks of -controllers mengen met LVD-disks of -controllers, maar dan switchen de LVD-disks of -controllers naar SE-mode, en dan verlies je de hoge snelheden die LVD mogelijk maakt, dus niet doen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Hoe herken ik een HVD device?

• mvdejong

mvdejong

Allereerst zijn HVD-disks vrij zeldzaam, 2e hands kom ik ze maar 2-3 keer per jaar tegen.

De makkelijkste en veiligste herkenning is aan de hand van merk en type-nummer. Vaak eindigen die op een "D" (bijvoorbeeld bij Seagate), dus als je twijfelt, post die dan even, dan kunnen wij even gaan zoeken.

Bij externe devices en controllers worden SE en HVD vaak uit elkaar gehouden met een tekentje, voor SE een vierkantje op een punt met een streepje naar rechts, bij HVD twee vierkantjes in elkaar met een streepje.

Als je het puur aan de verschijning van de disk moet afleiden, en de disk is niet al te recent, dan moet je op zoek gaan naar de terminator-weerstanden, of de plaats waar die gezeten hebben. Bij de meest recente disks zijn de terminator-weerstanden meestal geintegreerd, dus dan zoek je vergeefs.

Voor een SE-disk zijn de terminator-packs 2 of 3 plakjes van ca 10-15 mm lang en 3-4 mm hoog, met 8-12 pootjes, die uit de gaatjes kunnen worden getrokken waar ze in zitten. Meestal geel, hoewel ik hier ook rood en zwart heb liggen. Meestal zitten die packs dichtbij en parallel aan de connector, hoewel ik hier ook een disk heb waar ze met z'n drieen naast elkaar halverwege de disk zitten.

Bij HVD-disks lijken ze op kleine chips, en dan praktisch altijd 3, met dus 2 rijen pootjes. Ook weer praktisch altijd geel.

Dus probeer de packs, of de rijen gaatjes te vinden waar ze in zaten, en dat is ook een betrouwbare indicatie.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 3 en dat zijn:

1 IBM-DCAS-34330 4.5GIG 50 PINS
2 IBM-DDRS-34560 4.5GIG 50 PINS
3 IBM-ST39103LC 9.1GIG (SCA/80PINS)+ adapter 80->68 pins (schijnt een seagate model te zijn)

Dat laatste is nog niet aangesloten in afwachting van de Adaptec 19160 scsi kaart.
Daarom wil ik weten hoe het beste manier van aansluiten is om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de scsi bus.

Thanx

• mvdejong

mvdejong

IBM-DCAS-34330 4.5GIG 50 PINS
Eentje uit de UltraStar-reeks, 5400 rpm, daar bestaan versies van in
50-pins narrow-SE
68-pins wide-SE
80-pins wide-SCA
Bestaat geen HVD-versie van, dus je hebt de narrow-SE versie.

IBM-DDRS-34560 4.5GIG 50 PINS
Ook uit de UltraStar-reeks, 7200 rpm, uitgevoerd in :
50-pins narrow-SE
68-pins wide-SE
80-pins wide/SCA-SE
68-pins wide-LVD
80-pins wide/SCA-LVD
Bestaat geen HVD-versie van, dus je hebt de narrow-SE versie.

IBM-ST39103LC 9.1GIG (SCA/80PINS)
Ja, aan het type-nummer te zien is dit inderdaad een Seagate-je, en de LC aan het uiteinde bewijst dan dat dit een LVD-er is.

Ofwel, geen gevaar voor onderlinge vernietiging.

Het is verreweg het beste om ze op aparte kabels te zetten, de meeste LVD SCSI-controllers hebben meerdere uitgangen, een LVD en tenminste een SE. Als je de LVD-er en de SE-ers op dezelfde kabel prikt, dan verlies je de top-snelheid daarvan, dan halveert die !

Verwijderd

Mag ik er misschien even op inhaken, ik zit te twijfelen of ik een viking II 4,5gb 7200rpm, zal kopen. Deze zijn bij alternative in Ridderkerk (rode paginas in bv computer totaal) deze is wel sca 80 pins en kost 159,00 ex btw.

Ik heb zelf nu een 2940 uw pro op mijn systeem en een viking I 4,5 uw. Nou is mijn vraag (omdat jullie er toch veel van af weten) is het verstandig dat ding te kopen of krijg ik problemen met sca?

alvast bedankt,
Riccardo

• mvdejong

mvdejong

Op zich levert SCA geen problemen op, behalve dat je nog eens f.29 kwijt bent aan een 80<->86 pins adapter. Verder is volgens www.alternate.nl (Alternate, niet Alternative) deze schijf een U2W, dus hij kan sneller dan je Adaptec AHA-2940UW, maar dat is geen probleem, hij schakelt zelf wel terug van LVD naar SE zodra hij ziet dat er non-LVD devices op de bus zitten.

Verwijderd

Dank je wel voor het antwoord, die naam van Alternate had ik inderdaad fout getikt...ik had niet zo gauw de url bijdehand...

ik ga de schijf bestellen...

mvg
Riccardo

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt voor de uitleg nu kan ik met een gerust hart de boel aansluiten!
Pagina: 1