[Stil]Hoe stil wordt dit?

Pagina: 1
Acties:

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 17:21
Oke nu is laatst mijn mobo overleden en werd het tijd om eens wat nieuws te gaan kopen, ik ben nu van plan om mijn hele systeem maar eens wat aan te passen, nu wil ik mijn systeem vooral wat stiller krijgen met de voorwaarde dat alles nog wel goed gekoeld blijft, ik had het volgende in gedachten:

1) nieuwe kast, de antec SX1035BII met een 350W antec PP352XF voeding (smartpower voeding-> lage belasting -> weinig herrie)

2a) 2 (standaard) antec casefans aangesloten aan de achterkant, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de antec voeding 2 speciale fan-only aansluitingen heeft die temperature-controlled zijn, kan dit alleen niet terug vinden waar ik het gelezen heb
2b) 2 extra papst 12dB casefans aan de voorkant, 1 in de 3,5" drivebay om HDD's te koelen, deze fans op 7V

3)videokaart-> heb een geforce2 mx met alleen een heatsink dus hier hoeft niks te geberuen

4) northbridge, mijn nieuwe mobo wordt waarschijnlijk een gigabyte 7vrxp deze heeft een heatsink zonder fan, als ik toch een ander mobo met fan heb zet ik er een zalman heatsink (zonder fan) op

5)processor duron1200, hier zat standaard een whisperrock II bij met 8x8cm fan, deze wil ik er eigenlijk ophouden

6) harde schijven, 2 maxtor diamondmax schijven 1 5400 rpm 40GB(stil!) en 1 80GB 7200rpm (hoor ik wel deze, niks aan te doen)

en tot slot wil ik ook nog rounded cables gebruiken zodat de airflow/koeling nog iets beter wordt

hoeveel dB gaat dit produceren? toch niet zo gek veel dacht ik, ik hoop zo mijn pc 's nachts ook weer eens aan te kunnen laten staan zonder oordoppen in te moeten doen ;) (slaap boven mijn bureau)

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 17:03
Gooi eerst een paar rubber standaartjes tussen je case en je casefans dat scheelt je alweer een boel resonantie ellende.

HD's op powerdown en die maxtors hebben ook nog een silent mode als het goed is, kan je aanzetten met software van de site.

Dan is natuurlijk de vraag wat moet je pc gaan doen 's nachts, staat er een koe te draaien zal hij meer herrie maken dan als hij een beetje op irc hangt.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Emcee
als ik em 's nachts aanlaat staat ie meestal in de edonkey mode ;) dus staat niet voluit te rekenen, rubber tussen case en fan in weet niet of dat kan, omdat deze antec case speciale fanadapters heeft zodat je geen schroeven hoeft te gebruiken (erg handig imho) , kan er natuurlijk altijd ergens wat post-elastieken of een oude binnenband tussen frotten...

• Emcee
mm topic wordt ook stil...

• Emcee
naja geen reacties dus zal wel goed zijn zo...:)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 15:09

JT

VETAK y0

Zalman koeler, silent mode op Maxtor NIET aanzetten want dat scheelt geen lawaai maar wel performance. Binnenkant van je kast bekleden met geluidsdempend materiaal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Emcee
ik zag laatst ergens een voorgsneden set geluidsdempende matten voor een chieftec miditower (ik meen bij xxlcases of freezinghardware), deze zal toch ook wel in deze antec passen of niet? antec en chieftec zijn bijna identiek

edit: was bij xxlcases, maar kost wel 49 euro dus voor dat geld koop ik wel een stillere koeler

Verwijderd

Ik denk dat je voeding en de twee antec fans het meeste geluid zullen produceren.
Round cables zullen niet veel schelen qua extra koeling of geluid, staat alleen maar netter.
Die geluids matten helpen helemaal niks, het meeste geluid komt van de roostertjes voor je fans, ik denk dat een baybus maken, om je fans op lager voltage of helemaal uit te zetten het beste is om het geluid een beetje te beperken.

Die whisperrock II gaat je duronetje ten alle tijde onder de 40 graden houden, heb ik op mijn xp gehad en koelde beter dan de koeler die ik er nu op heb zitten, alleen een extra case fan voor die 7200rpm hdd is dan al voldooende (wel power down gebruiken). Als je rustig wilt slapen is dit genoeg. Extra fans zijn eigenlijk overbodig.

Je kunt ook een standaard chieftec voeding overwegen deze zeker is stiller dan de antec.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

harde schijven, 2 maxtor diamondmax schijven 1 5400 rpm 40GB(stil!) en 1 80GB 7200rpm (hoor ik wel deze, niks aan te doen)

Niet echt slim tenzij je ze aan een eigen Ide kabel hangt. Die 7200 toeren gat volgens mij op 5400 toeren draaien als ze master en slave staan..

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Is al met al niet echt stil maar zal ook geen enorme herrie maken. Misschien kun je de fans vervangen door Papst fans (altijd net onder de 1500RPM laten draaien en een betere heatsink kopen omdat ze niet erg veel lucht verplaatsen) en misschien kun je ipv die 7200rpm schijf een Baracuda IV nemen. (ook 7200rpm maar erg stil) En ik denk dat dat materiaal niet gaat passen. Neem dan gewoon van die goedkope matten die je zelf op maat moet maken: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=256

• JT

JT

VETAK y0

Emcee schreef op 04 september 2002 @ 14:00:
ik zag laatst ergens een voorgsneden set geluidsdempende matten voor een chieftec miditower (ik meen bij xxlcases of freezinghardware), deze zal toch ook wel in deze antec passen of niet? antec en chieftec zijn bijna identiek

edit: was bij xxlcases, maar kost wel 49 euro dus voor dat geld koop ik wel een stillere koeler
Gewoon kopen bij de doe-het-zelf markten. Plat voor demping van hoge tonen en nopjes voor lage tonen.
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 14:43:
Ik denk dat je voeding en de twee antec fans het meeste geluid zullen produceren.
Round cables zullen niet veel schelen qua extra koeling of geluid, staat alleen maar netter.
Niet voor stilte, maar wel voor airflow en daarmee koeling.
Die geluids matten helpen helemaal niks, het meeste geluid komt van de roostertjes voor je fans, ik denk dat een baybus maken, om je fans op lager voltage of helemaal uit te zetten het beste is om het geluid een beetje te beperken.
Dit scheelt wel degelijk, het geluid van je HD's bijvoorbeeld of van je CPU koeler of het geluid dat van ACHTER de fans vandaan komt word gedempt.
Je kunt ook een standaard chieftec voeding overwegen deze zeker is stiller dan de antec.
Enermax met regelbare fan en dan de fan op z'n zachst zetten. Mocht het echt te warm dan gaattie automatisch iets harder draaien, maar niet meer dan nodig !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Emcee
volgens mij gaat die antec voeding ook pas sneller draaien als het warmer wordt, ligt er natuurlijk aan bij welke temp. dit gebeurt.

ik ga geen andere harde schijven gebruiken omdat ik deze al heb, en ze komen waarschijnlijk samen op 1 kabel omdat m' n cdrom en brander op de andere IDE aansluiting komen, of als ik idd de gigabyte 7vrxp koop kan je geloof ik de raid aansluitingen gebruiken als ide3+4

babybus zal ik eens naar kijken of dat wat is

Verwijderd

Ik heb zelf akasa geluidsdempende matten en dat noppenspul van de gamma, mijn eigen ervaring: het werkt dus niet. Behalve dat de temeratuur met twee graden stijgt. Van die op maat gesneden setjes weet ik het niet, maar zal wel niet veel uitmaken.
Round cables, in theorie moet het je airflow verbeteren...maar in de praktijk heeft het bij mij helemaal niets gescheeld qua airflow/koeling, je kan gewoon de flatcables netjes wegvouwen (had ik eerst ook), dat zou dan ook al goed moeten zijn. Ik denk dat je beter je geld kan steken in geheugen en of processor ipv matten en cables.

Mijn eigen ervaring met enermax is dat de 5v niet zo stabiel is, deze schommelt aan een stuk door, weliswaar binnen de marges maar toch. Ze zijn wel redelijk stil en het zijn verder zeker goede voedingen. Ik kan zeggen dat de chieftec en antec heel stabiel zijn en dat de chieftec het stilst is van de de drie chieftec/enermax/antec, eigen ervaring. Alle drie hebben ze temperatuur gestuurde fans.

• Emcee
heeft chieftec ook een eigen voeding, ik zie namelijk dat deze cases ook vaak zonder voeding geleverd worden

Verwijderd

bij de "grotere" hardwaresites [freezinghardware, xxlcases enz] kun je vaak kiezen of je de standaard psu van chieftec wil of niet Ik heb gewoon de standaard 340watt voeding erin zitten je hoort hem niet, en presteert zeer goed naar mijn mening alle lijnen zijn erg stabiel dus ik raad hem je aan...

• Emcee
ok, ik haal mijn spul meestal bij perfect systems, die hebben ook chieftec cases en voeding sinds kort, dus ik kan nog zien wat ik doe, als ik trouwens ooit besluit om WC te installeren op mijn pc (ben me beetje aan het orienteren op WC, nog niks concreets btw) dan is het zeker beter om een bigtower model te kopen, in zo'n chieftec/antec miditower zie ik dat niet zo snel passen

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 08:10

DaRoot

Some say...

Ik zou toch die Whisperrock van Spire eraf trappen, deze fluistert toch wat harder dan zijn naam zou vermoeden, volgens het Duitse C'T Magazin...

Zou inderdaad voor een Zalman 6000 Cu gaan. Is mooi stil, en koelt prima.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
DaRoot schreef op 05 september 2002 @ 00:20:
Ik zou toch die Whisperrock van Spire eraf trappen, deze fluistert toch wat harder dan zijn naam zou vermoeden, volgens het Duitse C'T Magazin...

Zou inderdaad voor een Zalman 6000 Cu gaan. Is mooi stil, en koelt prima.
Die zalman heb ik hier ook sinds 2 dagen. Mooi dingetje, en een betere fan erop hoeft ook niet wat mij werd aangeraden. Heel stil isie op iets meer dan laagste stand. M'n AMD 1800+ is stressed max 64graden. Best warm maar geen crashes en lekker stil. Niet stressed 57 graden.
Ik heb zelf een aopen voeding (in een aopen kast midi) die veel herrie maakt als de temp erg warm wordt in je case. DUs een temp gestuurde. Ik dacht er zelf aan om een gat in de case te maken onder de voeding om daar een 2e fan te zetten zodat die aopen ontlast wordt. Helpt dit? Hij dit dan vlak naar die zalman dus ik zuig die warme lucht dan denk weg. Dus:
Outtake: voeding + extra fan
Intake: 1 fan
dus overdruk of zo wat goed zou zijn voor warmte Iemand info hierover?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Dinictus schreef op 04 september 2002 @ 14:52:
harde schijven, 2 maxtor diamondmax schijven 1 5400 rpm 40GB(stil!) en 1 80GB 7200rpm (hoor ik wel deze, niks aan te doen)

Niet echt slim tenzij je ze aan een eigen Ide kabel hangt. Die 7200 toeren gat volgens mij op 5400 toeren draaien als ze master en slave staan..
Jij bent niet helemaal fris is het wel???
Schijven met 7200rpm Is het toerental waarmee de Schijf/Motor draait (dit is mechanisch)

Verwijderd

Heb zelf een bigtower chieftec dragon serie met 8 fans draaien op 7 volt
(fluisterstil als ik :z )

• Emcee
ga trouwens geen babybus maken, is me iets teveel van het goede, gewoon casefans op 7v moet zat zijn

• JT

JT

VETAK y0

pierre-oord schreef op 05 september 2002 @ 12:08:
[...]

M'n AMD 1800+ is stressed max 64graden. Best warm maar geen crashes en lekker stil. Niet stressed 57 graden.
Damn ! Dan doe je echt wat verkeerd ! Mijn 6000 AlCU is met een XP1600 stressed 48 graden en idle 44-45 !

Ecodan warmtepomp

• kutkip
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 20:53:
Ik heb gewoon de standaard 340watt voeding erin zitten je hoort hem niet, en presteert zeer goed naar mijn mening alle lijnen zijn erg stabiel dus ik raad hem je aan...
Ik heb ook die standaart Chieftech voeding van 340 Watt maar ik kan hem toch duidelijk horen hoor :( Dat komt misschien omdat de rest van jou systeem meer lawaai maakt. Verder is het idd wel een mooie voeding.
pierre-oord schreef op 05 september 2002 @ 12:08:
[...]

Die zalman heb ik hier ook sinds 2 dagen. Mooi dingetje, en een betere fan erop hoeft ook niet wat mij werd aangeraden.
.......
Outtake: voeding + extra fan
Intake: 1 fan
dus overdruk of zo wat goed zou zijn voor warmte Iemand info hierover?
De meeste zijn wel tevereden over die fan maar het is kwalitatief niet echt fantastisch (heeft bv sleeve bearing ipv ball/dual ball/sintec) en een 120mm fan doet het natuurlijk nog beter :)
......
Dat lijkt me zo wel OK ja :)

• JT

JT

VETAK y0

Sleeve bearing is stiller dan ball vandaar dus. En Sintec is ook sleeve maar dan anders.

Ecodan warmtepomp

• kutkip
JT schreef op 05 september 2002 @ 16:17:
Sleeve bearing is stiller dan ball vandaar dus. En Sintec is ook sleeve maar dan anders.
Lijkt me niet hoor :D Sleeve bearing is volgens mij gewoon cheap ass lagering. En van sintec weet ik niet wat dat precies is, maar het zit iig wel op mijn Papst fans die op 12v maar 12dB maken dus zal het wel goed zijn :z

/edit: ff gegoogeled (oid :D) "CONCLUSION: The data presented here, though somewhat brief, brings forth a point that fan users should consider before selecting a fan. Even though ball bearing fans appear to have longer life, they most likely will be noisier and cause far more complaints about noise that sleeve bearings fans. The point made here is that in those fan installations that have critical noise requirements, sleeve bearing fans will most likely meet the needs better than ball bearing fans.

There is one additional point to add and that is at low operating temperatures, sleeve bearings and ball bearings have similar life expectancies. At higher temperatures, sleeve bearings have a much lower life expectancy than the ball bearings. At higher operating temperatures, you must always consider the differences in life expectancy as well as acoustical advantages in the different bearings. "

M.a.w. sleeve bearing is iid vaak stiller maar op hoge temperaturen hebben ze niet lang te leven :)

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar ze zitten niet direct op de Zalman dus daar heeftie ook geen last van :)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1