Promedia monitoren??

Pagina: 1
Acties:

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 06:54
Hallo,

kent iemand een monitor van het merk Promedia? Ik kan deze helemaal niet vinden in Nederland. Misschien dat dit een soort van type is, maar wat is dan het merk?

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 17:34

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik geloof dat ik het merk wel eens gehord heb. Zoeken op PROMEDIA SLM 700 in google levert wel wat monitoren op. Maar veel heb je niet aan die info.

Forza Mucca

• Rendier2710
Ik heb namelijk net zo'n monitor gekocht (voor weinig), maar ik kan er dus helemaal niks over terug vinden. Nou ja, op een griekse site. Maar ik vraag me af hoe de driverondersteuning is.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik denk dat je de monitor het beste gewoon als Plug & Pray monitor in kunt stellen. Ik heb bij de Lidl laatst een 19" Gericom monitor gekocht, kan ik ook geen drivers van vinden. Maar hij werkt prima met de standaard Windows Plug & Pray drivers.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Rendier2710
Nou heb ik de monitor binnen. Het blijkt geen Promedia maar een Promedion te zijn. TFT aangesloten, maar de letters zijn niet scherp. Er zit ook helemaal geen drivers bij ofzo en winXP ziet 'm als standaard plug & play monitor. Ook de brightness en contrast bijstellen helpt niet. Ik draai op een resolutie van 1024*768@60Hz. Dit zou het ideale zijn. Weet iemand hoe ik de letters scherper kan krijgen?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij eigenschappen van het bureaublad kun je naar Vormgeving gaan.
Daar ga je naar effecten. Vervolgens zet je de tweede optie aan, indien dit niet al het geval is, en kies je hier voor het type CLEAR TYPE. Dit levert een soort extra schaduw achter de letters op. Mijn ervaring is dat het beeld vele malen scherper wordt hierdoor.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:27
Mwjah, en TFT is zoiezo minder duidelijk en snel, vergeet dat vooral niet.

Verwijderd

Rendier, wat voor videokaart heb je? Wanneer 't een 'noname' GeForce2 of TNT2 of zo is, hoef je geen top-scherpte te verwachten.

Heeft die monitor een 'auto-adjust' knop of menu-optie? Dat is vaak de snelste manier om het beeld drastisch te verbeteren!

En wanneer 'ie een DVI-ingang heeft, scheelt een videokaart met DVI-uit gigantisch! Dat was voor mij (toen ik m'n 17" CRT verving door een 17" TFT) de reden om de oude TNT2 te vervangen voor een GeForce4 Ti4200. Niet vanwege de spelletjes (WarCraft 3 doet 't op een TNT2 ook prima, en meer spelletjes doe ik eigenlijk niet), maar vanwege het beeld.

ClearType scheelt wel in de leesbaarheid van kleinere fonts, maar maakt je beeld echt niet scherper, en soms (witte letters op een zwarte achtergrond) werkt 't zelfs averechts. ClearType maakt gebruik van een soort 'anti-aliasing' waarbij ze gebruik maken van de mogelijkheid van TFT-schermen om rechtstreeks de rode, groene en blauwe subpixels aan te spreken. Werkt heel prettig bij zwarte tekst op een donkere achtergrond, maar andersom krijg je dan vaak een lelijke rode waas over de letters.

Enne... DjGeRo.. "TFT is zoiezo minder duidelijk"??? Dat is kolder. Een goed aangestuurde TFT is bijna per definitie duidelijker en scherper dan een CRT. Wel minder snel, en ook niet helemaal zo precies wat de kleuren betreft, maar zeker scherper.

• Rendier2710
Ik heb een Geforce MX 440 van MSI. Dit is natuurlijk niet de meest geweldige kaart, maar met mijn oude CRT had ik nergens last van. Misschien is het ook wel gewoon wennen hoor. Ik heb inderdaad geprobeerd cleartype te selecteren, maar dan krijg ik dikke letters. Door het "blurry" effect, lijken de letters mooier, maar het kijkt voor geen meter. Zoals ik al zeg denk ik dat het een kwestie van wennen is. De letters steken veel meer af op de achtergrond en ik denk dat ik me daarop verkijk. Want als ik de letters gewoon zie, zijn ze wel scherp. Op mijn werk heb ik eigenlijk hetzelfde effect met een EIZO F931. Het zal wel een veel beter contrast zijn (zeker in vergelijking met een 5 jaar oude CRT monitor die ik had)

Verwijderd

Dat kan inderdaad. Op mijn TFT heb ik normaal de helderheid op 0 staan (schaal 0 - 100, contrast kun je niet instellen wanneer je de DVI-ingang gebruikt), en hooguit op 20 wanneer er direct zonlicht binnenvalt.

Maar dan nog, het is m.i. geen kwestie van wennen. Probeer als je de kans krijgt 's dat scherm aan te sluiten op een systeem met een Matrox, ATi, of zelfs met een S3 Virge of een onboard Intel 815 videokaart. De kans is groot dat er meer uit je scherm te halen valt dan je dacht.

Thuis heb ik een 2e computer met een Matrox Mystique, en een 3e met een ATi Rage 3D Pro (allebei oude beestjes), en die doen 't op de analoge ingang van m'n TFT merkbaar beter dan m'n GF4 Ti4200 op de analoge ingang. Gelukkig doet die GF4 't via DVI een stuk beter. :)

Op m'n werk iets soortgelijks: Dell werkstation met hetzelfde scherm dat ik thuis heb (Dell 1702FP). Op de GF2 videokaart (ook van Dell, zo'n half height ding) in die machine was daar geen scherp beeld mee te krijgen. Kaart eruitgehaald en de monitor op z'n on-board Intel 815 poort aangesloten, en het beeld staat als een huis.
Gamen gaat alleen wat minder, maar daar was ik geloof ik toch al niet voor aangenomen... :)

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 20:32
op zon pc beurs stonden laatst 17" promedia monitoren voor 100,-- das echt wel de moeite waard :D

• Rendier2710
Toch heb ik nog een gek probleem en dat is dat plaatjes (vooral in web pagina's) niet goed weergegeven worden. Er missen stukken uit de letters enzo. Ook een foto van een moederbord op tweakers zag er vaag uit. Kent iemand dit probleem?
Pagina: 1