GFX RAM-sinks: waarom altijd alleen aan 1 kant kaart?

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie dit ook overal.
De "OC-friendly" lichting grafische kaarten zoals bijv. de nieuwe Gigabyte R9700 hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2002/gigabyte/GV-R9700pro/Picture_210_copy.jpg

Die heeft nl. prachtig mooie heatsinks maar dan alleen aan 1 kant!
Ik ben van plan om zelf wat home-made sinks aan te brengen op mijn kaart maar mijn vraag is nu:
...moet je niet ALLE RAMmetjes van HS voorzien? Of is 1 kant genoeg ofzo? (Alsof "de kans" op een vastloper gehalveerd wordt door de helft van de RAM beter te koelen...) 8)7
Klinkt toch logisch? Ik vind dit gedoe met sinks aan 1 kant maar halfbakken eye-candy.

Meningen?

Verwijderd

Het lijkt mij dat er wel een beetje nagedacht wordt daar bij die heren van gigabyte. Maar meer sinks is nog meer warmte afvoer. Het zal allicht iets schelen. aL betwijfel ik dat het veel scheelt. We koelen de proc toch ook maar aan 1 kant, of sla ik nu de plank weer mis

Verwijderd

Misschien domme vraag : is dit niet wat overbodig?

Als het nodig was deed gigabyte het zelf toch wel?

Verwijderd

hmm ja idd beetje gaar.... ze doen die heatsinks alleen voor de show. Kijk maar eens hoeveel koelprut er onder die heatsinkjes zit, vaak haast niks.

btw.... jij ook op ZM?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zitten memory chips aan beide kanten van de kaart. Maar de helft van de chips zullen dan worden gekoeld op de originele manier. Ik zou dus alle memorychips van een heatsink voorzien, zodat ze allemaal worden gekoeld.
Een processor wordt idd maar aan 1 kant gekoeld, dat doe je met de memorychips nu dus ook, maar er zitten dus ook chips op de achterkant.

Wat vreemd is bij een AGP kaart is dat de processor aan de onderkant zit, de warmte blijft er dus een beetje onder hangen. Als je de achterkant van de kaart voelt op de plek waar de GPU zit, zul je waarschijnlijk (zo goed als) je vingers branden. Jammer dat daar geen koeler op kan...

Verwijderd

Mijn mening: Gewoon sinkjes plakken en testen, kijken of je verder komt met sinkjes op de achterkant, zo ja is het inderdaad af te vragen waarom ze geen sinkjes op de achterkant plakken, en logisch, zo nee daarom dus niks op de achterkant.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Sinkjes op alle Memoryblokjes en dan nog een CPU Fan op de achterkant van je GPU chipset.

• MBMarduk
  • Niet online
BronX schreef op 02 september 2002 @ 21:27:
... en dan nog een CPU Fan op de achterkant van je GPU chipset.
Heu? Hoe wil je DAT nou voor elkaar krijgen:?

Siqdiz: ja.

• BounceMeister
  • Niet online
Op de achterkant zitten (Bij mijn Asus 8420) allemaal SMD weerstandjes en andere dingen. Als je daar een heatsink op zet, maak je vette kortsluiting en is je kaart verrot. Een beetje luchtstroming er langs is wel goed, maar ik denk dat een complete koeler met heatsink op de achterkant bij de GPU niet gaat passen.

Bij Alternate hebben ze hele leuke kleine heatsinkjes voor op memorychips. Er zit al warmtegeleidend dubbelzijdig tape op. Het heet "Passieve koeler voor VGA geh." en kost EUR 1,50 per stuk (8 nodig). Het plaatje klopt niet wat erbij staat, maar als je er op klikt zie je wel het goede plaatje. Ze zijn niet groot, maar ze passen wel precies. Grotere heatsinks passen meestal niet op de kaart en hebben een hoger risico voor het maken van kortsluiting met andere componenten. Bij de diverse OC shops hebben ze ook van die kleine heatsinks. Je kunt natuurlijk ook een oude heatsink aan stukken zagen en alleen die warmtegeleidende tape kopen, of van de warmtegeleidende epoxie hars/lijm o.i.d.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik weet niet of het nut heeft maar ik kan me herinneren dat er op die Leadtek Geforce 4 Ti4x00 een dikke heatsink zit die ook aan de achterkant als memsink dient. :/

Afbeeldingslocatie: http://www.simhq.com/simhq3/hardware/reviews/leadteka250td/Leadtek%20Ti4400_card.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0301/leadtek2.jpg

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• BounceMeister
  • Niet online
Dan heb je ook niet veel aan de losse ramsinks, dit ziet er al groot genoeg uit. Alleen een fan die licht langs de kaart blaast moet dan genoeg zijn denk ik.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als de makers op de achterkant geen ram-sinkjes plaatsen, dan zal dat wel niet nodig zijn.
Voor normaal gebruik dan. 8)
Maar je kan idd heel makkelijk zelf die dingen er alsnog opplakken.
Vervang gelijk dan die prut die er standaard op zit, want dat zat bij mijn GF3 niet helemaal goed vond ik. Het besloeg nog niet de helft van de core.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=12622

Use the Search Luke...

• MBMarduk
  • Niet online
Silentpuma schreef op 03 september 2002 @ 19:51:
....Vervang gelijk dan die prut die er standaard op zit, want dat zat bij mijn GF3 niet helemaal goed vond ik. Het besloeg nog niet de helft van de core.
Inderdaad. Dat heb ik dus ook met mijn huidige TNT2 kaart gedaan.
HS eraf gewrikt, die (wel erg) harde prut van beide oppervlakten af geschuurd (!!), en vervolgens goed dun ingesmeerd met standaard koelgrease (minus 2 kleine hoekjes, die kregen epoxy toegediend om te plakken)
Twee theedoeken eromheen gewonden en een zooi zware boeken erop voor een paar uren. :9

Resultaat: waar ik vroeger haast geen warmte voelde brand ik nu m'n fikken eraf!!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:05

Wildfire

Joy to the world!

Mijn ABIT Siluro GeForce4 Ti4400 heeft ook op de achterkant heatsinkjes.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan zelf passieve 'pentium' (50x50mm) koelers door midden dremelen/zagen, even op maat maken voor de smdtroep, en dan met de ribben in de luchtstroom, dat de lucht er door heen kan van de caseventilator (als die hard genoeg blaast)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
heb ik ook gedaan, werkt perfect (oude pentium koeler idd)

One World Concepts

Pagina: 1