PIC16F84 maar 1 I/O doet het? hellup!

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Ik ben dus begonnen om met de PIC16F84 wat te programmeren, en op te steken als voorbereiding op mijn toekomstige Baybus + LCD en fratsen eraan :) Ik werk op dit moment nog in Assembler taaltje, maar wil overstappen naar C, maar dat lees je verder wel :)

Ik wilde eerst een simpele LED met voorweerstand eraan laten branden.
Dit is mijn huidige code : (aan de hand van datasheet van deze PICje)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                ORG          00h
instportA       EQU          85h
portA           EQU          05h
                BSF          03,5
                CLRF         instportA
                BSF          03,5

MOVLW        03h              ;Zie ook note *
                MOVWF        portA 
                END

*Die 03h (hexadecimaal) is dus binair 0011. Elke Bit is een A I/O poort, dus een 1 is aan, en 0 is uit. 03h heb ik verandert zodat ook ALLE I/O poorten van A aangingen.

Bovenstaande volstaat om een LED aan te zetten. Maar mijn PIC16F84 vertoont kuren :? :(
Bij mij wilt alleen PIN nummer 17 een LED laten branden. Alle andere I/O poorten willen dat niet :? Zelfs de B poorten niet :?

En dan heb ik een code waar ik pin 17 laat knipperen. Ledje knippert wel alleen HOE! :o poort 18 gaat ook meedoen (terwijl dat helemaal niet in de code is gezegd) en ze knipperen ook raar. Eerst beginnen beide gezamenlijk te knipperen, en dat stopt pin 17 ermee, led blijft aan, maar de led op pin 18 blijft vrolijk door knipperen :? Dit duurt 2 seconden, en dan beginnen ze weer gezamenlijk te knipperen :?

Wat is hier aan de hand?

Ik ben ook op zoek geweest naar een C Compiler, maar er kwamen heel veel resultaten rollen, en dat maakt de keus niet gemakkelijk. Welke C Compiler is aan te raden? Waarom? Ervaringen etc :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

EntonoX

Team leider

mmm misschien moet je eerst een bepaald register openen/sluiten voordat je de betreffende poort kan aansturen.

ik weet wel een heel goed microcontroller software pakket, PonyProg (naam is een beetje vaag :p) en ik gebruik het zelf voor mn Atmel 90S2313 en et werkt perfect. is ook inclusief simulator zodat je je code eerst kan testen voordat je je pic programmeerd.

kijk maar even op http://www.lancos.com/prog.html

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• ND863

ND863

Topicstarter
EntonoX schreef op 02 september 2002 @ 21:48:
mmm misschien moet je eerst een bepaald register openen/sluiten voordat je de betreffende poort kan aansturen.

ik weet wel een heel goed microcontroller software pakket, PonyProg (naam is een beetje vaag :p) en ik gebruik het zelf voor mn Atmel 90S2313 en et werkt perfect. is ook inclusief simulator zodat je je code eerst kan testen voordat je je pic programmeerd.

kijk maar even op http://www.lancos.com/prog.html
Dit is 1 van de 2 waar ik al een tijdje aan het kijken ben, maar weet iemand op die site (of ergens anders) een "manual" te vinden over de codes? (in de help staat niets, en ik zoek me te pleuris op die site, maar vind ook geen manual :X 8)7 )

• EntonoX

EntonoX

Team leider

hoe bedoel je codes? sourcecode??

• ND863

ND863

Topicstarter
EntonoX schreef op 02 september 2002 @ 22:02:
hoe bedoel je codes? sourcecode??
Nee, ik bedoel, ik heb nog geen flauw idee hoe ik moet beginnen :X :7 :*)

• EntonoX

EntonoX

Team leider

mmm, ik ga effe kijken voor je...... moment

• EntonoX

EntonoX

Team leider

dat ponyprog programma is eigenlijk alleen een flash/eeprom programmer. Je zult de code dus zelf in een ander programma moeten schrijven en dan via ponyprog in de chip programmeren. één van de programma`s om code in te schrijven is BASCOM-AVR alleen ondersteund deze (volgens mij) niet de PIC16F84.

Je zal dus even naar een gelijkwaardig programma moeten zoeken op internet.

• ND863

ND863

Topicstarter
Aha, ik heb wat gevonden! :) Read51, alleen moet er nog mee aan de slag :) :7

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Gebruik eens JAL, just another language. Lijkt op basic en pascal en werkt echt super voor dit soort zaken.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• ND863

ND863

Topicstarter
koffercomputer schreef op 02 september 2002 @ 22:42:
Gebruik eens JAL, just another language. Lijkt op basic en pascal en werkt echt super voor dit soort zaken.
Ik ben al aan het googlen, en downen :)

Ik ben bekend met Visual Basic 6, kan ik hier niet iets mee? Of iets wat er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel op lijkt? :7

Verwijderd

Ik gebruik MPlab om mn PIC16F870 te programmeren.
Maar kan het niet zijn dat die poorten die niet werken bij jou in een andere memoryblock zitten? Zo werkt het tenminste wel bij de PIC16F870. Daar moet je eerst 1 van de 4 memoryblocks selecteren, en vervolgens kun je dan bepaalde registers aanspreken, ook de poorten zelf.
Heb je ook gedacht aan de tri-state van de pinnen? Ik weet niet precies hoe het bij die microcontroller zit, maar meestal zijn IO pinnen standaard geconfigureerd op Input.

Verwijderd

Probeer het zo eens

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#include 16F84.inc

org          00h

clrf         PORTA     // clear port A register
                clrf         TRISA      // zet poort A als output

movlw    0x03       // waarde die op poort A moet komen
                movwf    PORTA    // zet waarde op poort A

end

Verwijderd

Je moet inderdaad je i/o's van poort A defienieren als input of output.

Ik gebruik Mplab als ontwikkelomgeving in combinatie met de CC5x C-compiler. Deze compiler is gewoon te installeren onder MPlab.

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:53:
Je moet inderdaad je i/o's van poort A defienieren als input of output.

Ik gebruik Mplab als ontwikkelomgeving in combinatie met de CC5x C-compiler. Deze compiler is gewoon te installeren onder MPlab.
Wat doet de volgende code dan? :)
code:
1
2
3
BSF          03,5
                CLRF         instportA
                BSF          03,5

Zotty > Ik ga em straks ff proberen :)

owjah MPLAB is assembler taal :)

Verwijderd

ND schreef op 03 september 2002 @ 17:05:
[...]

code:
1
2
3
BSF          03,5
                CLRF         instportA
                BSF          03,5

Zotty > Ik ga em straks ff proberen :)

owjah MPLAB is assembler taal :)
De standaard compiler is assembler, maar onder mplab kun je gewoon andere compilers installeren.

• ND863

ND863

Topicstarter
Ik ben nu heel even bezig met JAL (wel makkelijke taal moet ik zeggen :)) Maar ik wil graag een bevestiging horen :)

Ik heb een bestandje dat Flasher.jal heet. Nou werkt Jal dus met commandlines. Wat moet ik nou toevoegen?

Ik heb nu dit (zonder jal bestandje) :
D:\jal0440\bin\jal.exe

Is het volgende goed? :
D:\jal0440\bin\jal.exe, D:\flasher.jal

:7
Ik zit me dit af te vragen, omdat ik bij de samples zie dat er een *.lib word bijgedaan, maar IN de code zelf staat ook al "include *.lib" :7

Verwijderd

ND schreef op 03 september 2002 @ 17:05:
code:
1
2
3
                BSF          03,5
                CLRF         instportA
                BSF          03,5
Niet veel nuttigs ;) 0x03 wordt op poort A gezet, poort A wordt als output geconfiged en er wordt weer 0x03 op poort A gezet.
Korter gezegd, er komt 0x03 op poort A te staan.

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 13:42:
[...]

Niet veel nuttigs ;) 0x03 wordt op poort A gezet, poort A wordt als output geconfiged en er wordt weer 0x03 op poort A gezet.
Maar die 2x BSF is toch voor de Bank change? (anders kon je de poorten niet als input/output configgen, toch? :7

Aaargh heb 20x de manual en help van de JAL gelezen, maar ik snap echt niet hoe ik 1 zo'n *.jal moet compilen :? :7

Verwijderd

BSF adres, bit

Het staat voor bit set flag, en houdt in dat 'bit' op 'adres' (ook wel register genoemd) 1 wordt. Om een bit te clearen, gebruik je BCF.

Poort A I/O setten doe je door alle bits op adres TRISA (= 0x85) te clearen (0 van output, 1 van input ;))

Switchen van bank kan op 2 manieren; of je zet de bank bit handmatig, of je doet het met indirect adressing:

code:
1
2
3
movlw   TRISA
movwf   FSR
clrf    INDF        ; set poort A als output

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 16:05:
BSF adres, bit

Het staat voor bit set flag, en houdt in dat 'bit' op 'adres' (ook wel register genoemd) 1 wordt. Om een bit te clearen, gebruik je BCF.

Poort A I/O setten doe je door alle bits op adres TRISA (= 0x85) te clearen (0 van output, 1 van input ;))

Switchen van bank kan op 2 manieren; of je zet de bank bit handmatig, of je doet het met indirect adressing:

code:
1
2
3
movlw   TRISA
movwf   FSR
clrf    INDF        ; set poort A als output
Hms, maar moet ik nou WEL van bank switchen om de I/O ports te setten of juist NIET? :?

Verwijderd

Jaja, je moet naar bank 1 switchen om het TRISA register te setten. Maar als je gebruik maakt van de code in m'n vorige post, hoef je je geen zorgen te maken over in welke bank je zit. Dit gaan dan automatisch omdat je gebruik maakt van het FSR register (zie site van Microchip voor meer info over FSR reg).
Oook hoef je je op deze manier geen zorgen te maken over page switching. Als je dit niet kent, negeer het. Anders word je gek van deze materie ;) 1 ding tegelijk !

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 20:40:
Jaja, je moet naar bank 1 switchen om het TRISA register te setten. Maar als je gebruik maakt van de code in m'n vorige post, hoef je je geen zorgen te maken over in welke bank je zit. Dit gaan dan automatisch omdat je gebruik maakt van het FSR register (zie site van Microchip voor meer info over FSR reg).
Oook hoef je je op deze manier geen zorgen te maken over page switching. Als je dit niet kent, negeer het. Anders word je gek van deze materie ;) 1 ding tegelijk !
Aha, jaja ik snap het al beter nu..

Heb nu eindelijk wat tijd (lees : huiswerk aan de kant geschoven :)) Dus ik ja code nu proberen! :)

Als iemand nog weet over die JAL compiler dan..... :)

Stand by

• ND863

ND863

Topicstarter
JAAAH!!! Ik heb de andere RA1 I/O ook aan de gang! Ik had alleen Zoty's code gebruikt om van Bank te switchen :)

* Nd Die zich nu meer gaat verdiepen in jal

Ik had nog een vraagje over PWM sturing. Als ik hem VOL uit wil laten draaien dan is de freq toch 0hz maar wel "hoog"? Tussen welke freqentie moet hij gaan aan/uit schakelen om de fan te regelen?

Verwijderd

Zit er niet al standaard een PWM module op die Controller, zoals bij de 16F870?
Dan hoef je je geen zorgen te maken om die frequenties. Dat gebeurt automatisch dmv de interne timers.

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 12:28:
Zit er niet al standaard een PWM module op die Controller, zoals bij de 16F870?
Dan hoef je je geen zorgen te maken om die frequenties. Dat gebeurt automatisch dmv de interne timers.
Dat zal ik even gaan checken dan momt :) (volgens mij niet... :7 maarjah bij mij zijn tig dingen onzeker :P))

Verwijderd

BTW, ik ben nu ook bezig met mijn ontwerp, een PIC16F870. Ik zit alleen met het probleem van progammeren. Ik wil dat doen via de ICSP (In Cirquit Serial Programming). Ik heb al een ontwerpje, maar ik vraag me af of dit wel goed is. Ik neem aan dat jij ook een programmer hebt voor je PIC16F84, maar heb je die zelf gebouwd?? Zo ja, kun je me een paar tips geven? Ik zit namelijk met problemen bij de MCLR pin (hogere voltages enzo...)

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:02:
BTW, ik ben nu ook bezig met mijn ontwerp, een PIC16F870. Ik zit alleen met het probleem van progammeren. Ik wil dat doen via de ICSP (In Cirquit Serial Programming). Ik heb al een ontwerpje, maar ik vraag me af of dit wel goed is. Ik neem aan dat jij ook een programmer hebt voor je PIC16F84, maar heb je die zelf gebouwd?? Zo ja, kun je me een paar tips geven? Ik zit namelijk met problemen bij de MCLR pin (hogere voltages enzo...)
Ik heb er idd eentje zelf gebouwd, hij stond in de elektuur, zomernummer 2000, en hij doet het prima! :) (maar ik programmeer hem dus niet In Circuit :))

die MCLR pin, die staat met een weerstand van 10K Ohm met DTS van mijn RS232 poort verbonden :) (daar kwam iets van 10-12Volt uit)

Als je meer vragen heb, stel ze maar! :)

Ik heb ook nog andere schema's liggen (maar niet die van wat ik nu heb) maar weet niet of ze werken :) (Die van circuits online werkte bij mij dus niet :?)

- PIC16F84 heeft geen ingebouwde PWM

Verwijderd

ND schreef op 05 september 2002 @ 15:15:
[...]

Ik heb er idd eentje zelf gebouwd, hij stond in de elektuur, zomernummer 2000, en hij doet het prima! :) (maar ik programmeer hem dus niet In Circuit :))
hehee cool! Is er misschien een mogelijkheid dat je het schema uit de elektuur kan scannen (of ff snel natekenen, zal vast niet zo ingewikkeld zijn) en naar mij toe kan sturen??? Zo wel geweldig wezen _/-\o_

• ND863

ND863

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:58:
[...]

hehee cool! Is er misschien een mogelijkheid dat je het schema uit de elektuur kan scannen (of ff snel natekenen, zal vast niet zo ingewikkeld zijn) en naar mij toe kan sturen??? Zo wel geweldig wezen _/-\o_
Ik heb geen scanner, maar ik zal proberen hem na te tekenen. (die komt dan straks pas, heb nu bietje druk)

Verwijderd

OK THANX!!!

Verwijderd

Ik heb onlangs deze 16 pro programmer gemaakt:

http://www.picallw.com/hardware.htm

Hij heeft een externe voeding dus die 13 Volt is geen probleem. Je kan er overigens een hele reeks microprocessoren van microchip mee programmeren. Software is ook op de site te vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:02:
'k heb destijds hier wat voor bedacht met 2 transistoren. Als je wilt, zal ik het ff online zetten. Wordt wel morgen, want vandaag kom ik pas laat thuis :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 17:59:
[...]

'k heb destijds hier wat voor bedacht met 2 transistoren. Als je wilt, zal ik het ff online zetten. Wordt wel morgen, want vandaag kom ik pas laat thuis :P
Ja doe maar, ik kan alle hulp gebruiken! :)

Verwijderd

ha ik heb al iets gevonden en beetje aangepast. Als het goed is moet dit werken als programmer toch?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/killerbsup/programmer.gif

Software heb ik er al bij zitten, is erg makkelijk in gebruik.

Verwijderd

Dus je wilt low-voltage programming gebruiken. Dan heb je ook geen problemen met hoge voltages en dat was toch het probleem?

Verwijderd

Nou het probleem was dat ik In Cirquit wilde gaan programmeren, maar dit bijna niet haalbaar was vanwege de 13Volt die op de MCLR pin moet komen (Molex gaat maar tot 12 volt)
Dus nou zoek ik naar mogelijkheden om zo simpel mogelijk een externe programmer te maken. Dit was wat ik gevonden had.

Verwijderd

Je zet nu 5V op MCLR, dus dan zou je kunnen proggen via low-voltage. Daarnaast kun je uit je COM-poort wel ongeveer 13V trekken, en dat werkt perfect :)

Verwijderd

Nee, ik zet er hiermee geen 5 volt op... althans standaard wel, maar als ik de schakelaar overhaal dan is MCLR pin aangesloten op de +13V of GND (afhankelijk van LPT 14)

Ga maar na:
Er is een keten van: +15V - weerstand - Zener 6.8V - Zener 5.6V - Diode 0.7V - Ground
Potentiaal over alle diodes heen (dus tussen de weerstand en de 6.8V Zener) is 6.8 + 5.6 +0.7 = 13,1 Volt.
Dat MCLR standaard aan de +5V hangt via de 7805 is omdat dit schema oorspronkelijk voor In Cirquit Serial Programming bedoeld was.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 13:42:
[...]

Ben ik het helemaal niet mee eens.

Poort A wordt als output geconfigureerd, helemaal niks met 0x03 te maken.
Om dat te kunnen doen wordt eerst even van bank gewisselt.

Verwijderd

Aaarg, je hebt gelijk! Ik zag 85h, ik denk 'TRISA register', niet denkend aan de bank. Maar je kunt niet zeggen dat het nu wel iets nuttigs doet :P

• ND863

ND863

Topicstarter
Killer-B sorry dat ik de schema heb nagetekend, moest in het weekend veel regelen, en was dit helemaal vergeten :7 Mijn excuses :) Ik heb ff nogmaals gekeken, ik denk dat deze programmer niet geschikt is voor jouw PIC, want als ik de pin layout vergelijk, zijn ze totaal anders :?

Ik heb iets vaags, het lijkt net of mijn PICje niet helemaal lekkers is :( 1. Het vage gedoe van de I/O ports, zie paar replys terug. Maar ik heb dus nu op 2 poorten 2 leds aangesloten. (met weerstand van 250k) Maar de ledjes branden nu "half" netalsof er stroom tekort is :?

Verwijderd

Wat dacht je ervan als je die weerstand een factortje 1000 kliener neemt?

Verwijderd

ghehe idd 250 ohm zal het allemaal beter op draaien :)

• ND863

ND863

Topicstarter
Oeps sorry, het is idd een 250Ohm weerstandje en niet met een K ervoor :7 :) Mijn vaut :)

Als voeding gebruik ik een 7805, met voor de ingang een leco van 1000F, en een 10N condensatortje

Verwijderd

Dat moet idd goed wezen. Misschien heb je al perongeluk het een en ander gemold van je PIC? Probeer een nieuwe erin te zetten als dat mogelijk is en vergelijk.
Wat ook kan is dat je een fout in je software hebt zitten. Dat je in een loop de LED contstant aan en uit zet. Doordat het knipperen heel snel gaat lijkt het alsof ie zachter brandt (soort PWM dus). Controleer je software of anders de IO pinnen met een scope.

Wat betreft mijn programmer... Ik heb inmiddels al een nieuwe programmer gevonden en aangepast. Iemand bij me op school was er ook mee bezig geweest en heeft een werkend ontwerp gemaakt. Software was ook bijna klaar. Vrijdagochtend gaan we de boel etsen.

• ND863

ND863

Topicstarter
Er zit juist helemaal geen loop in, ik heb alleen een code om deze aan te zetten (en aan blijven :)) Dus dat kan het niet zijn.

En een andere PICje erin is ook niet mogelijk (omdat ik er simpelweg niet meer heb :))

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Volgens mij loopt die PIC gewoon door na je programma (willekeurige code uitvoerend), want END is geen assembly. Maak een oneindig loopje aan het eind van je programma o.i.d.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Bertrik schreef op 11 september 2002 @ 19:00:
Volgens mij loopt die PIC gewoon door na je programma (willekeurige code uitvoerend), want END is geen assembly. Maak een oneindig loopje aan het eind
van je programma o.i.d.
End wordt idd een goto naar zichzelf, dus een oneindige loop.

Verwijderd

ja precies, anders blijft ie rondlopen... Standaard staan er namelijk NOP (no intruction) in het flash geheugen. Een oneindige loop is de oplossing
Sowiezo zou het programma nooit 'zomaar' afgelopen mogen zijn. Dan kunnen er namelijk de raarste dingen gebeuren. In het ergste geval sloop je de PIC ermee.

Dus aan het einde van het programma zoiets als:

code:
1
2
LabelEind
  Goto LabelEind

• ND863

ND863

Topicstarter
Mijn PIC ermee kunnen slopen? :( Aaargh neey, dat meen je niet? Als ik dit eerder had geweten.......

Ok, ik zal morgen (nu geen tijd meer :() ff met die loop proberen :)

Ik wil In Circuit gaan Programmen (omdat ICtje erin, eruit ---pootjes krom etc niet egt lekker is :)) Wat moet ik nou aanpassen?

Verwijderd

Zorgen dat je ontworpen circuit de MCLR pin naar de 13V kan brengen.
RB6 en RB7 moeten loshangen van de rest van de schakeling of iig geen storing kunnen ontvangen door de rest van de schakeling.
Zorgen dat je via de LPT- of COMpoort (welke je dan ook gebruikt) de MCLR, RB6, RB7 en VDD op de juiste manier kan aanspreken.
Dat wil zeggen VDD, RB6 en RB7 moet je 0V of 5V kunnen maken en MCLR moet je 13V kunnen maken

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Zolang je niks kortgesloten hebt o.i.d. is de kans vrij klein dat er echt iets gesloopt is.
Wat ik altijd deed om slijtage aan de pootjes te voorkomen, was het IC gewoon in een IC voetje zetten (en die dan weer in een ander IC voetje op de print). Als er dan per ongelijk een pootje sneuvelt bij het verwisselen dan is het pootje van het IC voetje en niet de PIC.
Pagina: 1