Toon posts:

ADO is niet geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hadion is een database wat gebruikt word door schooladvies diensten. De boel is geinstalleerd op een NT server. De NT clients worden vanuit de share geinstalleerd, er worden wat snelkoppelingen geplaatst en mdac wordt gedraaid.
Als ik inlog als admin werkt het programma goed, als gebruiker krijg ik de melding dat ADO niet zou zijn geinstalleerd.
Het lijkt een rechten probleem te zijn, maar de gebruikers hebben alle recht op de share en lokaal wordt behalve wat snelkoppelingen en register sleutels niets aangeroepen.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het aanroepen van data uit de database, maar heb hier weinig kaas van gegeten.
Kan iemand me hier verder mee helpen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Inloggen als gebruiker en ADO installeren?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

whoami schreef op 02 september 2002 @ 19:51:
MDAC (= Microsoft Data Access Components) bevat ADO, dus dat zou moeten werken.

Misschien helpt het om te weten welke foutmelding je precies krijgt, en wat er op de plaats in de code waar de fout ontstaat gebeurt.

Verwijderd

whoami schreef op 02 september 2002 @ 19:51:
Installeren van ADO is verplicht als administrator (onder normale user weigerd ie zelfs te installen) mochten er files in use zijn moet je de 1e keer na install ook nog inlogen als administrator anders gaat ie alsnog op z'n bek..

Verwijderd

Het is makkelijk te weten wat je precies vor foutmelding krijgt. Ik kan wel een beetje gaan gokken. Database rechten, staat deze op anonymous, aparte groep? etc. Hebben ze niet toevallig het profiel zo dichtgetimmerd per user?

Verwijderd

Topicstarter
De foutmelding die ik krijg is: ADO is niet geinstalleerd. Deze krijg ik bij als het programma probeer te starten. Database rechten heb ik geen idee van, kan wel accounts voor de gebruikers aanmaken. De rechten van de gebruiker zijn de standaard rechten op een NT4 bak.

Verwijderd

Wellicht 'n te oude versie geinstaleerd? http://www.microsoft.com/data voor updates..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:00:
De foutmelding die ik krijg is: ADO is niet geinstalleerd. Deze krijg ik bij als het programma probeer te starten. Database rechten heb ik geen idee van, kan wel accounts voor de gebruikers aanmaken. De rechten van de gebruiker zijn de standaard rechten op een NT4 bak.
Dit klinkt niet als een door ADO gegenereerde fout, dus dat zal ergens uit een error handler in je programma komen. Kortom, ga eens tracen in de source code waar die foutmelding ontstaat, en zoek vanaf daar verder.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:17:
Wellicht 'n te oude versie geinstaleerd? http://www.microsoft.com/data voor updates..
Heb de laatste versie als eerst geprobeerd, dit had geen succes :?
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:25:
[...]

Dit klinkt niet als een door ADO gegenereerde fout, dus dat zal ergens uit een error handler in je programma komen. Kortom, ga eens tracen in de source code waar die foutmelding ontstaat, en zoek vanaf daar verder.

Succes :)
Het is een aangeleverd pakket, heb zelf geen prog ervaring. Heb er al een paar uur met de helpdesk op zitten, deze hebben als enige oplossing Win98 te installeren.
Zou het iets kunnen zijn met een inlognaam en wachtwoord die ik moet instellen in
de odbc configuratie?

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

kijk eens met behulp van filemon en/of regmon (van www.sysinternals.com ) of de user ergens toegang toe geweigerd wordt

[edit]
Ik weet uit ervaring dat gebruikers meer rechten dan standaard nodig hebben in de registry entry van de betreffende ODBC koppeling, te vinden onder HKLM\Software\ODBC\ODBC.INI\[Koppeling]

[ Voor 0% gewijzigd door TheRookie op 03-09-2002 16:46 . Reden: odbc info added ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:42:
[...]
Heb de laatste versie als eerst geprobeerd, dit had geen succes :?
Verschillende versies van ADO kunnen soms tot verschillende resultaten leiden, dus ik denk dat je het best kan blijven bij de meegeleverde versie van ADO.
Het is een aangeleverd pakket, heb zelf geen prog ervaring. Heb er al een paar uur met de helpdesk op zitten, deze hebben als enige oplossing Win98 te installeren.
Wat een prutsers! Maar ja, als ze als voorwaarde voor het succesvol installeren Win98 eisen en NT niet supporten, dan staan ze in hun recht. Wel geeft dat aan dat het vermoedelijk een rechtenprobleem is, want onder Win98 mag een gebruiker alles, waar onder NT per gebruiker rechten zijn in te stellen.
Zou het iets kunnen zijn met een inlognaam en wachtwoord die ik moet instellen in
de odbc configuratie?
Ik denk dat als dat zo was, de support afdeling van de leverancier je dat al hadden kunnen vertellen. Zonder te weten hoe de fout 'ADO is niet geinstalleerd' ontstaat blijft het gokken, en aangezien jij de source code niet hebt, houdt het al snel op.

Ik gok echter op een rechtenprobleem. Ik denk ook dat dit eerder een systeembeheerprobleem is dan een programmeerprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 16:55:
[...]

Ik gok echter op een rechtenprobleem. Ik denk ook dat dit eerder een systeembeheerprobleem is dan een programmeerprobleem.
Het is ook een rechten probleem maar waar, op de share hebben ze alle rechten, alle reg sleutels die het prog aanmaakt hebben ze rechten. Behalve een snelkoppeling en wat reg sleutels word er lokaal niets aangemaakt.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 17:04:
[...]

Het is ook een rechten probleem maar waar.
en ... al met de tooltjes die ik noemde gecontroleerd of ze ergens een access denied krijgen :?

Het feit dat je de App als administrator wél gewoon kunt gebruiken wijst er met 99,9% zekerheid dat het een rechtenkwestie is, de enige manier om er achter te komen waar 't fout gaat is m.b.v. bovenstaande tooltjes.

[ Voor 0% gewijzigd door TheRookie op 03-09-2002 17:40 . Reden: ff recht gemaakt wat krom was ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]TheRookie schreef op 03 september 2002 @ 17:36:
[...]

en ... al met de tooltjes die ik noemde gecontroleerd of ze ergens een access denied krijgen :?

Had filemon al geprobeerd, zonder resultaat. Ga morgen regmon eens proberen.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Is het zo dat het dus op de ene computer wel werkt en op de andere niet?
Of met admin wel en met een gebruiker niet?

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk draait de boel. :) Het probleem lag in het register te weten:
HKEY_CLASSES_ROOT\ADO.Connection op deze sleutel moesten
de gebruikers meer rechten hebben.

Heb gelijk de helpdesk maar even gebeld, stelletje prutsers.

Iedereen bedankt voor het aandragen van oplossingen.
Pagina: 1