[MDK] linux beginneling vraagjes !

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12
Hoi,

Allereerst ik ga in dit topic misschien een paar domme vragen stellen die al veel voorgekomen zijn (ik heb gezocht maar werd er meestal niet echt wijzer van).

Waarom wil ik linux user worden:

Ik ben altijd een tevreden win2000 gebruiker geweest, nog steeds eigenlijk maar de toekomstvisie van microsoft schrikt mij een beetje af. Hiermee bedoel ik dan dat hele gedoe met die registratiecodes, media players die op je computer kunnen spioneren, het palladium project waar bepaalde bestanden eerst via een licentieserver moeten passeren eer je er iets mee mag doen, ...

Ik wil met mijn computer kunnen doen wat ik wil, ik heb er voor betaald.
Dus linux it is.

Wat ik al gedaan heb:

Ik heb de drie iso's van mandrake 8.2 gedownload en op cd geschreven.

Wat ik nog wil doen:

Hier zit ik dus met de meeste vraagjes:

- hoe zit het met compatibiliteit tussen KDE en GNOME, en dan bedoel ik moet je echt speciale progs voor KDE en GNOME zoeken of werken progs (zoals XMMS) op allebei de GUI's?

- Ik zou graag willen dat ik wordbestandjes kan maken die compatibel zijn met microsoft word's versie, kan dit met openoffice of moet ik daar iets anders voor downloaden?

- Wat voor progs zitten er eigenlijk al bij de originele KDE in mandrake 8.2?

- Ik zou ook graag een instant messenger gebruiken (gebruik nu trillian) die compatibel is met msn en ICQ, hier heb ik Kopete al voor gevonden maar is dit een goede of zijn er betere?

- Jullie mogen altijd andere goede software voorstellen (wil KDE gaan gebruiken) die echt de moeite is, er is zoveel aanbod :)

- Ik zou ook graag een dual boot systeempje maken met linux als primair os voor office, internet, messenger, muziek gebruik en WinXp als games os.
Dus dacht ik om een Fat32 partitie van 20Gb voor WinXp te maken + een Ext2 (of Ext3??) van 10 Gb voor linux + nog een 30 Gb Fat32 (of NTFS?? weet niet of linux NTFS aan kan) voor data als muziek en films voor zowel in linux als windows te gebruiken => vervolgens dacht ik eerst WinXP installeren met partition magic en bootmagic om vervolgens linux te installen en dan in WinXP met bootmagic in het bootmenu te zetten.
== is dit een beetje een goede redenatie?

- Is het mogelijk om win2000 shares te benaderen die op mijn server staan, en eventueel hoe (heb al wat gelezen van samba)?

- Op mijn win2000 server draai ik ook winroute pro met NAT, is het mogelijk om ook in linux via deze NAT te surfen als ik daar gewoon de server's IP bij de gateway invul?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Thx voor het lezen en reageren _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bylie schreef op 02 september 2002 @ 18:25:
- Ik zou ook graag een dual boot systeempje maken met linux als primair os voor office, internet, messenger, muziek gebruik en WinXp als games os.
Dus dacht ik om een Fat32 partitie van 20Gb voor WinXp te maken + een Ext2 (of Ext3??) van 10 Gb voor linux + nog een 30 Gb Fat32 (of NTFS?? weet niet of linux NTFS aan kan) voor data als muziek en films voor zowel in linux als windows te gebruiken => vervolgens dacht ik eerst WinXP installeren met partition magic en bootmagic om vervolgens linux te installen en dan in WinXP met bootmagic in het bootmenu te zetten.
jawel, maar dat bootmagic kan je er tussen uitlaten, Linux maakt zelf een bootmenu (lilo)
- Op mijn win2000 server draai ik ook winroute pro met NAT, is het mogelijk om ook in linux via deze NAT te surfen als ik daar gewoon de server's IP bij de gateway invul?
ja
zie hier boven :)

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

- hoe zit het met compatibiliteit tussen KDE en GNOME, en dan bedoel ik moet je echt speciale progs voor KDE en GNOME zoeken of werken progs (zoals XMMS) op allebei de GUI's?
Volgens mij zijn de meesten wel interchangeable, je kunt ze met kde en gnome gebruiken. Xmms iig wel :P
- Ik zou graag willen dat ik wordbestandjes kan maken die compatibel zijn met microsoft word's versie, kan dit met openoffice of moet ik daar iets anders voor downloaden?
Volgens mij kun je met openoffice in ieder geval bestanden opslaan als rtf, dat kan word ook lezen
Echt teveel om op te noemen, vandaar dat kde nogal groot is. Kijk eens op de website van kde
- Ik zou ook graag een instant messenger gebruiken (gebruik nu trillian) die compatibel is met msn en ICQ, hier heb ik Kopete al voor gevonden maar is dit een goede of zijn er betere?
Ik gebruik Gaim, die ondersteund oa msn, icq, yahoo
- Jullie mogen altijd andere goede software voorstellen (wil KDE gaan gebruiken) die echt de moeite is, er is zoveel aanbod :)
Probeer VMware eens, kun je windows draaien onder linux, tis wel commerciele software, maar je kunt een demo downloaden!
(of NTFS?? weet niet of linux NTFS aan kan)
Volgens mij kan linux alleen lezen. Schrijven ook wel, maar ik dacht dat dat nog experimental was :'(
- Is het mogelijk om win2000 shares te benaderen die op mijn server staan, en eventueel hoe (heb al wat gelezen van samba)?
Gebruik LinNeighborHood, soort verkenner om shares van windowsbakken te mounten, wijst zich vanzelf :)

Hopelijk helpt dit je wat ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Verwijderd

ik denk dat het handig is om linux op de desktop computer ( [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 22/04][/rml] ) door te lezen. als je tijdens de installatie van mandrake 8.2, alle window managers installeerd kan je volgens mij alle proggies goed draaien. Ik draai nu KDE3, upgrade van 2 naar drie is heel makkelijk, maar raad ik je pas aan als je een beetje gewend bent aan de linux omgeving.
Verder draaien veel games gewoon onder linux met WineX. alhoewel gforce kaarten niet direct goed geinstalleeerd worden. Maar andere bedrijven gaan ook dezelfde richting op omdat closed source drivers toch wel success hebben gemaakt... (wat een slechte zaak is) Verder wil je ik veel succes wensen met je overstap van windows naar linux.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Allereerst ik ga in dit topic misschien een paar domme vragen stellen die al veel voorgekomen zijn (ik heb gezocht maar werd er meestal niet echt wijzer van).
Linux = Zelf proberen. Lukt niet? Lezen. Search gebruiken (okee heb je al gedaan blijkbaar). Meer lezen. Meer proberen. Dan vragen. Wen er al vast aan dat je soms gewoon wat meer moet volharden dan in Windows. Dat is in sommige opzichten wel jammer. Als je Mandrake installeert en verder niet te veel gekke dingen wilt zou het allemaal redelijk zichzelf moeten wijzen.

Succes met de installatie in ieder geval!

[...]de toekomstvisie van microsoft schrikt mij een beetje af. [...]
Goede reden, deden meer mensen dat maar :P

Hopelijk bevalt het een beetje. Probeer in ieder geval niet ineens te switchen, maar kijk gewoon wat je met Linux kunt, en wat met Windows. Mijn ervaring is, dat je behalve gamen inmiddels alles in Linux kunt wat je ook op de Windows Desktop kan (en op server gebied veel meer :) )
Dus linux it is.
En zo is dat, ook al denkt Bill er soms blijkbaar anders over. Pech voor Bill.

Werkt op beide. Het is wel zo, dat KDE programma's een bepaalde consistentie hebben onderling. Gnome progs ook onderling (minder dan bij KDE vind ik, maar dat zijn anderen vast niet met me eens). Als Windows gebruiker zou ik wel eerst voor KDE gaan. Als je programma's door elkaar gebruikt (wat prima kan), moet je er (voorlopig) dus mee leven dat de themes en menuutjes net wat verschillen enzo.

Maar als je je daar niet te veel aan stoort: geen probleem.

Waarom probeer je het niet eerst gewoon uit trouwens?
Ja. Again, waarom probeer je het niet eerst gewoon? Openoffice heb je nl. ook gewoon voor Windows!
Veel. Waarom kijk je niet gewoon wat er bijzit? Zie ook het Linux op de desktop-topic.
Ik vind Psi wel fijn werken (even wennen aan het systeem, lees maar eens door...en download het gewoon bij Mandrake als package, ga niet zelf meteen met broncode rommelen enzo)...

Kopete schijnen anderen wel OK te vinden, ik heb het nooit geprobeerd.
KDE = goed begin (IMHO)
Heel goed. Gamen onder XP idd. Linux kan NTFS lezen, niet schrijven. Voor de 'wissel'-partitie kun je dus beter FAT32 kiezen. Voor Linux zelf beter Ext3.
Je beantwoordt je eigen vraag. In KDE kun je ook gewoon 'netwerk'-browsen zoals in Windows, of iig met smb://SERVERNAAMPJE in de adresbalk van Konqueror (browser/file manager) bij de shares komen.
Ja.

Verwijderd

Hoi,

Ik ben altijd een tevreden win2000 gebruiker geweest, nog steeds eigenlijk maar de toekomstvisie van microsoft schrikt mij een beetje af. Hiermee bedoel ik dan dat hele gedoe met die registratiecodes, media players die op je computer kunnen spioneren, het palladium project waar bepaalde bestanden eerst via een licentieserver moeten passeren eer je er iets mee mag doen, ...

Dus linux it is.
goeie keuze :)
Wat ik al gedaan heb:

Ik heb de drie iso's van mandrake 8.2 gedownload en op cd geschreven.
installeren dan ! :P
Wat ik nog wil doen:

De meeste programma's werken op beide...
Je kan natuurlijk ook beide installeren, dan kan je ook gnome apps in kde draaien en andersom :)
Daar is openoffice heel goed in...
Dat zijn er zeer veel, maar wat er niet opstaat kan je natuurlijk zelf er op zetten met de software maneger o.i.d. (er zit zoiets in mandrake d8 ik)
/me is gaim freak :)
Dat is in het begin toch vooral een kwestie van proberen, iedereen heeft uiteindelijk toch een andere smaak...
Dat gaat best goed, alleen zou ik de laatste partietie niet ntfs maken, het word in de nieuwste kernels alleen nog als experimental ondersteund. (write that is, lezen kan altijd..)
Dat kan met samba ja :)
Tuurlijk kan dit, gewoon nat IP gebruiken, of nog beter, DHCP op je server en dan DHCPCD op de client gebruiken :)
NP :Y)

[edit] beetje laat :P

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12
Thx allemaal voor de reacties, ik ben windows gewoon al zo gewend dat ik nu voor de domste dingen mij ineens zit af te vragen hoe dat in linux zit :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ff offtopic:

Me valt op dat de topicstarter blijkbaar al heel wat gelezen heeft en ook niet zomaar vragen stelt, misschien zijn een aantal dingen al wel een keer gezegd, misschien ook niet al te moeilijk om te vinden, maar me punt is:

Als alle n00bs de zaak zo aanpakken zou dat heel mooi zijn.

ff kijken of er nog wat vragen over zijn gelaten aan mij (als je offtopic wilt moet je ook nog ff wat zinnigs te melden hebben, anders krijg je het op je dak ;))...

- compatibiliteit KDE / Gnome

Meestal geen probleem, als je maar allebei de desktop environments geinstalleerd hebt mis je geen libs die voor de ene danwel de andere applicatie nodig zijn, weliswaar moet je de look & feel van je gnome appz apart aanpassen.

- word bestandjes

In mijn ogen nog een van de grootste compatibiliteitsproblemen tussen linux en windows. Verwacht niet dat je wordbestandjes er net zo gelikt uitzien als in windows. OpenOffice is superzwaar, de meeste worddocumenten zien er crappy uit, vooral als veel met tabellen gewerkt is.
Er is wel crossover office, dat maakt het mogelijk om m$ office in linux te draaien, maar is dus niet gratis, helaas.

In mijn ogen is .doc gewoon niet weggelegd voor linux, dat hangt degelijk samen met het crappy formaat, wat me meestal een een verneukte html code / rtf binary zooi herinnert.
Uiteraard kun je natuurlijk op ander formaten overstappen, pdf, LaTeX, rtf enz. ...

- windows shares

Helemaal geen probleem, de implementatie van netbios / samba onder linux schijnt nog heel wat efficienter te werken dan in windows. smbmount does the job.

- instant messenging

Ik gebruik voor msn kmerlin en voor icq kxicq, werkt prima, kmerlin kan bijvoorbeeld ook met meer dan twee mensen tegelijk omgaan in een kletsdoosje.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

ik moest toch even zeggen dat met alle newbie vragen van dien dit 1 van de beste tot nu toe is.
of mensen gezocht hebben of niet maakt mij nooit zo uit. maar deze post straalde gewoon uit dat hij het ook wou weten en niet alleen de C&P commando's wou.

echt waar. voor mij ben je linux newbie van de eeuw. (ummm niet negatief bedoeld enzo, maar juis positief)

en om net als Sebas toch ook maar wat nuttigs te zeggen. :)

gezien al je vragen al beantwoord zijn, ummm verzin ik zelf ff iets waar je vast wel tegen aan gaat lopen :D (en zo niet dan komt het vast door mijn wazig uitleg)

je hardware. uiteraard zal Mandrake het allemaal voor je auto detecten.
maar tis toch altijd even handig om te weten hoe at nu zit.
linux is niet zoals windows en gooit dan ook niet alles in c:/windows en c:/windows/system.
hij heeft zo'n beetje een subdirectory voor alles. (die ook nog eens per distro verschillen, tsja iedereen linux malloot heeft zo zijn eigen idea over hoe het moet)
de gene waar voor je hardware de belangrijkste dingen in zitten zijn /dev en /lib
de /dev staat voor devices. hierin zitten specialle bestanden die direct gekoppld kunnen worden aan hardware apparaten.b.v.
in die /dev zit een tty als je in een terminal WHO typed. zie je een TTY plus nummer. b.v. tty1 ofzo.
als je het vanuit een terminal binnen X zelf doet (waar KDE of gnome in draait) dan heet het warschijnnlijk pts/0 of 1 of 2 etc.
moet je dan eens voor de gijn echo "blaat" > /dev/tty1 of echo "blaat" > /dev/pts/0 doen.
je zult zien dat je dan direct naar je scherm schrijft omdat dat speciale bestand ook direct aan jouw terminal is gekoppeld. (dis btw 1 van de dingen die ik mega cool vind)
maar om het toch nog ff nuttig te houden :D
je hebt ook de /lib directory. hier staan alle (bijna alle) library's in.
in deze /llib zit ook een sub directory. en als wie dan een stukje overslaan omdat ik dat zelf ook niet weet en door racen naar /lib/modules/(nummer 2.4.18 ofzo)/kernel/drivers
dan kom je aan bij een subdirectory waar mappen in zitten die je al vertellen waar ze voor zijn.
de meeste gebruikte (iig voor mij) zijn
net en sound.
in net staan alle modules voor netwerk kaarten. als je ook hierin kijkt zul je zo wel wat namen herkennen.
b.v. 3c509 (mijn kaartje)
in de sound directory staan drivers van geluidskaarten.
b.v. es1370 (mijn kaartje)
ja de geluids drivers zijn een beetje vage namen. maar dat komt omdat het niet per kaart maar per chip-set is.

nu heb je dus b.v. het probleem. oh jee mijn geluid doet het niet.
je kijkt in je /dev/ naar dsp en mixer en ziet dat de rechten daarvoor gewoon goed staan.
grote kans dat dan je driver module niet is in geladen.
je gaat dan naar /lib/.modules/(nummer)/kernel/drives/sound
en kijkt welke module bij jouw kaart past. (er is op internet ergenst een site met een lijst van karten en modules. sorry maar kon hem zo snel niet vinden.)
dan gebruik je het commando "modprobe" om die driver te laden.
b.v. in mijn geval "modprobe es1370" plop. of je krijg en scherm met errors. (dat betekend dat het de foute was) of er staat niks. en dan heb je al een redlijke kans dat hij werkt.
(1 voordeel, rebooten hierna hoeft niet, je kunt dan meteen geluid horen)

sorry voor de ranzig lange onnodige post mensen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
* Wilke agrees (wat betreft newbie van het jaar)

* Wilke ziet dat 'ie hier en daar wat lomp/kortaf heeft geantwoord, sorry hoor :)

Het werd ook zo'n lange post...

Zoals ik in mijn antwoord al een paar keer opmerkte, moet je een boel van die dingen gewoon een keer proberen. Maar het is natuurlijk wel leuk om van tevoren een beetje te weten wat je te wachten staat, da's waar :)

Vooral met die partitionering moet je een beetje opletten. Sowieso XP eerst (zei je al, goed!), daarna Linux. Ik weet niet of het handig/slim is de bootmanager van XP (?) of een andere te gebruiken. Mandrake heeft er ongetwijfeld ook wel een meegeleverd die XP ook zal booten.

Nog even wat betreft die wordbestandjes: nee, je moet niet verwachten dat een in Openoffice geopend word-bestand er 100% zo uitziet als in Windows. Je mag wel verwachten dat je het prima zult kunnen lezen (dus als mensen die dingen mailen, geen prob. Maar stel dat je een clubblaadje o.i.d. moet layouten en printen dan is dat dus minder handig ja...)

Met Openoffice zelf kun je perfect gelayoute documenten maken natuurlijk, maar ook daar geldt weer dat als je ze in word-formaat saved het misschien niet 100% lekker overkomt. Maar met het Openoffice formaat zelf kun je dus prima documenten maken (en aangezien Openoffice legaal gratis voor Windows verkrijgbaar is, kun je als het goed bevalt mensen net zo goed proberen zo ver te krijgen dat te installeren? Okay, het is geen MS word, maar het is wel legaal!)
Pagina: 1