Een gymnasium is gewoon het beste wat er is

(voor mij in ieder geval)
Het gemiddelde niveau ligt er gewoon echt hoger dan op het atheneum; je neemt niet voor niets een extra taal die niet de eenvoudigste is erbij, dat moet je kunnen en willen.
Ik zou willen dat voor bepaalde universitaire studies een gymnasium-diploma nog steeds vereist zou zijn, er lopen nu gewoon veel mensen op de universiteit rond die op het HBO beter op hun plaats zouden zijn.
De meeste mensen nemen gewoon 8 vakken ipv. 7, dat is heel normaal, en veel mensen nemen zelfs 9 vakken. (Oude situatie heb ik het nu over, 2e fase weet ik weinig van)
Zo heb ik zelf examen gedaan in Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie en Wiskunde A. (En tm. de 4e Natuurkunde, Scheikunde en Grieks.)
En ook dat is zonder veel moeite te halen, als je het kan.
Verder is het een enorm groot voordeel dat je op een kleine school zit (500 man in mijn geval), je kent hierdoor al je jaargenoten en de meeste leraren vrij goed, het is er gewoon gezellig. En je krijgt veel meer aandacht dan op een grote scholengemeenschap. De meeste docenten zijn ook gewoon goed, want veel leraren willen op een gymnasium les geven omdat daar meestal de aardigste en intelligentste kinderen rondlopen, iets wat met de mavo/ vmbo toch minder is (met alle respect).
En de Rome-reis natuurlijk
Ach, ik ben gewoon heel blij dat ik zo'n rijke opleiding heb gehad, ik had nog wel meer gewild, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Ik ben toch vooral een alpha, dus ik ben blij dat ik in 5 talen examen heb gedaan. Want dat is ook bijzonder aan een gymnasium: er is over de breedte meer aandacht voor talen (nog te weinig in vergelijking met beta-vakken moet ik zeggen, doodzonde

) dan op een atheneum, waar beta-vakken nog meer de boventoon voeren.
Of het elitair is weet ik niet. Je hoeft er geen geld voor te hebben in ieder geval, iedereen kan naar een gymnasium die een goed stel hersenen heeft.