Gymnasia; elitair onderwijs?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Ik was me eens aan het afvragen hoe belangrijk een gymnasium nou is. Het is best wel redelijk goed vertegenwoordigd, je zelfs scholen die alleen maar dat niveau aanbieden, maar is het niet een beetje overbodig en elitair ingesteld? Okeej, de klassieke talen kunnen handig zijn als je later na de middelbare school wilt richten op bijvoorbeeld een studie medicijnen of iets anders soortgelijks (voor de Latijnse termen). Maar om voor die reden extra een gymnasium te hebben.......

Want dat is ook volgens mij het enige verschil met een atheneum he? Dat je dus extra klassieke talen hebt. Maar wat vinden jullie ervan? Is het niet een beetje een niveau om je te onderscheiden en om mee te pronken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50991

De moeilijkheids graad van de (exacte) vakken ligt hoger als havo, en de snelheid waarmee de stof behandeld wordt ligt ook hoger als bij de havo.

Pronken? dat zal van de betreffende persoon afhangen of die het nodig vindt om ermee te pronken :), het is denk ik vooral handig voor de toelatingseisen voor universiteit ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Latijn heeft dan misschien niet veel praktisch nut, ik ben toch best blij dat ik het gedaan heb. Je komt het overal tegen, het is leuk voor sigs :) , en daarnaast heb je er veel aan bij het leren van andere talen, omdat heel veel woorden in allerlei europese talen uit het latijn komen. Bovendien leer je door het lezen van latijnse teksten veel over de romeinse cultuur, wat ook weer een perspectief biedt op onze eigen cultuur. Het aanleren van latijn is zeker niet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4472

Anoniem: 50991 schreef op 02 september 2002 @ 16:48:
De moeilijkheids graad van de (exacte) vakken ligt hoger als havo, en de snelheid waarmee de stof behandeld wordt ligt ook hoger als bij de havo.

Pronken? dat zal van de betreffende persoon afhangen of die het nodig vindt om ermee te pronken :), het is denk ik vooral handig voor de toelatingseisen voor universiteit ed.
Dat is op een regulier VWO ook zo, dit zijn dus geen echte argumenten om dergelijke elitaire instellingen geheel vanuit de publieke middelen te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

Voor zover ik weet is het verschil tussen atheneum en gymnasium inderdaad dat je op het gymnasium Latijn en Grieks krijgt (en in minstens 1 van de 2 eindexamen moet doen). En beide vallen onder "VWO".

Of het een niveau is "om mee te pronken", dat lijkt me niet. Om je te onderscheiden misschien wel, maar dat geldt in zeker opzicht voor elk niveau natuurlijk. Je gaat ook naar de havo om je (in positieve zin) te onderscheiden van mavo-niveau.

Zinvol, mwoah, valt over te discussiëren, maar ik denk van wel. Ik weet niet hoe het met dat systeem van tegenwoordig werkt, maar ik heb aan Latijn en Grieks meer gehad dan aan Duits en aardrijkskunde. En dan ben ik niet eens een talenfreak - in tegendeel, ik heb wiskunde gestudeerd en zie mezelf veel eerder als een beta- / 'exact' figuur.

Vergeet niet dat Latijn en Grieks meer omvatten dan taal alleen. Het gaat ook om cultuur (waardoor je een hoop hedendaagse zaken ook beter kunt plaatsen). En ik vond de filosofie bij Grieks ook erg interessant.

Verder lijkt me het feit dat er genoeg gymnasiumleerlingen zijn, voldoende reden om de gymnasia 'te houden'. Als deze leerlingen nou enorme uitzonderingsgevallen waren, dan was het wat anders. Zo zullen er ook kinderen zijn die op hun 13e al quantummechanica begrijpen, maar om scholen op te richten met een passend niveau voor dat soort kinderen zou m.i. te ver gaan (omdat het er te weinig zijn). Maar blijkbaar hebben de gymnasia nog wel voldoende bestaansrecht, en dan zou het zonde zijn om de potentie van al die mensen te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Anoniem: 4472 schreef op 02 september 2002 @ 17:03:
[...]

Dat is op een regulier VWO ook zo, dit zijn dus geen echte argumenten om dergelijke elitaire instellingen geheel vanuit de publieke middelen te financieren.
de eisen op een gymnasium liggen ook hoger dan met regulier VWO hoor, je maakt wel het zelfde eindexamen, maar je leert veel meer met vrijwel ieder vak (talen EN exacte vakken) en je leert op een andere manier denken. Ik weet zat mensen die op 't gymnasium enorm veel moeite met de stof hadden, maar het op atheneum prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:39

Exterazzo

Qeasy

Ik doe alleen gymnasium omdat ik grieks wel een leuke taal vind en omdat ik gewoon de griekse mythologie wel tof vind. Ik zit btw in de 6e nu! :)

Audentia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Ik woon vlakbij Leiden, en ik zit op het Bonaventura ('Bona') College, 5 minuten lopen verderop staat het Stedelijk Gymnasium. In de eerste en tweede klas heb ik Gymnasium gedaan.
offtopic:
Ik ga naar Atheneum omdat ik niet goed ben in talen, en 2 talen minder is wel handig, dan heb ik ook iets meer Duits en Frans in de week.

Het verschil tussen 'mijn' Gym en die van het Stedelijk, is dat ze op het Stedelijk Gymnasium al in de eerste klas Latijns krijgen, en in de tweede Oud Grieks. Ik kreeg Latijn en Grieks pas in de tweede.
Omdat er 2 extra vakken zijn, krijg je dus iets minder Frans en Duits in de week( een urrtje van allebij de vakken OID).

Tja, en het elitaire gedeelte, daar durf ik niet over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Gymnasium op een scholengemeenschap is niet te vergelijken met ene alleen staand gymnsium. Daar waar ik zat (arnhem) kunnen ze je iet meer bieden, een school met een bepaalde sfeer bijvoorbeeld. Geen grote school, maar toch is het er heel prettig. grieks en latijn op een scholengemeenschap mist dat IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

ParaDot schreef op 02 september 2002 @ 17:35:
Gymnasium op een scholengemeenschap is niet te vergelijken met ene alleen staand gymnsium. Daar waar ik zat (arnhem) kunnen ze je iet meer bieden, een school met een bepaalde sfeer bijvoorbeeld. Geen grote school, maar toch is het er heel prettig. grieks en latijn op een scholengemeenschap mist dat IMO
ik zit op een zelfstandig gym en idd er heerst een enorm goede sfeer, ook van docenten en schoolleiding af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bullshit. Dit is voor havo (in vergelijking tot mavo) ook al zo, dus dan zou je met hetzelfde argument de havo ook wel kunnen afschaffen.

Gymnasium heeft niets met elitair gedoe te maken. Sommige kinderen zijn slimmer / kunnen beter leren dan anderen, en het is nuttig om die kinderen de mogelijkheid de bieden hun talent te ontplooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4472

Anoniem: 29081 schreef op 02 september 2002 @ 17:39:
Bullshit. Dit is voor havo (in vergelijking tot mavo) ook al zo, dus dan zou je met hetzelfde argument de havo ook wel kunnen afschaffen.

Gymnasium heeft niets met elitair gedoe te maken. Sommige kinderen zijn slimmer / kunnen beter leren dan anderen, en het is nuttig om die kinderen de mogelijkheid de bieden hun talent te ontplooien.
Dan moet je Gymnasium leerlingen een geheel ander/moeilijker examen aanbieden als de reguliere VWO leerling, zolang een 5.5 genoeg is voor de uni is het over het algemeen een dergelijke investering IMHO niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan moet je Gymnasium leerlingen een geheel ander/moeilijker examen aanbieden als de reguliere VWO leerling, zolang een 5.5 genoeg is voor de uni is het over het algemeen een dergelijke investering IMHO niet waard.
Gymnasiumleerlingen krijgen toch ook een moeilijker examen? Namelijk hetzelfde als atheneum, maar met een extra taal erbij.

Als je hiervan al betwijfelt of het de investering waard is, dan weet ik er ook nog wel een paar. De investering in mijn lessen Frans en aardrijkskunde zijn een stuk minder waardevol geweest dan mijn Grieks. En die achterlijke literatuur van Nederlands die voor iedereen t/m je examen verplicht is, terwijl je wiskunde (waarvan ik vind dat je er veel nuttigere kennis en inzicht van krijgt) gewoon kunt laten vallen, dat vind ik grotere onzin dan het gymnasium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Anoniem: 4472 schreef op 02 september 2002 @ 17:49:
[...]

in JOUW mening ja :P
Ik denk er anders over, de extra kennis die je op doet is alleen maar nuttig voor een studie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Anoniem: 9942 schreef op 02 september 2002 @ 16:57:
Latijn heeft dan misschien niet veel praktisch nut, ik ben toch best blij dat ik het gedaan heb. Je komt het overal tegen, het is leuk voor sigs :) , en daarnaast heb je er veel aan bij het leren van andere talen, omdat heel veel woorden in allerlei europese talen uit het latijn komen. Bovendien leer je door het lezen van latijnse teksten veel over de romeinse cultuur, wat ook weer een perspectief biedt op onze eigen cultuur. Het aanleren van latijn is zeker niet nutteloos.

Inderdaad is Latijn ultiem handig voor het aanleren van andere talen. Als je ziet hoeveel woorden afgeleid zijn uit het Latijn, de zinsbouw en grammatica in andere talen, dan is Latijn heel handig als je het begrijpt. Het helpt je dan andere talen ook beter te doorgronden.

Een taal leren is eigenlijk vooral een kwestie van woordjes leren (lekker stampen, vocabulaire uitbreiden kan alleen daardoor... maar als je veel Latijnse woorden kent, dan is dat een voordeel voor het leren van woorden in andere talen) en de spelregels leren van grammatica. Bestaat gewoon uit regels toepassen en de uitzonderingen kennen ;)

Ik ben iig heel erg blij dat ik Latijn heb gedaan. Of het daarmee elitair is... tsjah, ik heb er eigenlijk weinig problemen mee, ik zie juist altijd mensen van atheneum die zichzelf min of meer 'onder' gymnasiasten plaatsen... alleen omdat je daar klassieke talen krijgt :? Lekker onzin, iedereen die atheneum kan, kan ook gymnasium :P

Verder hangt het er gewoon af op welke school je zit... tsjah de een is wat meer elitair dan de ander, en dat merk je wel een beetje aan wat voor mensen er op zitten en wat voor 'beleid' en niveau de leraren hanteren. bij mij (Utrechts Stedelijk Gymnasium) merkte ik gewoon dat veel leerlingen broers of zussen, en zelfs ouders hadden die op deze school zaten. Dus uit hoog opgeleide gezinnen kwamen ze. Verder deed onze school er alles aan om het slagingspercentage zeer hoog te houden (was altijd (een van de) beste uit de regio). Tentamens waren altijd vrij pittig maar mede daardoor (en ook van het niveau van lesgeven, mag vrij hoog genoemd worden denk ik, door meerdere (oud)leerlingen, leraren erkend) de examens stukken makkelijker.

Denk dat een kleinere school de kwaliteit veel makkelijker kan vasthouden dan een grote scholengemeenschap. Aangezien gymnasia eigenlijk bijna altijd vrij klein zijn, en meer aandacht voor de leerlingen is. Vergeet ook niet dat bijv ziekteverzuim bij leraren in die grote leerfabrieken véél hoger ligt, en dus daar meer uitval etc. Bij kleine scholen kent iedereen elkaar een beetje en zorgt voor grotere aandacht en sociale controle.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 10:22

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb op een alleenstaand gymnasium gezeten (die in Apeldoorn), en ben daar heel blij mee. Ik heb bewust voor die school gekozen, omdat het een kleine school was, met een persoonlijke sfeer. Ik wilde geen eenheidsworst worden op een grote scholengemeenschap.

Daarbij komt dat op een alleenstaand gymnasium meer aandacht aan de leerlingen wordt besteed dan op grote scholengemeenschappen. Als je het niet goed bij kunt benen, wordt je bijgeschoold om met de rest mee te kunnen blijven gaan. Als je het niet bijhoudt moet je immers blijven zitten of naar een andere school om een niveau lager te gaan. Terwijl op scholengemeenschappen (naar mijn mening) sneller gezegd wordt "doe maar een jaartje over" of "doe maar een niveautje lager".

En er is wel degelijk verschil tussen gymnasium en atheneum. Op gymnasium worden andere vakken een beetje versneld om ruimte te kunnen maken voor 4 uur Latijn en 4 uur Grieks per week (totdat je mag kiezen, daarna is het 4 uur Latijn en/of 4 uur Grieks, en er zijn er weinig die beide nemen).

En ook bij wiskunde B werden bij ons enkele onderwerpen behandeld (complexe getallen, vectorrekenen en een bepaalde vorm van integraalrekenen - ik weet niet meer precies wat) die uit het eindexamen gehaald waren omdat ze te moeilijk zouden zijn. Op de schoolonderzoeken werden die onderwerpen wel getoetst.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 19:14
Het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf wat voor studie je later gaat doen, voor sommige studie's kunnen de talen grieks en/of latijn best handig zijn. Voor bijvoorbeeld theologie krijg je wel te maken met latijnse en/of griekse geschriften, zodat je de grondteksten kan lezen ipv de vertalingen (waar misschien fouten in kunnen staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Mx. Alba schreef op 02 september 2002 @ 18:36:
Terwijl op scholengemeenschappen (naar mijn mening) sneller gezegd wordt "doe maar een jaartje over" of "doe maar een niveautje lager".
daarmee wou ik net komen idd

in de brugklas was ik lui, erg lui, maar ze hielden daar wel rekening mee en probeerden me alsnog over te krijgen, motiveren enzo.
3 jaar later zit mn broertje in een brugklas atheneum op een schoolgemeenschap en die heeft van 't zelfde last.. maar daar zeggen ze gewoon "oh, zoveel onvoldoendes, weet je wat, jij gaat HAVO doen!" En daar ken ik veeeel meer voorbeelden van, een leerling wordt daar gewoon veel sneller afgeschreven terwijl ze het best kunnen en dat vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
m-m schreef op 02 september 2002 @ 18:44:
[...]

daarmee wou ik net komen idd

in de brugklas was ik lui, erg lui, maar ze hielden daar wel rekening mee en probeerden me alsnog over te krijgen, motiveren enzo.
3 jaar later zit mn broertje in een brugklas atheneum op een schoolgemeenschap en die heeft van 't zelfde last.. maar daar zeggen ze gewoon "oh, zoveel onvoldoendes, weet je wat, jij gaat HAVO doen!" En daar ken ik veeeel meer voorbeelden van, een leerling wordt daar gewoon veel sneller afgeschreven terwijl ze het best kunnen en dat vind ik zonde.
Zo gaat het bij ons op het christelijk Gymansium in Leeuwarden ook.
Ze proberen leerlingen zo lang mogelijk op school te houden, alleen als het gewoon overduidelijk is dat het niet lukt dan laten ze je naar een andere school gaan. Op die manier heb je meer mensen die het niveau vasthouden.
[/half offtopic]

Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik op een elitaire school zit ofzo. Waarschijnlijk is het precentage van "elite" kinder wel wat hoger dan op een scholen gemeenschap, maar er zijn ook meer dan genoeg "gewone" leerlingen.
ParaDot schreef op 02 september 2002 @ 17:35:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik merk gewoon dat je toch wat extra's leert ten opzichte van "gewone" VWO leerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Omdat het meestal een kleine school is (uit eigen ervaring, Gym Arnhem (SGA)), krijg je over het algemeen betere begeleiding omdat de leraren meer tijd voor je hebben. Latijn en Grieks kun je de rest van je leven toepassen en omdat je deze vakken extra hebt blijft er minder tijd over voor de resterende vakken, dus zal het tempo van die vakken hoger liggen en zal je dus meer informatie per tijdseenheid kunnen moeten opnemen. Dus liggen de eisen hoger dan op een regulier VWO en is dit dus het beste van Nederland te bieden heeft wat middelbaar onderwijs te bieden heeft. En wat het beste is, is ook elitair (zie woordenboek).

BTW. Sinds wanneer is er iets mis met elitair zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjePluis
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 15:31
m-m schreef op 02 september 2002 @ 17:06:
[...]

de eisen op een gymnasium liggen ook hoger dan met regulier VWO hoor, je maakt wel het zelfde eindexamen, maar je leert veel meer met vrijwel ieder vak (talen EN exacte vakken) en je leert op een andere manier denken. Ik weet zat mensen die op 't gymnasium enorm veel moeite met de stof hadden, maar het op atheneum prima doen.
Ik heb zelf op het gymnasium gezeten, maar ik heb nooit verschil gemerkt met mijn lessen vergeleken mijn atheneum-vrienden. Je zat alleen vijf uur langer op school en je had minder creatieve vakken. :(
De andere vakken waren echt precies hetzelfde.

Wel zat er altijd zo'n leraar te zeuren dat wij later de elite van Nederland zouden zijn en het land gingen besturen. :? Dat vond ik altijd zo'n onzin.

Als je denkt dat onderwijs duur is, moet je onwetendheid eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
Er is een groot verschil tussen zelfstandige gymnasia en die in een scholengemeenschap. Ik zat op een gymnasium uit die laatste categorie en in de laatste twee jaar had ik alleen Latijn in een gymnasiumklas, voor de rest was die klas bij alle vakken verdeeld over twee atheneumklassen. Het niveau was dan ook niet echt hoog.

Op zelfstandige gymnasia wordt er veel meer van de leerlingen gevraagd en dat beschouw ik dan ook als beter onderwijs. Ik heb mijn diploma gekregen met zes jaar niets doen.

En elitair? Welnee. Er zitten weliswaar veel kinderen op van docenten en mensen met een goede baan, maar ook zoon van een varkensboer (vriend van me), zoon van MULO-adminastrief-medewerkster (ook een vriend) of zoon van een meubelmaker (ikzelf).

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
En oh ja, gymnasium heeft VEEL meer prestige dan atheneum en als je de capaciteiten hebt, zal je je later gelukkig prijzen dat er gymnasium op je CV staat. Ook al is er in de praktijk niet veel verschil, een gymnasiumpapiertje is meer waard.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 14:41

zerok

geen

Ik heb zelf latijn een jaartje gedaan op een scholen gemeenschap maar vond het na een jaar wel genoeg geweest. Ik stond er een 8 voor dus dat was ook niet de reden dat ik het liet vallen maar ik had er gewoon genoeg van en vond het zonde om er nog meer tijd in te steken.
Er zijn ook genoeg mensen die er mee door zijn gegaan maar die zijn in mijn ogen niet beter. (hoewel ik het wel knap vind dat ze zoveel onzin (IMHO) konde leren :) ) Ik heb me zelf daarna maar wat talen aangeleerd waar ik wat meer mee kan namelijk C wat basic en een klein beetje perl (niet in die volgorde)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
^^

Ik ken een idioot die 8 vakken had, zakte op Latijn en zei: ik doe geen herexamen, ik laat Latijn wel vallen. |:( 6 jaar Aeneïs, Ovidius, Cicero en weetikveelus voor niets :P Tsss.

Maar het is echt heel handig en bij heel veel studies komen termen om de hoek kijken, waarbij je geen uitleg nodig hebt omdat de term alles al zegt. Rechten, psychologie, biologie, geneeskunde, alle talen (ALLE! nou ja behalve oosterse talen enzo dan), enzovoort enzovoort.

Nogmaals, als het even kan moet je het doen, het is kennis waarvan je geheid profijt hebt, vroeg of laat. En zo niet, dan is het nog altijd leuk om te weten allemaal, of om cool mee te doen, en je weet gewoon meer dan een atheneumsloeber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Voor zover ik weet MOET je met een klassieke taal slagen, anders krijig je je diploma gymnasium niet...

of zit ik er nou naast... hmm dacht iig dat je het neit mocht laten vallen (OF hij moet nog Grieks hebbenm naar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken ;))

En je hebt wel gelijk als mensen gymnasium veel sneller als hoger beschouwen... ik heb verschillende keren wel eens getest, en je ziet het verschil in hun gezicht als je zegt gymnasium ipv 'vwo'.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

En ook bij wiskunde B werden bij ons enkele onderwerpen behandeld (complexe getallen, vectorrekenen en een bepaalde vorm van integraalrekenen - ik weet niet meer precies wat) die uit het eindexamen gehaald waren omdat ze te moeilijk zouden zijn. Op de schoolonderzoeken werden die onderwerpen wel getoetst.
Volgens mij zijn op de meeste scholen waar naast gymnasium ook atheneum is, de vakken gewoon gelijk. Het enige verschil wat anders is bij gymnasium is dat je Latijn en Grieks hebt. Ik snap eigenlijk toch niet zo goed, waarom er deze tweedeling is in het VWO. Iemand die Wiskunde B en Natuurkunde als vakken heeft doet nog wel gewoon VWO. Wat is er zo apart aan Grieks en Latijn dat mensen die deze vakken doen iets anders zijn.

Ik denk dat de leerlingen het niet vaak als elitair zien, maar sommige leraren wel. Misschien nog van vroeger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Ik denk dat de leerlingen het niet vaak als elitair zien, maar sommige leraren wel. Misschien nog van vroeger uit.
Het gaat er niet om hoe jij je zelf ziet, maar hoe anderen je zien. Als mensen denken dat jij een moeilijke studie volgt, waarom zou je ze dan van het tegenovergestelde overtuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

LuNaTiC schreef op 02 september 2002 @ 19:49:
En je hebt wel gelijk als mensen gymnasium veel sneller als hoger beschouwen... ik heb verschillende keren wel eens getest, en je ziet het verschil in hun gezicht als je zegt gymnasium ipv 'vwo'.
*agree*
het hangt meestal ook maar net van de persoon tegenover me af of ik gymnasium zeg of VWO... Want van die "oh ben jij zo slim dan?"-opmerkingen zijn best vervelend... Nou dat valt best mee :P
Ik denk trouwens dat het verschil atheneum/gymnasium niet eens zo groot is, maar dat het voornamelijk ook een groot houdingsverschil is, je bekijkt problemen (opgaves bijv. dus) vanuit een heel ander perspectief en je moet wat meer werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

johnwoo

3S-GTE

* johnwoo heeft op het St. Oelbert gymnasium te Oosterhout gezeten.
De voornaamste reden daarvoor was inderdaad de sfeer; het was dus ook een zelfstandig gymnasium, met een kleine 500 leerlingen (toen ik begon; toen ik er wegging was dat 700 oid).
De decaan heeft daar eens een keer gepolsd wie er zijn klassieke ta(a)l(en) wilde laten vallen indien ze dan op dezelfde school zouden kunnen blijven. Dat was dus ongeveer 95% :P En toch is zo'n beetje iedereen er gebleven, gewoon omdat het een gezellige en goede school was, met een behoorlijke 'onder ons' sfeer, ook tussen leerlingen en docenten.
Ik heb er zelf 8 jaar over gedaan (eenmaal blijven zitten, plus het examenjaar over moeten doen vanwege Pfeiffer :( ) maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik ben gebleven!
[...]
Partieel integreren zeker? :) Dat is bij ons ook 'even' behandeld, maar gelukkig niet getoetst :P

[edit] Overigens werd de complete differentiaal- en integraalrekening er op het HBO afgelopen jaar in een krappe maand doorheen gejast; twee wiskunde vakken die normaal verspreid worden over twee kwartalen :( En dan vinden ze het vreemd dat geen kip het haalt :o (nou ja, ik kon het net compenseren :P )

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

JustDutch

was ambtenaar :)

En oh ja, gymnasium heeft VEEL meer prestige dan atheneum en als je de capaciteiten hebt, zal je je later gelukkig prijzen dat er gymnasium op je CV staat. Ook al is er in de praktijk niet veel verschil, een gymnasiumpapiertje is meer waard.
Is dat zo? Wat kun je dan met gymnasium? Niets toch. Het gaat imho om de vervolgopleiding die je kiest.
En dan nog. Gym zegt alleen dat je goed in talen bent. Echter, men zegt dat Atheneum Beta de moeilijkste opleiding is. Het heeft iets te maken met het feit dat je naast talen ook exact aangelegd moet zijn. Een gymnasiast met alleen talen en softe vakken heeft het m.i. makkelijker omdat hij maar op een gebied "goed" moet zijn.
Maar goed, ik heb dus op een scholengemeenschap gezeten. Dus ik kan niet voor de zelfstandige gymnasia praten. Wel vind ik dat je school zelf heel veel uitmaakt. Ik heb zelf eerst Havo gedaan (ben slecht in talen) en vind het verschil met Atheneum nu niet wereldschokkend. Maar de school waar ik op zat had dan ook een hoog niveau op de Havo. Ter vergelijking. Iedereen die uit mijn jaar is overgestapt (man vrouw of 20) naar het VWO heeft in een keer (dus zonder zittenblijven en zonder her's) zijn VWO afgemaakt.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrStrange
  • Niet online

DrStrange

Blitting the Back Buffer

Gymnasia elitair?

Ach, quod licet Iovi non licet bovi

Niets wordt er, niets, uit talloos veel miljoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

[nohtml]
JustDutch schreef op 03 september 2002 @ 10:47:
[...]
Is dat zo? Wat kun je dan met gymnasium? Niets toch. Het gaat imho om de vervolgopleiding die je kiest.
En dan nog. Gym zegt alleen dat je goed in talen bent. Echter, men zegt dat Atheneum Beta de moeilijkste opleiding is. Het heeft iets te maken met het feit dat je naast talen ook exact aangelegd moet zijn. Een gymnasiast met alleen talen en softe vakken heeft het m.i. makkelijker omdat hij maar op een gebied "goed" moet zijn.
Wie zegt dat je goed met talen bent als je gymnasium doet :? Dat is echt de grootste bullshit die ik heb gehoord :P Je hebt een klassieke taal, de rest mag je allemaal zelf kiezen hoor, nét zoals bij atheneum. En geloof mij maar dat het grootste deel gewoon een exact pakket heeft. Quote die jij aanhaalt is puur een associatie die de naam 'gymnasium' oproept. En over het algemeen roept die idd meer 'prestige' op. Tis verder even hoog als atheneum, maar daar gaat het niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57662

DrStrange schreef op 03 september 2002 @ 10:50:
Gymnasia elitair?

Ach, quod licet Iovi non licet bovi
Hee! Ik ben helemaal geen }:O :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Wie zegt dat je goed met talen bent als je gymnasium doet Dat is echt de grootste bullshit die ik heb gehoord
Laat ik het zo stellen: Als je niet goed in talen bent, zul je dan gym doen? Let wel, ik zeg niet dat je *alleen* goed in talen bent. Als je dit in gedachten houdt, moet je mijn post nog maar eens lezen.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43971

Ik ga net vandaag naar school voor VWO-5 :( HEt is weer begonnen... Maargoed ik heb in de 2e en de 3e latijn en grieks gedaan, en heb zelf niet echt goede ervaring mee gehad. Ten eerste dwong m'n moeder het, om mijn vakkenpakket 'breed' te houden, dus gemotiveerd was ik niet. Het eerste jaar latijn was vrij makkelijk omdat ik al Spaans, Italiaans en in mindere mate frans had gesproken of gestudeerd (ik woonde in Honduras en Italië, in italië kreeg ik vervolgens op internationale school wat franse lesjes). Ik denk dat ik bij overgang naar het studiehuis ben gestopt door meerdere redenen:

De talen spraken me niet aan. Nominativus Accusativus... bléh

de verhaaltjes/mythologie vond ik vooral bij Latijn maar niks; verkrachting moord en complotten (kan ik net zo goed The bold & the beautiful kijken toch? ;) )

Ik kon geen goede cijfers halen zonder veel moeite :9 Ik ben zo'n ventje op school die met het minste inzet het maximale eruithaalt... Komt dit jaar verandering in hoop ik (VWO-5 wordt significant als het om examendossier gaat).

Ik vond één van de leraren niet zo goed; ze gaf geen motivatie, uitleg was niet altijd even helder... Het enige wat ze af en toe wel goed deed was afzeiken... Oh ja ik weet nog dat ze vaak slijmende meisjes voortrok :(

[arrogant-mode]
Ik heb overigens geloof ik één van de zwaarste vakkenpakketen van mijn klas (NG met ak, gs-2 fa-2 ennuuuh weet-ik-niet-meer-iets-van-5300-slu's :) ), en ik word natuurlijk wel kwaad als dan zo'n CM'er die af en toe leuk kan tekenen en latijn erbij neemt omdat-ie Duits niks vind in iemand's optiek hoger gaat staan dan ik! ;)
[/arrogant-mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 21:05
Ik heb zelf gymnasium op een scholengemeenschap gedaan (ik had zelf de keuze uit 3 scholengemeenschappen die VWO aanboden, en heb voor de school gekozen niet voor de opleiding). 1e jaar was havo/vwo brugklas, daarna kon je als je naar het vwo ging kiezen uit ath. en gym. Verschil tussen die 2 was dat je bij gym dus de klassieke talen erbij kreeg en op ath. creatieve vakken (handvaardigheid en muziek). omdat ik de Griekse/Romeinse cultuur interessant vond en slecht was in creatieve vakken (met name muziek) heb ik voor gymnasium gekozen en volgehouden tot het eindexamen.

Naast Latijn heb ik verder ook nog eindexamen (in '98) gedaan in Wis A (8e vak), Wis B Nat en Sch (verder nog Ned, Eng en Fra). Behoorlijk exact dus en een 'gemakkelijk' talenpakket heb ik niet gehad. En wat dat betreft moet je ook net maar aanleg voor iets hebben, ik had geen aanleg voor creatieve vakken, zo kan een ander geen aanleg hebben voor exacte vakken.
Overigens heb ik aan mijn Latijn wel wat vertalingen overgehouden: Suetonius omdat ik de beste (van 4) was op het eindexamen, Ovidius, Ceasar en Livius heb ik uit eigen interesse gekocht.

Een echt elitair gevoel heb ik ook nooit gehad, met name omdat in de latere jaren de samenstelling van de klassen per vak wisselde, en je dus niet de hele tijd met gymnasiasten zat (waren er ook maar een stuk of 10 op de 40 VWO'ers).
Ik weet trouwens niet eens of er wel 'gymnasium' op mijn schooldiploma staat, volgens mij staat alleen mijn vakkenpakket erop maar staat niet expliciet vermeld dat ik gymnasium heb gedaan. :?

Het enige wat mss een beetje elitair was was dat 'wij' gymnasiasten in de 5e op een culturele reis naar Rome mochten (samen met havisten met tekenen in hun eindpakket), de gewone VWO'ers moesten het doen met Berlijn of Engeland ofzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het grootste officiële verschil tussen Gymnasium en Atheneum is dit :

Op Atheneum moet je examen doen in minstens 6 vakken, waaronder minstens Wiskunde A of B, Nederlands en een moderne taal.

Op Gymnasium moet je examen doen in minstens 7 vakken, waaronder minstens Wiskunde A of B, Nederlands, een moderne taal en een klassieke taal.

Persoonlijk heb ik examen gedaan in 8 vakken : Nederlands 6, Engels 8, Latijn 5, Wiskunde A 8, Wiskunde B 6, Natuurkunde 8, Scheikunde 7 en Biologie 9. En of het moeilijk was? Voor mij in ieder geval niet. Ik heb nooit een millimeter geleerd, noch een centimeter huiswerk gedaan. Het enige wat me wel aan het huiswerk kreeg was de sanctie dat je eruit gesmeten zou worden als je het niet gedaan had (wat door de leraren Latijn en Wiskunde wel eens gedaan werd), en zelfs dan soms nog niet. Een typische underachiever dus, en in tegenstelling tot Bart Simpson, not very proud of it... Daarna heeft het niet weten hoe ik moet studeren namelijk mijn universitaire studie volledig de grond in geboord, terwijl ik verdomme een IQ van rond de 145 heb. Bewijst maar weer dat IQ ook niet alles is :+

Conclusie : zelfs Gymnasium was voor mij niet elitair genoeg... *shrug*... Wat voor schoolsysteem je ook creëert, er zullen altijd mensen zijn die door de mazen van het net vallen.

Oh, en om het over genetische intelligentie te hebben... Mijn vader heeft de MULO zelfs niet afgemaakt en is vrachtautochauffeur geworden, en mijn moeder is kleuterjuf omdat haar moeder (die weduwe was) te arm was om de chemische studie die ze eigenlijk wilde doen te financieren. Mijn zusje heeft trouwens op het zelfde Gym als ik gezeten, en zij heeft het verdomd veel verder geschopt dan ik. Met glans geslaagd, en doet nu haar laatste jaar Anthropologie aan de KUN (ze is afgelopen zondag naar Zuid-Spanje afgevlogen om 6 maanden onderzoek te doen naar de cultuur van Nederlanders die zich daar geïnstalleerd hebben). Ze heeft het zelfs zo ver geschopt dat ze in één jaar haar P heeft gehaald ondanks dat ze in de kerstvakantie geveld werd door een zware hersenvliesontsteking waar ze bijna aan is overleden... Ze heeft misschien een minder hoog IQ, maar ze bijt zich als een terriër in de leerstof vast en laat niet los tot het erin zit... Als er iemand is voor wie ik respect heb, dan is zij het wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 03-09-2002 12:56 . Reden: grmbl... coolie-smilies veranderden (8) in (coolie... ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

volgens mijn leraren is het 10 keer leuker les geven op gymnasium dan atheneum, zo heb ik vandaag mogen horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In de tweede klas heb ik Latijn en Grieks gehad, maar na een jaar ben ik toch maar verder gegaan met atheneum. Ik vond tekenen, handvaardigheid en muziek leuker dan klassieke talen. Omdat meer dan de helft van mijn gymnasiumklas ook met Latijn en Grieks stopte, is de klas toch bij elkaar gebleven als combinatieklas, de andere gymnasiumklas bleef wel bijna volledig. Een paar vriendinnen wilden net als ik atheneum gaan doen, vooral toen bekend werd dat de klas bij elkaar zou blijven, maar dat mocht niet van hun ouders. Die ouders vonden het belangrijk dat hun dochter het hoogst haalbare zou bereiken, waarschijnlijk om zelf mee te pronken. Er waren ook veel kinderen die met moeite de brugklas haalden, maar door hun ouders werden gedwongen om het VWO te bereiken.
Ik zat op een HAVO-VWO school (lyceum) waar de VWO-afdeling in de tweede en derde klas nog véél groter was dan de HAVO-afdeling, maar dat verschil werd in de hogere klassen steeds kleiner.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

johnwoo

3S-GTE

Sassie schreef op 03 september 2002 @ 12:50:
[...]
Het enige wat mss een beetje elitair was was dat 'wij' gymnasiasten in de 5e op een culturele reis naar Rome mochten (samen met havisten met tekenen in hun eindpakket), de gewone VWO'ers moesten het doen met Berlijn of Engeland ofzow.
Hehe, wij mochten kiezen tussen Griekenland en Rome :*) Ik ben ook naar Rome geweest, en dat waren toch tot nu toe wel de 2 beste weken van mn hele leven 8)

En niet vanwege het culturele programma, waarvan de middagen gelukkig facultatief waren ;)

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mx. Alba schreef op 03 september 2002 @ 12:51:

Op Atheneum moet je examen doen in minstens 6 vakken, waaronder minstens Wiskunde A of B, Nederlands en een moderne taal.

Op Gymnasium moet je examen doen in minstens 7 vakken, waaronder minstens Wiskunde A of B, Nederlands, een moderne taal en een klassieke taal.
Bij mij op school moest je altijd in minstens 7 vakken examen doen, ook op atheneum. De meeste leerlingen deden trouwens 8 vakken, dat was standaard. Deed je dat niet, dan had je vrijwel altijd 3 of 4 tussenuren.
Persoonlijk heb ik examen gedaan in 8 vakken : Nederlands 6, Engels 8, Latijn 5, Wiskunde A 8, Wiskunde B 6, Natuurkunde 8, Scheikunde 7 en Biologie 9. En of het moeilijk was? Voor mij in ieder geval niet. Ik heb nooit een millimeter geleerd, noch een centimeter huiswerk gedaan. Het enige wat me wel aan het huiswerk kreeg was de sanctie dat je eruit gesmeten zou worden als je het niet gedaan had (wat door de leraren Latijn en Wiskunde wel eens gedaan werd), en zelfs dan soms nog niet. Een typische underachiever dus, en in tegenstelling tot Bart Simpson, not very proud of it... Daarna heeft het niet weten hoe ik moet studeren namelijk mijn universitaire studie volledig de grond in geboord, terwijl ik verdomme een IQ van rond de 145 heb. Bewijst maar weer dat IQ ook niet alles is :+
Precies hetzelfde geldt voor mij, ik had alleen geen Latijn en voor de rest wat lagere cijfers (resp. 6,6,*,8,5,7,6,6). Ik ben in de 5e blijven zitten omdat ik gemiddeld 20 uur per week werkte en de verplichte scripties en boekverslagen niet had ingeleverd. Als ik het me kon permitteren leverde ik dan ook liever een leeg A4tje in als scriptie, de 1 compenseerde ik wel weer.
Mijn IQ weet ik niet, wel dat ik volgens de Mensa test in het 99e percentiel zit. Studeren kan ik nog steeds niet, ook ik heb nooit huiswerk hoeven doen. Als ik nu een tentamen heb, lees ik de stof, leren kan ik niet. Als het interessant is onthoud ik wat ik lees, anders niet. Daardoor haal ik de ene keer een 9 voor een tentamen (interessante stof) en de andere keer een 2 (oninteressante stof). Gelukkig heb ik een brede interesse.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

johnwoo schreef:
[...]

Hehe, wij mochten kiezen tussen Griekenland en Rome :*) Ik ben ook naar Rome geweest, en dat waren toch tot nu toe wel de 2 beste weken van mn hele leven 8)

En niet vanwege het culturele programma, waarvan de middagen gelukkig facultatief waren ;)
Twee weken? Grmbl, de Rome-trip van de school waar ik op zat duurde maar 1 (veel te korte!) week. :(

Trouwens, over dat culturele programma heb ik ook nog wel het een en ander te vertellen <big grin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54

Nou nee dus. HAVO was/is 6 vakken, maar VWO was/is 7. (wettelijk minimum, maximum verschilt per school en scholen zouden ook nog een hoger minimum mogen stellen).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

MSalters schreef op 03 september 2002 @ 13:54:
[...]

Nou nee dus. HAVO was/is 6 vakken, maar VWO was/is 7. (wettelijk minimum, maximum verschilt per school en scholen zouden ook nog een hoger minimum mogen stellen).
Oeps, dan zat ik er dus naast. Is het enige verschil dus de klassieke taal. Maar volgens mij zijn er wel andere vakken die minder uren krijgen om ruimte te maken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Mx. Alba schreef op 03 september 2002 @ 14:37:
[...]

Oeps, dan zat ik er dus naast. Is het enige verschil dus de klassieke taal. Maar volgens mij zijn er wel andere vakken die minder uren krijgen om ruimte te maken daarvoor.
volgens mij zit je gewoon langer op school..
* m-m heeft 5 uur in de week Grieks, dus lijkt me gewoon iedere dag een uurtje meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Op mijn vroegere middelbare school kwam het erop neer dat je in de tweede, derde en vierde klas inderdaad een paar uurtjes minder had bij bepaalde vakken, maar ook 2 uur in de week meer school. In de 5e en de 6e klas maakte dat niet meer uit, en was latijn een normaal vak. Wel was het zo dat de gymnasium-leerlingen vrijwel allemaal 8 vakken deden (of meer), terwijl dat voor atheneum-leerlingen een uitzondering was. Die hielden het bij 7. Overigens was 7 voor zowel atheneum als gymnasium het minimum. Het extra vak moest je in je eigen tijd doen, al betekende 7 vakken in de praktijk gewoon meer tussenuren, vanwege roostertechnische problemen.

Ik heb op een grote (openbare) scholengemeenschap gezeten waar in totaal zo'n 1500 leerlingen op zaten. Toch kan ik niet zeggen dat het onderwijs eronder leed, integendeel. Het had er waarschijnlijk wel iets mee te maken dat de school de leerlingen niet spaarde: De lat werd met de schoolonderzoeken aanzienlijk hoger gelegd dan met het eindexamen, met als gevolg dat voor de meeste leerlingen het examen meeviel en daarvoor hogere punten haalden dan voor de schoolonderzoeken. Wat dat betreft komt het verhaal van Reyn me bekend voor, die extra wiskundeonderwerpjes heb ik ook allemaal moeten doen. Iets waar ik op de universiteit in mijn eerste jaar trouwens bijzonder blij mee was, het eerste wiskundevak was hierdoor best ontspannend (terwijl veel van mn studiegenootjes nu, 2 jaar later, dit vak nog steeds niet gehaald hebben). Maar dat terzijde.

Of mijn school minder elitair was dan gymnasia? Misschien wel, al hing er ook bij ons wel een zeker academisch sfeertje, de meeste van de leraren hadden nog aan het gymnasium lesgegeven voordat dat fuseerde. Verder heb ik het grootste deel van mijn middelbare schooltijd in een aparte gymnasiumklas gezeten, pas in de laatste twee jaren werden de atheneum-klas en de gymnasiumklas weer een beetje gemixed, en zelfs toen bleven het toch nog 2 aparte klassen. Bij alle verplichte vakken en bij grieks/latijn bleven de klassen gescheiden.
Het is echter denk ik ook belangrijk dat gymnasiumleerlingen met niet-gymnasiumleerlingen in contact blijven komen, anders ontstaat er al snel een gevoel van meerderwaardigheid en bijbehorende arrogantie, wat helaas maar al te vaak voorkomt bij mensen die op een afgezonderd gymnasium gezeten hebben. Wat dat betreft zijn scholengemeenschappen zo gek nog niet. Een school mag best elitair zijn, maar moet leerlingen tegelijkertijd een zekere vorm van bescheidenheid bijbrengen, en respect en waardering minder intelligente mensen. Want aan (volgens zichzelf) intelligente arrogante ballen heeft deze maatschappij geen behoefte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

True true ;) (ik heb wiskunde A laten vallen, maar wel frans gedaan). Ik heb nu ook erg veel moeite met studeren, en zo moeilijk is m'n studie niet. Het verschil tussen middelbare school en universiteit is dat je op de eerste met een beetje slapen in de les toch nog net genoeg proefwerken/schoolonderzoeken haalt om over te gaan naar het volgende jaar terwijl je op de universiteit gewoon _alles_ moet halen om verder te komen.
Mijn ervaring op het gymnasium is trouwens helemaal niet dat ze alles doen om ervoor te zorgen dat je er weer bovenop komt als het slecht gaat. Met mij wisten ze in ieder geval geen raad; toen ik bergafwaarts ging in de 3e kwam het lerarenteam niet veel verder dan 'hij is lui/dom/gebruikt waarschijnlijk drugs', terwijl er toch veel meer aan de hand was. De kwaliteit van het onderwijs was ook niet echt hoogstaand. Het gymnasium waar ik heb gezeten (Sted. Gym. Nijmegen) is in korte tijd zo ontzettend gegroeid dat je niet echt meer kunt spreken van een eliteschool. Het lijkt inderdaad meer op een veredelde VWO-school. Kan me verder niks schelen, ik heb dat papiertje gehaald en hoef er nooit meer te komen! :D

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja... Wat ik me vooral herinner van alleenstaand gymnasium versus scholengemeenschap is dat er altijd een geluidsgevecht was tussen ons gymnasium en de scholengemeenschap nog geen 100m verderop tijdens de examenstunts. Voor zover ik me kan herinneren wonnen wij altijd :)

Verder heb ik me nooit elitair gevoeld ofzo. Het was gewoon een knusse kleine school waar iedereen iedereen wel zo'n beetje kent, in een mooi klassiek gebouw (opgetrokken uit hoofdzakelijk graniet en roodbruine bakstenen, daterend uit 1913. Eigenlijk zag het er een beetje uit als het huis van The Adams Family met dat klokkentorentje met vier wijzerplaten bovenop :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Mx. Alba schreef op 03 september 2002 @ 16:39:
Tsja... Wat ik me vooral herinner van alleenstaand gymnasium versus scholengemeenschap is dat er altijd een geluidsgevecht was tussen ons gymnasium en de scholengemeenschap nog geen 100m verderop tijdens de examenstunts. Voor zover ik me kan herinneren wonnen wij altijd :)

Verder heb ik me nooit elitair gevoeld ofzo. Het was gewoon een knusse kleine school waar iedereen iedereen wel zo'n beetje kent, in een mooi klassiek gebouw (opgetrokken uit hoofdzakelijk graniet en roodbruine bakstenen, daterend uit 1913. Eigenlijk zag het er een beetje uit als het huis van The Adams Family met dat klokkentorentje met vier wijzerplaten bovenop :) ).
Herkenbaar........ als het sneeuwt proberen de mensen van het werkmancollege (scholengemeenschap) zoveel mogelijk ruiten kapot te smijten bij ons met hun sneeuwballen :P
Maar dat valt tegenwoordig wel mee, die generatie is al van school :P Maar nog steeds met sneeuw staan de conrectoren en concierges buiten te checken of er niet evil werkmanners aan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

m-m schreef op 03 september 2002 @ 16:42:
[...]

Herkenbaar........ als het sneeuwt proberen de mensen van het werkmancollege (scholengemeenschap) zoveel mogelijk ruiten kapot te smijten bij ons met hun sneeuwballen :P
Maar dat valt tegenwoordig wel mee, die generatie is al van school :P Maar nog steeds met sneeuw staan de conrectoren en concierges buiten te checken of er niet evil werkmanners aan komen :P
Bij ons was het altijd streng verboden om sneeuwballen te gooien, en de clavigers (concierges) stonden geregeld met een boekje buiten om namen op te schrijven van mensen die graag de afwas wilden doen >:) Eén keer waren we met een leuk sneeuwballengevecht bezig voor de nieuwbouw, komt de hoofdclaviger opeens de oudbouw uit, aan de overkant van de weg. Hij pakt alvast zijn boekje uit zijn zak, maar we gaan fijn door met sneeuwballen gooien. Op het moment dat hij tot zo'n 20 meter genaderd is, gooit opeens een van mijn vrienden een sneeuwbal naar hem - recht in zijn gezicht...

Geen enkele sneeuwbal vliegt meer door de lucht, iedereen staat muisstil de claviger aan te kijken terwijl hij zijn gezicht afveegt.

Na zijn gezicht afgeveegd te hebben, legt hij de resterende 20m af, naar degene die hem die bal in zijn gezicht had gegooid.

"Jij hebt lef," zegtie, "dat mag ik wel. Voor deze keer zal ik je niet opschrijven, en de rest ook niet, maar als ik nog één bal zie vliegen, zijn jullie voorlopig nog lang niet jarig."

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62351

xit ook op gym maar eujjj ik pronk er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik heb zelf latijn en grieks laten vallen aan het eind van de derde. Dat was zonder twijfel de grootste fout van mijn leven.

Ik zat trouwens op een algemene scholengemeenschap, die dus 'gewoon' VWO aanbod zonder onderscheid te maken tussen atheneum/gymnasium. Ik heb er toen ik naar de brugklas ging wel over nagedacht om naar een los gymnasium te gaan, maar die hadden ze niet in Kampen. In Zwolle wel, maar das toch een heel gedoe als je 12 bent.

Gymnasia zijn per leerling niet duurder dan gewone scholen. Ze geven ook geen slechter onderwijs, sterker nog, ze bieden meer waar voor hun geld. En heeft niet iedereen recht op onderwijs op niveau?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Ik denk dat er zeker wel verschil zit tussen een categoraal (apart ( ik ben ook een tikkie elitair ;) )) gymnasium en vwo met latijn en grieks. Omdat het een pokke eind fietsen was en ik geen zin meer had in een taal die ik volstrekt nutteloos vond ben ik na de derde overgestapt naar een andere school waar ik me tot nu toe door de derde (ben blijven zitten bij gebrek aan OOIT één woordje leren), vierde en dit jaar de vijfde heen slaap, ik verveel me dood, en verbaas me dat mensen het moeilijk vinden.

Op het gym moest ik nog wel eens nadenken, vooral bij zoiets als engels, daar was iedereen tegen de 2e wel bekend met grammatica en spelling maar hier vinden ze een tekst van een pagina al een moeilijk proefwerk |:(

Er zijn hier ook mensen die er latijn bij doen maar dat betekend gewoon dat ze meer les en huiswerk hebben, niet dat ze slimmer zijn 8)

sorry voor typfouten, toetsenbord hier op school zuigt :(

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Ik denk dat er zeker wel verschil zit tussen een categoraal (apart ( ik ben ook een tikkie elitair )) gymnasium en vwo met latijn en grieks.
Ik denk niet dat een los-gymnasium altijd beter is dan een gebonden gymnasium. Het hangt heel erg van de school af. In mijn stad hadden we drie scholengemeenschappen die VWO aanboden. Een was duidelijk de beste, een was erg goed en een was erg slecht. Je kon het niveauverschil tussen de Atheneums (Athenea?) van beide scholengemeenschapen goed zien. Maar, het waren alledrie gebonden Atheneums. Misschien is het gemiddelde niveau van een los-gymnasium dan hoger dan van een gebonden gym. Maar er zijn zeker ook hele goede (Carmel) gebonden scholen.

offtopic:
Bij Nederlands lag je zeker ook veel te slapen (bij de les over leestekens en zinsbouw).

Forza Mucca

Anoniem: 55933

Ik heb de brugklas en de 2e gymnasium gedaan, enne... dat ging dus een beetje fout :)
Ik doe nu 4 havo, en het is met exacte vakken (wiskunde-b, natuurkunde 1+2, scheikunde) toch ongeveer hetzelfde niveau (heb het vergeleken met mensen van vwo). Met de talen gaat het wel iets anders, namelijk meer buitenlandse literatuur.

Anoniem: 32579

Er is een groot verschil tussen zelfstandige gymnasia en die in een scholengemeenschap. Ik zat op een gymnasium uit die laatste categorie en in de laatste twee jaar had ik alleen Latijn in een gymnasiumklas, voor de rest was die klas bij alle vakken verdeeld over twee atheneumklassen. Het niveau was dan ook niet echt hoog.

Op zelfstandige gymnasia wordt er veel meer van de leerlingen gevraagd en dat beschouw ik dan ook als beter onderwijs. Ik heb mijn diploma gekregen met zes jaar niets doen.

En elitair? Welnee. Er zitten weliswaar veel kinderen op van docenten en mensen met een goede baan, maar ook zoon van een varkensboer (vriend van me), zoon van MULO-adminastrief-medewerkster (ook een vriend) of zoon van een meubelmaker (ikzelf).
blaas je jezelf niet teveel op pik, zo direkt ontplof je!

Ik ga niet speciaal vermelden dat ik atheneum of gymnasium heb gedaan, als ik klaar ben met 1 of meerdere hogere gespecialiseerde opleidingen lijkt het me uberhaupt niet meer belangrijk wat voor middelbare school ik heb gehad.
Gymnasium is qua niveau hetzelfde als atheneum, de roosters zijn alleen een tikje anders.
Doorgaans zitten leerlingen van het atheneum en het gymnasium door elkaar, met alleen een extra taal. Atheneum kan natuurlijk ook gespecialiseerd worden onderwezen, met meer aandacht voor de exacte vakken.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Er zit wel degelijk verschil tussen een categoraal gymnasium en gewoon VWO. T verschil tussen de mensen uit mn klas op de middelbare school en de mensen die ik nu op de universiteit tegenkom is best wel groot. In meerdere opzichten btw. Wij gingen heel anders (vriendschappelijker) met elkaar om. En het niveau van bijvoorbeeld mijn oud-klasgenoten ligt toch wel hoger dan dat van mijn huidige jaargenoten. En wij hebben heel anders les gehad, met extra dingen die dan wel niet getoetst werden, maar toch meer inzicht verschaften, of gewoon leuk waren en latijn vormt idd een handige basis voor veel andere talen.
Ik zou de rol van t gymnasium niet onderschatten. Ik denk dat iedereen die er heelhuids doorheen gekomen is (geslaagd is dus ;) ) blij is dat hij/zij niet iets anders heeft gedaan.
Maar t is idd wel wat elitair, maar niet in negatieve zin. Mensen zijn nou eenmaal niet totaal gelijk. En verschillende mensen hebben verschillende onderwijs vormen nodig. En dit is gewoon wel weer een stap hoger dan gewoon VWO en dat lijkt me niet onbelangrijk. En t is maar een klein percentage van de bevolking en dat is dan de intelligentere bovenlaag, dus t kan worden gezien als de elite. Maar mensen die op een hoog niveau sporten zijn daaar weer de elite en dat kunnen wij gymnasiasten misschien niet goed, maar toch krijgen zij, terwijl je de topsport als een elitair iets zou kunnen zien, subsidie. Dus de subsidie voor de gymnasia moet ook doorgaan :D
Persoonlijk vind ik opleiding belangrijker dan topsport, daarom ben ik ook de sportkant niet opgegaan :D
Maar elites houd je nu eenmaal. Want er is bij alles altijd een kleine toplaag.
Wij zijn bijv met z'n allen toch wel de toplaag van computerend nederland ;)
Maarja :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Er is geen verschil tussen het gymnasium en het atheneum, alleen als het gymnasium apart wordt onderwezen is een niveauverschil waarschijnlijk, maar dat geldt ook voor het atheneum. Kleine klassen op een kleine school met maar één type onderwijs is natuurlijk altijd een betere broeiplaats voor talent.
Ik vind zelf dat de nederlandse opleidingen meer moeten doen om de prestatiedrang te verhogen, het streven naar de top, naar het beste is niet echt aanwezig..dat is jammer omdat het uitzicht op prestige of meer tastbare beloningen ongelooflijk stimuleert.
Het onderscheid tussen atheneum en gymnasium vind ik echter overbodig, VWO is VWO met alleen nu extra talen, klassieke talen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 32579 op 05-09-2002 17:51 . Reden: typoooo ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Anoniem: 32579 schreef op 05 september 2002 @ 17:49:
Er is geen verschil tussen het gymnasium en het atheneum, alleen als het gymnasium apart wordt onderwezen is een niveauverschil waarschijnlijk, maar dat geldt ook voor het atheneum. Kleine klassen op een kleine school met maar één type onderwijs is natuurlijk altijd een betere broeiplaats voor talent.
Ik vind zelf dat de nederlandse opleidingen meer moeten doen om de prestatiedrang te verhogen, het streven naar de top, naar het beste is niet echt aanwezig..dat is jammer omdat het uitzicht op prestige of meer tastbare beloningen ongelooflijk stimuleert.
Het onderscheid tussen atheneum en gymnasium vind ik echter overbodig, VWO is VWO met alleen nu extra talen, klassieke talen.
Nja, categoraal gym is toch wel een ander verhaal, wat niveau betreft, maar die dwang tot presteren die je noemt is sowieso wel aanwezig, hoor, maar t lijkt me neit goed om die nog te verhogen.
T moet natuurlijk wel leuk blijven voor iedereen. Er zijn al mensen die uit zichzelf beter willen presteren dan de anderen en dat lijkt me voldoende. Kijk concurrentie lijkt em wel goed, dat was bij ons ook t geval, maar t was altijd in een goede sfeer.
Als t echt een strijd zou worden, dat zou minder zijn... :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het probleem met het Nederlandse VWO is natuurlijk dat het redelijk triviaal is. No offence naar degenen die er moeite mee hadden, maar er zijn gewoon een boel mensen voor wie VWO te makkelijk is.

Als het niveau bij een categoraal gymnasium hoger is, dan is dat gewoon beter onderwijs voor deze mensen. Dat het elitair is is een onzinnig argument, dat geldt dan ook voor havo tov mavo, etc. Er zijn nu eenmaal niveauverschillen en het is absurd daar geen rekening mee te houden.

Ook slimme mensen verdienen onderwijs op niveau. En dan zijn gymnasia een goed idee.

Al zou het naar mijn smaak nog wel iets moeilijker kunnen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 11-06 19:52
Een gymnasium is gewoon het beste wat er is :) (voor mij in ieder geval)

Het gemiddelde niveau ligt er gewoon echt hoger dan op het atheneum; je neemt niet voor niets een extra taal die niet de eenvoudigste is erbij, dat moet je kunnen en willen.

Ik zou willen dat voor bepaalde universitaire studies een gymnasium-diploma nog steeds vereist zou zijn, er lopen nu gewoon veel mensen op de universiteit rond die op het HBO beter op hun plaats zouden zijn.

De meeste mensen nemen gewoon 8 vakken ipv. 7, dat is heel normaal, en veel mensen nemen zelfs 9 vakken. (Oude situatie heb ik het nu over, 2e fase weet ik weinig van)
Zo heb ik zelf examen gedaan in Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie en Wiskunde A. (En tm. de 4e Natuurkunde, Scheikunde en Grieks.)
En ook dat is zonder veel moeite te halen, als je het kan.

Verder is het een enorm groot voordeel dat je op een kleine school zit (500 man in mijn geval), je kent hierdoor al je jaargenoten en de meeste leraren vrij goed, het is er gewoon gezellig. En je krijgt veel meer aandacht dan op een grote scholengemeenschap. De meeste docenten zijn ook gewoon goed, want veel leraren willen op een gymnasium les geven omdat daar meestal de aardigste en intelligentste kinderen rondlopen, iets wat met de mavo/ vmbo toch minder is (met alle respect).

En de Rome-reis natuurlijk :D

Ach, ik ben gewoon heel blij dat ik zo'n rijke opleiding heb gehad, ik had nog wel meer gewild, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Ik ben toch vooral een alpha, dus ik ben blij dat ik in 5 talen examen heb gedaan. Want dat is ook bijzonder aan een gymnasium: er is over de breedte meer aandacht voor talen (nog te weinig in vergelijking met beta-vakken moet ik zeggen, doodzonde :{) dan op een atheneum, waar beta-vakken nog meer de boventoon voeren.

Of het elitair is weet ik niet. Je hoeft er geen geld voor te hebben in ieder geval, iedereen kan naar een gymnasium die een goed stel hersenen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Mx. Alba schreef op 03 september 2002 @ 14:37:
[...]

Tegenwoordig met/in de 2e fase niet meer hoor :)
Hij doet Cultuur en Maatschappij wat veel uren betekend want je hebt van Duits en Frans de complete vakken en hij doet nog Grieks en Latijn. Maar hij heeft de instelling, als ik het kan dan doe ik het ook.
Die instelling heb ik ook helemaal niet, ik zou wel overal 8-en voor kunnen halen als ik m'n best maar deed, maar goed zolang je daartoe helemaal niet gemotiveerd wordt door een beloning of boeiende stof zal ik zo ook nog wel 3 jaar doorgaan :/
Mensen die naar het Gym. gaan, op een in dit geval aparte gym school, zijn ook niet altijd super gemotiveerd, 2 jongens vorig jaar bij me in de klas helemaal ongemotiveerd kwamen van een aparte gym school de ene doet nu VWO4 de ander is Havo4 gaan doen, de gene die havo4 is gaan doen kon VWO makkelijk aan alleen hij was te lui, gym lui zijn ook niet altijd super gemotiveerd dus blijkbaar, hoewel het misschien in de 4+ klas wel kan veranderen maar zulke mensen ken ik niet :) De haat tegen leraren was daar volgens mij ook wel een stuk erger, aan die $naam_leraar sucked op hun tassen te zien iig.
Dat de 'knusheid' op een scholengemeenschap per definitie slechter is klopt ook niet, relatie bij ons op school tussen leraar en leerling is wel goed zolang beiden zich vriendlijk opstellen, iedereen zegt gewoon nog heel aardig hoi tegen z'n/haar oude mentor/mentrix uit de eerste enz. Gewoon na lessen nog ff wat doorlullen over iets, zo ook met de congergiës allemaal heel erg klein dorp sfeertje :)
Wat ik ook van ze heb gehoord is dat het gehalte elitaire kakkers daar op school héél erg hoog was allemaal van die lui met een heleboel veren in hun reet gestoken (Ken de preciese uitdrukking niet meer, verbeter me ff :P).
Die 2 kwamen trouwens van het Celeanum in Zwolle (stuk of 200 leerlingen), ze zitten nu op het Carolus (stuk of 2000 leerlingen) dat er 100 meter vandaan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Azrael schreef op 06 september 2002 @ 21:13:

De meeste mensen nemen gewoon 8 vakken ipv. 7, dat is heel normaal, en veel mensen nemen zelfs 9 vakken. (Oude situatie heb ik het nu over, 2e fase weet ik weinig van)
ik doe NT+bio2+gr
geen idee hoeveel vakken dat is :P
Dus.. we tellen ff
1. Nederlands
2. Wiskunde
3. Engels
4. Duits
5. Natuurkunde12
6. Gym
7. Grieks
8. Scheikunde
9. Bio
10. ANW
11. Frans
woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 11:10
Ik zit zelf nu in 5 atheneum. Heb eerst 4 jaar gymnasium gedaan, omdat de basisschool mij dit adviseerde. Maar toen ik bleef bakken in de 4e, omdat ik gewoon geen ene reet had gedaan de eerste 3 jaar, en dan ineens moet je gaan leren leren..., heb ik eens nagedacht of ik wel verder wilde met Latijn. Ik was helemaal niet gemotiveerd, en vond het maar een saai vak, doe mij maar natuurkunde en wiskunde, dat vind ik veel interessanter.

Goed, dus van 4 gymnasium naar 4 atheneum, het is bij ons op school gewoon exact hetzelfde, alleen geen Latijn/Grieks. Afgelopen jaar haalde ik het wel met gemak, ook natuurlijk omdat ik al die ondergrond van het jaar daarvoor had, en nu zit ik dus in de 5e, en hoop dus over een ruime anderhalf jaar mijn atheneum-diploma te hebben gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 11-06 19:52
m-m schreef op 06 september 2002 @ 22:19:
[...]

ik doe NT+bio2+gr
geen idee hoeveel vakken dat is :P
Dus.. we tellen ff
1. Nederlands
2. Wiskunde
3. Engels
4. Duits
5. Natuurkunde12
6. Gym
7. Grieks
8. Scheikunde
9. Bio
10. ANW
11. Frans
woei!
Examen in gym? :D :D :D
ANW :? wtf is dat?? Tsss...
die talen zijn zeker alleen schrijven ofzo, dat schijnen ze verdeeld te hebben tegen woordig :P
Welke school eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 11:10
Azrael schreef op 06 september 2002 @ 23:57:
[...]

die talen zijn zeker alleen schrijven ofzo, dat schijnen ze verdeeld te hebben tegen woordig :P
Welke school eigenlijk?
ANW = Algemene Natuurwetenschappen, vrijwel alleen maar theorie over het leven, milieu, heelal, en dat soort dingen. Ik vond het vrij interessant, maar heel veel scholieren hadden/hebben er een schijthekel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43971

anw is op één onderwerp na strontvervelende herhaling als je een breed pakket hebt zoals ik. Het enige wat ik gekregen heb tot nu toe dat ik niet bij me andere vakken al had gehad was sterrenkunde :P. Maar ik zie wel het nut ervan in voor mensen die niet een breed pakket hebben zoals ik...

[edit]

Bij nader inzien, als ik denk aan mijn les vanochtend, wordt er ook vaak bij anw een mening gevormd over de ethiek van bepaalde ethische zaken... Eugenetica, abortus, DNA-profiling, milieuvraagstuk enz. Zaken die toch wel best eens in een referendum zouden kunnen voorkomen.
Ik zit zelf nu in 5 atheneum. Heb eerst 4 jaar gymnasium gedaan, omdat de basisschool mij dit adviseerde. Maar toen ik bleef bakken in de 4e, omdat ik gewoon geen ene reet had gedaan de eerste 3 jaar, en dan ineens moet je gaan leren leren..., heb ik eens nagedacht of ik wel verder wilde met Latijn. Ik was helemaal niet gemotiveerd, en vond het maar een saai vak, doe mij maar natuurkunde en wiskunde, dat vind ik veel interessanter.

Goed, dus van 4 gymnasium naar 4 atheneum, het is bij ons op school gewoon exact hetzelfde, alleen geen Latijn/Grieks. Afgelopen jaar haalde ik het wel met gemak, ook natuurlijk omdat ik al die ondergrond van het jaar daarvoor had, en nu zit ik dus in de 5e, en hoop dus over een ruime anderhalf jaar mijn atheneum-diploma te hebben gehaald
Precies hetzelfde met mij, alleen ik heb het dus alleen in de 2e en derde gedaan. Ik heb besloten gewoon ateneum ng te doen met een breed pakket naar sociologische vakken (aardrijkskunde & geschiedenis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gemiddelde niveau ligt er gewoon echt hoger dan op het atheneum; je neemt niet voor niets een extra taal die niet de eenvoudigste is erbij, dat moet je kunnen en willen.

Ik zou willen dat voor bepaalde universitaire studies een gymnasium-diploma nog steeds vereist zou zijn, er lopen nu gewoon veel mensen op de universiteit rond die op het HBO beter op hun plaats zouden zijn.
Het nemen van 1 of 2 extra (klassieke) talen lijkt mij een bewuste keuze voor later en niet een manier om nú extra aanzien te krijgen, het is natuurlijk geen kleuterschool meer. Dat extra niveau waar over gepraat wordt, kan je verkrijgen door de educatie te verzorgen op kleine scholen met kleine klassen, het werkt echt super als je persoonlijk begeleid wordt en dat geldt volgens mij voor alles basis niveau's. Iemand die klassieke talen neemt om er later over op te scheppen is maar een zielig mannetje (wat moet je precies compenseren en had je niets te doen met die extra vrije tijd?) , bovendien zie ik geen concrete functie voor latijn buiten de medische wetenschap en de biologie, grieks zou erg handig zijn voor als je filosofie gaat studeren of geschiedenis.
Niveau hier, niveau daar...zonder zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, integriteit enz. is dat allemaal zinloos, ik denk niet dat je jezelf gaat vinden in het onderscheid dat je maakt tussen anderen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 32579 op 07-09-2002 11:58 . Reden: typooo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnino
  • Laatst online: 01-06 03:31
Ik zit zelf op een zelfstandig gymnasium. En als ik het niveau van de vakken vergelijk met wat ik hoor van andere scholen (atheneum), dan is het niveau toch iets hoger vaak. Het is zo dat docenten de gedachte hebben dat gymnasiumleerlingen een hoger niveau hebben. Zo hadden wij bijvoorbeeld bij biologie in de 2de klas een repetitie over genetica waar de vragen uit een havo-examen gehaald werden.

Ik zit zelf nu in de vierde klas en heb een groot aantal vakken. En vrij veel kinderen uit mijn klas hebben extra vakken gekozen. Mijn vakken:

Gemeenschappelijk deel: (verplichte vakken)
1. Nederlands
2. Engels
3. Frans
4. Duits
5. Geschiedenis 1 (apart vak)
6. ANW (algemene natuurwetenschappen)
7. KCV (klassieke culturele vorming, gaat over de Griekse en Romeinse cultuur, maar niet over de Griekse of Romeinse taal)
8. Lichamelijke Opvoeding (gymnastiek)
9. Kunstbeschouwing

Profieldeel/Keuzevakken:
10. Wiskunde B
11. Biologie
12. Natuurkunde
13. Scheikunde
14. Grieks
15. Geschiedenis 2 (apart vak)
16. Economie

Het punt is wel van zo'n zelfstandig gymnasium dat het niet echt een goede vertegenwoordiging is van de maatschappij. Ik denk dat er op onze school van de ongeveer 750 leerlingen zo'n 5 tot 10 moslims zitten (terwijl in Nederland bijna 1 miljoen moslims zijn!). In die zin is het wel 'elitair', vaak zitten er kinderen op van ouders die een universitaire opleiding hebben gedaan. Maar aan de andere kant: het gymnasium is open voor iedereen die het niveau aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Azrael schreef op 06 september 2002 @ 23:57:
[...]

Welke school eigenlijk?
zoveel uur gym volgen is verplicht sinds de 2e fase hoor :P
Als je er niet aan voldoet moet je in de vakanties bijv. een cursus zelfverdediging volgen om daaraan te voldoen... anders kan je je diploma sowieso niet halen, dus we tellen het gewoon mee :P
Pagina: 1