• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 21:40
Ik ben in de 'mood' om een digicam te kopen. ik kom op 2 modellen uit.
wat is een goede keuze?

Sony cybershot dsc-p9 en de Canon powershot s30.

De sony heeft 4mp tegenover 3.3 van de Canon. (als ik ze laat afdrukken, zal dat voornamelijk 10x15 zijn)

Maar bij de Canon kan je meer instellen zoals, diafragma voorkeuze, sluitertijd voorkeuze en iso-waardes.
(is het handig dat ik dit handmatig kan instellen, als beginneling met digitaal fotograveren?) kortom wat heb je aan dat handmatig instellen?

welke zou je kiezen?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:58

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon ff een paar reviews doorlezen @ dpreview.com it's so simple. :P
Het is btw fotograferen... :Y)

Whatever.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

ten eerste is het aantal megapixels totaal geen maatstaaf van de beeldkwaliteit...

ik heb ook een boel modellen met elkaar vergeleken voordat ik de S30 heb gekocht...
ik heb verschillende modellen mogen proberen op school en in de winkel waar mijn oom werkt en uiteindelijk vond ik de S30 er het beste uitkomen...

maar ik zal me beperken tot de 2 camera's waar jij uit wil kiezen (terwijl er camera's zijn die meer in de buurt komen van de S30 dan de Sony die je noemt)

Sony camera hebben de neiging om de kleuren onecht weer te geven (te rood of te groen), de S30 heeft dit niet en maakt daarnaast de scherpste foto's van alle camera's die ik vergeleken heb (zeer weinig ruis en veel dedail - dan heb ik het over de originele res van 2048x1536)

om 10x15 afdrukken te maken heb ik in principe al genoeg aan een 2mp camera, maar omdat de S30 niet zoveel duurder is dan bijv. een Ixus330 oid raad ik de S30 aan...

en maak niet de fout die ik in het begin maakte (2 jaar geleden toen ik mijn Ixus kocht)....vergelijk foto's van verschillende camera's wanneer ze direct uit de camera komen en niet nadat ze zijn geresized of na een 'auto levels' adjustment

hope this helps :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• tim1981
bedankt voor de reply,

maar wat heb je aan een diafragma, sluitertijd en isowaarde voorkeuze?
zou dit een gemis zijn op de sony?

• Mooody

Mooody

elmoody

tim1981 schreef op 02 september 2002 @ 17:02:
bedankt voor de reply,

maar wat heb je aan een diafragma, sluitertijd en isowaarde voorkeuze?
zou dit een gemis zijn op de sony?
als je niet weet wat het is, zal het wel niet missen en heb je waarschijnlijk genoeg aan de auto-mode :)

diafragma instellen in handig als je het contrast van de foto wil bepalen (veel/weinig licht)

sluitertijd instellen doe ik zelf vaak, hiermee kun je de sluiting van het diafragma regelen (snel/langzaam), zodat je kan bepalen hoelang het beeld de lens binnen komt (langzame shutter is leuk voor lichteffecten - autolampen door de straat bij nacht / snelle shutter is om snel bewegende objecten scherp weer te geven...bijv. wielrenners die voorbij fietsen)

de isowaarde kun je op de S30 instellen van 50 tot 800 en kun je hoofdzakelijk gebruiken om lichte foto's te maken in donkere omgevingen zonder flits....let wel op dat een hogere iso waarde meer ruis veroorzaakt (ook al staat de S30 er om bekend hier weinig last van te hebben)

lees eens wat reviews hier en je weet meer :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• tim1981
Mooooody schreef op 02 september 2002 @ 17:09:
[...]

als je niet weet wat het is, zal het wel niet missen en heb je waarschijnlijk genoeg aan de auto-mode :)
ik wist het idd niet,
maar aangezien ik niet elk jaar een nieuwe digitale camera wil kopen, heb ik liever dat het erop zit, dan dat ik het mis over een tijdje (als ik wat meer ervaring hebt met digitaal fotograferen).

bedankt voor je reactie.

aankoop tot s30 is weer wat versterkt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

tim1981 schreef op 02 september 2002 @ 17:39:
[...]

ik wist het idd niet,
maar aangezien ik niet elk jaar een nieuwe digitale camera wil kopen, heb ik liever dat het erop zit, dan dat ik het mis over een tijdje (als ik wat meer ervaring hebt met digitaal fotograferen).

bedankt voor je reactie.

aankoop tot s30 is weer wat versterkt.
Sony gebrikt memorysticks, voor de prijs van 128 MB memorystick heb je 256 MB compactFlash en 40 euro in je hand.

Ook de beeldkwaliteit van de Sony camera's is niet zo geweldig, onechte kleuren en paarse gloeiranden

Sony = geen cameramerk
Canon = cameramerk

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Mooooody schreef op 02 september 2002 @ 17:09:
[...]

diafragma instellen in handig als je het contrast van de foto wil bepalen (veel/weinig licht)

sluitertijd instellen doe ik zelf vaak, hiermee kun je de sluiting van het diafragma regelen (snel/langzaam), zodat je kan bepalen hoelang het beeld de lens binnen komt (langzame shutter is leuk voor lichteffecten - autolampen door de straat bij nacht / snelle shutter is om snel bewegende objecten scherp weer te geven...bijv. wielrenners die voorbij fietsen)

de isowaarde kun je op de S30 instellen van 50 tot 800 en kun je hoofdzakelijk gebruiken om lichte foto's te maken in donkere omgevingen zonder flits....let wel op dat een hogere iso waarde meer ruis veroorzaakt (ook al staat de S30 er om bekend hier weinig last van te hebben)

lees eens wat reviews hier en je weet meer :)
Hij heeft isowaardes van 50 tot 400. isowaarde 800 ondersteund hij niet.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• LordLynx
  • Laatst online: 26-02 13:20
Mijn S30 heeft gewoon Iso 800 hoor......

Ik zou ook voor de Canon gaan (sterker nog, heb ik enkele maanden geleden gedaan), sluitertijd is vooral bij nachtfoto's erg handig...

De P9 schijnt zowiezo niet zo'n topper te zijn, de P5 (3 Pmix variant) schijnt veel betere plaatjes neer te zetten.

• Mooody

Mooody

elmoody

Excrusiator schreef op 02 september 2002 @ 19:47:
[...]

Hij heeft isowaardes van 50 tot 400. isowaarde 800 ondersteund hij niet.
ik denk dat jij de S40 hebt, die kan tot ISO400
de S30 kan ook ISO800

S40 heeft teveel megapixels tov zijn kleine lens, de foto's van de S30 zijn daarom zo goed als gelijk aan foto's van de S40 (soms 'wint' de S30 zelfs - volgens sommige reviews)

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Mooooody schreef op 02 september 2002 @ 20:45:
[...]

ik denk dat jij de S40 hebt, die kan tot ISO400
de S30 kan ook ISO800

S40 heeft teveel megapixels tov zijn kleine lens, de foto's van de S30 zijn daarom zo goed als gelijk aan foto's van de S40 (soms 'wint' de S30 zelfs - volgens sommige reviews)
Hint: mijn user icon. ;)

Maar ik wist niet dat er een iso verschil was tussen beide camera's.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Pagina: 1