[DivX] Raar golfeffect na het encoden naar Divx

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 07:38
Ik probeer nu al een tijdje een fatsoenlijke divx file te maken, maar het resultaat heeft altijd een soort van wave-effect (als bij voorbeeld de muur van een gebouw kaarsrecht horizontaal moet staan is ie bij mij gekronkeld en zigzaggerig). Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschreven heb, want een screenshotje kan ik jullie nu even niet geven.

De search kon mij niet een vergelijkbaar probleem met antwoord opleveren. Ikzelf heb al diverse codecs geprobeerd (DivX 3.11, 4LM, 4FM, 5.01 en 5.02), echter dit mocht niet baten. Ook heb ik diverse videokaart driver geprobeerd (zal er wel niets mee uit te staan hebben, maar baat het niet schaadt het ook niet toch?). Ik gebruik voor het maken van een DivX file het programma DVDX 1.8. Heeft iemand van jullie misschien een idee waar het aan ligt?

Verwijderd

Ik ken dat programma niet, maar sommige codecs gaan leip doen als de hoogte en breedte van je divxje niet deelbaar zijn door 16 (in sommige gevallen 32). Welke resolutie gebruik je nu?

• Eindbaas
Ik gebruik een resolutie van 640x352 dus dat moet niet het probleem zijn denk ik...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wat is de bron? (DVD? Videoband? DV cam?)
Hoelang duurt het converteren?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Masevako
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 16:53
Dit had ik ook met het gebruiken van Virtualdub!
Van DVD-Speler "Extern" Naar video in op GF3-ti200.
Bleek aan de processing manier te liggen. Zodra ik de Divx eerst raw inlas en dan converteerde kreeg ik strepen/golven in beeld en ook audio was een beetje gaar, maar zodra ik de stream DIRECT compresde ging alles goed.
Weet niet of je hier wat aan heb, maar veel geluk. :)

• Eindbaas
hier een voorbeeldje van mijn resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.a.devries/voorbeeld.jpg

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wouter76 schreef op 02 september 2002 @ 21:03:
hier een voorbeeldje van mijn resultaat:
[afbeelding]
Da's interlaced video. Dan moet je even met Virtualdub deinterlacen voordat je het resized.

Interlaced houdt in: Even en oneven lijnen na elkaar, dus geen 25 beelden per seconde, maar 50 halve per seconde. Met virtualdub kun je deze lijnen weer mengen zodat het effect weg is.

Wat je ook kunt doen is opnemen op 384*288. Als het een dvd is, dus je ook precies de halve resolutie nemen van het origineel, dan hoef je het deinterlace filter ook niet te gebruiken :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Masevako schreef op 02 september 2002 @ 20:18:
Dit had ik ook met het gebruiken van Virtualdub!
Van DVD-Speler "Extern" Naar video in op GF3-ti200.
Bleek aan de processing manier te liggen. Zodra ik de Divx eerst raw inlas en dan converteerde kreeg ik strepen/golven in beeld en ook audio was een beetje gaar, maar zodra ik de stream DIRECT compresde ging alles goed.
Weet niet of je hier wat aan heb, maar veel geluk. :)
Direct stream heb je niks aan, wat ie dan doet is de stream gewoon dom kopieren. Dan kopieerd ie alleen maar de blokjes, en pakt ie niks in.
Of het ik het mis :? 8)7

• Eindbaas
ik kan nergens een instelling vinden of ik iets al dan niet raw in wil lezen...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wouter76 schreef op 02 september 2002 @ 21:10:
ik kan nergens een instelling vinden of ik iets al dan niet raw in wil lezen...
Zie mijn posts. Wat je moet doen is deinterlacen. Via Filters>de-interlace filter toevoegen en kiezen voor blend.

Er zijn ook nog wel meer uitgebreidere oplossingen maar probeer dit eerst maar eens.

TIP: Gebruik nooit de deinterlace van divx zelf. Ik denk dat die gemaakt is voor NTSC want op PAL geeft ie een trap-effect.

Overigens, als je het deinterlace filter niet toevoegd kun je in de instellingen van de divx compressor ook kiezen voor 'video is interlaced'. Maybe that helps ;)

• Eindbaas
Fairy schreef op 02 september 2002 @ 21:21:
[...]

Zie mijn posts. Wat je moet doen is deinterlacen. Via Filters>de-interlace filter toevoegen en kiezen voor blend.

Er zijn ook nog wel meer uitgebreidere oplossingen maar probeer dit eerst maar eens.

TIP: Gebruik nooit de deinterlace van divx zelf. Ik denk dat die gemaakt is voor NTSC want op PAL geeft ie een trap-effect.

Overigens, als je het deinterlace filter niet toevoegd kun je in de instellingen van de divx compressor ook kiezen voor 'video is interlaced'. Maybe that helps ;)
Uhm, ik kan even niet vinden waar ik een filter kan toevoegen... Heb jij het nu over VirtualDub (wat ik niet ken) of DVDx (wat ik gebruik). Verder valt het me op dat alleen bewegende dingen het golfeffect hebben.

• Eindbaas
idd. bij een resolutie van 384x288 geeft ie geen streepjes meer :) Thanx (vooral Fairy). Nu alleen nog een manier zoeken hoe ik in DVDx die de-interlace goed in kan stellen...

edit: gevonden!

Ik had bij de input settings het filter op "odd field" staan, terwijl die optie op "none" moest staan. De kwaliteit is nu perfect! Ook in 640x352 :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wouter76 schreef op 02 september 2002 @ 22:06:
idd. bij een resolutie van 384x288 geeft ie geen streepjes meer :) Thanx (vooral Fairy). Nu alleen nog een manier zoeken hoe ik in DVDx die de-interlace goed in kan stellen...

edit: gevonden!

Ik had bij de input settings het filter op "odd field" staan, terwijl die optie op "none" moest staan. De kwaliteit is nu perfect! Ook in 640x352 :)
Bij die resolutie gebruik je maar de helft van de beeldlijnen.

Wat je ook kunt proberen is de volledige (768*576 of 720*540) resolutie te gebruiken en dan het deinterlace filter niet gebruiken maar in de divx codec aan te geven dan de video interlaced is, dat werkt meestal ook prima.

Als je dat combineert met de instelling 'smooth playback' in de divx player dan krijg je ook nog een vloeiender beeld. (maar zet wel quality op 0 anders trekt de cpu het niet.)

• Eindbaas
Fairy schreef op 02 september 2002 @ 22:42:
[...]

Bij die resolutie gebruik je maar de helft van de beeldlijnen.

Wat je ook kunt proberen is de volledige (768*576 of 720*540) resolutie te gebruiken en dan het deinterlace filter niet gebruiken maar in de divx codec aan te geven dan de video interlaced is, dat werkt meestal ook prima.

Als je dat combineert met de instelling 'smooth playback' in de divx player dan krijg je ook nog een vloeiender beeld. (maar zet wel quality op 0 anders trekt de cpu het niet.)
Dat werkt ook prima! Wederom bedankt :)
Pagina: 1