Toon posts:

Is Windows XP te herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn pc staat windows xp, aangezien deze helemaal is vastgelopen en ik met geen mogelijkheid meer in windows terecht kom is mijn vraag:

Kan ik windows gewoon opnieuw installeren? Zonder dat ik alles kwijt raak? Ik ben zelf al wat aan het proberen geweesd maar de setup van windows geeft aan als ik alles in dezelfde map installeer als de huidige winnt map dat ik alles kwijtraak.

Vroeger kon ik windows 98se wel altijd opnieuw installeren zonder dat ik iets kwijtraakte maar of dit bij windows xp mogelijk is weet ik niet?

Kan iemand mij hier antwoord op geven.

:?

Verwijderd

repare optie gebruiken van cd

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

gewoon cd booten van windows xp ... dan kiezen voor repair windows xp. Of je moet gewoon back-uppen en fresh installen.. kan nooit kwaad ;)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Kom je met Veilige Modus nog wel in XP?

Verwijderd

Topicstarter
Nee kom met de veilige modus niet meer in xp. Er staan diverse programma's op waar ik zo snel geen exemplaar van heb liggen. ik heb de setup vanaf de cd opgestart en gekozen om windows xp opnieuw te installeren in dezelfde map maar dan komt setup met de melding dat waarschijnlijk alle gegevens van de vorige installatie verloren gaan.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je kan op een aantal manieren een verkrachte XP installatie redden:
- opstarten met "last known working profile"
- opstarten in safemode (eventueel met command prompt only)
- opstarten vanaf de XP cd en kiezen voor "repair"
- opstarten vanaf de XP cd en kiezen voor een compleet nieuwe installatie.

Alleen in het laatste geval ben je wel je registry settings en instellingen kwijt. Je data op die partitie gaat NIET verloren (als je tenminste niet gaat lopen formateren).

Dat een ICT medewerker dat niet weet....

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ja, je vorige installatie gaat natuurlijk wel verloren.
Misschien kun je gewoon ff een backupje maken van je data en gewoon een fresh install doen (zoals hierboven al staat).
En op je harde schijf kun je gewoon komen hoor. Gewoon ff in de computer hangen waar je nu op aan het internetten bent :)

edit:
Meestal helpt een repair niet echt goed (bij mij iig niet). Na een paar maandjes ben je dan weer aan een herinstall toe. Ik doe liever gewoon een compleet nieuwe installatie.

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

dat moet geen probleem zijn. Zoals WinXp install al aangeeft "alle gegevens van de vorige installatie verloren gaan" en dat zijn niet je programma's. Dus alle WinXP gerelateerde zaken (registry, dll's etc) worden overschreven. Bestaande gebruikers profielen blijven ook nog bestaan maar die worden dan user.000 etc..

En zolang je niet kiest voor volledige installatie (dus met complete format) is er niets aan de hand. (heb dat ook recentelijk gedaan met een WinNT Server)

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 11:13:
Nee kom met de veilige modus niet meer in xp.
Start eens met "safe mode command prompt" en dan HEEEEEL lang wachten. Dat wil wel eens lukken. Kun je alsnog "explorer" intikken om een GUI te krijgen. Dan even in de event viewer kijken wat er aan de hand is.
Heb je toevallig een virusscanner geinstalleerd en weggehaald?

de betaler vervuilt

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:06

afterburn

No more...

Herinstallatie zonder verlies kan ook:
- booten van cd
- keuze repair/install kiezen voor install
- 2de keuze repair/install kiezen voor repair

Hij zal nu windows compleet overnieuw installeren, zonder de oude gegevens te overschrijven.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 11:15:
Ja, je vorige installatie gaat natuurlijk wel verloren.
Misschien kun je gewoon ff een backupje maken van je data en gewoon een fresh install doen (zoals hierboven al staat).
En op je harde schijf kun je gewoon komen hoor. Gewoon ff in de computer hangen waar je nu op aan het internetten bent :)

edit:
Meestal helpt een repair niet echt goed (bij mij iig niet). Na een paar maandjes ben je dan weer aan een herinstall toe. Ik doe liever gewoon een compleet nieuwe installatie.
Als je een NTFS schijf hebt en je hangt hem nu in een win98 bak dan kan dat nog wel eens een probleem zijn.

de betaler vervuilt

Verwijderd

GA!S schreef op 02 september 2002 @ 11:20:
[...]
Als je een NTFS schijf hebt en je hangt hem nu in een win98 bak dan kan dat nog wel eens een probleem zijn.
Dat hoeft niet. Daar heb je tooltjes voor.

Eh, ja maar eh... wie hangt 'm nou in 'n win98 bak :X
(nofi)

Verwijderd

afterburn schreef op 02 september 2002 @ 11:18:
- booten van cd

Hij zal nu windows compleet overnieuw installeren, zonder de oude gegevens te overschrijven.
Die 2e keuze kom ik niet tegen!
Na de keuze voor installeren komt er een volgend scherm met de partitiekeuze en als je vervolgens op enter drukt gaat hij installeren en vraagt even later of je wilt formatteren.
Waar zit de 2e keuze repair?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:32:
[...]

Die 2e keuze kom ik niet tegen!
Na de keuze voor installeren komt er een volgend scherm met de partitiekeuze en als je vervolgens op enter drukt gaat hij installeren en vraagt even later of je wilt formatteren.
Waar zit de 2e keuze repair?
in dat geval zijn er een paar bestanden corrupt, zodat setup geen bestaande win-versie kan vinden, dus wat setup betreft valt er dan ook niets te repareren.

Heb je last (gehad) van een corrupte C:\Windows\system32\config\system, toevallig :? ;)

edit:
dit is te fixen en wel alsvolgt:

booten vanaf xp-cd >> repair functie kiezen >> dan kom je in Recovery Console (dos-achtige omgeving) >> dan doe je het volgende:

delete C:\Windows\system32\config\system
copy C:\Windows\repair\system C:\Windows\system32\config\

eventueel hetzelfde nog met:

delete C:\Windows\system32\config\software
copy C:\Windows\repair\software C:\Windows\system32\config\

daarna zou ik als ik jou was er ff een repair overheen gooien, want helemaal lekker werktie niet meer. Dat doe je alsvolgt:
boot vanaf xp-cd > skip repair, kies nieuwe install > setup zoekt naar vorige win-versies en vraagt wederom om een repair > die neem je dan

alle instellingen blijven behouden, behalve alle winXP-updates :/

Verwijderd

Nou, mijn probleem is dat ik gpedit.msc niet meer kan starten, hij geeft dan aan dat de module corrupt is en opent het management console zonder modules.

Ook de wizard bestanden overzetten wordt niet voltooid, waarschijnlijk schijfruimte zegt winxp maar ik schrijf het bestand op een andere drive waar 5 gb vrij is.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:52
waa heb je dat bestand voor nodig dan ?

• mrknowitall
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb nog nooit succes gehad met de repair functie. Wat wel lukt is op een andere partitie nogmaals XP installeren. Dan kan je gemakkelijk bij je oude data/outlook e.d.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

gpedit.msc heb ik nodig om het lokaal beveiligingsbeleid te bekijken en eventueel aan te passen.
De ziard instellingen overzetten omdat mijn andere xp pro installatie niet lekker loopt. winxp maakt continue gebruik van de schijf terwijl de swapfile op: 1000 min en 1000 max staat. Ik heb een amd 1000 met 512 mb geheugen.
De andere xp installatie heeft dat ratelen gebruik van de maxtor schijf niet dus dit moet een instelling zijn.

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 08:56

Hans.Solo

Tank n00bje :P

afterburn schreef op 02 september 2002 @ 11:18:
- booten van cd

Is leuk , maar werkt wel alleen op de Engelse install van XP, als hij XP NL heeft geinstalleerd heeft hij deze optie niet en word het dus een nieuwe install zonder format..

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

Pagina: 1