Toon posts:

[Open Source] Venezuela gaat ervoor!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via theinquirer las ik dit:
http://linuxtoday.com/new...002-08-30-011-26-NW-LL-PB
According to government sources in Venezuela, the South American nation has announced an official policy that exclusively calls for the use of open source software in that government.

The announcement, made on Wednesday, stated that from now on, all software developed for the government must be licenced under the GPL. The entire policy was summed up in this statement by Dr. Felipe Pérez- Martí, Planning and Development Minister: "Open source whenever possible, propietary software only when necesary."
wat gebeurt in het buurland waar eerder dit:
http://linuxtoday.com/new...002-05-06-012-26-OS-SM-LL
First of all, I thank you for your letter of March 25, 2002 in which you state the official position of Microsoft relative to Bill Number 1609, Free Software in Public Administration, which is indubitably inspired by the desire for Peru to find a suitable place in the global technological context. In the same spirit, and convinced that we will find the best solutions through an exchange of clear and open ideas, I will take this opportunity to reply to the commentaries included in your letter. (etcetc)
aan de hand was.

Motivatie (erg logisch, weet niet of dat in Europa ook zo zou liggen, maar voor hen in elk geval):
According to Pérez-Martí, the government and the people of Venezuela were increasingly concerned that over 75 percent of the funds for software licenses went to foreign nations, 20 percent to foreign support agencies, and only 5 percent to Venezuelan programmers. Pérez-Martí indicated that they wish to implement this new policy so that now Venezulan programmers will be handling most of the government's software needs,... keeping a large amount of government funds within the nation itself.
Dus een positieve slag voor Open Source en, in dit geval, linux.
Gefeliciteerd Venezuela! :)

Dit goede nieuws wilde ik jullie niet onthouden; heb het gisterenavond al naar de fp gesubmit, maar als zij er niks aan doen, tsja, dan vertel ik het hier wel.
(Dacht nl niet dat iemand het hier al had gemeld, en het lijkt me een leuke manier om de nieuwe week in te gaan... ;) )

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

ik geloof dat ik dit brecht al een keer eerder voor bij heb zien komen.

maar idd een goede stap van Venezuela en Peru.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42
Stond op Slashdot: Venezuela Goes Open Source

Overigens is Microsoft als een gek aan het lobbyen in Peru (logisch).

Maar die brief was wel erg handig, omdat het (voor een overheid) ontzettend sterke argumenten aandraagt om voor iets anders dan Microsoft-producten te kiezen.

Maareh, goed & leuk...tenzij dit topic iets gaat toevoegen aan de nieuwsberichten vraag ik me af of het open blijft. NOS is namelijk geen nieuws-log ofzo. Hoewel ik dit op zich interessant vind vraag ik me af in hoeverre dit soort topics de bedoeling zijn hier in NOS.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, sorry, als jullie 'm al hadden gezien (die op /. was overigens ook maar van afgelopen vrijdag, dus recent); het blijft volgens mij interessant voor de NOS bevolking, maar als het hier niet hoort moet er maar een slotje op, en zal ik het nooit meer doen. :)
(leek me wel een leuke afwisseling voor de hardcore NOS problemen..)

Verwijderd

Wat helemaal mooi zou zijn is dat Duitsland en Frankrijk druk gaan uitoefenen op de EU om ook over te stappen op open source software. Dat zou dan mooi met SuSE (dld) of Mandrake (fr) kunnen. De redenen die ik gelezen heb in de brief van de peruaanse (oid) afgevaardigde ook voor de EU valide argumenten bevat. Bovendien stimuleren ze op die wijze de Europese softwareontwikkeling. Mandrake en SuSE hebben het al moeilijk genoeg...

Verwijderd

ik ben het met ARTee eens. een beetje afwisseling is prima.
en ik snap dat dit forum voornamelijk voor problemen is.
maar een beetje nieuews besprekken wat NOS is, is best wel lekker.
moet je voorstellen als we dat in de HK of sg gaan doen,
krijg je om de 2 posts 1 of andere persoon die zijn ongezoute mening over linux will later horen. (meestal in de negatieve zin)

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op Janjanjansen: Mandrake is door de Franse overheid gekozen om serversoftware te leveren:
http://www.mandrakesoft.c...r/business/2247&wslang=en

Daar snappen ze dus ook al dat ze dat geld beter in eigen land kunnen uitgeven. Nu de rest van de EU nog... ;)
(en de Franse desktops etcetc :P )

Verwijderd

Duitsland's servers waren al grotendeels over op Suse, voor zover ik weet... De server strijd is eigenlijk wel zo'n beetje ver genoeg... Nu mag de desktopstrijd wel eens echt beginnen in Europa. :Y).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 13:44:
Tsja, sorry, als jullie 'm al hadden gezien (die op /. was overigens ook maar van afgelopen vrijdag, dus recent); het blijft volgens mij interessant voor de NOS bevolking, maar als het hier niet hoort moet er maar een slotje op, en zal ik het nooit meer doen. :)
(leek me wel een leuke afwisseling voor de hardcore NOS problemen..)
Het is zeker interessant, maar voegt dit iets toe ten opzichte van comments posten op Slashdot of op de frontpage (mocht het daar verschijnen)? Dat vraag ik me dus af. Ach, als de mods het niet goed vinden horen we het wel, tot dan geen probleem zou ik zeggen >:)

offtopic:
Ander probleem is...ik zie momenteel meer 'ik ben een n00b en heb zelf geen zin om uit te zoeken hoe Linux werkt, doen jullie dat maar voor mij' topics dan hardcore NOS problemen. Toch blijft het een leuke afwisseling om behalve over 'technische' dingen ook over de 'filosofie' en 'politiek' erachter te kijken :)

Verwijderd

linux is een OS dat goed z'n werk doet en goedkoop is. dat behoort een succesformule te zijn. Er zijn op dit moment voldoende mensen actief om de andere OSen (ook van SGI en Sun) op alle fronten te verslaan. ondanks dat MS 5000 extra arbeidskrachten erbij betrekt.

[offtopic]
Wat ik me trouwens afvraag is, hoe actief is de linux ontwikkeling hier in de buurt (nederland, duitsland en belgie/frankrijk). ik weet dat er volgende week http://www.computerinfotag.de/ is. ik weet bijv. ook dat http://www.blender3d.org ook vanuit nederland geregeld wordt, en dat http://www.utwente.nl/hal2001/ hier gehouden is. Deze dingen ben ik allemaal via via tegengekomen. Er gebeurt heel veel hier in de omgeving, maar het is moeilijk te zien. http://www.nluug.nl en http://www.hcc.nl zijn niet echt bronnen waar ik dit soort dingen zie. De Got forum laat ook maar van een beperkt aantal gebruikers zien. Wie weet nog andere sites?

Verwijderd

diergaarde blijdorp is er ook mee bezig :P

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik wil dit helemaal niet afbreken, maar een van de reacties op /. (van een Venezuelaan) was behoorlijk kritisch.

Venezuela heeft geen geld, dus in feite moesten ze kiezen om oftewel Microsoft producten illigaal te gebruiken, of om naar een gratis alternatief te zoeken.

Informatica mensen hebben de politici van het laatste kunnen overtuigen omdat dit hen een goed imago geeft (We use & develop Free Software bla bla bla). Daarom ook dat alle software geproduceerd door de Venezuelaanse overheid uitgebracht wordt onder de GNU GPL.

Maar ondanks de misschien wat kromme motieven is het _zeer_ fijn om te horen dat Free Software voor dergelijks gebruikt wordt. Nu idd hopen dat meer kapitaalkrachtige landen in Europa het voorbeeld volgen. Dat zou meteen het softwarepatenten probleem dat boven de EU hangt oplossen.

Verwijderd

is het meschien geen idee. om gewoon 1 topic te openen voor NOS discussies?
want we kunnen natuurlijk niet voor eeuwig in dit topic bijven lullen?

Verwijderd

Waarom een groot discussie topic? Er lopen al wel wat draadjes met discussies die van tijd tot tijd weer eens omhoog geschopt worden. Of wil jij discussieren in een draadje met 1000 post en diverse onderwerpen door elkaar ? Lijkt me een chaos worden dan.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 00:33:
Waarom een groot discussie topic? Er lopen al wel wat draadjes met discussies die van tijd tot tijd weer eens omhoog geschopt worden. Of wil jij discussieren in een draadje met 1000 post en diverse onderwerpen door elkaar ? Lijkt me een chaos worden dan.
ik geef janjanjansen gelijk over die chaos, het kan in bepaadle topics een chaos worden over een onderwerp.

verder is dit geen slecht topic overt de stand van zaken binnen de linux wereld. dit moet vind ik in NOS kunnen, maar wel heel goed onderbouwd.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een aardige (soms is MS de beste vriend van Open Source ;) ):
http://www.theinquirer.net/?article=5039
A REPORT IN The Australian suggests large organisations are deserting Microsoft and moving to Linux as a result of the new licensing policies it introduced at the end of July.

The paper quotes a market research firm, S2 Intelligence, as saying that resentment at the licensing policies accounted for the move.

Organisations which have already said they will switch include Air New Zealand, the Aussie federal government, and other firms moving away to the Linux operating system.
Overigens, Australie is wel groot, maar er wonen nauwelijks meer mensen dan in NL (18miljoen), dus zo'n grote impact heeft het niet,... Van de andere kant, zoals hierboven al genoemd, zijn dit soort gevallen wel een goede testcase.

Oh ja, heeft iemand een link naar een nieuwsitem waar verteld wordt hoe het met dat wetsvoorstel in Peru is afgelopen?
Ik heb ergens gelezen (in een reactie op de t.net fp dacht ik) dat Bill G. zelve naar Peru is gevlogen, wat gratis licenties heeft uitgedeeld oid (in elk geval over een cognacje wat gebabbeld), en dat dat wetsvoorstel in het vertikale metalen archief zou zijn beland.
Kan het echter nergens vinden op het web, met google kom je alleen heel veel blije open source berichten tegen wat een welbespraakte man die Villanueva wel niet is, en hoe goed MS met hun mond vol tanden staan, en niet hoezeer Peru nog een bananenrepubliek is die zich zo door Bill laat omkopen (als dat dus werkelijk zo is).....
(Money talks, dus ik geloof het op zich wel)
Pagina: 1