Toon posts:

newbie vraagje over ATA 100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een computertje die eigenlijk aan vervanging toe is maar helaas heb ik er geen geld voor

hier de huidige cofiguratie :
asus P2B-DS (ATA 33)
2X P3 @500 katmai
256 MB
80 GB IBM deskstar 120 GXP
30 GB IBM deskstar 75 GXP

mijn vraag :
heeft het zin om hier een ATA 100 controller in te duwen?
ik ben namelijk op zoek naar dat beetje extra snelheid waarmee mijn pc wat soepeler gaat lopen

is het nuttig of geld over de balk gooien?
:?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
wordt er niks sneller van....hoogstens 3 a 4 procent en dat merk je alleen in benchmarks

verders kan je beter je geld uit geven aan een ECS K7S5a moederbordje (60 euro) + een duron 1000 (60 euro ofzo ook)

• !AnacondA!
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04-2021
precies, ata 33 is wel erg weinig naar ata 100 zal je dan wel wat merken. Maar eigenlijk is het zondenom nog zoveel geld in dat moederbord te steken. n nieuw mobo+proc maakt veel meer verschil

Laptop: ATI mobility 9800 P4 3.4Ghz Server: AMD 2400+ Epox 8k3A+

Verwijderd

Topicstarter
hmmzz
das jammer
ik hoopte eigenlijk op de goedkope oplossing :(

hoe komt dat eigenlijk?
is mijn mobo gewoon te langzaam?

edit:

ja dus! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De IBM harddisks zullen zeker profijt trekken van een ATA100 controller. Je merkt zeker het verschil tussen ATA33 en >ATA66, terwijl dat in een veel mindere mate voor ATA66 vs ATA100/133 geldt. Ook heb je het voordeel dat je 80pins kabels kan gebruiken, waardoor de snelheid van de apparaten geen invloed meer op elkaar heeft. Stel, je zit met een ATA33 harddisk en een PIO4 CDROM op eenzelfde 40pins kabel, dan draait de hele handel op PIO4 (de langzaamste stand). Maar met 80pins kabels en minimaal een ATA66 controller ondervind je dat probleem niet :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

ATA33 harddisk en een PIO4 CDROM op eenzelfde 40pins kabel, dan draait de hele handel op PIO4 (de langzaamste stand).
Op m'n BX-moederbord met ATA-33 draait ook al gewoon PIO en U-ATA door elkaar heen hoor. (HDD switcht tijdelijk naar PIO als ik m'n cd-rom gebruik, en switcht weer terug als de cd-rom klaar is, zo lijkt het)

Topicstarter: begrijp ik goed dat je een dual P3-500 hebt? Prik wat geheugen bij, dat wil ook wel eens schelen.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1