[Suse]Users zonder password aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik draai nu Suse Linux 8.0 hier en wil voor gewoon gebruik een user zonder password hebben, of voor elkaar krijgen dat de eerste inlog bij het opstarten vanzelf geschiedt. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Adduser is eruit gesloopt en, hoewel ik als minimum password lengte 0 characters opgegeven heb kan ik geen user maken zo lang ik niet minstens 1 teken ingegeven heb.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook SuSE, maar volgens mij kan het helemaal niet. Linux zit zo in elkaar dat er bepaalde dingen niet kunnen of juist moeten, een stukje extra beveiliging. Net zoals dat je als gebruiker niet volledig root-access kan hebben. Ik ga nu zelf even YaST2 uitpluizen, ik post zo wel of ik iets kan vinden..
edit:

Nee, ik kan niks vinden waarmee zoiets zou kunnen. Misschien weet iemand anders nog iets, maar ik betwijfe of het mogelijk is..

BTW: Het schijnt wel mogelijk te zijn om 1 user automatisch in te laten loggen. Maar waarom gebruik je niet gewoon een password. Teveel moeite om iedere keer 2 dingen in te typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb het onder debian 2.2 toch echt voor elkaar gekregen. Het is van de zotte dat je, ook al gebruik je de computer ECHT in je eentje, je toch voor elke gewone flutuser een password moet geven.

Voor root kan ik me daar iets bij voorstellen, maar als ik als gewone user aan de slag wil heb ik daar geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Al "man passwd" gedaan ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, Debian is natuurlijk weer heeeel anders dan SuSE. Dit zijn ook heel distro-afhankelijke dingen. Ik denk dat als je dit perse wilt, dat je dan meer richting automatisch inloggen moet gaan denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hey, met passwd vanuit de console kan ik het password wel weghalen!

Taktiek is als volgt: Maak gewoon in Yast2 een nieuwe user aan, vervolgens verander je met passwd het passwd en als hij om een nieuw password vraagt gewoon enteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Automatisch inloggen ? Linux is een multi user OS. Hoe weet het
systeem dan welke user er automatisch ingelogd moet worden ?

Doet me denken aan:
Those who do not understand unix, are bound to reinvent it. Poorly.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je kde draait kun je gebruik maken van de auto-login optie. Deze optie zorgt ervoor dat, na het starten van kdm, er een kde-sessie voor een bepaalde user wordt opgezet. Hierbij hoef je geen password meer op te geven.

Welcome to the desert of the real.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:10
Fatal-Error schreef op 02 september 2002 @ 10:08:
Als je kde draait kun je gebruik maken van de auto-login optie. Deze optie zorgt ervoor dat, na het starten van kdm, er een kde-sessie voor een bepaalde user wordt opgezet. Hierbij hoef je geen password meer op te geven.
gdm heeft de optie om n seconen te wachten alvorens als default user in te loggen, nog beter :) Kan je alsnog als iets anders inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ga dat auto inloggen nog even uitpluizen. Verder heb ik nog wat ontdekt: Als niet-root kun je het passwd truukje niet uithalen. Als wel-root wel en met elke willekeurige user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gebruik je KDE? Via het Control Center kun je instellen dat bij het opstarten een bepaalde user meteen moet inloggen (je vult dan daar het wachtwoord in, denk ik). Dat is wel relatief veilig, uiteraard, als jij als enige achter die PC zit wil je niet steeds dat wachtwoord inkloppen. En dat wachtwoord onthoud 'ie vast wel encrypted, dus het is niet alsof je het daarmee voor iedereen leesbaar maakt ofzo.

Maar om gewoon users zonder wachtwoord te maken: dat is ongeveer de grootste |:( 8)7 -actie die je kunt uithalen in Linux. Tenzij je geen internetverbinding hebt, dan neem ik m'n woorden terug :P

Weet je dus echt *HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL* erg zeker dat je het op deze manier wil?

Makkelijker inloggen is prima, maar om dat te bereiken met een leeg password: DOE HET GEWOON NIET. sim-pel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat maakt het onder linux gevaarlijker om een user zonder password te hebben dan onder windows? Onder windows heb ik nooit probs namelijk. Bovendien zit mijn linux/XP machine achter een firewall :)

Ik heb nu de passwoorden eraf, maar kijk later nog wel een keer naar auto inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:10
Onder XP is het net zo gevaarlijk, en algemeen geaccepteerd. Sterker nog, hoeveel mensen werken er niet als Administrator of met admin rechten op een windows bak?

Als iemand door de firewall heen komt en met ssh op jouw bak in kan loggen zonder pass kan ie daar een local exploit gebruiken om root rechten te verkrijgen. gehacktdag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Onder XP/2K is het ook gevaarlijk, maar ja, dan zit je met een Windows-computer op internet, dus tja..dat is, als je IE en Outlook (Express) gebruikt toch al een r00t-3xpl01t waiting to happen in zichzelf, zelfs als je alle patches geinstalleerd hebt (zie link).

Of je dan een wachtwoord hebt of niet zal het verschil niet echt gaan maken (i.e. het boeit mensen die Windows draaien over het algemeen geen moer).

Bovendien is Windows niet echt ontworpen als multi-user systeem, wat een beperking is maar ook een voordeel in dit geval, omdat je niet standaard allerlei dingen hebt zoals SSH-daemons enzo.

Neem nou maar van mij aan, dat je dit gewoon niet wil, zeker niet als je 24/7 aan internet hangt. Die manier waarop KDE het doet kun je wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Owkey, ik ga de auto login gebruiken. Ik sloop ook gelijk SSH en Telnet servers eruit, ik hoef van buiten toch niet bij die bak. Bovendien blokkeert de firewall SSH/Telnet verkeer van buiten naar binnen :)

Pagina: 1