Ik ben heel erg geinteresseerd in een RAID kaartje omdat ik van plan ben met video's te gaan werken (VHS tapes op harde schijf zetten, er SVCD van maken- DV cam op de PC aansluiten en filmpjes editen, niet al te zwaar werk).
Ik heb begrepen dat film 3,6 MB/seconde doet, of 13 gb per uur, en twijfel nog aan wat voor hardware ik nodig ga hebben.
Een snelle CPU komt eraan, 512MB ram heb ik al en wordt misschien ooit 1gig (is zoveel wel nodig voor videobewerking eigenlijk? Ik kom nu al zelden boven de 256 MB gebruikt geheugen uit...) en ik heb al een 40 gb ATA133 harddisk, die echter in drie stukken gepartitioneerd is voor winXP, win98SE, en een "opslag" partitie. Meestal heb ik minder dan 15 gb vrij op deze schijf, die in FAT 32 is geformatteerd.
Ik heb dan ook RAID 0 in gedachten, met twee extra 40gb schijven (meer lijkt me overkill, hoewel het handig zou zijn voor films opslaan, en om al mijn CD's ineens naar de computer te rippen naar MP3 of WMA formaat ).
Nou zag ik in pricewatch het volgende:
PCI Ultra ATA133 + ATA100/66 RAID Controller Euro 36,99
van http://www.crazypc.nl/ of van http://www.rgmcomputers.nl
Maakt elk moederbord geschikt voor ATA133 HDD
RAID Controller voor 2 ATA133 Harddisks
Silicon Image SIL680 Ultra ATA/133 IDE controller chipset
Ondersteunt RAID 0, 1 en 0+1
Ondersteunt co-exist RAID en Non-RAID HDD
Compliant with UDMA6 ATA/133 specification
Compliant with ATA/ATAPI-6 specification
Ondersteunt tot 133 MB/sec data overdracht
Compliant with PCI specification versie 2.2
Compliant with Programming interface for bus master IDE controller rev 1.0
Plug&Play
256 Bytes buffer per kanaal
Tot 4 IDE/ATA apparaten aan te sluiten
Ondersteunt Ultra en Multi-Word DMA timing modes
Met 12 maanden garantie
Dit lijkt me een prima kaartje. Hij heeft niet zo heel veel RAID modussen, maar ik heb toch alleen RAID 0 nodig. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? CPU belasting o.i.d.? Hij is namelijk wel erg goedkoop in vergelijking met andere RAID kaarten- die zijn steevast boven de 100 euro namelijk.
Ik heb nog even nagedacht over software RAID, maar voor zo'n lage prijs lijkt hardware RAID me toch OK.
Ik heb begrepen dat film 3,6 MB/seconde doet, of 13 gb per uur, en twijfel nog aan wat voor hardware ik nodig ga hebben.
Een snelle CPU komt eraan, 512MB ram heb ik al en wordt misschien ooit 1gig (is zoveel wel nodig voor videobewerking eigenlijk? Ik kom nu al zelden boven de 256 MB gebruikt geheugen uit...) en ik heb al een 40 gb ATA133 harddisk, die echter in drie stukken gepartitioneerd is voor winXP, win98SE, en een "opslag" partitie. Meestal heb ik minder dan 15 gb vrij op deze schijf, die in FAT 32 is geformatteerd.
Ik heb dan ook RAID 0 in gedachten, met twee extra 40gb schijven (meer lijkt me overkill, hoewel het handig zou zijn voor films opslaan, en om al mijn CD's ineens naar de computer te rippen naar MP3 of WMA formaat ).
Nou zag ik in pricewatch het volgende:
PCI Ultra ATA133 + ATA100/66 RAID Controller Euro 36,99
van http://www.crazypc.nl/ of van http://www.rgmcomputers.nl
Maakt elk moederbord geschikt voor ATA133 HDD
RAID Controller voor 2 ATA133 Harddisks
Silicon Image SIL680 Ultra ATA/133 IDE controller chipset
Ondersteunt RAID 0, 1 en 0+1
Ondersteunt co-exist RAID en Non-RAID HDD
Compliant with UDMA6 ATA/133 specification
Compliant with ATA/ATAPI-6 specification
Ondersteunt tot 133 MB/sec data overdracht
Compliant with PCI specification versie 2.2
Compliant with Programming interface for bus master IDE controller rev 1.0
Plug&Play
256 Bytes buffer per kanaal
Tot 4 IDE/ATA apparaten aan te sluiten
Ondersteunt Ultra en Multi-Word DMA timing modes
Met 12 maanden garantie
Dit lijkt me een prima kaartje. Hij heeft niet zo heel veel RAID modussen, maar ik heb toch alleen RAID 0 nodig. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? CPU belasting o.i.d.? Hij is namelijk wel erg goedkoop in vergelijking met andere RAID kaarten- die zijn steevast boven de 100 euro namelijk.
Ik heb nog even nagedacht over software RAID, maar voor zo'n lage prijs lijkt hardware RAID me toch OK.
Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB