Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een hele mooie notebook. Nou zou ik best in de trein een keertje me mailtjes op willen halen of even willen ssh'en naar mijn computertje thuis.

Ik weet dat je je gsm via infrarood of via een (serieel?) kabeltje kan aansluiten. Hoe werkt het inbellen nu precies.

Kan ik met elke telefoon met een ingebouwde modem (zo gaat dat toch?) inbellen naar een provider van mijn keuze? De snelheid zal wel rond de 9600 - 14k4 liggen?

Kan ik dit met elke telefoon, met elk abbonnement (of zelfs kaart)? doen?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56
maximale snelheid 9600 baud, dus 0,96kB/s dan wil je geen mailtjes met attachments binnenhalen. Je moet wel een telefoon hebben met ingebouwd modem hebben inderdaad. Notebook ziet telefoon met de juiste drivers gewoon als een externe modem. Inbellen gaat dus zoals altijd. Werkt volgens mij niet met alle abbonementen. Volgens mij is een gprs telefoon+abbonement aantrekkelijker omdat je snelheid dat wat hoger ligt. Anders is het echt niet de moeite waard.
Tevens is dataverkeer bij de meeste provider extra kosten hetzelfde als wappen. En dat is duur. Geen belbundel ofzo gewoon 15 tot 35 eurocent wat ik ik gezien heb.

Verwijderd

Je kan het voor zover ik weet met elke telefoon doen. Je surft dus wel met een trage snelheid zoals hierboven al aangegeven.
Je moet trouwens als je met je gsm + laptop gaat inbellen naar een 06 nummer inbellen als ik het niet verkeerd heb.

Je kunt het niet met elke telefoon, je telefoon heeft wel een ingebouwde modem nodig. :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 11:08:
Je moet trouwens als je met je gsm + laptop gaat inbellen naar een 06 nummer inbellen als ik het niet verkeerd heb.
Dat heb je verkeerd.

Je kan gewoon internetten naar iedere provider en elk inbelnummer.
Het probleem is alleen dat voorheen alle providers en nu alleen dutchtone nog als ik me niet vergis het niet ondersteunt om in te bellen op een data nummer (06-760*****).

Verwijderd

Uit ervaring kan ik melden dan mobiel internetten via GPRS in de praktijk echt niet veel sneller gaat dan gewoon internetten. Mobiel internetten in het buitenland is trouwens best aan de prijs, ook als je daar een gratis inbelabbootje hebt afgesloten om de kosten een beetje te drukken krijg je met een beetje emailen met attachments zo een rekening van € 250 :/ omdat de inbelnummers dan opeens toch ook weer € 1 per minuut blijken..

Als je een laptopje gebruikt met een IR telefoonverbinding heb je trouwens wel een beetje space nodig, in de trein heb je dat niet echt dus wordt het wel een beetje goochelen met je apparatuur.