Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Nadeel is de prijs: ca.15 euro per stuk.
Nou zo'n coolermaster kost al €10 dus dat boeit niet zo €15. Maare, maakt papsst dan ook coolers voor de processorDiMension schreef op 02 september 2002 @ 09:15:
Ik zou er Papst-fans in gooien. Papst heeft 80mm fans die maar 12dB produceren. Ik heb er momenteel 1 op mijn processor en 1 in mijn voeding zitten. Mijn PC is nu zo stil dat ik de harde schijven hoor draaien (zonder geluidsdemping).
O ja en reply hiervoor in de fik: zoals ik al zei, ik heb het getest en het wilde niet branden
Verwijderd
Verwijderd
Als je een 60mm koelblok hebt, kun je daar een fanadapter op gooien, en tadaa, je hebt een 80mm fan op je koelblok
Ik ga ff kijken hoe groot dat blokie van mij is. Ik edit het er wel bij ofzo straks of geef het een schopVerwijderd schreef op 02 september 2002 @ 10:22:
Als een zalman in fluistremode staat, hoor je hem echt niet. De fan in je voeding kan je gewoon modden, heb ik ook gedaan, gewoon een 220 Ohm NTC en een zalman fan, 15 euro samen. Dat scheelt heel veel geluid en je hoeft niet zo'n dure temperatuurgestuurde voeding van enermax te kopen.
Als je een 60mm koelblok hebt, kun je daar een fanadapter op gooien, en tadaa, je hebt een 80mm fan op je koelblok
Maar maakt het veel verschil zo'n 80mm fan? M'n pro wordt nu al 61 graden, het lijkt me niet zo handig hem nog warmer te laten worden. Het is een athlon XP 1800+ te letten op die plus. Hij draait op 1,53 Ghz geloof ik toch?
M'n koelblok is nu 68x80 mm. Er steekt dus een stukje uit aan de boven en onderkant. De fan is een coolermaster van 70x70, hij steeks een milimeter over de randjes uit. Het is btw type DP5-7H53F volgens het doosje wat ik nog had. Temperatuur geregeld, maar na 5 min staat-ie op vol vermogen.
De voeding is ook temp geregeld en maakt eigenlijk bijna geen herrie. Het is vooral de CPU fan. Ik heb hier wat gelezen over een zalman enzo, zijn die stil? Ik heb maar weinig centen scholier 4VWO dus....... een beetje modden tot zalman of zo mag ook
Verwijderd
Ik heb een zalman 5100Cu, en die is erg stil. Op silent mode (20dB) hoor ik alleen mn hd nog. Op normal (36dB) hoor ik hem wel, maar is het nog geen herrie.
Binnenkort komt er bij mij iig een fanadapter op, en ik twijfel nog wat voor een fan ik erop zal zetten. (Ik twijfel tussen zalman 80mm of een papst)
Ik weetniet of het past dus die 80 mm op mijn 68x80 koelblok, die converter. Zou het veel schelen 70mm of 80mm fan? En kosten die converters veel? Anders kan ik beter een nieuwe [C]ooler kopenVerwijderd schreef op 02 september 2002 @ 10:41:
xp 1800+ is idd 1.53 Ghz. Als je een 80 mm fan op je proc zet, heb je met minder rpm (dus minder geluid) meer luchtverplaatsing. Dus je proc wordt kouder, EN je stille pc is nog stiller
het is natuurlijk cooler en geen kooler
Oerbrood!
Verwijderd
Dat dacht ik al. Maar weet iemand welke cooler ik het best kan kopen, die HEEl stil is? Zo stil als vroeger m'n 286 (of, welke ik ook nog op het gespeeld, een 8088. Ik ben nog niet zo oud (15) maar dat was m'n eerste PC. Met een pingpong virus, echt een balletje wat over je scherm ging na een uurtje werken in WP5.0. Maar ik dwaal afVerwijderd schreef op 02 september 2002 @ 10:53:
een adapter kost 7 euro (bij freezinghardware) en dan krijg je er nog een fanguard bij. Ik twijfel eigenlijk wel of er een 70mm adapter bestaat, want ik 70mm fans komen iig minder voor dan andere. Een nieuwe proc cooler is duur, maar dan heb je ook wat
Verwijderd
Appels zijn geen peren
Verwijderd
Je krijgt tegenwoordig al een 90mm fan standaard bij de 6000cu...Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 11:19:
zalman heeft zeer goede koelers. Als je er 1 neemt, zou ik de zalman 5100Cu nemen. Ik heb er zelf namelijk 1, en ik vind m errug goedDe 6000Cu is ietsjes beter, maar op alle 2 kun je een andere fan zetten. Als je de 600 neemt, kun je bij freezinghardware en papst 92mm fan halen, die is stil (23dB), en heeft meer m3/h dan de standaard zalman fan op normal. Als je de 5100 neemt, moet je voor 7 euro en fanguard erbij nemen, en daar een papst fan op zetten.
maar het scheelt dus wel lekker veel.
kan ie misschien 'snacht ook aan.
PS: het lijkt mij wel wat airflow verminderd maar dat weegt niet op tegen dat geluid.
die laatste foto kun je dat ook van de gehele kast doen .
en die van de achter kant wat verer weg.
dank je wel.
zuchtgp500 schreef op 02 september 2002 @ 13:52:
ik wou dat spul er ook al in doen nog niet aan toe gekomen.
maar het scheelt dus wel lekker veel.
kan ie misschien 'snacht ook aan.
PS: het lijkt mij wel wat airflow verminderd maar dat weegt niet op tegen dat geluid.
die laatste foto kun je dat ook van de gehele kast doen .
en die van de achter kant wat verer weg.
dank je wel.
maar ik denk dan maar die zalman 6000CU. Die is denk van koper he? Zijn er nog pasmoeilijkheden op m'n mobo? (elitegroup K7S6A met SIS chipset)
Ik ben net op de zalman site geweest, en zie dat de beide coolers hier genoemd, de 5100CU en de 6000CU het maximaal aantal gram van 300 overschrijden. Er staat dat ze geen garantie leveren dat de cpu daardoor het niet overleeft. Er staat ook dat je moet oppassen bij het verplaatsen van de computer. Heeft iemand nog opmerkingen hierover? Iemand een gebroken core gehad door gebruik van zo'n Zalman? Of zegt iemand hier: gewoon met een tyripje vastmaken aan je voeding of zo
Verwijderd
Bij de 6000Cu wordt idd al een 92mm fan geleverd, maar als je een papst 92mm fan koopt, heb je bij 23 dB meer luchtverplaatsing, dus is je proc net zo koel als je standaard fan op normal, en is hij wel ongeveer 16x zo stil
En waar kan ik dat kopen?? En wat voor PAPST fan? [ typenummer ] die jij nu op je CPU hebt hangen?DiMension schreef op 02 september 2002 @ 09:15:
Ik zou er Papst-fans in gooien. Papst heeft 80mm fans die maar 12dB produceren. Ik heb er momenteel 1 op mijn processor en 1 in mijn voeding zitten. Mijn PC is nu zo stil dat ik de harde schijven hoor draaien (zonder geluidsdemping).
Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf
Ja dat snap ik wel. Ik heb al eens eerder een voeding gemod. Maare, watercooling, nee. Die kant en klaar setjes zijn heel wat zalmans..... en zoveel pleuro's heb ik nietRonnieB82 schreef op 02 september 2002 @ 16:56:
als je echt iets stils wilt hebben, neem je waterkoeling, en laat je je fan in je voeding op 7V draaien... (niks verkeerd doen in je voeding, niet voor de electronoobs dus)
ja ook voor mij dat type. maar voor die zalman heb ik 92mm nodig staat hieronderNeoGames.nl schreef op 02 september 2002 @ 17:02:
[...]
En waar kan ik dat kopen?? En wat voor PAPST fan? [ typenummer ] die jij nu op je CPU hebt hangen?
Thx
NGML = 19 dB
Rest is 21 dB of meer
- http://www.perfect-system...?productgroep=Coolers-FAN
- http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=6
Ikmoet nu ff weg maar ik kijk later nog ff naar die sites. En ik wilde ff zeggen; ja het zit ook achter m'n mobo. M'n kast is daar ook een beeje bolkutkip schreef op 02 september 2002 @ 17:01:
Mooi gedaanZit het ook achter je mobo? En als je stil wilt koelen moet je een goede/grote heatsink hebben met een Papst of YS-Tech fan erop. http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm <- Een grote koeler-test. En als je een Zalman neemt, vervang dan de fan door een 120mm Papst. Is nog stiller en heeft betere lagering. (De Zalman heeft sleeve-bearing en da's niet zo best)
Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf
Het aantal dB wordt (bij fans iig) op een halve meter gemeten, m.a.w. zelfs mijn 12dB Papst fans op 7v kan ik nog (een beetje dan) horengp500 schreef op 02 september 2002 @ 19:07:
onder de 20 DB is toch niet meer te horen
http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm <- Hier kun je een goede heatsink uitkiezen, ik kan je de Alpha's, Swiftechs en de Thermalright AX-7 aanraden.NeoGames.nl schreef op 02 september 2002 @ 17:39:
En wat voor Heatsink kan ik daar het beste bij kopen?...
AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
jah normaal weg is dat van 1m afstand toch.kutkip schreef op 03 september 2002 @ 16:11:
[...]
Het aantal dB wordt (bij fans iig) op een halve meter gemeten, m.a.w. zelfs mijn 12dB Papst fans op 7v kan ik nog (een beetje dan) horen
.
Nu dacht ik, ik koop een stille fan voor achterin de kast onder de voeding, zaag een gat in de kast en laat hem als outtake functioneren. Mis ik iets of ontlast ik de voeding dan? Ik hem de intake fan onderaan de kast voorkant uitgedaan, die hoor ik best wel erg. Ik zou die onder een lager voltage kunnen laten draaien. Zou m'n voeding dan ontlast worden en zo minder hard draaien? Of is de herrie dan nog steeds groot?
Die extra vent zou dan onder de voeding komen, naast de processor. Je kunt het zien door ff naar de plaatjes te kijken die ik op de site heb al eerder genoemd in eerste post. NOgmaals het adres: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Probeer anders deze voeding te regelen (niet in nl te kooppierre-oord schreef op 04 september 2002 @ 12:33:
Nou ik heb dus nu zo'n zalman 6000cu gekocht, en de standaard fan die daarbij zit hoor ik niet, als ik hem op de bijna stilste stand heb staan. Als ik er vlakbij zit hoor ik hem wel, maar dat is normaal en geen last verder. Nu heb ik nog een probleem: ik heb een miditower Aopen kast, en het enigste wat nog herrie maakt is de voeding.
Ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt
Ik heb er zelf een 120mm van gemaakt...nóg stiller dus!Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 13:47:
[...]
Je krijgt tegenwoordig al een 90mm fan standaard bij de 6000cu...
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Nou zoveel pleuro heb ik dus niet. Ik wil liever geen nieuwe voeding, maar iets om hem stiller te maken. Als ik mijn computer 's ochtens opstart voor het eerst en heeft lekker een nachtje kunnen afkoelen, dan is de koeling de eerste 10 min erg stil. Bijna niet te horen. Maar als die aan het opwarmen iskutkip schreef op 04 september 2002 @ 12:47:
[...]
Probeer anders deze voeding te regelen (niet in nl te koop) nieuws: Engelking AP2-6300 SFC-A voeding review?
Dus ik dacht: kan een stille koeling eronder niet helpen? Ik hoop dat iemand het weet en ik wil dus geen nieuwe voeding, ik denk ook dat dat weinig helpt omdat kast erg warm blijft.
boeie, mijn muziek gaat toch harder
Ik verwacht een reactie die ergens op slaat, niet iets van m'n muziek gaat toch harder. Want dat boeit mij niet.PnD schreef op 04 september 2002 @ 16:04:
ik heb een 80mm delta, en een 120mm ystech en ik blaas jullie allemaal eruit
boeie, mijn muziek gaat toch harder
Ik heb hem zelf op een ALPHA PAL8045T hangen. Stressed 61 graden met m'n XP1700+. Geen moordprestaties op zich, maar erg goed voor een heatsink/fan-combo die je niet hoortpierre-oord schreef op 02 september 2002 @ 09:55:
[...]
Nou zo'n coolermaster kost al €10 dus dat boeit niet zo €15. Maare, maakt papsst dan ook coolers voor de processorOf heb je een het koelblok gemod ofzo? Kun je de fan in de voeding nou nog vervangen, of komt de herrie bij mij gewoon door het hoge toerental? Ik weetniet wat voor fan Aopen gebruikt
O ja en reply hiervoor in de fik: zoals ik al zei, ik heb het getest en het wilde niet branden
Verwijderd
Zou je misschien wat meer info willen geven over het tweaken van de powersupply fan waardoor die minder geluid maakt?Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 10:22:
Als een zalman in fluistremode staat, hoor je hem echt niet. De fan in je voeding kan je gewoon modden, heb ik ook gedaan, gewoon een 220 Ohm NTC en een zalman fan, 15 euro samen. Dat scheelt heel veel geluid en je hoeft niet zo'n dure temperatuurgestuurde voeding van enermax te kopen.
heb nu een dualfan 250watt ding maar hij maakt echt veel te veel lawaai.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
Weet iemand hier nou dus iets van? Ik heb zojuist de fingerguards weggehaalt bij de voeding op alle plaatsen, maar het helpt niet heel erg veelpierre-oord schreef op 04 september 2002 @ 16:00:
[...]
Nou zoveel pleuro heb ik dus niet. Ik wil liever geen nieuwe voeding, maar iets om hem stiller te maken. Als ik mijn computer 's ochtens opstart voor het eerst en heeft lekker een nachtje kunnen afkoelen, dan is de koeling de eerste 10 min erg stil. Bijna niet te horen. Maar als die aan het opwarmen is![]()
Dus ik dacht: kan een stille koeling eronder niet helpen? Ik hoop dat iemand het weet en ik wil dus geen nieuwe voeding, ik denk ook dat dat weinig helpt omdat kast erg warm blijft.
Is de manier van hierboven niet een idee? Je kunt m'n kassie bekijken op http://home.wanadoo.nl/pierre.oord
Daar, direct onder de voedings-fan zie ik een mooi plaatsje voor een fanpierre-oord schreef op 05 september 2002 @ 10:41:
[...]
Weet iemand hier nou dus iets van? Ik heb zojuist de fingerguards weggehaalt bij de voeding op alle plaatsen, maar het helpt niet heel erg veel. Wel wat gelukkig, maar...
Is de manier van hierboven niet een idee? Je kunt m'n kassie bekijken op http://home.wanadoo.nl/pierre.oord
suc6 ermee