Toon posts:

Fan aansturen met welke opamp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met de aansturing van de fan voor mijn radiator. Het is de bedoeling dat ie vanaf een D/A converter wordt aangestuurd.
De D/A converter levert een spanning van 0-5 volt.
De bedoeling is dat deze spaning met een factor 2,5x versterkt wordt. Dit gebeurt natuurlijk het makkelijkst met een OP-Amp, maar er bestaan ZOVEEL verschillende soorten en maten dat ik niet weet waar ik moet zoeken.
Het belangrijkste is dat ie op 12 Volt kan werken en grote stroom kan leveren (+/- 500mA). Heeft iemand een idee welke geschikt hiervoor is??

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Een opamp die een 500mA kan weg werken is een beetje zinloos

beter kun je een standaard ampje zoals de 741 gebruiken met daar een transistor achter

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt een OPAmp makkelijker omdat zo de lineariteit behouden blijft en het aantal onderdelen beperkt blijft. Er zijn toch vast wel van dit soort OPAmp's te krijgen?

Verwijderd

misschien staat er hier een tussen

http://www.sanyo.com/indu...s/catalogs/poweropamp.pdf

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Lijkt me niet echt nuttig om een opamp te gebruiken om de lineariteit te behouden terwijl een fan verre van linear is...

Is het trouwens niet handiger om zo'n fan met PWM aan te sturen? (Pulse Width Modulation, de breedte van je puls bepaald de snelheid van je fan) Want volgens mij gaat zo'n fan niet eens opspinnen/blijven draaien bij een te lage spanning.

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op