[Voeding] Peltier voeding prototype

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb hier een hele zware travo liggen waarvan ik hoop dat ik m voor me peltier kan gebruiken. Maar dan moet er wel wat achter geschakeld worden (elko's ;) )
Probleem 1:

Op de trafo zitten 5 draden, 2 voor 230~ in en 3 voor ??~ uit.
Metingen gaven de volgende uitslagen:

3 draden: Groen-Geel-Oranje

Groen-Geel= 32.5V
Geel-Oranje= 65.5
Groen-Oranje= 32.5

Hoe moet ik dit in hemelsnaam aansluiten op een gelijkrichter? :?

Ik wil dus het maximum amperage hebben voor de pelt.

Ok dan hebben we na de gelijkrichter de afvlak-elko's die parallel op de + en de - aangesloten moeten worden (toch?)

Ik heb in huis:
1x 200V 470 uF
1x 50V 4700 uF
1x 35V 3300 uF

Kan ik deze gewoon doodleuk achter elkaar neerzetten?

+ > ------[1+]---[2+]---[3+]-----> Peltier|
- < ------[1-]----[2-]---[3-]------< --------|

Wat kan er wel en wat kan er niet?
Jullie commentaar :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

meestal zitten er op een trafo twee wikkelingen een primaire en een secundaire en die hebben allebei twee polen als je zeg parralel aan elkaar knoopt krijg je het dubbele amperage en in serie het dubbele voltage. dus ik denk dat je even door moet zoeken naar die laatste draad.

Verwijderd

Die trafo geeft dus 1x 65V of -32V en +32V die groene is om het zomaar te zeggen de "0"
Ik zou er trouwens wel even een gelijkricht brug op zetten. Anders gaat het niet werken. en wat betreft die elco dat gaat prima alleen die van 35V moet je mee uitkijken want die zit te dicht bij de max. voltage van de trafo.

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 21:36:
meestal zitten er op een trafo twee wikkelingen een primaire en een secundaire en die hebben allebei twee polen als je zeg parralel aan elkaar knoopt krijg je het dubbele amperage en in serie het dubbele voltage. dus ik denk dat je even door moet zoeken naar die laatste draad.
Ik snap een beetje wat je bedoeld, maar welke zou ik dan aan elkaar moeten knopen en hoe moet ik die dan op de gelijkrichter aansluiten?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

De trafo heeft aan de secundaire zijde een spoel met midden aftakking. Dit type trafo is bedoelt voor symmetrische spanningen ( + en - 42 Volt in dit geval).

Je kan dus Geel en Oranje aansluiten op een hele zware bruggelijkrichter en dan krijg je 84 Volt gelijkgericht. Of je maakt een symmetrische voeding van + en - 42 Volt. Een peltier kan je ook omgedraaid gebruiken. De stroomrichting bepaald de warme en koude zijde.

De condensatoren staan goed, parallel is de capaciteiten optellen.

Voor zover ik weet is een peltier niet geschikt voor deze spanning, dus zullen er meerdere in serie moeten worden geschakeld. Maar dit heeft ook neven effecten als bijvoorbeeld de warmte niet gelijkmatig afgevoerd wordt.

De maximale stroom halen is niet zo zeer van belang. De stroom die er loopt wordt beinvloed door het temperatuurverschil dat gehaald wordt. Als de warmte slecht afgevoerd wordt dan zal hij slechter koelen en de stroom beinvloed worden. Bij de specificaties wordt aangegeven wat het peltier maximaal verbruikt.

Verwijderd

Dat aan mekaar knopen gaat bij deze trafo niet. In iedergeval niet gelijk.
Je kan het wel doen door 2 gelijkricht bruggen te nemen en daarna ze pas weer samen te voegen.

• Mad_Demon
Hmmm, verschillende opties en opmerkingen :)

Situatie-schets:

Ik heb:

1 Travo
1 Gelijk-richt blokje (zo'n vierkantje met 4 aansluitingen en +~~- erop)
3 Elko's

Deze wil ik zo in elkaar zetten dat er een goed werkende voeding ontstaat die een Drift -0,8 peltier kan voeden (24,6V/11,3A)

Wat ik nu nog wil weten is welke draden ik op de gelijkrichter moet aansluiten :) (alle andere dingen begrijp ik nu ;) )

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 14:21

M14

je moet em eerst gelijk richten (kan al door middel van 4 diodes. Wel rekening houden met aantal ampere wat ze aan kunnen). En daarna 1 of meer dikke elko's er op. Dan krijg je een goede gelijkspanning.

Verder zou ik de 32volt pakken. Bij een trafo is het zo: Hoe groter het spanningsverschil tussen primair en secundair is, hoe meer ampere je er uit kunt trekken (Dit geld alleen als de Primaire spanning HOGER is dan de secundaire. Anders krijg je er juist minder ampere uit.)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

het is al eens gezegt

spanning is voor jou pelt te hoog
na afvlakking ong. 42V

resterende spanning wegwerken is bij die spanning niet om te doen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
gaat je idd niet lukken met die trafo

daar stook je je peltier mee op

Repareren doe je zo.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

je trafo
code:
1
2
3
4
5
6
7
220____   _____30 Geel
       )|(
       )|(
       )|(___0 Groen
       )|(
       )|(
  0____)|(_____30 Oranje

dr zijn 12v en 24v pertiers

@ 12v 2 in serie?

om wat voor peltier gaat ut?

• Mad_Demon
ThaHandy schreef op 01 september 2002 @ 23:38:
je trafo
code:
1
2
3
4
5
6
7
220____   _____30 Geel
       )|(
       )|(
       )|(___0 Groen
       )|(
       )|(
  0____)|(_____30 Oranje

dr zijn 12v en 24v pertiers

@ 12v 2 in serie?

om wat voor peltier gaat ut?
Stukje terug lezen een Drift -0,8 (24,6V/11,3A) :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmm, dit gaat je zo niet lukken, het verschil is te hoog: dan gaat je peltier nog meer A gebruiken, de warme kant wordt nog warmer (en de koude nog kouder???) hou alles iets beter in de gaten iig...
En ik geloof niet dat je bruggelijkrichter et aan kan (of wel?, wel goed koelelement nodig voor max. vermogen dat erop staat)...

Electronics development

• Mad_Demon
3lmowww schreef op 02 september 2002 @ 10:40:
mmm, dit gaat je zo niet lukken, het verschil is te hoog: dan gaat je peltier nog meer A gebruiken, de warme kant wordt nog warmer (en de koude nog kouder???) hou alles iets beter in de gaten iig...
En ik geloof niet dat je bruggelijkrichter et aan kan (of wel?, wel goed koelelement nodig voor max. vermogen dat erop staat)...
Zo ziet hij eruit:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/brug.jpg

Op mijn zoektoch in Google kwam ik deze pagina tegen met de PDF'jes voor de S2BB20 en de S2VB60

Ik snap alleen weinig van die datasheets :?

Verwijderd

deze brug is 600V 2A continu en kan een piek verdragen van 40A

Verwijderd

Ik gebruik hier voor een 172 W drift 0,8 peltier een voeding met:
- 1 trafo 2 x 12 Volt 12,5 ampere (In serie gezet voor 24 volt)
- 1 gelijkrichtbrug 25 A, gekoeld 35 A (Deze word met een koellichaam erop toch nog zo
warm dat je je vingers brand)
- 5 elco's 4700 uF 50 Volt parallel

Als ik dan de peltier aanzet zit er binnen 5 minuten een laagje ijs van ongeveer 1 mm op de coldplate

• Mad_Demon
Ik heb nu enkel de brug op de Gele en groene aangesloten en ik krijg nu 28.6V.
Moet ik meer elco's hebben of zullen deze voldoende zijn? (200V 470uF en 50V 4700uF)

Verwijderd

Grotere kans van slagen heb je door NIET een brug te gebruiken maar de middenaftakking (groen) als aarde te nemen, en daarna de andere 2 (geel en oranje) via een enkele diode in elke lijn koud op elkaar. Nu zal elke diode (dus elk spoeldeel in je trafo) om en om een halve sinus "pakken". Resultaat: de trafo wordt symmetrisch belast dus heb je een hoger maximaal vermogen eruit.

Helaas zal je wisselspanning wel die 32 Volt blijven denk ik, als dit een effectief gemeten voltage is (met een spanningsmeter op AC) dan zal na gelijkrichten en afvlakken deze spanning wortel2 hoger zijn, dus x1.4 ofzo. Dat is wel een beetje TE dikke spanning. Aan de andere kant zal de spanning over de trafo inzakken als je hem belast. Dus tip: bouw de gelijkrichter, met je elko's erachter parralel (weet wel zeker dat de Vmax van die elco's ruim boven het rafovoltage is!) en zoek een zware (HEEL zware) schuifweerstand en belast die trafo eens met een paar ampere, en DAN je spanning meten met je meter op DC. Dan zie je vanzelf wel wat er nu ECHT uitkomt. Wil je het echt allemaal heel netjes weten zou je eigenlijk met een scoop moeten kijken of je afvlakking voldoende is. De vuistregel van 1000uF elco per opgenomen ampere is meestal wel afdoende....

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 16:43:
Grotere kans van slagen heb je door NIET een brug te gebruiken maar de middenaftakking (groen) als aarde te nemen, en daarna de andere 2 (geel en oranje) via een enkele diode in elke lijn koud op elkaar. Nu zal elke diode (dus elk spoeldeel in je trafo) om en om een halve sinus "pakken". Resultaat: de trafo wordt symmetrisch belast dus heb je een hoger maximaal vermogen eruit.

Helaas zal je wisselspanning wel die 32 Volt blijven denk ik, als dit een effectief gemeten voltage is (met een spanningsmeter op AC) dan zal na gelijkrichten en afvlakken deze spanning wortel2 hoger zijn, dus x1.4 ofzo. Dat is wel een beetje TE dikke spanning. Aan de andere kant zal de spanning over de trafo inzakken als je hem belast. Dus tip: bouw de gelijkrichter, met je elko's erachter parralel (weet wel zeker dat de Vmax van die elco's ruim boven het rafovoltage is!) en zoek een zware (HEEL zware) schuifweerstand en belast die trafo eens met een paar ampere, en DAN je spanning meten met je meter op DC. Dan zie je vanzelf wel wat er nu ECHT uitkomt. Wil je het echt allemaal heel netjes weten zou je eigenlijk met een scoop moeten kijken of je afvlakking voldoende is. De vuistregel van 1000uF elco per opgenomen ampere is meestal wel afdoende....
Kan je dat met die diodes in een tekeningetje zetten? :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

\
Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 16:43:
De vuistregel van 1000uF elco per opgenomen ampere is meestal wel afdoende....
Volgens mij stond op de site van DaBit over pelt-voedingen ooit dat je voor een Drift (11A) ong. 50.000 uF nodig had, dus ong. 5000 uF per A :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sine
lijkt me een beetje overkill de helft moet makkelijk kunnen

maar nogmaals met die trafo gaat het NIET lukken

en probeer het ook maar niet tenzij je je pelt wilt opstoken

28V zonder elco's maakt 39.5V met elco's

veel te veel dus

Repareren doe je zo.

• Mad_Demon
Jammer, maar ja, zonde om er geen leuke labvoeding ofzo van te maken. Is het niet mogelijk om (net als die natuurkunde-voedinkjes) de spanning instelbaar te maken.
(denk het niet, anders hadden jullie het vast wel gezegd :) )

• Sine
Dat kan wel maar dan ga je veeel te veel vermogen omzetten in warmte

Repareren doe je zo.

• Mad_Demon
Niet doen dus ;)
Ok jongens bedankt, trafotje gaat de kast weer in :)

Verwijderd

Sine schreef op 02 september 2002 @ 17:48:
lijkt me een beetje overkill de helft moet makkelijk kunnen

maar nogmaals met die trafo gaat het NIET lukken

en probeer het ook maar niet tenzij je je pelt wilt opstoken

28V zonder elco's maakt 39.5V met elco's

veel te veel dus
Uhm hey sine, toch wat meer leren over sinussen ;)

Met of zonder elco's maakt niet het verschil, je bedoeld AC tegen DC. 28V AC wordt "effectief" gemeten, dat is eigenlijk simpel gezegd het geleverde vermogen (integraal van de sinus oftewel het "oppervlak" onder de sinus) omgezet naar een spanning. jouw "elco" spanning is de gelijkgerichte variant die gevlakt is, oftewel de top-top spanning (spanning op de toppen van de sinus)

Inderdaad, als je deze trafo omlaag wil schoppen naar een acceptabel vermogen dan moet je gaan werken met hoogvermogen FETs die je met een PWM regeling choppered. Maar dat is ook weer moeizaam, bij te lage PWM frequenties sterft je peltier... Tenzij je met elco's en GROTE spoelen in de weer gaat om dat PWM signaal om te zetten naar een "echt" DC signaal... al-met-al zou ik de trafo terug leggen in de kast ja :z, veel handiger is het dan om te gaan werken met schakelende voedingen (zoals PC voedingen werken dus)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2002 08:40 . Reden: minor typooz ]

Verwijderd

Demoniac schreef op 02 september 2002 @ 17:15:
\
[...]

Volgens mij stond op de site van DaBit over pelt-voedingen ooit dat je voor een Drift (11A) ong. 50.000 uF nodig had, dus ong. 5000 uF per A :?
1000uF per ampere is het "bare minimum". Eigenlijk moet je gewoon kijken met een scoop eraan hoeveel rimpel je overhoud, je kunt het ook heel precies uitrekenen (nee heb de formule niet bij de hand :/ ), maar bij 50Hz komt daar ongeveer je 1000uF/A uit.
Pagina: 1