[mySQL] Table kiezen a.d.h.v. subquery ?

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Is het mogelijk om op de één of andere manier mogelijk een if-statements in te bouwen in de php fucntie mysql_query(..) ?

Het gaat er namelijk om dat de DB wordt gekozen aan de hand van de data van een veld, welke waarde varieert:

Table_1:
[ varNaam ][ enumAfdeling ("Table_2" | "Table_3") ]

Table_2 (afdeling 1):
[varNaam][Adres][Info]

Table_3 (afdeling 2):
[varNaam][Adres][Info]

Dus als enumAfdeling bij een bepaalde varNaam 'afdeling 1' is.. moeten er gegevens uit table 2 gehaald worden..

PHP:
1
mysql('SELECT * FROM (SELECT varAfdeling FROM Table_2 WHERE varNaam = $strNaam) WHERE varNaam = $strNaam');

Verwijderd

MySQL ondersteunt (nog) geen subquery's, dus je zult een andere oplossing moeten zoeken (twee queries).

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Je data model is niet tactisch :)
Table_2 en Table_3 hebben namelijk een gelijk veld-indeling en de scheiding tussen de afdelingen is heel goed te maken door een tabel te gebruiken met een veld afdeling wat dus 1 of 2 wordt.. Op zo'n manier kun je evt. met een join of een where wat beter uit de voeten.s

|_____vakje______|

• r0bert
Het model heb ik niet zelf gemaakt, het is een vereenvoudigde schets van een al bestaand model van iemand anders waar ik het van over heb genomen.. Het model was zo gekozen voor een applicatie die gemaakt was voor het invoeren van data.. maar misschien is het idd, ook omdat ik waarschijnlijk dus niet dmv een subquery een db kan selecteren, alles om te goojen en een ander datamodel te gebruiken.

Toch vind ik dit wel netter staan..

Nog een vraagje voor de liefhebber :P Kan ik een andere versie SQL die wel subqueries ondersteund gewoon installeren op een Apache pctje ?

[ Voor 0% gewijzigd door r0bert op 01-09-2002 21:14 . Reden: onzin ]

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

r0bert schreef op 01 september 2002 @ 21:11:
Toch vind ik dit wel netter staan..
Tsja, je mag natuurlijk eigenwijs zijn, maar kom dan niet hier voor tips ofzo :(
Nog een vraagje voor de liefhebber :P Kan ik een andere versie SQL die wel subqueries ondersteund gewoon installeren op een Apache pctje ?
PostgreSQL

|_____vakje______|

• r0bert
CyberSnooP schreef op 01 september 2002 @ 21:17:
Tsja, je mag natuurlijk eigenwijs zijn, maar kom dan niet hier voor tips ofzo :(
Ik bedoelde dat het voor het oog netter stond, maar als het technisch niet mogelijk is .. gaat alles over heh ? :D mij gaat nu even kijken naar postGreSQL.. thanks

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

r0bert schreef op 01 september 2002 @ 21:22:
[...]

Ik bedoelde dat het voor het oog netter stond, maar als het technisch niet mogelijk is .. gaat alles over heh ? :D mij gaat nu even kijken naar postGreSQL.. thanks

Voor het 'leken' oog misschien, maar het getrainde oog zal dit absoluut niet netjes vinden. Met dit DB model maak je het jezelf alleen maar enorm lastig. Het dynamisch kunnen kiezen van een tabel los je trouwens niet op door subqueries. Waarschijnlijk kan geen enkele database op deze manier gegevens ophalen. Als je de mogelijkheid hebt om het database model te vernieuwen raad ik je dat ten sterkste aan. Dat kan je later een hoop werk schelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1