[mysql] databases in homedir ipv /var/x?

Pagina: 1
Acties:

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:18

Booster

Superuser

Topicstarter
Het volgende krijg ik maar niet gevonden in de MySQL documentatie en op de verschillende fora ook niet (+mysql +homedir, +"dbase in homedir" e.d.)

Is het mogelijk om de MySQL dbases van users gewoon in hun homedir te zetten? (zodat de grootte van dbases ook van hun quota afgaat en eigen dbases worden meegenomen in backups van de /home, etc)
Zitten hier eventueel nog vervelende voor- of nadelen aan?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de databases verspreid over het systeem op te slaan. Je kunt met symbolic links werken (staat wel een opmerking over in de documentatie), maar daar schiet je natuurlijk niets mee op.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Hier zat ik ook al over te denken (mail, weg, dbase in 1 home-folder van de user, maar zover ik weet gaat dat niet :( )...

Ik heb nu een scriptje geschreven (nou ja, ben ik mee gezig ;)) die gewoon de grootte van de home-dir (web+mail) bij de grootte van de dbase optelt en zo in een centrale dbase zet :) Cron-jobje en klaar :)

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Aan symlinks of vreemde constructies heb ik inderdaad niet veel. Wel jammer/vreemd dat mysql deze optie niet kent.
Kennen andere dbase deze wel?

CowMike, indien je eventueel je scriptje hier vrij wilt geven later, misschien is het ook voor mij intressant :)

• Fatal-Error
  • Niet online
Zo vreemd is dat toch niet? MySQL heeft niets met de gebruikers van een besturingssysteem te maken.
Maar als het je voornamelijk te doen is om de databases bij de quota van users te tellen, kun je per database de group gelijkstellen aan die van de user (waarbij iedere user dus tot een aparte group behoort).

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik vind symlinks in dit geval helemaal geen 'vage oplossing'. Voor zover ik het weet gebruikt mysql per database een eigen directory, als je nu per user een database aanmaakt en dan in /var/lib/mysql gewoon directories in de ~'s symlinked zou het prima moeten gaan, je kunt het makkelijk met de /home backuppen, het is in no--time opgezet en ik zie zo 1-2-3 geen zwakke kanten ervan.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Sebas schreef op 03 september 2002 @ 02:33:
Ik vind symlinks in dit geval helemaal geen 'vage oplossing'. Voor zover ik het weet gebruikt mysql per database een eigen directory, als je nu per user een database aanmaakt en dan in /var/lib/mysql gewoon directories in de ~'s symlinked zou het prima moeten gaan, je kunt het makkelijk met de /home backuppen, het is in no--time opgezet en ik zie zo 1-2-3 geen zwakke kanten ervan.
Idd, maar nog een probleem (?): een gebruiker die misschien niet weet wat die map is, delete die map, en voila: dbase weg :P

Zou je ook kunnen instellen met rechten dat een gebruiker een bepaalde map niet mag verwijderen, maar wel mag beschrijven ? (zoals ~/public_html of ~/.maildir) ?

Booster: het is nog in de begin fase, maar als het belangrijkste deel af is, zal ik het posten ;)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Booster schreef op 02 september 2002 @ 19:24:
Kennen andere dbase deze wel?

Interbase/firebird snapt het opzich wel.

Of anders, bij interbase moet je zelf bepalen waar ie de database file aanmaakt.
Ik zou alleen niet daarop overstappen, zullen je klanten je niet allemaal in dank afnemen :) (de genen die een geavanceerde db willen wel, maar de genen die net 3 woorden php spreken niet).

• Fatal-Error
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 08:18:
[...]
Idd, maar nog een probleem (?): een gebruiker die misschien niet weet wat die map is, delete die map, en voila: dbase weg :P
Nee, alleen de symbolic link is dan weg.

[ Voor 0% gewijzigd door Fatal-Error op 03-09-2002 13:32 . Reden: deel reactie verwijderd, was aan de verkeerde persoon gericht ]

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Het leek me gewoon makkelijk met de quota en de backup, er is zeker iets te schrijven om dat recht te trekken, dat is niet het probleem. :)

Ik was voornamelijk nieuwsgierig naar waarom dat het met MySQL niet mogelijk was databases in user-dirs te plaatsen. MySQL is populair onder de hosters uiteraard, en daarmee was het ook wellicht makkelijk om de database-files/dirs onder beheer van de user zelf te plaatsen. En dan praat ik dus over de files opzich, niet alleen de inhoud.

Interbase/firebird, mjaaa.... * Booster proeft vieze nasmaak in mond :P
Nah, doe maar niet :)

Het idee met symlinks is inderdaad een stuk minder ingewikkeld dan ik in eerste instantie dacht. Echter het is toch niet helemaal wat ik zoek :)

Maar, het is geen ramp, zonder dbases in de homedir kom ik er ook. Dank voor de replies :)

[ Voor 0% gewijzigd door Booster op 04-09-2002 13:06 . Reden: toevoegingkje ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
mysql databases hoeven / moeten sowieso niet writable zijn voor de betreffende user, althans niet de files waarin de data wordt opgeslagen, daar is de mysqld voor verantwoordelijk.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1