Delta fan te zware bel. voor cpufan connector?

Pagina: 1
Acties:

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 11:14
Ik heb op mijn MSI6321(694D) plank twee Delta fans voor koeling van de processoren aangesloten. Laatst werd de temp. van een CPU wel wat hoog, blijkt die fan niet meer te draaien omdat de cpufan aansluiting geen power meer levert.

Geen enkele spec. in het boekje van de plank rept over max. belasting van zo'n fan aansluiting.

Nu hang een van de twee cpu fans dus aan een 'normale' 12V aansluiting, dus geen RPM indicatie meer. (Mischien dat die opneem pin van de fan connector nog werkt, dus die zal ik eens apart aansluiten.)

Ik heb hier eigenlijk nog nooit iemand over gehoord. Wat kan er nou stuk gaan aan een 12V aansluiting?

Verwijderd

jah

ik heb een riva tnt2 met fan...toen ik die fan op mijn geforce2 zette gebeurde er nix totdat...
snufsnuf

uh-oh loop mijn proc nu te fikken?

hmm nee dit was dus die 12volt fan op mijn geforce...

Verwijderd

Het kan zijn dat je fanconnector op je mobo is doorgefikt. Wat is het probleem namelijk, vrijwel alle mobo's trekken maar 0,2A (2,4watt) op de fanconnector. Dit is natuurlijk een gegeven met een veiligheidsmarge. De Delta AFB-60HP (AFB-0612EH) trekt in totaal 0,32A(3,84watt) weg van je fanconncetor. Dit gaat vaak een tijdje goed, en dat is is het ineens over.
je kan de voeding van de fan en de RPM meting middels 2 verschillene connectoren bevestigen; geen probleem. Dus 12volt direkt over de voeding en 1 wire naar je mobo voor RPM.

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 11:14
Het werkt inderdaad, en beter!
Vanaf het mobo liepen beide fans ca. 6600 rpm en nu vanaf de voeding 7200 rpm.
Het (blauwe) rpm meet touwtje naar de fan connectors is inderdaad voldoende.

(Wel weer meer herrie 6600 -> 7200)

Verwijderd

Perfect!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
lol, ik heb et juist andersom gedaan. men ys-tehc ging veel te hard (4900 RPM) heb em ff op voeding aangesloten en nu issie veel rustiger. men RPM meting werkt echter niet meer. ik heb wel het gele draadje (blauwe volgens oc-shop) erin late zitte en nog op men mobo zitte. men pcpu wordt wel op full load 2 graadjes warmer maar dat overleeft tie wel
Pagina: 1