Hoe WIN 95 op laptop installeren zonder CD-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drGoeroe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
Beste mensen,

Ik heb een laptop gekregen van iemand, alleen heeft diegene hem (uiteraard) geformatteerd.

Er zat Windows 95 op, alleen zit/zat er geen CD-rom speler in.

Nu weet ik dat er een Windows 95 op diskettes bestaat, alleen is daar niet echt aan te komen, dus nu is mijn vraag. Hoe krijg ik op deze machine toch Windows 95?

Thanx in Advance O-)

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Diskette's kopen? :P

• drGoeroe
Lees mijn topic eens goed :>

Die kun je volgens mij nergens meer kopen toch? (met WIN95 erop natuurlijk :P )

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Via een floppy DOS erop installeren en vervolgens met interlink je Windows installatie bestanden via je seriële/paralelle kabel overpompen. Niet echt snel, maar nog altijd sneller dan floppies.....

[ Voor 0% gewijzigd door Hoppie op 01-09-2002 17:06 . Reden: typo ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nou, dat wordt een paralelle of serieële kabel gebruiken >:)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• drGoeroe
Hoe vertel ik mijn laptop dat die Win 95 vanuit een andere PC moet installeren?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-12 21:49

DarkSide

theres no place like ::1

of alle cab files op een flop zetten. (niet wetend of alle cab files niet groter zijn dan 1,44 MB)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• blackd
  • Niet online
CrAzY_R schreef op 01 september 2002 @ 17:06:
Hoe vertel ik mijn laptop dat die Win 95 vanuit een andere PC moet installeren?

Niet, kopieer eerst cdrom via par.kabel of netwerk naar je hdd en installeer vanaf daar...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Hoppie
  • Niet online
Uh, niet vanuit een ander pc.
De installatiebestanden copiëren naar de HDD van de laptop en dan vandaar af installeren.

• drGoeroe
Kan ik in DOS bestanden kopieeren dan van een andere PC? Zoja, how? :?

• Sick Nick
  • Laatst online: 26-12 18:45

Sick Nick

Drop the top!

is er niet iets van een dockingbay waar je m in kan pluggen zodat ie wel cd heeft?

Anders zou je ook nog de hd eruit kunnen halen (voor de garantie hoef je m niet dicht te laten :D ), netjes de files erheen kopieren, terug zetten in je laptop en dan de boel installen.

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:31

lange

Boom Boom?

er zijn converters van latop schijven naar normaal IDE , ik heb er eentje liggen van Lian-Li en deze werkt ook met schijven van oudere laptops.
weet alleen niet waar je ze kan kopen :) ,maar zal even voor je zoeken.

• Hoppie
  • Niet online
Hoppie schreef op 01 september 2002 @ 17:05:
Via een floppy DOS erop installeren en vervolgens met interlink je Windows installatie bestanden via je seriële/paralelle kabel overpompen. Niet echt snel, maar nog altijd sneller dan floppies.....
Zo dus....

• blackd
  • Niet online
xcopy /? :)
+ netwerk diskette (als je netwerkkabel + netwerkkaart hebt)
of programma voor seriele/parallelle kabel vinden :)

• Nibbles
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

Nibbles

just nibb it

Gebruik pkzip en zip je hele Win95 dir inclusief path en gebruik multivolume van 1,44.

Misschien is werkt ARJ makkelijker door de veranderende extensies. Dan kan je alles handmatig eerst naar de HDD kopieren.

Win95 is als ik het goed heb 35MB gezipped. Dus dat valt nog mee.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

gewoon effe de harddisk in je hoofdpc bouwen (dmv klein adapterprintje). Gewoon bestanden van de WIN95 map overpompen en klaar.

• drGoeroe
Hmm, ik ben nou niet echt een super nerd, dus snap de helft van deze taal niet echt :P
Interlink, is dat een programma wat werkt op DOS ofzo?
Gebruik pkzip en zip je hele Win95 dir inclusief path en gebruik multivolume van 1,44.

Misschien is werkt ARJ makkelijker door de veranderende extensies. Dan kan je alles handmatig eerst naar de HDD kopieren.
En nu in een iets begrijpelijkere taal? ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ARJ vind ik handiger dan ZIP met multivolumes, maar dat kan ook komen doordat ik in de DOS tijd altijd ARJ gebruikte :)

rar kan ook prima...

Makkelijkst en snelst: hd eruit, in je pc, cabs kopieeren, en terug, wel een adaptortje naar 3.5" nodig ivm stroom/ide aansluitingen.

Redelijk snel: Interlink, zoals genoemd, of Norton Link, parallel met een andere pc en zo cabs overblazen

Traagst: de hele meuk via diskette (arj oid) overzetten... niet aan te raden, kutdiskettes geven veel te snel leesproblemen.

• drGoeroe
Cabs, zijn dat alle files die ik nodig heb dan? En waar vind ik die op mijn Win 95 CDrom? Kan ik niet gewoon alle files die op de CD-rom staan overzetten op die HD en dan schijf:/setup uitvoeren oid?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ik heb het gedaan met adaptertje, ik mocht hem lenen van een pc zaak (zij kende mij niet, ik kende hun niet.. wat een vertrouwen :))... 3 dagen terug gebracht met een blikje bier :)

• blackd
  • Niet online
CrAzY_R schreef op 01 september 2002 @ 17:25:
Cabs, zijn dat alle files die ik nodig heb dan? En waar vind ik die op mijn Win 95 CDrom?

Ik zou zeggen, take a look :)
Kan ik niet gewoon alle files die op de CD-rom staan overzetten op die HD en dan schijf:/setup uitvoeren oid?

Dat proberen we juist uit te leggen, hoe dat moet zonder CDROM speler maar via een kabel (netwerk/parallelle poort/seriele poort)...

• drGoeroe
blackd schreef op 01 september 2002 @ 17:28:
[nohtml]
[...]
Dat proberen we juist uit te leggen, hoe dat moet zonder CDROM speler maar via een kabel (netwerk/parallelle poort/seriele poort)...
Sorry, sommige dingen snap ik niet zo heel erg goed. Wat ik dus het beste kan doen is ..
- De HD uit mn laptop halen
- Die in mijn PC zetten (kan zomaar?)
- Daar alle cab files op zetten van de WIN 95 CD-rom
- HD terugzetten
- En dan kan ik gewoon schijf:/setup uitvoeren?

Thanx alvast.

• blackd
  • Niet online
CrAzY_R schreef op 01 september 2002 @ 17:30:
[...]

Sorry, sommige dingen snap ik niet zo heel erg goed. Wat ik dus het beste kan doen is ..
- De HD uit mn laptop halen
- Die in mijn PC zetten (kan zomaar?)
- Daar alle cab files op zetten van de WIN 95 CD-rom
- HD terugzetten
- En dan kan ik gewoon schijf:/setup uitvoeren?

Thanx alvast.

Je lijstje klopt aardig, maar voor dat dikgedrukte kan je nog even 't topic doornemen, die vraag is beantwoord.

En verder: we willen je best helpen, maar we gaan niet alles voorkauwen zegmaar, je moet 't uiteindelijk zelf doen :)

• drGoeroe
blackd schreef op 01 september 2002 @ 17:32:

[...]

Je lijstje klopt aardig, maar voor dat dikgedrukte kan je nog even 't topic doornemen, die vraag is beantwoord.

En verder: we willen je best helpen, maar we gaan niet alles voorkauwen zegmaar, je moet 't uiteindelijk zelf doen :)
Dus ik kan gewoon een adaptertje halen bij een PC-zaak, die aansluiten op HD en PC, bestanden overzetten en weer terug in laptop?

En verder: Dat weet ik wel, alhoewel je ook wel even langs mag komen hoor ;) :P

• blackd
  • Niet online
CrAzY_R schreef op 01 september 2002 @ 17:34:
[...]

Dus ik kan gewoon een adaptertje halen bij een PC-zaak, die aansluiten op HD en PC, bestanden overzetten en weer terug in laptop?

Jup :)
En verder: Dat weet ik wel, alhoewel je ook wel even langs mag komen hoor ;) :P

LOL :D

Dit soort gepruts is erg goed voor je kennis over computers ;)

• drGoeroe
blackd schreef op 01 september 2002 @ 17:37:
Dit soort gepruts is erg goed voor je kennis over computers ;)
Wie weet ;)

Thanx voor je hulp in ieder geval. Mochten er problemen komen of als het gelukt is geef ik dit topic wel een kickje.

• Probub
  • Laatst online: 19-12 14:50
Ik deed het altijd met een extrene paralelle zipdrive

Verwijderd

dat kan je natuurlijk ook doen, maar dan zet je ook gelijk een hoop nutteloze zooi v.d cd op je HD.

Heb zelf ook dit probleem gehad en heb het zo opgelost:

-even het programma "maxidisk" downloaden (gewoon effe zoeken met google ofzo) dit programma gebruik je om je diskettes "groter" te maken zodat je die grotere .cab bestanden erop kunt zetten.

-dan heb je een hele zooi (25 8)7 ) floppies nodig (je kunt natuurlijk ook maar 1 floppie gebruiken en deze de hele tijd leeggooien en opnieuw bestanden erop gooien).

-dan ga je je installatie-flops maken (mag natuurlijk alleen als je een LEGALE versie van win95 bezit! O-) ). Dit doe je zo:

-op floppy 1 gooi je de volgende bestanden van je win95 cd (uit de dir. "win95") :
deltemp.com, dossetup.bin, extract.exe, format.com, layout.inf, layout1.inf, leesmij.txt, mini.cab, msinfo.inf, oemsetup.bin, oemsetup.exe, precopy1.cab, save32.com, scandisk.exe, scandisk, scanprog.exe, setup.exe, setup.txt, smartdrv.exe, suhelper.bin, wb16off.fexe, winsetup.bin, xmsmmgr.exe .

-op floppy 2 gooi je de volgende bestanden: precopy2.cab, win95_02.cab.
-op floppy 3 gooi je win95_03.cab, op floppy 4 win95_04.cab etc.

nu kan je windows 95 installeren vanaf floppys: start gewoon setup.exe van floppy 1.

Ik raad je aan al deze bestanden ook op een extra partitie te zetten zodat je dit NOOIT meer hoeft te doen!

• GeenHackman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09-2024
je kunt ook je CAB file op floppen zetten, moet je ze even formatteren met GRDUW.
daarmee kan je ook op MS-DF formatteren.....
Pagina: 1