Toon posts:

MSI mobo SCHOKT met RAID aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

na dagen van onderzoeken ben ik er achter gekomen dat de RAID controller voor schokken tijdens windows (en dus ook spellen, muziek etc.) zorgt.

Uitleg:

msi 845e max2 --> met vele goodies, zoals promise mbffastrak133 raid controller
p4 2.0a
256 333 mem draaiend op cl2
450 watt psu
geforce2 gts
2x40 maxtor ( dl740) ata133

Goed. Dat was in 't kort mijn systeem. Ik begon xp te installeren nadat ik een raid 0 array aangemaakt had. Tijdens xp setup/installatie crashte hij op willekeurige momenten. Echt.. alleen een reset werkte. Ik had dat nog nooit gezien en ik heb al vele xp-installs achter de rug.

Dus ik dacht, laat ik win2k installeren. Nou, die installatie ging goed. Kwam ik eenmaal in windows, schokte (lees: liep het systeem vast) de pc om de zoveel seconde. En die "crash" duurde ongeveer 1-3 seconden. Waarna ik weer verder kon voor 20 secondes en de volgende 'crash' zich voor deed.

Echt.. muziek stottert dan, de muis loopt vast, je kunt in die paar secondes niks doen.

Ik heb vervolgens gedacht, ander geheugen? Ok, 266 mem erin gedaan.. zelfde probleem. Cas latency veranderd... zelfde probleem. Videokaart veranderd voor een ati. Zelfde probleem. Bios geflashed, zelfde probleem..
Complete windows update.. zelfde probleem 8)7

Duur moederbord en van alles en krijg ik zulke wazige shit. Alle cd spelers ontkoppeld, same shit. Alsmede alle pci kaarten eruit. Nieuwe cpu, niks mocht baten.

Toen ben ik die array gaan disablen en heb ik win2k opnieuw geinstalleerd op 1 hd (dezelfde maxtor 40gb). Maar dit bracht geen soelaas. Toen ben ik handmatig onstebeurt dingen in het apparaatbeheer gaan disablen. Tot ik bij de raidcontroller kwam. Toen hield het schokken op :Y)

Afijn. Hier ben ik natuurlijk niet blij mee. Want toen ik win2k geinstalleerd had op raid0 had ik een systeem.. zo snel had ik het nog nooit meegemaakt! Alleen met die irritante rot-schokjes dus.

Mijn vraag, na dit lange verhaal, weet iemand een oplossing? Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Zelfs een driver-update werkte niet.

En mijn systeem is overigens niet super snel, zoals die 2.0a op dit moederbord zou moeten draaien.

Help mij aub en vergeef mijn lange uitleg.

Joost

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hmm, kheb een deja vu met een ander topic van vandaag, en hier is ook weer het geval dat niet naar de IRQ is gekeken.

Check dus even of je geen shared IRQ hebt op je RAID-controller.

Of het dat is weet ik niet, maar vaak worden dat soort problemen daardoor veroorzaakt. Zo had ik datgene met mijn Videokaart en loste het daarmee op.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik weet wel haast zeker dat de sound over de Raid IRQ heen zit en nog beter ik denk dat er een Soundblaster in zit :( die dingen zijn echt een DRAMA met IRQ's

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Verwijderd

Topicstarter
Dat met het geluid van soundblaster e.d. is niet de oplossing :(
Want ik heb sound al in bios gedisabled. Maar dat mag niet baten.
De controller gebruikt in win2k irq 22... en voor de rest is er niks die dat irq ook gebruikt. Verder heeft mijn netwerk kaart een gedeelde irq 18 met een usb controller en m'n geforce kaart een irq samen met usb controller , irq 16.

Netwerk kaart uit de pc mag nie baten :(

Ik word zo langzamerhand gek...

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
soundblaster zal het niet zijn, want alle PCI kaartjes heeft ie eruit gesloopt en het probleem is gebleven.

Verwijderd

klinkt stom ik weet et, maar als die usb zooi onboard is, zet t dan s uit.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb het gedaan zoals je zei DarthRaider.. maar het baat niet. :(
Iemand anders een oplossing?

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21
Bij de Highpoint Controllers die ik heb gehad was het altijd zo dat je de drivers moest hebben die met de firmware van je controller overeenkomt. Dus bijv. als je firmware 1.03 hebt moet je de drivers 1.03 gebruiken en niet een hogere versie want dan ging ie stotteren. Kijk eens of het daar aan ligt zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
:D
Ik vind het top dat iedereen mee denkt, maar dit is een promise fastrak133. Ik heb ook ervaring gehad met die highpoint dingen, die hpt370 krengen. Maar ja.. dit is promise en het vernaggeld m'n systeem :(

Welke tweaker helpt mij met dit euvel... ik zal 'm eeuwig dankbaar zijn (kijk eens hoe desperate ik ben :| )

Verwijderd

Zorg iig dat je IDE kabels op de master aansluiting worden gebruikt..

Verwijderd

probeer eens nieuwe ide kabels

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat alles boven irq 15 een virtueel irq is? had ik ergens gehoord, ik weet niet of het waar is.

Is het anders wellicht mogelijk om de raidcontroller uit te zetten, windows te installeren op een extra hdd. Als ie klaar is de raidcontroller weer aan te zetten, je raid-array te bouwen en dan met Norton Ghost je windows installatie terug te zetten of eerst even kijken hoe het gaat.
Dus dat je wat proggies installeert op je raid-array terwijl je OS gewoon op je primary master zit.

Het klinkt wellicht wat vaag, maar het is ook een vaag probleem en die hebben vage oplossingen nodig :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga even dat met die ide-kabels proberen... Op master zitten ze allebei en er zit geen andere hd aan vast.
Als dat niet helpt ga ik de oplossing proberen van Thufir.

Ik kan weer eventjes vooruit! Ik houd jullie op de hoogte, ook als het (eindelijk) wel werkt

Bedankt
Pagina: 1