Voor iedereen die een mod/spel wil maken

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Al een hele tijd (in elk geval al 2,5 jaar lang) wordt Spielerij overspoeld met topics waarin mensen zich gaan bezig houden met het maken van een spel / mod. Al bij de eerste post is het duidelijk dat het gaat om een onrealistische doelstelling. Enkele recente voorbeelden:

Realme, doom iii mod
GTA3 Holland

Ik bedoel maar. Doom III is nog niet eens uit, dus je kunt daar niet meer aan doen dan schetsen maken en ideeën uitwerken. Ook daar kun je weinig mee, omdat je niet eens weet of de engine die ideeën toelaat. Je kunt models maken in 3D Studio, maar ook dat kon wel eens eens overbodig werk blijken te zijn, want je kent geen enkele specificatie van de engine.
En dan het andere voorbeeld: zelf multiplayer support in GTA3 bouwen... Om het even beschaafd te zeggen, de kans is niet erg groot dat je dat gaat lukken. Maar goed, dit zijn ook wel extreme voorbeelden.

Ik zeg altijd: maak een map voor een bestaand spel, dat is een realistische doelstelling die je kunt realiseren, en als je er wat moeite voor doet wordt het nog een mooi resultaat ook. Zie bijvoorbeeld:
[rml][ CS] DE_BATTLE_ISLE2, nieuwe map[/rml]
[rml][ CS] de_battle_isle2 BETA3 playtest, wie joined?[/rml]
Dr.Dk heeft alleen in die map al ongelooflijk veel tijd gestoken, maar het resultaat mag er zijn. Kan je nagaan wat dat betekent als je een complete mod wil maken!

Je kunt pas een mod maken wanneer je een handvol mensen om je heen hebt (vrienden, die je IRL goed kent) die kunnen mappen, coden, modelen textures maken en geluidseffecten editten. En je moet ideeën hebben. De knowhow is maar de helft van het werk! Een goed idee, fantasie en originaliteit zijn minstens even belangrijk. En dat is alleen een mod, bij een spel wordt alles nog een factor 10 keer belangrijker. Je krijgt dan de code niet voorgeschoteld in de vorm van een hapklare engine, maar dan moet je alles zelf doen. Wil je dan nog een realistische doelstelling houden, kun je het beste een Flash-spelletje maken.

Waar ik me aan kan ergeren zijn topics als:
  • Wie helpt mij met deze mod? - Uiteraard melden zich tientallen mensen aan, want een mod maken is immers hartstikke leuk? :9 Ze denken dat het een fluitje van een cent is omdat ze 'wel eens een map gemaakt hebben'. Uiteindelijk heb je aan vrijwel al deze mensen niets. De mensen die echt weten wat er bij komt kijken om een mod/spel te maken, beginnen er niet eens aan en replyen dan ook niet.
  • Wie heeft nog een leuk idee voor een mod/spel - Als je zo al gaat beginnen, kanje beter meteen stoppen. Zoals ik zei: je BEGINT met een idee. Daar vraag je niet om. Je mod/spel bouw je daar omheen.
Nou dit mag wel in de FAQ want ik heb dit pleidooi al te vaak gehouden, volgende keer ga ik het copypasten. ;)

Mocht je nog niet overtuigd zijn, Mr.Rudi is gamedeveloper en zal dit verhaal ongetwijfeld beamen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dus post je dat hier? :)

maar deze sticky moet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sticky aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:32
ik vind dat deze sticky mag :D

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocrypha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Ik vind het altijd wel leuk om die mensen uit te lullen :) .

Voorbeeld : GOT Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Beter nog, douw deze draad in een -aparte- FAQ. Verzin er een leuke titel bij (Hoe moet ik dit en dat vooral NIET aanpakken) en je hebt een uitstekend filter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentino Rossi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07-2012

Valentino Rossi

VDW Racing Team

Als die mensen een mod willen maken, laat ze dan lekker!
Heb je last van die topics ofzo :?

De nederlandse GTA3 mod is best wel geslaagd; er bestaan velen reviews, en hij wordt veel gedownloadt, terwijl ene CAPTAIN PERVERT :) zat te zeiken dat het maar niks zou worden :)

..::|VDW Pocketbike Racing Team|::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Niet online

urf

valentinorossi schreef op 01 september 2002 @ 16:20:

De nederlandse GTA3 mod is best wel geslaagd; er bestaan velen reviews, en hij wordt veel gedownloadt, terwijl ene CAPTAIN PERVERT :) zat te zeiken dat het maar niks zou worden :)
Dat is wel waar maar ik denk dat het wel handig zou zijn om zoiets in een sticky te zetten. En dan met info ook hoe je het WEL aan moet pakken. Als mensen dat dan hebben gelezen en ze denken nog steeds dat het een haalbaar idee is (zoals bij de NL GTA3 mod, was goed geregelt) dan kunnen ze altijd nog een topic openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 14:10
valentinorossi schreef op 01 september 2002 @ 16:20:

sluit ik me bij aan. je leert het best van fouten en niet van wat anderen zeggen (maw, je moet ze niet ontmoedigen, laat ze maar modden, ze komen er wel achter). Wel kan ik begrijpen dat de crew een bepaald beleid tav het openen van topic gaat hanteren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Goed idee, maar ik snap niet dat jij je ergert aan het Realme Project :Y) Ik vind dat 't goed is/word opgezet en ze hun best doen. Het lukt ze vast wel ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Jep,captain pervert,het valt me vaak op dat je bij elke treadt over mods negatief reageert

Zelf vindt ik de Realme goed bezig is en ik speel ook graag de GTA 3 nl mod.
Dit mag in de FAQ,maar ga int vervolg ergens anders zijken (over dat "beginnen met een idee" heb je wel gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12
EXE-cuter schreef op 01 september 2002 @ 22:04:
Jep,captain pervert,het valt me vaak op dat je bij elke treadt over mods negatief reageert

Zelf vindt ik de Realme goed bezig is en ik speel ook graag de GTA 3 nl mod.
Dit mag in de FAQ,maar ga int vervolg ergens anders zijken (over dat "beginnen met een idee" heb je wel gelijk)
Hij zeikt helemaal niet :|
Ik word ook niet goed van die mensen die denken zo maar ff een mod/game te maken.
En over die GTA3 mod, die jongens die 'm vertaald hebben enzo harstikke leuk, dikke pluim.
Maar hij bedoelt dit topic: GTA3 Holland
Hij wou ff een multiplayer mode erin zetten enzo. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
M@NIC schreef op 01 september 2002 @ 22:20:
[...]

Ik word ook niet goed van die mensen die denken zo maar ff een mod/game te maken.
En over die GTA3 mod, die jongens die 'm vertaald hebben enzo harstikke leuk, dikke pluim.
Maar hij bedoelt dit topic: GTA3 Holland
Hij wou ff een multiplayer mode erin zetten enzo. |:(
M@NIC: kijk ook maar eens naar hoeveel topics hij daarover heeft gepost. Het lijkt me duidelijk dat dat een n00b is, die denken waarschijnlijk dat zoiets zomaar kan. Ik weet ook nog dat ik vroeger me al helemaal voorstelde dat ik later, als ik er allemaal meer vanaf wist, een multiplayermode voor LBA zou maken :D

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel met je eens Captain Pervert. Ik krijg ook een er ook een hekel aan :r om iedere keer weer een 1 of andere n00b met een idee zien te komen dat nooit van zijn leven te behalen is. Zoals die ideeen van die baJEREMIES |:( die me niet zo snugger lijkt als ik zo zijn topics eens lees 8)7 . Ik heb zelf ook wel eens het 1 en ander gemapt B) en daar gaat heel veel tijd in zitten en dan heb je alleen nog maar over het mappen, dus ik kan me heel goed voorstellen dat in het geheel zo veel tijd gaat zitten dat zo iets alleen te behalen is met een groep mensen die er verstand van hebben en dan is het nog veel werk om een spel in elkaar te zetten. ( als je je nu aangesproken voelt of benadeeld baJEREMIES ;) dan heb je pech }) want ik had ff een voorbeeld nodig. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Hehe, wat Databeest says, maar dan Dune 2 :). Best wel dom eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Laatst online: 15:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 18:49

Super Snackman

Snekgek

Beetje off-topic:

Zo zie ik ook mensen bij mij op de opleiding (Hogere Informatica) komen. Oh leuk spelletjes maken! Want die mensen zijn immers heel goed in het maken van spelletjes (lees ze hebben ooit een skin bewerkt).

En als ze dan eenmaal echt aan de slag gaan dan blijkt dat er HI veel meer is dan wat spelletes veranderen, of zelfs maar alleen te programmeren, en dan lopen ze dus vast.

Mischien beetje off-topic, maar heeft er wel mee te maken :)

OH jah, ik heb wèl een spelletje gemaakt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/582181

:)

[ Voor 0% gewijzigd door Super Snackman op 01-09-2002 23:20 . Reden: :tide nav nedeR ]

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Als je het aantal newbies met mod-ideeën die denken dat ze het zomaar eventjes kunnen (laten) maken hier al erg vindt, dan moet je eens naar de forums op Planet Half-Life gaan. DAAR is het pas erg. OMG, wat heb ik me dood zitten ergeren in de korte tijd dat ik die forums bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentino Rossi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07-2012

Valentino Rossi

VDW Racing Team

M@NIC schreef op 01 september 2002 @ 22:20:
[...]

Is DIT geen zeiken, dan?
Dit is één van de vele ambitieuze projecten die hier ooit op GoT gestart zijn en zoals altijd leidt het tot niets.
realiseer je wel dat het gewoon niet nuttig is.

Bouw Amsterdam dan na ofzo. Maar op Nederlandse audio zit ik niet te wachten, ik vind de huidige radiostations veel cooler (anders kan ik net zo goed 538 aanzetten, toch Of ben ik nu dom).
En jah, je bent dom

--------------------------------------------------------------------------------

Nou bedankt

Hallo, jij bent 14. Toen ik 14 was wilde een adventure programmeren in QuickBasic.

Ik wil jullie er alleen maar voor waarschuwen, dat jullie ambitieuze project gedoemd is te mislukken. En als het al slaagt, dan is er waarschijnlijk helemaal geen vraag naar. Want zeg nou zelf, wat voegt het toe? Niets. Integendeel, ik vind dat de meeste dingen die jullie veranderen eerder afbreuk doen aan het spel.

Neem nou de audio. Wat wil je doen? Stukje radio opnemen van een willekeurige zender, zeg 3FM? En dat moet een leuk alternatief zijn voor de huidige radiostations? Ik dacht het niet. Enig idee hoeveel werk er in die stations zit? Het is niet alleen de muziek, het zijn ook de DJ's en de geestige, satirische commercials. Daar heeft een heel team aan ervaren mensen waarschijnlijk maanden werk aan gehad.

Serieus, ik denk dat je beter een leuke Quake3/CS map kunt maken. Als je daar wat tijd in steekt weet je zeker dat het a. lukt, b. goed wordt en c. dat er behoefte aan is.

Want ik vind GTA3 roeleren zoals het is. Sorry...

Ik wil echt niet jullie plezier vergallen in het maken van deze mod, maar wees wel realistisch. Niemand zit er op te wachten...

-------------------------------

Het verschil tussen een halfbakken mod en een Counter-Strike map is, dat je met een map een volwaardig product aflevert die een waardige aanvulling is op het spel.

Maar ik begrijp dat jullie het voornamelijk doen voor je eigen lol, kijk dan is het iets anders natuurlijk.

..::|VDW Pocketbike Racing Team|::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een feit is, je moet het wel leuk vinden om een spel te maken. Dit is wat anders dan een spel te spelen. Want wanneer jij een adventure maakt denk maar niet dat je hem ooit leuk kan spelen. Je kent namelijk alles al, jij weet waar alles zit.
Het gaat er dus om of je het proces leuk vind om iets te bouwen. Ook moet je niet aandacht-geil zijn, probeer dus neit een CS kloon te maken om populair te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
valentinorossi schreef op 02 september 2002 @ 17:48:
[...]

Is DIT geen zeiken, dan?

[...]
Dat is geen zeiken, dat zijn kritische kanttekeningen. Ik ben niet de enige die er zo over denkt en ik sta nog steeds achter alles wat ik gezegd heb. Ook dat ik niemand's plezier wil vergallen en dat iedereen moet doen en laten wat hij wil, maar dat ik soms een diepe zucht slaak bij het lezen van sommige posts. Alsof het allemaal zo makkelijk is.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Probleem is denk ik in het kort dat het vaak kindjes zijn die nog weinig programmeerwerk/whatever kunnen en dan zeggen van: 'ik organiseer het wel' of 'ik leer het onderweg wel'. Ze zullen alleen ff moeten inzien dat het niet zo simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik heb weer een mooi stukje FAQ :) Dank U.

(en stuur voortaan even een ICQ'tje oid dan zie ik het veel snelleder :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 21:07
Captain Pervert schreef op 01 september 2002 @ 16:06:
Al een hele tijd (in elk geval al 2,5 jaar lang) wordt Spielerij overspoeld met topics waarin mensen zich gaan bezig houden met het maken van een spel / mod. Al bij de eerste post is het duidelijk dat het gaat om een onrealistische doelstelling. Enkele recente voorbeelden:

Realme, doom iii mod
GTA3 Holland

Ik bedoel maar. Doom III is nog niet eens uit, dus je kunt daar niet meer aan doen dan schetsen maken en ideeën uitwerken. Ook daar kun je weinig mee, omdat je niet eens weet of de engine die ideeën toelaat. Je kunt models maken in 3D Studio, maar ook dat kon wel eens eens overbodig werk blijken te zijn, want je kent geen enkele specificatie van de engine.
kza het topic nu pas omdat ik de laatste paar dagen druk ben geweest.

nou dan zal ik maar met een tegenwoord komen, hoe weet jij nou weer wat IK weet van de doom iii engine? ben je helderziend ofzow? heb je paranormale gaven? denk het niet, je neemt dus zomaar wat aan zonder dat jij mij ooit hebt gesproken, hoe kun je dan weten wat ik van het onderwerp weet. even een raar voorbeeld maar mischien had ik wel regelmatig contact met john carmack, had ik wel ID software teamleden in mn icq list, oftwel nooit meer zoiets aannemen want je maakt het mij zo heel makkelijk om jou onderuit te halen.

wat ik weet van de doom iii engine:
- van de models hebben we een high en low poly nodig.
- de map editor is nog steeds radiant.
- doom iii kan aardig grote buiten locaties aan(verwacht geen unreal II ofzow die er speciaal op gebouwd is maar diii kan aardig wat aan)
- geluidssoort, wav 100% natuurlijk, ik neem aan ook mp3 maar dat weet ik niet zeker, time will tell.
- animaties in de maps worden met een soort scripter gedaan.
- textures, jpg en tga worden 100% ondersteund, ik verwacht zelf ook png maar dat weet ik niet zeker.
- shaders zoals in q3 zitten er vrijwel zeker in.

zo kan ik nog een tijdje doorgaan en als je even logisch nadenkt weet je ook dat wij al ruimschoots kunnen beginnen aan een doom iii mod, de code komt dan wel pas als laatste beschikbaar maar die komt waarschijnlijk rond de doom iii releasedate uit.

wat valt er dan te zeuren dat ik niet weet waaraan ik begin? kheb me er flink in verdiept hoor. niet zomaar dingen zeggen waar je geen bewijs van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 09:05
bolleh schreef op 03 september 2002 @ 20:13:
[...]

kza het topic nu pas omdat ik de laatste paar dagen druk ben geweest.

nou dan zal ik maar met een tegenwoord komen, hoe weet jij nou weer wat IK weet van de doom iii engine? ben je helderziend ofzow? heb je paranormale gaven? denk het niet, je neemt dus zomaar wat aan zonder dat jij mij ooit hebt gesproken, hoe kun je dan weten wat ik van het onderwerp weet. even een raar voorbeeld maar mischien had ik wel regelmatig contact met john carmack, had ik wel ID software teamleden in mn icq list, oftwel nooit meer zoiets aannemen want je maakt het mij zo heel makkelijk om jou onderuit te halen.

wat ik weet van de doom iii engine:
- van de models hebben we een high en low poly nodig.
- de map editor is nog steeds radiant.
- doom iii kan aardig grote buiten locaties aan(verwacht geen unreal II ofzow die er speciaal op gebouwd is maar diii kan aardig wat aan)
- geluidssoort, wav 100% natuurlijk, ik neem aan ook mp3 maar dat weet ik niet zeker, time will tell.
- animaties in de maps worden met een soort scripter gedaan.
- textures, jpg en tga worden 100% ondersteund, ik verwacht zelf ook png maar dat weet ik niet zeker.
- shaders zoals in q3 zitten er vrijwel zeker in.

zo kan ik nog een tijdje doorgaan en als je even logisch nadenkt weet je ook dat wij al ruimschoots kunnen beginnen aan een doom iii mod, de code komt dan wel pas als laatste beschikbaar maar die komt waarschijnlijk rond de doom iii releasedate uit.

wat valt er dan te zeuren dat ik niet weet waaraan ik begin? kheb me er flink in verdiept hoor. niet zomaar dingen zeggen waar je geen bewijs van hebt.
Idd, en als je zijn topic door had gelezen, en een beetje zijn site door had gekeken, kon je zien dat hij WEL weet wat ie doet, en dat ie ook bereid is er veel tijd in te stoppen. Lul je daar maar eens uit ;) . Niet dat die n00bs mij niet ergeren, maar je moet niet de verkeerde mensen afzeiken :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar ik vind de tekst van Captain Pervert veel te radicaal! Als je een spel zonder mods leuker vindt als met, dan download je ze toch lekker niet. Ik vind bijvoorbeeld dat de mods voor Unreal veel hebben toegevoegd aan het spel.

Ja, er zijn wel mensen van 12 of 14 jaar die niet kunnen programmeren en dan toch denken dat ze een spel kunnen maken. Zij hebben vaak geen uitgewerkt iedee en posten alleen een vage omschrijving van het spel. Daarom ben ik wel van mening dat je een beetje goed uitgewerkt idee moet hebben voordat je het post en zelf al een flink begin hebt gemaakt met de mod.
Pagina: 1