Kaders maken rondom foto mbv Photoshop actions

Pagina: 1
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Modjes, misschien niet helemaal op zijn plaats hier, maar het is zo gerelateerd aan digitale fotografie dat ik dit topic toch hier open. Mochten jullie daar anders over denken, verplaats het topic dan gerust!

---

Ok, nadat ik een aantal vakantiefoto's had gepubliceerd in de digicam topics kwamen er van verschillende kanten vragen over hoe ik die mooie kaders nu om de foto's maak. Ik gebruikte daarvoor een action die door een kennis was gemaakt, dus ik voelde er niet veel voor om die action zomaar op het net te plaatsen. In plaats daarvan zou ik er zelf wel een maken en uitleg geven. Bij dezen.

De action die ik heb gemaakt is natuurlijk helemaal in de smaak van mij en kan gerust worden aangepast naar eigen wens.

Je kan hem hier downloaden:
http://members.chello.nl/g.nieuwland/Govert_frame.atn
Deze file plaatsen in de Program Files folder van Photoshop onder Presets/Photoshop Actions

Hoe heb ik het gedaan?

Even in grote lijnen:

Open de foto
Layer --> New --> From background

New text layer
Zorg dat de tekst rechts uitgelijnd wordt. Zet de cursor rechtsonder in de foto en typ je copyrightboodschap: © 2002 Molybdenum (ofzo) - © = ctrl-alt-c
Met Layer --> style heb ik er nog een stroke effect aan gegeven om te voorkomen dat de witte tekst weg valt op een witte achtergronf.

New layer
canvas size:
hor. +4 pixels
ver. +4 pixels
hor. centered (default)
ver. centered (default)
select foreground colour: r,g,b = 0,0,0
edit --> fill
layer --> arrange --> send backward

New layer
canvas size:
hor. +4 pixels
ver. +4 pixels
hor. centered (default)
ver. centered (default)
select foreground colour: r,g,b = 255,255,255
edit --> fill

New layer
canvas size:
hor. +4 pixels
ver. +4 pixels
hor. centered (default)
ver. centered (default)
select foreground colour: r,g,b = 97,113,153
edit --> fill

New layer
canvas size:
hor. 110 percent
ver. 112 percent
hor. centered (default)
ver. centered (default)
select foreground colour: r,g,b = 255,255,255
edit --> fill

Nu heb je je kader al!

Nu de tekst nog.

Als je de rulers aanzet, kan je met een guide de tekst het beste centreren.
Maak een tekst layer en typ te tekst in. Font, kleur en grootte zijn naar smaak in te vullen. Ik gebruikte: Monotype Corsiva 18pt regular

Einde.

Veel plezier ermee. Als je nog vragen hebt zal ik ze hier proberen te beantwoorden.

Nog even een voorbeeldje:

http://members.chello.nl/g.nieuwland/001.jpg

http://members.chello.nl/g.nieuwland/002.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Molybdenum op 01-09-2002 15:54 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjAb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 12:30
nice..thnx..

zal es ff proberen

Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
Eindelijk ! Bedankt ga het meteen proberen.
hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
No offense maar ik vind kaders ugly. Is wel erg handig voor het toevoegen van commentaar.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Captain Pervert schreef op 01 september 2002 @ 18:09:
No offense maar ik vind kaders ugly. Is wel erg handig voor het toevoegen van commentaar.
Je geeft in die zin een reden om er wel een te nemen: handig voor commentaar
en een reden om het niet te doen: lelijk

beetje vaag. het is gewoon een kwestie van smaak hoor. ik dring het aan niemand op.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
iK heb hem even bekeken. Ziet er leuk uit inderdaad. Ik ga er eens mee prutsen, ff proberen of ik hem iets meer modulair kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Erg mooie knutsel :)
Bedankt voor de uitleg erbij!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Stalkert schreef op 01 september 2002 @ 18:21:
iK heb hem even bekeken. Ziet er leuk uit inderdaad. Ik ga er eens mee prutsen, ff proberen of ik hem iets meer modulair kan maken.
Houd ons op de hoogte! Ik ben zelf nog steeds een Photoshop noobie dus er valt altijd wel wat te leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe speel ik zo'n action nou af :?

Ik kies Govert_frame als action maar dan blijft het play knopje grijs.

* Gizz heeft nog nooit met actions gewerkt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom doen zoveel mensen een rand rond hun foto?
Ik kan me absoluut geen situatie indenken waar ik een rand rond m'n foto zou willen. Je voegt alleen maar onnodige beeldinformatie toe waardoor de foto groter wordt. Op een website zou je hem in een tabel van 3x3 cellen kunnen zetten en dan de foto in de middelste en de rand in de omliggende cellen. Dat scheelt downloadtijd en een hoop gedoe.

Deze rand is echter nog veel simpeler en kan met gewoon html, zet hem in een tabel van 1 cel, zet de cellpadding op 3, en maak een blauw randje met een stylesheet.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Gizz schreef op 01 september 2002 @ 22:07:
Hoe speel ik zo'n action nou af :?

Ik kies Govert_frame als action maar dan blijft het play knopje grijs.

* Gizz heeft nog nooit met actions gewerkt :)
Govert_frame is een set van actions. Er zit één action in, die moet je selecteren en dan op 'play' drukken. Dan moet hij wel werken.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Hmm snap er de ballen niet van :D
ik gebruik foto shop alleen maar om te soepen van mensen en autoo's

mischien is het met wat mini pics erbij makkelijkert

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Johnny64 schreef op 01 september 2002 @ 22:12:
Waarom doen zoveel mensen een rand rond hun foto?
Ik kan me absoluut geen situatie indenken waar ik een rand rond m'n foto zou willen. Je voegt alleen maar onnodige beeldinformatie toe waardoor de foto groter wordt. Op een website zou je hem in een tabel van 3x3 cellen kunnen zetten en dan de foto in de middelste en de rand in de omliggende cellen. Dat scheelt downloadtijd en een hoop gedoe.

Deze rand is echter nog veel simpeler en kan met gewoon html, zet hem in een tabel van 1 cel, zet de cellpadding op 3, en maak een blauw randje met een stylesheet.

als je het digitaal houdt is het idd niet echt nuttig, aangezien je dan makkelijk zelf informatie kan toevoegen hetzij met archiveringssoftware, hetzij met een txt-bestand met zelfde naam. Maar als je Digitale foto's afdrukkenlast dan is een kader met wat extra info wel zo handig.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Molybdenum, thanks dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

woot het is me gelukt ik zat al jouw stapjes dus te doen :D
kwam er later achter dat het op een veel makkelijkere manier gaaat
""enter enter enter"" en het naampje veranderen en nieuwe invoegen saven en klaar

thx dude :)

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firecow schreef op 02 september 2002 @ 03:17:
woot het is me gelukt ik zat al jouw stapjes dus te doen :D
kwam er later achter dat het op een veel makkelijkere manier gaaat
""enter enter enter"" en het naampje veranderen en nieuwe invoegen saven en klaar

thx dude :)
Kun je misschien jouw action even linken hier? Die van Molybdenum werkt bij niet als ik'm in die photoshop submap save :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
DaNCe2k schreef op 01 september 2002 @ 22:56:
[...]

Molybdenum
. waarom record je die acties niet, en zet je die online! veel handiger!! ;)
Heb ik gedaan! De link staat ook inm het stukje! Die action is klaar om te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heeft iemand een script als dit ook voor corel photopaint 9 ?

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Hallo luitjes,

Ik heb de action set uitgebreid met:

Een action voor verticale foto's (4:3)

Een action voor het verwijderen van de effecten voor chromatische aberratie (purple fringing).

http://members.chello.nl/g.nieuwland/Govert_frame.atn

Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan'm niet downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Ik wel, misschien dat de server er even heeft uitgelegen.
Ik zou zeggen, probeer het nog eens, anders mail ik hem je wel.

Verwijderd

Ah, nu lukt het wel.
Maar ik krijg'm nog steeds niet aan de praat
Ik zie'm niet staan in mijn action-list nadat ik je file naar de goede map heb gekopieerd en Photoshop 7 opstart

• Molybdenum
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 13:26:
Ah, nu lukt het wel.
Ik zie'm niet staan in mijn action-list nadat ik je file naar de goede map heb gekopieerd en Photoshop 7 opstart
Ik heb deze action in Photoshop 6.0 gemaakt. Misschien maakt dat verschil. Kan je de action in de Explorer niet gewoon aanklikken en activeren? Of binnen een Photoshop window slepen? Bij mij wordt de action file (.atn) herkend als een file die bij Photoshop hoort.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 13:26:
Ah, nu lukt het wel.

heb je die action wel INGELADEN :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

heb je die action wel INGELADEN :?
zit te kijken, maar hoe doe je dat?

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 00:45:
[...]

zit te kijken, maar hoe doe je dat?

photoshop 6 (heb 7 nog niet uitgeprobeerd)

In history.action frame zie je rechtsboven een pijltje dat naar rechts wijst. Klik daar eens aan.

Verwijderd

athlonkmf schreef op 12 september 2002 @ 08:25:

[...]

photoshop 6 (heb 7 nog niet uitgeprobeerd)

In history.action frame zie je rechtsboven een pijltje dat naar rechts wijst. Klik daar eens aan.
Geweldig, daar zat het hem in.
Thanks.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ben nogal PhotoShop n00b, maarre hoe kan ik nu die action aanpassen zodat ik een andere naam kan invoeren achter het copyright-teken?

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• kmf
  • Niet online

kmf

Oscar the Grouch schreef op 12 september 2002 @ 13:52:
Ben nogal PhotoShop n00b, maarre hoe kan ik nu die action aanpassen zodat ik een andere naam kan invoeren achter het copyright-teken?

ben bang dat je gewoon die action moet nadoen en zelf eentje opnemen.

Er bestaat wel een manier om bij een bepaald action een popup schermpje te krijgen waar je je naam/commentaar kan intikken, maar ben vergeten hoe je dat deed. Photoshop 6 kan je actions IIG niet aanpassen.

PSST realmax. je kan je posts ook editen

Verwijderd

Wel leuk gedaan. Alleen gebruik ik me eigen actions wel :)

• Molybdenum
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 16:07:
Wel leuk gedaan. Alleen gebruik ik me eigen actions wel :)
Zou je die met ons willen delen? Heb je wat voorbeelden van jou frame-actions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Even een schopje..

Ik wil dus ook graag een mooi kader om mn foto's, het liefst op onderstaande manier (die foto's worden exht 10x mooier door die rand!)

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/a.huhn/tweakers/blad.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/a.huhn/tweakers/steen.jpg
Foto's van tazzzmaniac

Ik ben nogal photoshop-leek en zou dus niet echt weten hoe je zoiets kan maken. De kaders van de TS vindt ik zelf niet echt mooi.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2003 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

*nog een schopje..

Of kan ik dit beter in W&G vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
CyBeRSPiN schreef op 26 februari 2003 @ 17:34:
*nog een schopje..

Of kan ik dit beter in W&G vragen?
Ik zag ineens mijn oude topic weer bovenaan staan!

Ik ben al een tijdje niet meer bezig geweest met frames, maar zat er laatst wel weer aan te denken. Ik zal wel weer wat hier posten. Als je mijn verhaal aan het begin leest kan je wellicht verder komen door kleuren, fonts, maten etc. zelf aan te passen.

Als ik weer een action post: hij is met PS7 gemaakt.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Molybdenum schreef op 26 February 2003 @ 19:12:
[...]

Ik zag ineens mijn oude topic weer bovenaan staan!

Ik ben al een tijdje niet meer bezig geweest met frames, maar zat er laatst wel weer aan te denken. Ik zal wel weer wat hier posten. Als je mijn verhaal aan het begin leest kan je wellicht verder komen door kleuren, fonts, maten etc. zelf aan te passen.

Als ik weer een action post: hij is met PS7 gemaakt.
Hmm, kzal het eens proberen :)

Iemand anders die een trucje weet om snel mooie kaders te maken? (hoeft niet perse met photoshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jo, keb ff snel wat geprobeerd, tis best makkelijk, nu nog uitvogelen hoe die actions werken :)
En ik ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat...

Afbeeldingslocatie: http://cyberspin.student.utwente.nl/zooi/kadertest.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel hoe het moet maar het lukt me nog nioet op een zwart randje om de foto te krijgen

Als je een nieuwe layer maakt, de vorige layer selecteert, en in de nieuwe layer het hele veld met zwart vult, daarna Select > Contract > 1 en je hebt er een zwart randje van 1 pixel omheen.
Als je je plaatje daarna vergroot met canvas size en hem onder/boven en naast x aantal pixels breder/groter maakt en vult met wit heb je een rand zoals jij dat wilt.

Als je dit alles in een action opneemt kun je die action ook uitvoeren op een hele map met plaatjes zodat je niet per plaatje die rand hoeft te maken, je kunt via File > Automate > Batch een action op een directory uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet veel makkelijker dan de eerste post van dit thread om dit te doen bij je action:
1. Edit > canvassize ( en dan de grootte van het kader dat je wenst, bijvoorbeeld 100 pixels breed (dus 200 pixels bijvoegen zowel bij de hoogte als de breedte))
2. Zet een tekst onder je foto (voorbeeld: voeg hier je tekst in)*
3. Bij je actionvenster zit rechts een knopje waarmee je een 'insert stop' kunt doen.
4. Save de foto als jpg met gewenste compressie in gewenste doelmap (niet bronmap!)

En klaar is klara!
Maak deze actie 2 keer aan, 1 keer voor liggend formaat en een keer voor... tja, staand dan maar he. Wanneer je nu een foto wilt preppen, kies de gewenste kleur voor het kader gewoon met je pipet, zorg dat het de onderste van de twee kleurenvakjes is. Kies de gewenste action en klik op play. Succes!

* in plaats van de tekst kun je natuurlijk ook je handtekening of plaatje plaatsen en dan heb je de insert stop niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

New text layer
Zorg dat de tekst rechts uitgelijnd wordt. Zet de cursor rechtsonder in de foto en typ je copyrightboodschap: © 2002 Molybdenum (ofzo) - © = ctrl-alt-c
Met Layer --> style heb ik er nog een stroke effect aan gegeven om te voorkomen dat de witte tekst weg valt op een witte achtergronf.
Nu de tekst nog.

Als je de rulers aanzet, kan je met een guide de tekst het beste centreren.
Maak een tekst layer en typ te tekst in. Font, kleur en grootte zijn naar smaak in te vullen. Ik gebruikte: Monotype Corsiva 18pt regular
Sorry dat ik dit oude topic zo omhoog trap, maar ik heb een nub vraag.
TS zei bovenstaande, maar wat bedoelt je daar nu mee ? 2 text layers maken :S ?? of die eerste text layer naar onder verplaatsen ??

OWW nub mode, ik heb niet je action gedaan, maar als met de hand. Maar je action doet het toch niet bij mij, bij iedere handeling the command '....' is not currently available. Kan dat omdat ik ps 7 gebruik ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
Als ik dan ook nog wat toe mag voegen aan dit oude topic... :-)

Je hoeft geen verschillende actions te maken voor staande en liggende foto's. Ik heb hieronder even 2 actions (PS7 weet niet of PS6 ze pakt) gemaakt die voor beide standen werken. Ze zijn nogal basic, maar je kunt zelf e.e.a. wijzigen/verbeteren. Background wordt door achtergrondkleur in PS bepaald, border door voorgrondkleur.

Nu nog even kijken voor die tekstpopup...

Kader 40px => maakt een witrand van 40 px rond de foto, border is 4 px
Kader 20% => maakt een witrand van 20 % rond de foto, border is 4 px

<link verwijderd>

Hoop dat je er iets aan hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 03-06-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oww wat was ik dom :X :X
Die eerste actio (van ts) werkt nu !, maar die van jou niet morrar :S. Bij transform current layer stopt het ermee.

edit; photoshop 7 loopt zelfs helemaal vast "S

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 10:55:
Oww wat was ik dom :X :X
Die eerste actio (van ts) werkt nu !, maar die van jou niet morrar :S. Bij transform current layer stopt het ermee.

edit; photoshop 7 loopt zelfs helemaal vast "S
Hmz strange... Hier werkt het prima ook als je eerst tekst op de foto gooit. Wel ff zorgen dat dan niet de tekstlayer geselecteerd staat...

Daarnaast kan ik geen "transform current layer" in mijn acties terugvinden. Ik zal er nog wel ff mee blijven testen en ik wil sowieso een wat mooier kader dus, tis een w.i.p. :)
Pagina: 1