UMTS nu al ingehaald?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit vond ik op nu.nl

http://nu.nl/document?n=61646

Lache!! Nu komen al die miljarden investeringen in gevaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Volgens mij is UMTS voor telefoons en WiFi voor computers. Nu.nl maakt hier de fout, door te denken dat WiFi ook voor mobieltjes is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:28

JJJ

DoRRoN schreef op 01 september 2002 @ 15:20:
Volgens mij is UMTS voor telefoons en WiFi voor computers. Nu.nl maakt hier de fout, door te denken dat WiFi ook voor mobieltjes is :)
Dat is niet waar, in het artikel staat dat men een computer + digitale kaart nodig heeft (wlan nic). Daarnaast kun je dit idd niet met elkaar vergelijken, UMTS is mobieltjes en WiFi dus voor computers. Een WiFi kaart duw je ook niet zomaar in een mobieltje, daar is ie o.a. veeel te groot voor, en een mobieltje heeft geen pci-slot enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het idee is wel schitterend!! Lekker LANNEN op je mob!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

JJJ schreef op 01 september 2002 @ 15:25:
[...]

UMTS is mobieltjes en WiFi dus voor computers.
Volgens mij zeg ik dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:26:
Maar het idee is wel schitterend!! Lekker LANNEN op je mob!!
mijn mobo heeft 100mbit lan onboard B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
veldmuis schreef op 01 september 2002 @ 15:31:
[...]

mijn mobo heeft 100mbit lan onboard B)
Dat snap ik.... maar met 11mbit kom je ook een heel eind!! plusminus 1 mb per sec... Divx streamen op je mob!!

Nou ja... stel dat het allemaal zou doorgaan en kunnen natuurlijk!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Dit gaat niet over mobieltjes....... :(

Dit gaat over een film kijken op je laptop via WiFi .... :)
De digitale uitzending van het Rapenburgconcert is bedoeld om de capaciteit te testen en de mogelijkheden te laten zien van een draadloos netwerk dat eind dit jaar computers in heel Leiden met elkaar moet verbinden. De gebruiker heeft een computer en een digitale kaart nodig.
COMPUTERS, geen mobieltjes !!!!!!11111111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
wanneer komt UMTS eigenlijk? 2003? 2004? of zelf nog later? We lopen nu al achter met UMTS (3G) terwijl ze in japan al bijna 4G hebben

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is 4G dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

4e Generatie telefonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik!! duh!! |:(

Ik ben nieuwschierig niet dom!!

Ik BEDOEL, wat zijn de specs van 4G!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

UMTS is toch dedicated btw? Dan kun je dat dus qua snelheid niet echt vergelijken want 802.11b kunnen ze in de stad echt niet dedicated aanbieden.

Dis niet echt een HK topic trouwens :)

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 15:37
OK, UMTS is voor mobieltjes en WiFi is (nog) voor PC's. Maar waarom zou je nu met je mobieltje willen internetten tegen hoge tarieven en met weinig mogelijkheden, terwijl het op steeds meer plaatsen met je laptopje kan?? Daarom dreigt UMTS een flop te gaan worden, want ik verwacht dat er nog wel mobieltjes (of PDA's) met WiFi-mogelijkheden zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ze (Nokia, Ericsson, etc) kunnen toch een mobieltje maken met WiFi antenne 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

Tux

Maar je moet wel met z'n allen die 11 Mb van het accesspoint delen waar je op zit. Dus als iedereen vrolijk met z'n laptopje aan de gang gaat wordt het baggertraag :/

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
WiFi wordt toch ook nooit landelijk dekkend :?
en dat is van UMTS wel de opzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jôh what's new....

UMTS gaat het niet maken, WiFi is de toekomst.

Check ook de site van NYCWIRELESS ... Een project om heel new york gratis te voorzien van draadloos internet via de wifi standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58
Ik snap niet wat ze moeilijk doen. Ze blijven maar masten plaatsen, maar waarom hangen ze niet gewoon een paar satellietjes boven de aarde met WiFi apparatuur erin gebouwd? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tux schreef op 01 september 2002 @ 20:26:
Maar je moet wel met z'n allen die 11 Mb van het accesspoint delen waar je op zit. Dus als iedereen vrolijk met z'n laptopje aan de gang gaat wordt het baggertraag :/
Dan zet je er toch een AP bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor bereik heeft zon acces point ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Laatst online: 03-07 12:24
haha dit is zeker wel vet.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 00:05
Met een beetje goede wil kun je ook wel met een mobiel op WiFi. Dat is het probleem niet.

Het probleem is de kosten van hardware. WiFi en UMTS kost allemaal $$$. KPN kan wel geld vangen voor UMTS, (nog) niet (fatsoenlijk) voor WiFi -> voorlopig voornamelijk UMTS HW.

* MSalters vraagt zich af wat dit in HK doet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 20:39

Hagar

Diabootic

MSalters schreef op 02 september 2002 @ 00:45:
* MSalters vraagt zich af wat dit in HK doet.
Verdwaald topic :P
Maar wordt dit ook nog betaalbaar voor het achterhaald is?

Nu ook zonder stropdas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoRRoN schreef op 01 september 2002 @ 15:20:
Ahum, sinds GSM is telefonie ook digitaal.

Zowel UMTS als WiFi zijn manieren om datapackets draadloos te versturen. Denk aan VoIP- hoewel de netwerken volkomen andere architecturen en sterke punten hebben is het eindresultaat niet eens zo verschillend.

Dit wordt een leuke strijd om te zien, UMTS van bovenaf vanuit de telecombedrijven, WiFi van onderuit vanuit iedereen met een WiFi gateway...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Topic hoort niet helemaal in de huiskamer thuis maja. Ik werk op het moment zelf aan 3G dus toen ik dit las ben ik natuurlijk meteen gaan kijken of mijn werk in gevaar kwam ;)

Er zijn mensen die WiFi inderdaad zien als een concurent voor UMTS, maar of het in de praktijk echt zo zal uitpakken kun je op het moment gewoon nog niet zeggen, al heeft WiFi natuurlijk al wel een voorsprong op UMTS dat nog niet eens geïmplementeerd is. Toch zijn er wel een aantal zaken die UMTS interessant maken:

WiFi biedt in principe 11 Mbit per node, die gedeeld moet worden door alle gebruikers van die node. UMTS biedt tot 2 Mbit, per gebruiker. Er moet wel gezegd worden dat die 2 Mbit onder ideale omstandigheden is, dus waarschijnlijk niet in dichtbevolkte gebieden of als de ontvanger in beweging is. Het is moeilijk te zeggen hoeveel gebruikers 1 node kan services als ze allemaal 2 Mbit trekken want dat hangt van vrij veel variablen af.

UMTS is ontworpen om net als GSM roaming te ondersteunen, dat wil zeggen dat je een verbinding blijft houden als je je (snel) verplaatst, al zal de snelheid van je verbinding hier wel onder lijden. Daarnaast ondersteunt UMTS soft handover, waardoor de kans dat een verbinding onderbroken wordt als je van het ene basestation naar het andere gaat erg klein is. WiFi is ontworpen voor wireless acces, maar dan in principe wel in een statisch omgeving, dwz als je in het park op een bankje zit, maar niet als je op de snelweg rijdt. Hoe WiFi zich onder die omstandigheden houdt is maar de vraag en ik verwacht eigenlijk niet dat een WiFi verbinding zelfs maar in stand gehouden kan worden als de ontvanger zich over b.v. de snelweg beweegt.

UMTS heeft een veel grotere reikwijdte dan WiFi. In een druk bevolkt gebied is het bereik van een WiFi node misschien 100 meter, van UMTS misschien wel een grote orde meer, onderandere door technieken die afgeketste versies van 1 signaal combineert om zo één sterk signaal te construeren (rake receiver noemen ze dat). Al met al is het zéér onwaarschijnlijk dat WiFi ooit landelijk dekkend wordt.

UMTS is ontworpen om in mobieltjes te worden gestopt en dat is met name belangrijk voor het energie verbruik. In de UMTS standaard zit power control gewoon ingebouwd. Dat wil zeggen dat het systeem regelt dat geen enkele zender zijn signaal met meer energie verstuurd dan nodig is voor goede ontvangts, dit komt zowel de capaciteit van het netwerk als het energie verbruik van de mobieltjes ten goede. WiFi is voor dit alles gewoon niet ontworpen, als er iets meer energie nodig is voor een WiFi signaal dan voor een UMTS signaal is dat voor een desktop pc en zelfs een laptop misschien niet zo'n probleem, maar voor een mobieltje wel. Daar komt nog bij dat WiFi welliswaar een hogere bandbreedte ondersteund, maar meer bandbreedte is niet voor niks, het zal waarschijnlijk veel reken intensieve processing in het mobile device kosten en berekeningen kosten ook energie.

Al met al kan ik WiFi niet zien als complete vervanging van UMTS. Misschien dat WiFi in dicht bevolkte gebieden een voet aan de grond krijgt, maar niet landelijk. Overigens wordt er door de grote spelers ook hard gewerkt aan gecombineerde oplossingen die zowel geschikt zijn voor WiFi als UMTS. Technologies gezien ligt er voor de consument dus veel leuks in het verschiet, of het allemaal betaalbaar zal zijn is nog maar de vraag na die belachelijke UMTS veiling (lees: afpersings aktie) van de overheid, maar dat is een andere discussie.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

kijk daar zat ik nou op te wachten, ik snapte maar nooit hoe al die technieken werkten (UMTS, WiFi, Roaming) whatever, maar jou post heeft me toch wel even goed geholpen,

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
http://sgop.naar/IT

prutz0r ben ik ook |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Re-opened :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duncan schreef op 01 september 2002 @ 20:23:
Ze (Nokia, Ericsson, etc) kunnen toch een mobieltje maken met WiFi antenne 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Ik heb begrepen dat wifi nooit op mobieltjes kan komen omdat de batterij dit niet trekt. Daarom komen op steeds meer foontjes bluetooth, dit heeft veel minder energie nodig en is dus een betere manier om een soort lan voor mobieltjes te maken.
Pagina: 1