[radiator] Zelfbouw (high-end)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik heb vanochtend bedacht dat het als profielwerkstuk wel leuk zou zijn om een radiator voor een waterkoelings-set te maken. Omdat ik 'em dus helemaal zelf wil gaan maken kan ik een iets afwijkend formaat gebruiken wat in mijn kast past (een chieftec bigtower). Daarnaast heb ik natuurlijk de mogelijkheid om de set compleet van koper te maken, zodat ik niet met koper/alu problemen zit. Ik heb ook al een manier bedacht om de finnetjes van de radiator vast te maken, ik heb alleen nog 1 probleempje, de finnen moeten vrij precies zijn uitgesneden/gelaserd om het een stevige, netjes afgewerkte en goed warmteafvoerende radiator te laten worden. Ik denk niet dat ik dat met de hand kan en ik heb geen idee wat het kost om het te laten maken. Verderop staat wel een schematische weergave van de finnen.
Hieronder staan wat overzichtelijke plaatjes met commentaar, want met alleen woorden is mijn idee niet uit te leggen :)

De maten van de radiator zijn 24x16x8cm (l.b.h.). Hierop komen dus 6 80mm fans (3 bij 2). Het water loopt als het ware parallel door de buizen, 5 op de eerste 'laag' en 6 op de 2e laag. Ik zat te denken aan 10mm/12mm (binnenmaat/buitenmaat) buisjes, met een 15mm/18mm (of zoiets) aanvoer/afvoer-buis.
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/buizen.png

Aan deze buizen zijn koperplaatjes (de finnen) bevestigd met een tussenruimte van 6-7mm (8mm - plaatdikte). Ik denk dat ik beter 2mm dan 1mm kan gebruiken ivm warmtegeleiding. Omdat de radiator 24cm lang is kom ik op 30 plaatjes uit, of is 40 of 25 mischien beter? Hier een schemaatje van de koperplaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/koperplaatje.png
De zwarte ronde gaten zijn voor de koperbuizen, die wil ik vastsolderen.

Om alle koperplaatjes precies even ver uit elkaar te laten staan, gebruiken we een 2 staalplaatjes die aan de zijkant bevestigd zijn. In die zijkanten zijn kleine gleufjes gedremeld/gelaserd waarin de uitsteeksels passen die op de koperplaatjes zitten. Als het mogelijk is om die uitsteeksels 'om te slaan' als ik klaar ben met het maken van de radiator, zit het vrij stevig, maar moeten die uitsteeksels wel zo'n 1cm uitsteken. Iemand ervaring met het ombuigen van 2mm dik koper?
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/zijplaatje.png
Zoals je zowel op dit plaatje als op het koperplaatje-plaatje kunt zien zijn de uitsteeksels niet aan beide kanten gelijk. Dit heeft 3 redenen, ten eerste bespaar je dan koper omdat je minder restafval hebt, ten 2e komt dit de stevigheid van de zijplaatjes ten goede en ten derde kun je de uisteeksels verder laten uitsteken omdat je meer ruimte hebt om ze om te buigen.

Airflow & Waterflow

Het is de bedoeling de radiator laag in de kast te plaatsen, waar normaal de hdd-cages zitten. de fans zuigen de lucht door de frontgrille op de kast en daarna door de radiator zelf. De aansluiting voor de pomp zal waarschijnlijk een millimeter of 15/18 zijn, maar deze radiator richt ik ook op een dual-systeem met ook hdd/graphics/northbridge cooling. Omdat het water als het ware twee keer door de radiator gaat, zal de performance (hopelijk :) ) beter zijn als die van de Black Ice II. Ik heb ervoor gekozen om een ongelijk aantal buizen te gebruiken voor de heenweg/terugweg, dit omdat de buizen dan niet recht boven elkaar zitten en daardoor extra turbulentie veroorzaken wat leidt tot een beter contact van de lucht met de radiator.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden, en ik hoop dat sommigen mij handige tips kunnen geven, bijvoorbeeld het aantal plaatjes dat ik het beste kan gebruiken. Ben ook wel benieuwd wat zoeits zou gaan kosten :) zolang het bedrag onder de 150 euro blijft schrik ik niet :P:

[ Voor 0% gewijzigd door MM op 01-09-2002 13:52 . Reden: plaatje gefixt ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O oh, dat word een karwei :D

6/7 mm tussenruimte is wat overdreven lijkt me. Ik heb een rad met vinnen waar nog geen 1 mm tussen zit. Daar komt dan ook nauwlijks lucht doorheen, maar 3mm lijkt me genoeg iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 14:13:
O oh, dat word een karwei :D

6/7 mm tussenruimte is wat overdreven lijkt me. Ik heb een rad met vinnen waar nog geen 1 mm tussen zit. Daar komt dan ook nauwlijks lucht doorheen, maar 3mm lijkt me genoeg iig :)
Hoe hoog is je radiator? als het zo'n platte is van 3 cm ofzo dan zegt dat weinig, ik denk dat je echt [b]veel[b] weerstand hebt als je lucht door 8cm 1mm ruimte moet laten gaan. als ik nu 4 ipv 6mm tussenruimte doe dan heb ik 40 plaatjes nodig, dat is een aardig karweitje solderen dan :P ach er staat toch 60 uur voor een profielwerkstuk :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, idd, 3.5cm dik. :P Maar als je 3mm tussenruimte hebt komt het er vast wel doorheen hoor. bovendien heb je dan veel meer oppervlakte waardoor je in principe minder airflow nodig hebt om het zelfde resultaat te behalen :) Maarja, 8cm is idd nogal wat. 5 mm misschien? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:33
Radiator

Ik ben er ook mee bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een tussenruimte tussen de plaatjes van 3-5mm aanhouden. Verder geld: oppervlak is alles, dus hoe groter en hoe meer plaatjes, hoe beter.

Voor het thermisch contact zou ik de plaatjes vastsolderen op de buizen met een drupje zilversoldeer of koperhardsoldeer (15% Ag staafjes). Verhitten en aantikken, meer soldeer moet je niet gebruiken.

Als je 1mm koperplaat gebruikt vallen de kosten wel mee: daarvoor ga je namelijk langs een dakbedekker welke je afvalstukken afhandig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03
Vraagje, waar denk je 6x 80mm fans voor nodig te hebben? 2 tot 4 fans is al ruimschoots voldoende, zeker als je ook een behoorlijk lange (8 cm) radiator gebruikt. Reken voor de grap eens uit hoeveel warmte je kan afvoeren met een nette 6x40cfm ;)

Verder gok ik dat je beter de buizen kan laten "cirkelen", dus heen, terug, heen, terug, etc. Zoals je nu voorstelt zal het water weg van minste weerstand nemen vrees ik, bovendien zit het dan ook langer in je radiator (= meer tijd om af te koelen)

Ohja, regel dat iemand bouwtekeningen voor je maakt, vervolgens kun je een VMBO'er vragen om't voor je op maat te maken.

offtopic:
een profielwerkstuk is 80 uur, en bovendien hoef je daar pas over een jaar mee te beginnen! Gare fanatiekeling :P

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1