RM-rf schreef op 01 september 2002 @ 23:23:
[...]
* RM-rf vat Newman nog steeds onder de weinig maatschappelijk betrokken Abstract Expressionisten, maar gaat even verder met zichzelf spanken wegens dat lullige s-je teveel in Duchamp; over die R. Mutt zit ik niet zo in, Duchamp koos die naam nogal lukraak (al zijn er ook gedachtes over dat dit Mud, modder betekent).
Ah; 1 discussie.
Point taken; maar ( er is wederom een maar ) de colourfield-painters, waar Newman er inderdaad eentje van was, gekenmerkt door hun werk op reusachtig grote doeken, beleefden hun bloei teszamen met de POP-, OP- en minimal art, en worden daarmee vaak in één adem genoemd.
Waar zou je Pollock dan plaatsen? Ok, misschien openlijk niet maatschappij kritsich, tenminste niet zoals de 'echte' POP-artiesten; maar toch zeker wel provocerend met hun werk, zowel cultureel als maatschappelijk (verklaar die aanslagen anders maar eens op twee werken van Newman)
Hoewel abstract expressionistisch geinterpreteerd, net als Mark Rothko, waren ze toch actief in een ander tijdsgewricht en daarmee ook wezenlijk anders dan de echte abstract-expressionisten zoals Kandinsky en die Blaue Reiter.
Dacht trouwens dat Corneille al een paar jaartjes dood was (of vergis ik me nu met Lucebert?), enkel Constant is momenteel enorm hip in Duitsland (had een grote rol op een belangrijke kunstbeurs, meen in Frankfurt)
Klopt, Lucebert is een aantal jaren geleden overleden; bij mijn weten (of ik moet iets gemist hebben), leeft Corneille nog. Hij produceert, hoewel redelijk doof, maar dat lijkt me voor een schilder niet zo'n beperkend effect, nog steeds nieuw werk.
Hij woont, zo blijkt uit [url=http://indian_7utrecht.tripod.com/indian7/id13.html]dit[/url] artikel in Parijs, ikzelf heb hem dus bij een eerdere tv-show in Italie aan het werk gezien. (Wat is dat toch met Nederlandse bohemiens in Italie?)
Wat vaak hier terugkomt is de schoonheid, de hier vermeldde kunstenaar zijn ook juist veel meer bezig met schoonheid dan klassiekers als Degas (vieze ouwe man), of Ingres, die eerder een cliche-begrip van schoonheid uitbeelden:
HET succes van de Kitsch: het huildende jongetje, het Zigeunermeisje, het Hertje van Vermeer; allemaal "mooie beelden", beelden die door velen worden geassocieerd met een emotie en daarmee schoonheid krijgen. Ook Degas bereikte zowat die status welhaast zijn onuitputtelijke serie van Mont Sainte Victoire.
De reden is een directe overeenkomst tussen Dada en Cobra (alhoewel ik twijfel of het juist is Duchamp onder Dada te vatten, dit was eerder een specifiek midden-europese literatuur en theater stroming, Tristan Tzara) en de surrealisten van Andre Breton alswel de constructivisten in Rusland.
nl. de gronding directe na en desastreuse oorlog; vanuit deze vernietiging was er een behoefte om een Autonome Kunst te grondvesten, eentje die los stond van propagandistische motieven (de problemen die de Nazi's met hun Entartete Kunst en Stalin hadden kwamen door het gebrek aan ideologische motieven).
* waxle kijkt schuin omhoog naar RM-rf en fluistert "BOEM paukeslag"Opdrachtgevers als de kerk en overheid vielen daardoor weg (alhoewel dat een ontwikkeling was die al onder de impressionisten en expressionisten ontstond, Rousseau was een rentenier, cezanne had een flinke erfenis en Van Gogh werd door zijn broer financieel ondersteund), maar het ontbreken van die opdrachtgever zorgde voor en vrijheid bij de kunstenaar; die juist iemand als Duchamp oppikte en als Kunst verhief.
Waren de realisten hem daar al niet in voorgegaan? - L'art pour L'art?Cobra wilde een soortgelijk ding bereiken, met hun schilderstijl wilden ze een terugkeer bewerkstelligen in een onschuldiger wereld, door als Kinderen te schilderen (inspiratie waren kindertekeningen en werk van geestelijk gehandicapten)
Dit is typerend voor 'Moderne Autonome Kunst', losstaan van 'vaste motieven' de kunstenaar als zijnde meester over zijn werk (zie ook Joseph Beuys, een jongere pendant en navolger van Duchamp, en ook vaak motiverend en relativerend aan de oorlog, Beuys was duitser en ex-wehrmacht-piloot die boven rusland was neergeschoten)
Hm, mooie verbanden gelegd, en ik ben het grotendeels ook roerend met je eens maar wat zeggen we dan van Boccioni, een Futurist, die notabene vrijwilliger was in de eerste wereldoorlag en daar ook omkwam... vanuit Kubisme en Abstract expressionisme juichde hij de oorlog en machines, beweging en alles wat daarmee te maken had, juist toe...ach; dat is ook maar een gedachtenspinsel... niet op letten
Ow en ja, misschien klopt het verband tussen POP en Newman niet geheel; maar het kwam me wel goed uit in mijn betoog
* waxle pakt het zweepje van RM-rf af