[redhat 7.3] boot problemen

Pagina: 1
Acties:

• re.run
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 20:14
Ik heb zojuist redhat 7.3 geinstalleerd met kde 3. De gehele installatie is goed gegaan en na de installatie voor de eerste keer geboot. Na een hoop ok'jes wordt de grafische schill gestart (althans dat denk ik dan). Vervolgens klikt de monitor omdat hij naar een hogere resolutie switched. Dit blijft hij doen. Hij blijft continu heen en weer switchen tussen een hogere en lagere resolutie. Ten minste dat denk ik dan omdat ik geen beeld meer krijg en dat ding maar blijft tikken. Ik weet verder weinig van linux dus ik ken verder geen commando's om door te gaan in textmode en dan evt. configuratie aanpassingen te doen.

Sys specs:

P 166 MMX
20 gig HD
S3 virge 2 MB
CTX 15'' monitor
SB AWE 64 soundblaster

Ik weet dat de min. sys. specs. wat hoger liggen maar ik zou iig toch moeten kunnen inloggen?

Mijn vermoeden is dat ik een verkeerde monitor heb aangegeven of misschien een verkeerde video kaart.

Weet iemand hier een oplossing voor?

none

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:09
wat doet ie als je Ctrl alt - tegelijk indrukt

• re.run
tik............tak....... :)

nee ff serieus... ik heb alt en ctrl tegelijk ingedrukt op het moment dat de monitor switched maar dat heeft geen resultaat.

none

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

re.run schreef op 01 september 2002 @ 13:27:
nee ff serieus... ik heb alt en ctrl tegelijk ingedrukt op het moment dat de monitor switched maar dat heeft geen resultaat.
crtl-alt- (Die - is erg belangrijk ), daarme zet je je monitor op een lagere resolutie :)

En anders kun je altijd met alt-ctrl-F1 naar je eerste text-console gaan, inloggen, en naar /etc/X11 gaan. Daar staat de configfile van X, deze zul je moeten aanpassen naar instellingen die /wel/ werken. Geen idee welke dat zijn trouwens, dat zul je zelf even moeten uitproberen/uitvinden ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Tijdens Grub (de bootmanager) op 'e' drukken op de entry die je wilt booten, en dan op het eind "single" toevoegen. Druk daarna op 'b' om te booten, en zodra het is opgestart kun je in /etc/inittab uitschakelen dat hij X moet starten na het booten, door de id:5:initdefault te veranderen naar id:3:initdefault. Rebooten, en dan kun je je X windows fixen.

Proberen naar de console te komen tijdens het opstarten van X is vrijwel onmogelijk.

• re.run
strlen schreef op 01 september 2002 @ 13:41:
Tijdens Grub (de bootmanager) op 'e' drukken op de entry die je wilt booten, en dan op het eind "single" toevoegen. Druk daarna op 'b' om te booten, en zodra het is opgestart kun je in /etc/inittab uitschakelen dat hij X moet starten na het booten, door de id:5:initdefault te veranderen naar id:3:initdefault. Rebooten, en dan kun je je X windows fixen.

Proberen naar de console te komen tijdens het opstarten van X is vrijwel onmogelijk.
Ik heb het op 2 manieren geprobeerd als eerste :

root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.18-3 ro root=/dev/hdc2
initrd /initrd-2.4.18-3.img
single

Dan krijg ik de error : error 27 Unrecognized command
De tweede manier:

root (hd0,0) single

Dan boot ie maar gaan mijn monitor weer tikken en heb ik nergens de mogelijkheid gehad om /etc/inittab uit te schakelen.

none

• re.run
moto-moi schreef op 01 september 2002 @ 13:40:
[...]

crtl-alt- (Die - is erg belangrijk ), daarme zet je je monitor op een lagere resolutie :)

En anders kun je altijd met alt-ctrl-F1 naar je eerste text-console gaan, inloggen, en naar /etc/X11 gaan. Daar staat de configfile van X, deze zul je moeten aanpassen naar instellingen die /wel/ werken. Geen idee welke dat zijn trouwens, dat zul je zelf even moeten uitproberen/uitvinden ;)
Ik kan eigenlijk helemaal niets meer wanneer de boot procedure is afgelopen en de grafische inlog procedure zou moeten beginnen. De enige alt ctrl combo die nog werkt is alt ctrl del.

none

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

re.run schreef op 01 september 2002 @ 13:58:
[...]

Ik heb het op 2 manieren geprobeerd als eerste :

root (hd0,0)
single

Dan krijg ik de error : error 27 Unrecognized command
De tweede manier:

root (hd0,0) single

Dan boot ie maar gaan mijn monitor weer tikken en heb ik nergens de mogelijkheid gehad om /etc/inittab uit te schakelen.
Sorry, het moet achter de "kernel /vmlinuz-2.4.18-3 ro root=/dev/hdc2" regel.

• re.run
Kheb net redhat 2x opnieuw geinstalleerd. En ik weet nu eigenlijk wel 100% zeker dat alle hardware (iig mijn videokaart en beeldscherm) goed is geinstalleerd. Je kunt aan het einde van de installatie procedure je monitor testen wat resulteerde in een goed beeld. De installatie afgerond en gereboot.

Mijn monitor blijft klikken... ik zou eigenlijk niet meer weten waar dit aan kan liggen. Ik heb geprobeerd om het bestand /etc/inittab aan te passen in vi, maar vi is niet de meest gebruiksvriendelijke editor. Ik zal eens gaan zoeken naar een handleiding ofzo. Stel dat ik dadelijk dit bestand kan aanpassen dan zou ik eigenlijk nog niet weten wat ik moest gaan fixen.

Iemand suggesties?

none

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Zoals ik al zei, id:5:initdefault veranderen naar id:3:initdefault. Vandaaruit kun je normaal opstarten en je X-Windows fixen.

Verwijderd

Probeer het eens met mcedit in plaats van vi. Of met nano of pico. Is maar net wat je allemaal hebt geinstalleerd.
Pagina: 1