MSI 6380: CPU fan-aansluitingen defect

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Ik merk nu dat voor de 2e keer een aansluiting voor een CPU-fan defect is. Enige tijd geleden was er al één stuk, kan gebeuren denk je dan. CPU-fan op een andere aansluiten en klaar is Kees. Nu is de tweede dus ook al stuk.
Iemand enig idee hoe dat kan?

MSI 6380, AMD1200, ThermalTake Dragon Orb III

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

effe kijken of de CPU-fan wel genoeg koeling geeft want, als dit niet het geval is wordt hij zelf ook te warm en kapt hij er mee!!!

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Hé, dit probleem herken ik.
Bij mij doet alleen mijn cpu aansluiting het nog, de andere aansluitingen voor fans zijn er mee gestopt. Ik hoop alleen maar dat de cpu fan aansluiting wel blijft werken.

En ik zou inderdaad ook wel eens willen weten hoe dit komt?

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Als ik de PC na een nacht stilstaan weer aanzet, doet de fan het ook niet. Op een andere aansluiting wel, dus ik denk dat het probleem bij de aansluiting zit, niet bij de koeling van de koeler.

Rocky: ook bij dit moederbord?

aanvulling

De aansluitingen
CFAN1 is defect
SFAN1 ook
Alleen PSFAN1 is nog over

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Bij mij doet zoals gezegd alleen de aansluiting voor de cpu fan het nog. De andere 2 aansluitingen op het moederbord voor case fans of iets dergelijks zijn er mee gestopt, en dit een dag na elkaar. (is nu 2 maanden geleden)
Ik hoop dus alleen maar dat die van m'n cpu het blijft doen.
En ja bij mij is het ook op de MSI 6380.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Hmm strange mijn KT3 ultra 2 R fan aansluitingen doen het wel,mischien maken die deeltjes contact met de kast en komt er kortsluiting ?
Als het een hele domme opmerking is neem het mij niet kwalijk, ik weet daar namelijk geen zak van.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Hmm.., dat probleem heb ik ook gehad met m'n 6380, het probleem was dat mijn CPU koeler eeen CAK38 te veel stroom trok, de CPUFan aansluiting trok dat gewoon niet en ging kapot...
Daarna gewoon op de voeding aangesloten en alles werkte weer perfect...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Gewoon op een molex prikken met verloopje :)

Ik denk ook dat je mobo gewoon de power niet goed kan aanvoeren door die fanconnectors voor een flinke fan..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ik wil 2 extra fans aansluiten. PS Fan en een casefan en nou doet alleen m'n CPUFAN connector het. De overige drie doen helemaal niets!

Ook niet als ik de fan van m'n processor op een van de andere prik.

Je hoeft toch niets hiervoor aan te zetten?

Moederboard= 6380E = MSI KT3Ultra2

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 00:36 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

grappig, heb hetzelfde met een CPUFAN en een casefan, twee connectoren kapot op een Abit BE6-2

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ik baal eigenlijk wel een beetje. Ik ben zo tevreden met het moederboardje.
Alles perfect en stabiel, maar ja die connectors horen toch gewoon te werken.

En het boardje is pas dik 2 weken oud. Als die connectors idd defect zijn, zal ik het bonnetje maar eens opzoeken........

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 01:15 ]

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 01:12:
Ik baal eigenlijk wel een beetje. Ik ben zo tevreden met het moederboardje.
Alles perfect en stabiel, maar ja die connectors horen toch gewoon te werken.

En het boardje is pas dik 2 weken oud. Als die connectors idd defect zijn, zal ik het bonnetje maar eens opzoeken........
Doe dat maar, je hebt nu nog garantie. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een ASUS A7M266: alle connectoren doorgefikt. Ik heb nu al meer dan een jaar een nieuwe en nu is er niets meer aan de hand.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

Je draait toch niet toevallig met MSI's PC Alert en de optie "Auto Fan Control" aan?

Dat schijnt bij sommige mobo's de fans helemaal uit te schakelen als de temperatuur onder een bepaalde (instelbare) drempel ligt.

Verwijderd

Het zou best kunnen dat er gewoon te veel stroom op heeft gestaan. Ik heb zelf ooit een Abit ZM-6 gehad met de toentertijd werelds snelle Intel Celeron 366 die met een beetje kunst- en vliegwerk over te klokken was naar 5.5x112 (616 MHz). Daarop aangesloten was zo'n lompe Cool-It Dude! koeler met twee zware fans, die echter wel met een simpel parallel geschakeld kabeltje op de CPUFAN connector aangesloten werden. Dat gaf dus ook na verloop van tijd de geest.

Verwijderd

Zou het niet aan de gebruikte fans kunnen liggen? Kan me voorstellen dat die ietwat sluiting maakt waardoor eea niet meer werkt.........

Verwijderd

Zover ik nu alles nagekeken heb:
C(PU)Fan: zowel voeding als "fanspeed". Perfect dus
N(orth)B(ridge)Fan: geen voeding en geen "fanspeed"
P(ower)S(upply)Fan: wel voeding geen "fanspeed"
S(ystem)Fan: wel voeding geen "fanspeed"

Wat gebeurt er net:
Zie ik ineens "fanspeed" bij de SFan :) Hoe kan dat nou??
SFan lijkt nu dus goed.

Nu de andere nog................. :(

Ik test door fans om te prikken. Ik heb een nieuwe voeding(Chieftec 360W) en nu test ik pas de PSFan, omdat ik dat met deze voeding voor het eerst kan testen.

Auto Fan Control onder PCAlert staat en stond uit.

En het is dus dat een fanconnector het of nooit gedaan heeft of het wel goed doet(of bij de SFan het plotseling doet :? )

Maar een dagje de boel aankijken en anders gaat het moederboard retour winkel.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 03:20 ]

Verwijderd

Ik alles nagekeken en de status is NU:
Alle 4 connector leveren voeding waarvan 2 geen "fanspeed"aangeven.

Is er een truucje om ook van deze 2 de "fanspeed" aan te krijgen.

Zou een BIOS downgrade-upgrade een optie zijn of lul ik nu uit m'n nek?

Andere suggesties? BIOS reset?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 22:41 ]

Verwijderd

Wat bedoel je nou precies met "geen fanspeed". Dat je in PCAlert of MBM de snelheden van de fans op nul ziet staan? Dat gebeurt bij fans die minder dan ca. 2000 rpm draaien. Zie diverse andere discussies hier op GoT.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 22:46:
Wat bedoel je nou precies met "geen fanspeed". Dat je in PCAlert of MBM de snelheden van de fans op nul ziet staan? Dat gebeurt bij fans die minder dan ca. 2000 rpm draaien. Zie diverse andere discussies hier op GoT.
Ik bedoel idd dat je met MBM of PCAlert geen Fan ziet of een Fan op 0 toeren.
Eerst had ik alleen de CPUFan en later kwam plotseling de SystemFan erbij.....
Ik heb nu een FAN op 1650 toeren draaien. PCAlert geeft het gewoon aan. ook onder 1500 toeren.

Maarreh, ik zal je advies uittesten en de fan eens full speed(m.b.v. Zalman Fan Mate 1) een tijdje laten draaien. Eens kijken of 1 van de 2 erbij komt.

BTW In BIOS staat alleen 2 "fanspeed"opties die van de CPU en van de SystemFan.
Horen daar de opties van de 2 andere Fans niet bij?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 23:19 ]

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/5-5G.JPG

Van Freezing Hardware :P

Aansluiten op lege stekker en hoppa :*)

Verwijderd

Die laatste reactie is leuk en aardig, maar de fans draaien op alle 4 de aansluitingen alleen ik zie van 2 niet de "fanspeed"= aantal rpm.

Ik heb een Vantec Nexus Multi Function Panel en ik kan van (maar) 1 fan ook los het toerental monitoren van een moederboard-fansensor. Maar daar gaat het niet om.
In PCAlert zie ik de "fanspeed" van 2 fans ipv alle 4. Met name van belang om alarm in te stellen als 1 uitvalt of om de moederboard het toerental te laten regelen. En omdat het gewoon geinig is om dit op m'n beeldscherm(Iiyama 18.1" TFT) te kunnen zien(of in de BIOS).

Nu ik er meer overnadenk. Als je 4 fanaansluitingen hebt, hoor je ze dan ook alle 4 in de BIOS te kunnen zien?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 00:11 ]

Verwijderd

ik heb een keer zelf per ongeluk zo een aansluiting gemold door kortsluiting te maken tussen het rpm draadje en een ander.
vond ie niet leuk, kapot, misschien zit er iets van een kink in de kabel van de fan die dit ook doet door als ie bijvoorbeeld wat warmer word of beweegt, bijvoorbeeld door verplaatsen kast.

Verwijderd

Heren/Dames: Ik ben eruit. Gooi het RTFM er maar uit................

Doordat de systemfansensor niet gelijk werkte, maar pas later plotseling wel ging werken, heeft "MSI" me flink misleid.

Wat blijkt nou: in de manual staat een mooi plaatje van PCAlert waarop te zien is dat 3 fans gemonitored worden en netjes met de fanspeeds erbij.

Maar toen ik nog eens goed keek, zag ik dat bij 2 fanconnectors "sensor" staat en bij de andere 2 "NC". NC= No connection...........................WTF |:(

Blijkbaar werkt dus de hardwaremonitoring zoals het hoort.....................

Slotje!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 00:34 ]

Pagina: 1