Toon posts:

Richtlijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Richtlijnen m.b.t. prijzen van tweedehands computers

Wat is een PC waard? Interessante vraag als je er 1 wilt kopen of verkopen. Bij een nieuwe PC is dat niet zo moeilijk. Dan hoef je alleen maar een paar prijslijsten te pakken van een paar verschillende winkels, te vergelijken, en je bent aardig op te hoogte.
Lastiger word het als het een ietwat verouderde model is, wat dus niet meer verkocht word. Een manier om een prijs te bepalen os dan een tweedehands krantje of site erbij te halen, en dan de prijzen te vergelijken.
Maar echt representatief en makkelijk is dit niet. De prijzen schelen echt heel veel, je weet de staat niet, en als er een prijs gevraagd word, weet je niet of dat de mensen dat ook daadwerkelijk voor betalen.
Om dit op te lossen, heb ik een vuistregel bedacht, en in navolging van de Wet van Moore, noem ik dit maar de Wet van Marius.
En die klinkt dus zo:

"Een nieuwe PC, met alles er op en eraan, met complete basisconfiguratie, kost 2000 Euro."

Thats it. Simpel. En wat is dit voor een PC? Ja, dat veranderd met de tijd! 10 jaar geleden had je hier een heel ander apparaat voor dan nu. Techniek veranderd. Prijzen niet. Zoals je in het begin 30.000 gulden betaalde voor een XT computer, wat toen een professioneel bedrijfscomputer was, zo betaal je nu hetzelfde voor een professionele Light en Magic computer waarmee ze nu films als bijvoorbeeld Jurassic Park maken.

En tweedehands computers? Een tweedehands computer is nog maar de helft waard. Dit als vuistregel. Een tweedehands P4 zal op dit moment dus ca. 1000 euro moeten kunnen opbrengen.
En hoe devalueert daarna de prijzen? Daarvoor is sectie 2;

"De prijs van een computer word met elke generatie gehalveerd."

Maar wat is een generatie?
Soms is dat duidelijk, soms weet je pas achteraf of iets echt een generatie is of slechts een productverbetering, zoals bijvoorbeeld met de Pentium Pro was.
En soms heb je goedkopere en duurdere versies, zoals je met SX en DX had, of een iets moderner voorbeeld, met Celeron en P3. Maar dat is geen generatie!
Duidelijke generaties zijn: 8086 (XT), 80286 (AT), 80386, 80486, Pentium 1 60 tot 233 Mhz), Pentium 2 (266 tot 600 Mhz) , Pentium 3 (600 tot 1200 Mhz) en Pentium 4 (1400 Mhz en hoger). En natuurlijk hebben bedrijven als AMD vergelijkbare producten.
De generaties heb ik dus duidelijk geïndexeerd op processors. Omdat dit het hart van de computer is.

Hier heb ik een makkelijk schemaatje:
(richtlijnen eind 2002, in de geest van het systeem en de bouwjaar, geef ik ook aan wat je kan verwachten wat erbij moet zitten voor die prijs).

Pentium 4, € 1000,- 17 inch VGA TFT, CDRW, dvd, 256 MB RAM, 80 GB HDD
Pentium 3, € 500,- 17 inch VGA, CDRW, CDROM, 128 MB RAM, 20 GB HDD
Pentium 2 , € 250,- 15 inch VGA, CDROM, 64 MB RAM, 4 GB HDD
Pentium 1 , € 125,- 15 inch VGA, CDROM, 32 MB RAM, 1 GB HDD
Pentium > 120Mhz, € 100,- (hier is een gat omdat 120 Mhz door meeste internetproviders als minimumeis gesteld word).
80486 € 50,- 14 inch VGA, CDROM, 16 MB RAM, 420 MB HDD
80386 € 25,- 14 inch VGA, CDROM, 4 MB RAM, 130 MB HDD
80286 € 10,-- 14 inch, VGA, 1 MB RAM, 40 MB HDD
XT € 5,- 14 inch monochrome scherm, 640 kb RAM, 20 MB HDD
Ouder: < € 2,50- beeldscherm

Nogmaals, dit zijn richtlijnen, voor alles geld, dat met wat zoeken je het vast goedkoper kan vinden!
Het is in ieder geval duidelijk dat de oudere computers, zeker voor handelaars niet echt interessant zijn om te verkopen, behalve misschien als ze helemaal compleet zijn, (die krijgen ze meestal gratis). Want als je een onderdeel nog voor moet zoeken of kopen, ben je meer geld kwijt als de hele configuratie waard is. Hetzelfde geld als er een onderdeel kapot is. Als je dat onderdeel niet ergens (bijna) gratis kan krijgen, beschouw de pc dan maar als total loss. Oftewel, reparatie is duurder als de hele set ooit nog waard kan worden.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Hey, mooi artikel!! Klasse, ziet er echt netjes uit.
Techniek veranderd. Prijzen niet.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Vier jaar geleden kocht je een basissysteen voor onder de FL2000,-. Ik weet nog goed dat Mycom op de voorkant van hun prijslijst een basisconfiguratie had staan, voor meestal FL1750,-, al weet ik niet meer of een monitor daar bij inbegrepen zat.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 01 september 2002 @ 05:47:
Hey, mooi artikel!! Klasse, ziet er echt netjes uit.

[...]

Dat ben ik niet geheel met je eens. Vier jaar geleden kocht je een basissysteen voor onder de FL2000,-. Ik weet nog goed dat Mycom op de voorkant van hun prijslijst een basisconfiguratie had staan, voor meestal FL1750,-, al weet ik niet meer of een monitor daar bij inbegrepen zat.
Toch blijf ik bij mijn standpunt. Omgerekend is 1750,- nu iets van 850,- Euro. En daar kan je nu ook prima een p4 basisset voor halen. Niet met flatscreen, uiteraard, en ook niet de allersnelste.
Het zou best kunnen dat de gemiddelde prijs van systemen nu iets omhoog gegaan is, maar dat is wellicht te wijten aan dat er gebruik word gemaakt dat computers nu goedkoper lijken door de Euro.
Maar over het algemeen blijven prijzen van computers gelijk. Word alleen steeds sneller. En als straks weer een nieuwe generatie aandient, kan je het hele schemaatje weer een regel naar beneden schuiven..

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 19:39

Arno

PF5A

omgf.... hij weer :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

WAUW Wat een goed idee! :p
Alleen vind ik het gelul :?

Waarom? Omdat ik niet echt een complete PC vind van 2,4 Ghz. voor 1000 euro, that's why :P

Hoe duur kost een 486 notebook nieuw? Dat weet je niet want die zijn er niet meer, hoe kan je daar dan de helft van nemen? Juist :Y)

http://flickr.com/photos/itommy/

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 13:40
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 05:03:
Een tweedehands computer is nog maar de helft waard. Dit als vuistregel. Een tweedehands P4 zal op dit moment dus ca. 1000 euro moeten kunnen opbrengen.
hmm beetje onzin imho ....

o wacht .. je wilt gewoon een 2ehands p IV voor de helft van de prijs 8)7

Repareren doe je zo.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tering wat een onzin verhaal. Wat wil je met die 'vuistregel' bereiken ?? Dat als ik een pc koop bij de buurman dat ik dan de helft van de nieuwprijs moet betalen ?? |:(.

/edit: aaaaaghhhhhhhhhh hij weer :r

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:06

LopeZ

Too much is never enough

Wat een onzin zeg, loopt je winkel zo slecht dat je te veel tijd op internet rond brengt ofzo?
Heeft ook geen enkele waarde omdit in OH te zetten. Doe jezelf een plezier en stop eens met dit soort topics, je weet het dondersgoed.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.