Toon posts:

[chello particulier] Meerdere IP's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst bij iemand thuis die Chello had waar tot mijn verbazing elke computer een eigen internet-IP adres had. Ze wisten mij slechts te vertellen dat ze bij Chello zaten en een particulier abonnement hadden. Stelletje n00bs :? (vader was niet thuis...)

Elk IP adres was van buitenaf te pingen en zodra de PC uit ging was het niet meer te pingen. Een nslookup gaf ook op elk IP adres Chello als antwoord (213.... adressen)

Is het echt mogelijk om bij Chello een IP-range aan te vragen als particulier? Hoeveel kost dat? Krijg je dan net zoals in dat huis 1 modem en een router (daar leek hun configuratie op in 1 oogopslag) welke de internet-IP adressen doorgeeft aan de clients? Waar op de Chello website vind ik hier meer informatie over?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
http://info.nld.chello.nl/products_faq.php#31

IP-range aanvragen als particulier, helemaal een chello ip-range lijkt mij echter nooit kunnen. Chello geeft immers geen vaste IP's weg.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

niet in nederland idd maar als het in belgie was zou het best kunnen, daar hebben ze wel chello plus

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Kees schreef op 01 september 2002 @ 05:06:

IP-range aanvragen als particulier, helemaal een chello ip-range lijkt mij echter nooit kunnen. Chello geeft immers geen vaste IP's weg.
Mijn ip staat hier vast op papier, heb geen dhcp en heb 1 ip sinds chello bestaat. Tamelijk static dus, ookal is het ip adres niet mijn eigendom (voor zover een ip van jou kan zijn).

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kees schreef op 01 september 2002 @ 05:06:

Hmm, ik heb wel degelijk een vast ip bij Chello.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
wcduck schreef op 01 september 2002 @ 14:29:
[...]

Hmm, ik heb wel degelijk een vast ip bij Chello.
Dat lijkt wel zo, maar is het niet.
Het is altijd nog dhcp.

Zet jij je pc maar eens een maand uit en dan zul je zien dat je een ander ip heb.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
uhm ik heb mijn modem gewoon in een hub geprikt met een cross en kan gewoon met 2 pc's internetten.

Ik doe dit alleen als ik even snel met de laptop van me werk wat moet doen, dus gebruik niet 24/7 2 ips, dat zou asociaal zijn :p

Ik krijg de ips gewoon van de dhcp doos van chello en ik woon in rotterdam.
Het gaat trouwens niet bij me vriendin die chello in amsterdam heeft.

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 01 september 2002 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt wel zo, maar is het niet.
Het is altijd nog dhcp.

Zet jij je pc maar eens een maand uit en dan zul je zien dat je een ander ip heb.
Helaas voor jou praat je onzin. Ik moet wel degelijk een statisch IP opgeven. In bepaalde delen van Gelderland zijn nog geen DHCP servers actief. Dus ook al zou ik mijn pc 10jaar uitzetten het ip zal het zelfde blijven.
Jezelf beter documenteren dus, van dit soort geblaat krijg je alleen maar nog meer geblaat.

• fetcher
Chello is en blijft voorlopig nog een aan-me-kaar-ge-knoopte-zooi van verschillende ISP's en kabelbedrijven met verschillende systemen. Ik had vanaf dag 1 dat ik van bART naar chello moest overstappen (verplicht) een dhcp adres, bij bART had ik fixed.

Volgens mij doen ze in het noorden des lands nog aan fixed ip's bij chello.

• Enforcer
  • Niet online
Je was niet verplicht om over te stappen hoor.... alleen als je je kabelinternet wilde behouden... Tevens had je bij bART een max download van 64kb/s (geloof ik) en die is momenteel bij chello 180kb/s ... en wat maakt het nou uit dat je via de dhcp server een ip adres krijgt, waarschijnlijk heb je al een paar maanden hetzelfde ip. Vooralsnog is het een hele vooruitgang geweest dat chello gekomen is ipv Sonera en bART ...

Verwijderd

Het probleem hier is dat chello niet consistent is met zijn netwerk. Dit komt voornamelijk doordat ze zo veel overnemen en niet echt de tijd nemen om het netwerk dusdanig om te zetten dat het in hun basisidee past.

In sommige regio's krijgen mensen een static IP, in andere regio's DHCP. In sommige DHCP regio's kan men meerdere leases op 1 MAC-adres van de modem krijgen, in andere weer niet. Er is uiteindelijk geen duidelijke lijn in te trekken.

Het is op zich een kwestie van proberen wat er mogelijk is in jouw regio.

Verwijderd

Jezelf beter documenteren dus, van dit soort geblaat krijg je alleen maar nog meer geblaat.
vraag maar eens aan chello hoe het zit, ze weten het zelf ook de helft van de tijd niet. Ik denk niet dat je een discussie wilt aangaan over blaaten, want chello blaat echt het hardst hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:52:
[...]

vraag maar eens aan chello hoe het zit, ze weten het zelf ook de helft van de tijd niet. Ik denk niet dat je een discussie wilt aangaan over blaaten, want chello blaat echt het hardst hoor :)
Ik heb bij chello gefunctioneerd.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 17:30
fetcher schreef op 01 september 2002 @ 14:40:
uhm ik heb mijn modem gewoon in een hub geprikt met een cross en kan gewoon met 2 pc's internetten.

Ik doe dit alleen als ik even snel met de laptop van me werk wat moet doen, dus gebruik niet 24/7 2 ips, dat zou asociaal zijn :p

Ik heb een aantal maanden lang 2 pc's zo werkende gehad. 2 ip-adressen van chello en nooit wat gehoord... :)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

Verwijderd

Ik heb bij chello gefunctioneerd.
dat zeggen alle support medewerkers :D

Maar wat wil je er feitelijk mee zeggen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:58:
[...]

dat zeggen alle support medewerkers :D

Maar wat wil je er feitelijk mee zeggen?
Dat ik het niet meer "aan chello hoef te vragen". Daarbij was ik niet werkzaam als support medewerker.

• Attilla
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 14:59:
[...]

Helaas voor jou praat je onzin. Ik moet wel degelijk een statisch IP opgeven. In bepaalde delen van Gelderland zijn nog geen DHCP servers actief. Dus ook al zou ik mijn pc 10jaar uitzetten het ip zal het zelfde blijven.
Bij mijn weten is overal bij chello een dynamic ip, dus vandaar dat ik mijn antwoord hier neerzet.

Als dat dan in bepaalde delen van gelderland niet zo is waar ik nog nooit van gehoord heb, dan betekent het niet gelijk dat ik blaat hoor.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 11:40

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

[Airwolf] schreef op 01 september 2002 @ 16:24:
[...]

Bij mijn weten is overal bij chello een dynamic ip, dus vandaar dat ik mijn antwoord hier neerzet.

Als dat dan in bepaalde delen van gelderland niet zo is waar ik nog nooit van gehoord heb, dan betekent het niet gelijk dat ik blaat hoor.
Nou, dat ontkracht de kern van je verhaal anders wel...

• Attilla
Neman schreef op 01 september 2002 @ 16:32:
[...]

Nou, dat ontkracht de kern van je verhaal anders wel...
Ja, dat snap ik.

Maar bij mijn weten was chello gewoon altijd dhcp, misschien heeft hij dat dus niet omdat hij in zoeen bepaald gedeelte van gelderland woont.

Maar het ging mij meer om het feit dat het blaten wordt genoemt ipv. iemand netjes wat melden dat dat niet overal zo is.

• jep

jep

* jep en omgeving absoluut geen dhcp. (Voormalig gelrevision hier, for the fact that matters. Mensen die ik ken hebben bijna geen van allen dhcp met chello.)

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

ligt idd aan welke regio je woont maar daar ging het hele topic niet over, hij vroeg dus of je ip range(s) kan aan vragen en dat is dus niet mogelijk.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan ze niet aanvragen nee, maar als je mazzle heb kun je wel gewoon meerdere ip's gebruiken...

• fetcher
Enforcer schreef op 01 september 2002 @ 15:39:
Je was niet verplicht om over te stappen hoor.... alleen als je je kabelinternet wilde behouden... Tevens had je bij bART een max download van 64kb/s (geloof ik) en die is momenteel bij chello 180kb/s ... en wat maakt het nou uit dat je via de dhcp server een ip adres krijgt, waarschijnlijk heb je al een paar maanden hetzelfde ip. Vooralsnog is het een hele vooruitgang geweest dat chello gekomen is ipv Sonera en bART ...
Ik zeg ook niet dat ik NIET tevreden ben, daar gaat de discussie ook niet over :p
Fixed kan leuk zijn om een webservert te draaien ofzo maar aangezien chelle port 80 inbound blocked plus nog wat zooi heeft dat geen zin.

bART bood overigens 512Kbit en Chello 1,5Mbit downsteam.
Upsteam was en is nogsteeds 64Kbit.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Mjah... ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand bijv een Kabelfoon IP had op 1 netwerkkaart (65.123.123.30 ofzow) en vervolgens op 2 andere computers (middels de andere netwerkkaart op lokaal LAN) danmaar 65.123.123.31 en 32 had gegeven..... en het werkte ook nog omdat dat lokale lan niet voor de buitenwereld zichtbaar was.

Internet ging gewoon via Windows 98 ICS naar buiten :)

En zo LIJKT het dattie allemaal Kabelfoon IPs had..... mooi niet dus :) Wist hij veel.

Bij Chello krijg je maar 1 IP.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Naar mijn weten geeft Chello ook maar 1 IP per kabelaansluiting. Die router stond daar toch echt, en die PC's hadden elk een eigen internet-IP adres, welke ook bereikbaar was vanaf het internet.

Volgende keer ga ik goed kijken hoe het daar in elkaar zit. Ik vermoed gewoon dat ze 5 a 6 Chello abonnementen hebben, dus ook 5 a 6 kabelaansluitingen. Dan ga ik volgende keer op zoek naar de modems :?

• fetcher
fetcher schreef op 01 september 2002 @ 14:40:

[b]uhm ik heb mijn modem gewoon in een hub geprikt met een cross en kan gewoon met 2 pc's internetten.

Ik doe dit alleen als ik even snel met de laptop van me werk wat moet doen, dus gebruik niet 24/7 2 ips, dat zou asociaal zijn :p [b]

Lees :)

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
Ik heb ook Chello met ene vast ip adres. Dit heb ik alleen maar te danken aan het feit dat ik geweigerd heb mijn Com21 modem om te ruilen met een Terrayon modem die wel dhcp gebruikt.

• fetcher
Volgens mij doet die terrayon ook geen dhcp maar je pc speelt voor dhcp client :p
Terrayon, com21 & motorola surfboard cable modems zijn in principe transparant voor de end user... gewoon 10Mbit ethernet koppelpunt.

• Scorpion1984
  • Laatst online: 15-07 16:23
Dat je geen webserver kan draaien klopt geen ruk van ff bij de weg, ik heb een webserver en een ftp server draaien(dus port 80 en port 21), en chello blokt die niet! Als je een netwerk hebt komt die webserver inderdaad niet door, tenzij je een fatsoenlijke router hebt, die je dan natuurlijk ook fatsoenlijk hebt ingesteld.

En die meerdere IP klopt (denk ik) ook niks van. Dat zijn namelijk geen chello-ip's maar interne ip's. Deze kan je dan dus ook niet van buiten af aan. Je hebt dus maar 1 chello-ip.

Dus kijk ff wat ut voor ip's waren: als ze beginnen met 192.168 dan is ut zeker een intern ip en geen chello-ip

Dus laat iedereen zich even fatsoenlijk informeren voordat ze iets insturen!

Verwijderd

Hier in Spijkenisse zit ik met 4 pc's en kabelmodem op een 8-poorts hubje. Alle pc's hebben een eigen IP en zijn van buitenaf bereikbaar...
:+
T'is hier een kwestie van inpluggen en internetten maar... en dat op een normale abonnement. Chello heeft nog nooit wat gezegd :Z .
Helaas gaat de snelheid hard achteruit als iedereen zit te downloaden en de ping is ook niet geweldig, dus zit ik binnenkort op Cistron MAXX >:) .

• Scorpion1984
Hoe heb je getest of die van buiten af zijn te bereiken? Met ping of zo?
Misschien heb je dat wel in een ander netwerk gedaan met dezelfde interne ip's.

• jep

jep

Als je je Linux doosje gewoon insteld kun je ook achterliggende machines een buiten ip geven. Punt is alleen dat het bijna nergens kan; zomaar een ander ip erbij nemen. :)

• Scorpion1984
Tuurlijk, met linux wel, maar dat is nogal logisch want linux is gewoon goed!

Verwijderd

Wat ik bedoelde was, dat iedereen (4 pc's) kan internetten, Kazaaën, online spelen (CS, RtCW), Messenger etc.
Het hele zaakje zit samen met het kabelmodem aan een 8-poorts 10Mbit hub.

• Scorpion1984
Nou dan heb je dus maar 1 chello-ip, met 4 interne ip's! Zoals ik al zei. Dat je die niet van buitenaf aan komt daar bedoel ik mee dat je bijvoorbeeld geen bestanden kan versturen met msn en dat soort dingen.
Maar dat die direct van de kabelmodem om de hub zit, lijkt mij sterk, omdat chello op een bepaald MAC-adres lockt, en de rest gewoon blockt. Het MAC-adres zit op je netwerk kaart ingebouwd en op je router ook, behalve met die van mij, want ik kan het MAC-adres inprogrameren in mijn router. Ideaal voor Chello!!

Verwijderd

Lijkt me sterk? Ik vertel geen onzin... moet ik je soms een foto sturen?

En bestanden versturen met MSN gaat wel degelijk (alle 4 , 2 ervan zonet getest...)

Overigens las ik hier in het forum dat die MAC-adres-lock NIET in alle gebieden van Nederland geldt.

Update... ff IP-gecheckt van 2 pc's die nu online zijn...80.56.253.x

• Scorpion1984
ok, dan is het verschillend per gebied maar hier heb ik in NB toch echt wel last van!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik ken een studentenhuis in Eindhoven die ook ook gewoon vrolijk achter het kabelmodem een HUB hebben gezet en hierna daar alle computers aangesloten (minimaal 4 + evt. laptops dan meer) en die hebben ook allemaal inet en allemaal eigen ip..

Het kan zeg maar niet.. maar het werkt wel. :)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-08 15:37

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Scorpion1984 schreef op 02 september 2002 @ 21:09:
Dat je geen webserver kan draaien klopt geen ruk van ff bij de weg, ik heb een webserver en een ftp server draaien(dus port 80 en port 21), en chello blokt die niet! Als je een netwerk hebt komt die webserver inderdaad niet door, tenzij je een fatsoenlijke router hebt, die je dan natuurlijk ook fatsoenlijk hebt ingesteld.

En die meerdere IP klopt (denk ik) ook niks van. Dat zijn namelijk geen chello-ip's maar interne ip's. Deze kan je dan dus ook niet van buiten af aan. Je hebt dus maar 1 chello-ip.

Dus kijk ff wat ut voor ip's waren: als ze beginnen met 192.168 dan is ut zeker een intern ip en geen chello-ip

Dus laat iedereen zich even fatsoenlijk informeren voordat ze iets insturen!
Er zijn meerdere interne IP ranges mogelijk, afhankelijk van hoeveel systemen je erachter wilt hangen:

Klasse A: 10.0.0.0 tot 10.255.255.255
Klasse B: 172.16.0.0 tot 173.31.255.255
Klasse C: 192.168.0.0 tot 192.168.255.255

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Pagina: 1