Toon posts:

Printerpoort Repotec router aansturen met WIN98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede Tweakers,

Ik heb een probleempje met het aansturen van de printerpoort van mijn Repotec rp-ip515H router.

Aan deze router zitten 3 pc's verbonden, elk met een ander OS.
Een met XP, een met win2000 en een met win98.

Via XP kan ik die poort aansturen via een shared poort.
Op de win2000 pc kan ik gewoon het ip adres van mijn router aangeven en kan ik op die manier printen.
Maar via de win98 pc lukt het dus helemaal niet.
Via tcp/ip gaat het niet, want win98 heeft die mogelijkheid niet en als ik het via de shared poort doe, dan gaat mijn print opdracht wel weg en lijkt het goed te gaan, maar er komt niks uit de printer.......

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

En zeg aub niet dat ik de win98 pc moet upgraden naar win2000 of XP ;)
Dat kan ik zelf ook nog wel bedenken.......

Verwijderd

Je dient een network print port aan te maken op de pc. Hiervoor kun je software van de Repotec site downloaden. Neem bv de driver software van de print server RP-1808A om zo'n network print port te kunnen aanmaken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die driver ge-download, maar als dit programma gaat zoeken naar een printer op het netwerk, dan vind deze niets.
Als ik de printerport aanmaak zoals beschreven in de manual van de router, dan lijkt alles goed te gaan. Hij vindt de printer port, ik kan'm toekennen aan de printer en als ik een print opdracht verstuur dan verschijnt rechtsonder het printertje en die verdwijnt ook weer.......

Echter, er komt niets uit de printer :(

Nog andere suggesties?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Hmmm.. Ik heb zelf een SMC 7004BR router (ook met printerpoort) en als ik de SMC drivers installeer dan is het juist heel belangrijk dat ik de printer als lokale printer installeer. Ik laat windows dus ook helemaal niet zoeken naar de printer (printerpoorten op routers zijn vaak niet bidirectioneel dus autom zoeken heeft meestal geen nut), maar ik kies em gewoon uit het lijstje. Vervolgens verander ik de poort van LPT1 naar de SMCpoort en dan ben ik klaar!

succes!

edit:

enne..als ie niets print dan kan het ook wel eens helpen om ALLES uit te zetten en dan eerst de printer, dan de router en pas dan je pc weer aan te zetten.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het is proberen, om eerst de printer, dan de router en vervolgens de pc aan te zetten, maar het lijkt me sterk dat dat helpt......

Ik heb de printer indedaad lokaal geinstalleerd en daarna de, in mijn geval shared port gekozen.
Toen dat niet werkte heb ik dus maar geprobeerd om hem via het netwerk te zoeken, maar dat lukt dus ook niet.

Eventueel andere ideeen zijn van harte welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels gevonden.

Het zat m in een eigenschappen van de printer.
De meeste printers hebben nl. geen bi-directionele kabel en dien je daarvoor dus de volgende instelling te gebruiken:

Disable bi-directional support for this printer.

In mijn geval leek alles dus goed te gaan, maar wachte mijn Win98 pc nog op een reactie van de printer.......

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 14:29:
Ik heb het probleem inmiddels gevonden.

Het zat m in een eigenschappen van de printer.
De meeste printers hebben nl. geen bi-directionele kabel en dien je daarvoor dus de volgende instelling te gebruiken:

Disable bi-directional support for this printer.

In mijn geval leek alles dus goed te gaan, maar wachte mijn Win98 pc nog op een reactie van de printer.......
Mooi dat het opgelost is, maar het ligt hoogst waarschijnlijk niet aan die kabel. De router print poort is nl niet bi-directioneel en kan daarom ook nooit iets terug ontvangen, de kabel is prima! Je zal daarom ook nooit een melding als "paper out in tray 2" kunnen krijgen omdat die gewoon niet langs je router komt!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind een melding ook niet belangrijk hoor.....
Het belangrijkste is dat ik nu vanaf alledrie mijn pc's kan printen naar dezelfde printer, zonder dat er een andere pc aan hoeft te staan.
En dat is nu gelukt!
Pagina: 1