IBM 80 GiG U-100 IDE, het op snelheid komen Probleem :P

Pagina: 1
Acties:

• TiMmS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10-2024
Een maat van me, belde me op met een probleem.
Hij had een extra HD dr bij gekocht en wel een 80 GiG IBM HD (7200rpm), nu heeft hij deze op de 1e IDE aangesloten en zijn oudere HD (weet niet pcies wat voor type) op zn 2e IDE. Hij heeft beiden geformatteerd en heeft de nieuwe HD nu als primary master staan en daar draait windows op.

Bij het starten van Pineacle Studio v7. gaat deze checken naar de transferrates van je HD en tot zijn verbazing kwam zijn HD maar tot 2.5 mb p. sec wat echter te weinig is voor studio7 op beelden mee te saven. Zijn oude HD daarentegen, haalde wel een dikke 5.5 mb /sec (5400 rpm). Nu heeft hij al vanalles geprobeerd, op verschillende IDE kabels en poorten geprobeerd, maar toch blijft het zich voordoen. Je zou toch verwachten dat die nieuwe HD mucho sneller is.

Sys. specs zijn:
- AMD Athlon TB 1 gig
- MoBo (MSI d8 ik)
- 512 MB INtern RAM
- Nieuwste VIA drivers.
Gaarne een oplossing.

Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.

Verwijderd

Heeft die ATA100 kabel gebruikt? En haal die ouwe schijf er is af. Dus alleen die IBM op primary master...

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

Even checken of die harde schijf wel in DMA mode draait, en evt defragmenteren (dat scheelde bij mij samen 400% tov oude benches). Welke windows draait ie?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:37

Sick Nick

Drop the top!

dikke 5.5 mb /sec (5400 rpm)
Die schijf hoort ook ruim boven de 10 MB/sec te halen, zelfs een redelijk oud beestje kan dat nog halen. De nieuwere schijven boven de 20 en meestal boven de 30.

Dus denk dat er nog wat meer fout zit

• TiMmS
zijn er eventueel nog andere programmas waarmee ik de transfersnelheid van mn HD kan testen ?!?
bvd

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Staat DMA wel aan? want 5.5MB p\s, dat halen schijven uit 1988 nog wel :P

Mijn 80GB 120GXP schijf van IBM haal gemiddeld 47MBps, niet eens in RAID ofzo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kun je doen met bijv. ATTO Disk Bench, HDTACH, SiSoft Sandra, etc.. :)

Maar heb je wel gecheckt of DMA aan staat? Gebruikt hij wel een 80pins kabel? Staan de jumperinstellingen een beetje netjes?

• TiMmS
Die disk draait nu alleen, dus geen andere HD dr naast !, zelfde resultaat. Ik kijk morgen naar de jumperinstellingen ed. ook check ik wat voor kabel het is.

Pagina: 1