Toon posts:

Zeer vreemd probleem!!! *stuck*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Maarja, kan overal aan liggen, ok, als volgt, even beginnen bij het begin!

Mijn systeem:

Asus A7V333 moederbord met onboard firewire, USB2 en sound ( oja hij geeft onboard lan aan maar dat zit er nie op 8)7 )
AMD Athlon XP 2000+
512 DDram pc2700
Asus V8440 Geforce ti4400
Maxtor HD 80 GB 7200 rpm
Soundblaster Audigy kaart
400 watt voeding ( die als het goed is, goed voor AMD is... )
Toshiba 48x cdrom/16x dvd speler
een heel simpel 10/100 compaq netwerkkaartje

Het wil zo zijn dat dit ding het ging begeven bij de Windows install, elke windows die geprobeerd werdt ( 98 tot en met XP ) ging fout, door middel van een power shutdown-achtig verschijnsel, de computer viel met het welbekende 'pfiiueewww' geluid uit na een minuut in de setup te hebben gezeten, maar het lampje op het mobo en bij de power led brande nog wel, wat duide alsof hij op standby stond, maar dat deed hij dus duidelijk niet! |:(

Hier was na dagenlang gekloot met de bios en instellingen ( samen met 2 vrienden die op een ict helpdesk werken... ) de ietwat 'omweg' oplossing:

de HD in andere computer gestopt, die HD daar geinstalleerd met Windows 98, toen terug in mijn machine gestopt, Windows XP erop gezet via W98, toen alle randapperatuur en plug and play devices en al die onzin erop gezet, alles werkt perfect, maar hij kon eerst het bestand voor de firewire niet vinden, maar dat bleek later opeens wel geinstalleerd. Wij dachten dat het alleen bij de eerste install van windows gebeurde, want XP deed het snel en goed.

Ikke thuisgekomen alles geinstalleerd, en windows opgestart, heel windows ingesteld ( HD is in 2 partities, de C: is 10 GB en heeft alle system files inc. windows en office en D: is de rest van alle data zoals games )

De tests voor de kaarten waren gedaan, geluid speelde goed, directX werdt gewoon gepakt enzo, ik doe serious sam erin om mijn kaart te gaan benchmarken ( hehehe ) dus installen maar, daarna opstarten, zie je dat bom icoontje en een melding dat dit de eerste startkeer is, ik zat helemaal te wachten en ja hoor |:( , pfieeeeuuuwww ( we herkennen het! ), ik rebooten, bij het WELKOM scherm van Windows XP, weer die vreemde power uitval ( maarja, het is niet echt een poweruitval, meer standby die niet meer van standby afkomt! ), daarna nog keer, nog een keer, toen stroom er helemaal af, na 5 minuten... ja hoor, nog steeds...

wat kan dit zijn?? Alle onderdelen zijn zowat al gechecked, alles doet het, er is geen kortsluiting, we kunnen bijna met zekerheid zeggen dat het niet ligt aan een hardware iets, het lijkt me btw erg sterk dat de IDE kabels kapot zouden zijn ofzo iets dergelijks... but WHAT IS THE F'KIN PROBLEM?? :?

Windows deed het perfect na 36 keer rebooten ofzo vanmiddag maar na die Serious install ging het compleet fout...

Ik en die vrienden van mij staan voor een compleet raadsel :/ en het is bij elkaar wel zon 2100 euro dus ik baal echt compleet, alles vorige week zaterdag gekocht, en nog niets! :'(

nou...
office 2000 deed het... :X

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
check in de bios eens de waardes vd voltages bij hardware monitor

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 19:52
kan het zijn dat de cooler er verkeerd opzit en de processor te warm wordt, in de bios zit namelijk een safety mechanisme waarmee op het moment dat de proc te warm wordt de computer automatisch uitgaat. dit zou ook verklaren waarvoor het weer na 5 minuten werkt, dan is de proc weer koel genoeg. ook 2 a 3 druppels coolerpasta erop om beter te geleiden

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
- trekt je voeding het wel?
- is je voeding niet kapot?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Andere voeding proberen? Ik denk dat je voeding het niet meer houd als je je 3D kaart wil gaan gebruiken.

Wat zijn je temps? Misschien dat ie power-down doet als de temp te hoog wordt?

Mobo is goed in de kast geschroeft, misschien eruit halen en opnieuw erin schroeven :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Teckna schreef op 01 september 2002 @ 00:15:
kan het zijn dat de cooler er verkeerd opzit en de processor te warm wordt, in de bios zit namelijk een safety mechanisme waarmee op het moment dat de proc te warm wordt de computer automatisch uitgaat. dit zou ook verklaren waarvoor het weer na 5 minuten werkt, dan is de proc weer koel genoeg. ook 2 a 3 druppels coolerpasta erop om beter te geleiden
1 druppel is voldoende, en teveel is nooit goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is 400 watt, genoeg voltage, en volgens de verkoper ( bij PCL in rdam ) was dat ding AMD certified...

De cooler zit er zeker weten goed op, en de processor begint op ongeveer 52 graden in de bios, en ik heb hem niet hoger dan 60 gezien, nou wil het zo zijn, dat bij Serious opstarten, precies als de grafische kaart echt moet gaan werken, dattie dan uitvalt, zou het aan een slechte voeding kunnen liggen?? dat hij het gewoon een verkeerde toevoer krijgt? zodat de machine 'overload'... in de bios zie ik btw geen optie staan dattie op de ??? graden uitvalt, dus ik kan die waarden ook niet instellen, ik kan zo wel even in de bios kijken voor de voltage metingen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:18:
Mijn voeding is 400 watt, genoeg voltage, en volgens de verkoper ( bij PCL in rdam ) was dat ding AMD certified...
Voeding is wel sterk genoeg, maar hoe weet je dat ie niet gewoon brak is :?
De cooler zit er zeker weten goed op, en de processor begint op ongeveer 52 graden in de bios, en ik heb hem niet hoger dan 60 gezien, nou wil het zo zijn, dat bij Serious opstarten, precies als de grafische kaart echt moet gaan werken, dattie dan uitvalt, zou het aan een slechte voeding kunnen liggen?? dat hij het gewoon een verkeerde toevoer krijgt?
Op dat moment vraag je wel meer van je voeding. Vervelend als die dan brak is..
zodat de machine 'overload'... in de bios zie ik btw geen optie staan dattie op de ??? graden uitvalt, dus ik kan die waarden ook niet instellen, ik kan zo wel even in de bios kijken voor de voltage metingen.
Ik weet haast zeker dat die optie wel in het bios zal zitten, maar ik weet zo uit m'n hoofd niet waar. (of hebben ze dat bij asus door dat c.o.p. vervangen ofzo :?)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
Renkie schreef op 01 september 2002 @ 00:14:
check in de bios eens de waardes vd voltages bij hardware monitor ofzo
^
|

^
|

Verwijderd

Topicstarter
maybe heb je gelijk over de temperatuur Teckna, want ik deed het nu weer en nu doet de pc het, ik ben nu Oni aan het installen, kijken oftie die wel trekt, nou heb ik wel het voltage lijstje!

Hardware monitor >

Vcore voltage: 1.74/1.76v ( schommelend tussen die 2 )
+ 3,3v volage: 3.12/3.13v ( schommelend tussen die 2 )
+ 5v voltage: 4.94 ( blijft gelijk )
+12 v voltage: 12.05/12.99 ( schommelend tussen die 2 )

PS. mijn processor begint op 40 graden in de bios, ,maar loopt stijgend tot ongeveer 55 graden en dan blijftie ongeveer dat...

Verwijderd

Topicstarter
Tja het vreemde is idd dattie dit doet precies als de Geforce echt gaat beginnen met zijn berekeningen, normaal gesproken krijgtie dan powerstoot van de voeding, en als het idd daar aan ligt.. gelukkig is die voeding niet_ZO_duur...

Verwijderd

Topicstarter
Dit is hoe het ging met Oni die ik net heb geprobeerd:

kwam in het main menu, ff wat opties ingesteld enzo, ( het introfilmpje en het main menu doettie wel goed dus ) maar als ik begin met de game staat er:

Het loading schermpje, en als ik dan klik om te gaan beginnen is het weer hetzelfde, en ja, weer op hetzelfde moment dat de videokaart echt zwaar moet gaan rekenen...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

Shunt

Boe

hmm de spaning kan er mee door deze heb ik ook ongeveer met ongeveer de zelfde setup alleen dan met een 550 W voeding maar er is geen verscil tussen een goede 550 en een 400 bij mij dus ik neem aan dat dit bij jou ook goe zit

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Teckna
Het loading schermpje, en als ik dan klik om te gaan beginnen is het weer hetzelfde, en ja, weer op hetzelfde moment dat de videokaart echt zwaar moet gaan rekenen...
Ik haal hieruit dat deze dan vastloopt? probeer eens een andere videokaart. ook kan het aan de voeding liggen, maar er zijn vast betere experts op voeding dan dat ik ben.

• Shunt

Shunt

Boe

de voeding is goe als de 5V lijn onder de 1.80 komt dan is het niet goe :D was bij mijn oude voeding :(

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Teckna schreef op 01 september 2002 @ 00:37:
[...]

Ik haal hieruit dat deze dan vastloopt? probeer eens een andere videokaart. ook kan het aan de voeding liggen, maar er zijn vast betere experts op voeding dan dat ik ben.
nee,

zoals ik al zei in het hele relaas bovenaan, het is net oftie computer 'overload' hij valt gewoon uit, alsof de stroomstekker eruitgetrokken wordt, het ledje op het mobo en het power led op de kast blijven aan, net alsof het standby is, maarja, hij doet nix, moet dan rebooten!

oja, andere kaart kan ik proberen, maar ik denk dattie dan hetzelfdee probleem geeft, de vidkaart is zeker weten goed!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Misschien dat het koelblokje op je vidkaart niet meer helemaal perfect vastzit ofzo? Niks geOCt toch?

Héél misschien : nieuws: Microsoft erkent DX8.1 problemen op AMD platform.

Hmmm, na, daar valt je pc niet van uit. Probeer maar een andere vidkaart.

Stel in je bios eens AGP 1x in. Kan ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
nee heb helemaal niks geOC'ed, sterker nog, ik moet mijn processor ipv op 1,67 Mghz op 1,25 Mghz laten lopen anders boottie nie eens!!!

• Shunt

Shunt

Boe

W3ird_N3rd schreef op 01 september 2002 @ 00:41:
Misschien dat het koelblokje op je vidkaart niet meer helemaal perfect vastzit ofzo? Niks geOCt toch?

Héél misschien : nieuws: Microsoft erkent DX8.1 problemen op AMD platform.

Hmmm, na, daar valt je pc niet van uit. Probeer maar een andere vidkaart.

Stel in je bios eens AGP 1x in. Kan ook helpen.
Asus V8440 Geforce ti4400 |:( denk niet dat hij in eens geen goede koeler zou hebben (ik neem aan dat alles net uit winkel is ?) en ik geloof ook niet dat je een vid kaart kan ocen zonder win te instaleren ;)

Game PC

• Teckna
haal alle pci slots eruit, laat enkel je videokaart erin zitten, en kijk dan of hij hetzelfde doet, doet hij dat niet dan stop je er weer iets bij... net zolang totdat je het wel hebt.
het is overigens heel goed mogelijk dat er een *nieuwe* onderdeel doa=dead on arrival is. ikzelf werk voor een helpdesk in computers. en heb vaker dit soort dingen meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 00:43:
[...]

Asus V8440 Geforce ti4400 |:( denk niet dat hij in eens geen goede koeler zou hebben (ik neem aan dat alles net uit winkel is ?) en ik geloof ook niet dat je een vid kaart kan ocen zonder win te instaleren ;)
Alles is net nieuw uit de winkel, vorige week gekocht ( en ik bedoel ook echt ALLES )

Verwijderd

Topicstarter
Teckna schreef op 01 september 2002 @ 00:44:
haal alle pci slots eruit, laat enkel je videokaart erin zitten, en kijk dan of hij hetzelfde doet, doet hij dat niet dan stop je er weer iets bij... net zolang totdat je het wel hebt.
het is overigens heel goed mogelijk dat er een *nieuwe* onderdeel doa=dead on arrival is. ikzelf werk voor een helpdesk in computers. en heb vaker dit soort dingen meegemaakt.
Thanx, ik ga dat eens proberen morgen

• Shunt

Shunt

Boe

kijk dat bedoel ik dus ik neem maar aan dat de koeler er niet zomaar erm met of zonder verkeerde bedoelingen af gaat als je hem net een week heb en het ook nog eens niet doet |:( mare wat ik wel aan kan raden een bios updatje en een andre driver voor vidkaart de via 4 in 1 en al die zooi ook zou ik eens kijken of sideband adressing aan staat zet dat maar eens uit

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
thanx, heb net de bios upgrade hier gedowned ( versie 1012 ) en die ga ik ff op flop zetten en morgen ff kijken of ik die kan installen bij mijn pc... denk je dat een BIOS upgrade zon probleem kan verhelpen? ik begin namelijk erg het idee te krijgen dat er iets is met die voeding...

• Shunt

Shunt

Boe

wat ik ook zou proberen is om te kijken of je niet via de verkeerde weg je pc op 133 mhz zet probeer het eens in te stellen via jumpers ipv mobo
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:51:
thanx, heb net de bios upgrade hier gedowned ( versie 1012 ) en die ga ik ff op flop zetten en morgen ff kijken of ik die kan installen bij mijn pc... denk je dat een BIOS upgrade zon probleem kan verhelpen? ik begin namelijk erg het idee te krijgen dat er iets is met die voeding...
aan je voltages te zien niet maar jah je kan altijd een andre voeding proberen (woon je in tilburg ?? dan kan ik je helpen ;) ) ook kan je effe een andre vid kaart proberen liefst een geforce 4 ti 4400 want dan kan je vergelijken

Game PC

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:42:
nee heb helemaal niks geOC'ed, sterker nog, ik moet mijn processor ipv op 1,67 Mghz op 1,25 Mghz laten lopen anders boottie nie eens!!!
Hier is meer mis :X

Nu ga ik denken aan een brak mobo oid..
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 00:43:
[...]

Misschien een productiefout waardoor de koeler er niet goed op zit? Kan toch?

En hij was toch in windows, dus hij had in theorie de kans om z'n vidkaart te OCen (en btw : sommige vidkaarten kun je met het bios van de vidkaart al OCen).

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 00:53:
wat ik ook zou proberen is om te kijken of je niet via de verkeerde weg je pc op 133 mhz zet probeer het eens in te stellen via jumpers ipv mobo
je bedoelt ipv in de BIOS ?
jah maar dan nog, das nog maar de performance, daar kan later aan gesleuteld worden, ik wil eerst dat ik dat ding kan laten draaien,
het vreemde is dat we vandaag heel veel onderdelen tests hebben gedaan en we hebben nix vreemds aan die voeding gemerkt, maarja, zon fout is nou niet erg opzichtig, ga na het weekend eens een andere voeding regelen.

btw, wat als ik na 1,5 week terugga met conclusie: kapotte voeding, denk je dat die winkels nog bereid zijn terug te nemen ofzo ( met bonnetje ofcourse )?

• Shunt

Shunt

Boe

hmm jah hoor zolang hij het niet doet op jou sysje is hij defect

mare ben je woonachtig in tilburg ?

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 01 september 2002 @ 00:55:
[...]

Hier is meer mis :X

Nu ga ik denken aan een brak mobo oid..
alstie brak was dan hadtie al eerder ermee gekapt denk ik...
nee volgens mij heeft het echt iets te maken met de videokaart en de voeding,
precies als ik een zware berekening ga starten ( zware 3d games, zoals nieuwe shooters ) precies op dat moment loopt het fout, de 2d plaatjes zoals het menu en de introfilmpjes doen het nog, ( als die getekend is, zoals bij Oni ) maar als het 3d werk gaat beginnen is het mis, ik denk dat daar ergens een fout mee zit, het mobo is volgens mij wel goed...

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 01:00:

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 01:00:

Nope, Rotterdam :/

• Shunt

Shunt

Boe

jammer ;) maar ik zou eens kijken of de vid kaart er ook last van heb in andre hun pc's

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 01:01:
jammer ;) maar ik zou eens kijken of de vid kaart er ook last van heb in andre hun pc's
Tja, dat heb ik nog niet geprobeerd, ik denk dat ik die 2 vrienden van mij maar eens met een bezoekje ga vereren ( btw een van hun heeft dezelfde vid kaart als ik, maar dan een ti4200 ipv ti4400 dus kan dan gelijk een goede test voor mijn vidkaart doen!!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:56:
btw, wat als ik na 1,5 week terugga met conclusie: kapotte voeding, denk je dat die winkels nog bereid zijn terug te nemen ofzo ( met bonnetje ofcourse )?
Ja hoor. Maar er was hier ook iemand die een mobo had gekocht, en er na een jaar achter komt dat ie het verkeerde mobo heeft meegekregen. Die kan het natuurlijk wel vergeten :+

Maar iets wat defect is en binnen de garantietermijn kun je gewoon terugbrengen.
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 01:00:
[...]

alstie brak was dan hadtie al eerder ermee gekapt denk ik...
nee volgens mij heeft het echt iets te maken met de videokaart en de voeding,
precies als ik een zware berekening ga starten ( zware 3d games, zoals nieuwe shooters ) precies op dat moment loopt het fout, de 2d plaatjes zoals het menu en de introfilmpjes doen het nog, ( als die getekend is, zoals bij Oni ) maar als het 3d werk gaat beginnen is het mis, ik denk dat daar ergens een fout mee zit, het mobo is volgens mij wel goed...
Wat gebeurt er eigenlijk als je een }:O draait, of een DivX encodeert :?

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 01 september 2002 @ 01:04:
[...]

Ja hoor. Maar er was hier ook iemand die een mobo had gekocht, en er na een jaar achter komt dat ie het verkeerde mobo heeft meegekregen. Die kan het natuurlijk wel vergeten :+

Maar iets wat defect is en binnen de garantietermijn kun je gewoon terugbrengen.

[...]

Wat gebeurt er eigenlijk als je een }:O draait, of een DivX encodeert :?
We hebben dat ding vanavond pas aan de praat gekregen, ik had windows ingesteld en Serious geinstalled, heb nog niet de DivX codec ofzoiets...

• Shunt

Shunt

Boe

open eens 10 x winamp en een aantal browzers of voer eens 10 x een zoek opdracht uit naar ini bestanden

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 01:11:
open eens 10 x winamp en een aantal browzers of voer eens 10 x een zoek opdracht uit naar ini bestanden
Uh waarom? om te zien oftie het aan kan?
ik ga zo slapen ( heb het wel gehad voor vandaag! |:( ) maar ik probeer het allemaal en ik laat het weten!!

thanx voor jullie hulp iig!!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 01:13:
[...]

Uh waarom? om te zien oftie het aan kan?
ik ga zo slapen ( heb het wel gehad voor vandaag! |:( ) maar ik probeer het allemaal en ik laat het weten!!

thanx voor jullie hulp iig!!
Beetje gare test is dat eigenlijk, installeer dan even de DivX codec en pak een beetje behoorlijk avi filetje en laad die in Virtual Dub, doe een resize filter naar 1280*1024 oid (zodat ie wat langer bezig is) en encoden naar DivX... Dan gaat je cpu naar 100%, en dat is wat we willen zien, houd ie dat uit.

• Shunt

Shunt

Boe

idd kijken of het nu aan proc ligt of vid kaart je kan ook proberen de vcorce naar 1.8 te zetten

Game PC

Verwijderd

Begin bij 52 graden is veel te hoog, dat is al niet goed.
check de cooler nog maar, maar doe dit voorzichtig breek geen core.
Kan idd voeding zijn, heb zelf meegemaakt dat bij een Asus Deluxe GF4 kaart de tv-out niet werkte en bij een pure kaart wel, dit lag aan de voeding, het laatste waar je zoekt.
dit kan bijna niks anders zijn dan cpu overheating, want bij geheugen problemen of bord problemen krijg je spontane resets geen pc's die uitgaan. tenzij je aan/uit knop kaduuk is.
Pagina: 1