• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi,

Mijn broertje heeft laatst een afstandsbestuurbare boot bij Conrad gekocht. Aangezien het een goedkoop type is zit er een natuurlijk een hele goede handleiding bij (not :( ). Hij heeft er een tweede accu bijgekocht dus nu hebben we 2 accu's.

2 accu's dus:
1 Carson Racing Pack 7.2 Volt 1500 mAh (waarschijnlijk NiCD staat nl Cd op de achterkant)
2 Voltcraft RC-Power Pack 5.2 Volt 1,5 Ah NiCD (neem aan hetzelfde als 1500 mAh)

Hij heeft er al een paar keer mee gevaren en nu zijn we erachter gekomen dat er 1 accu sterk (nr.2) is en 1 accu zwak (nr.1), zo zwak zelfs dat de accu na 5 minuten varen al leeg is terwijl de andere makkelijk een kwartier haalt.

De accu die niet lang meegaat heeft waarschijnlijk te lang in de lader gezeten maar dat weten we niet helemaal zeker. De beschrijving die bij de boot zit doet daar erg onduidelijk over.

Op nummer 1 staat dat hij 10 uur laden moet op 150 mAh. Op nummer 2 staat dat hij 14 uur nodig heeft op 150 mA en 1.5 uur op 1.5A. Om het nog moeilijker te maken: de bijgeleverde lader laadt 12.5 Volt met 150 mA.

Er staat me iets van bij dat de lader altijd met een hoger voltage laadt dan dat de accu in werkelijkheid levert. Maar klopt dat in dit geval ook? En hoe kan het zo zijn dat de ene meer tijd nodig heeft dan de andere? Is dat gewoon een kwestie van capaciteit?

Als laatste: de zwakke heeft dus waarschijnlijk te lang in de lader gezeten (een dag) wat kan ik daar nu het beste aan doen om de accu weer goed te krijgen?

Verwijderd

En daar kom ik weer met mijn rekensommetje over oplaadbare batterijen.

Bij een gewone lader geld:
De capaciteit (in mAh) delen door de laadsnelheid (in mA) en dat vermenigvuldigen met 1,4.
Bij een snellader moet je vermenigvuldigen met 1,5.
De uitkomst die je krijgt is het aantal uren dat je moet laden.

Voor dit geval geld dus bij allebei de accu's:

(1500/150) x 1,4= 14
Dus 14 uur laden, de tweede heeft gelijk!

Hoe het met Volt gaat weet ik niet. Daar kan ik je niet verder helpen. Evenmin als wat te doen met de zwakke accu.

-edit-

Zag niet dat er ook nog een 1,5 uur laden bij stond, maar dan klopt het rekensommetje ook lijkt mij.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2002 00:29 . Reden: toevoeging ]

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Dus 14 uur laden... wat kun je nu het beste doen met een accu die verminkt is?
Gaat dat met een paar keer ontladen over of moet je andere capriolen uithalen zoals in de vriezer leggen :?

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 13:25

BYM

In memoriam : De Gulden

Wat doe je nou met accu's die je een jaar of langer niet gaat gebruiken, leg je die opgeladen weg in de kast of laat je ze met behulp van een lamp helemala leeglopen en leg je ze dan weg ?

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Bij lang niet gebruiken van NiCd accu's leg ik ze met een weerstand erop weg. Leeg dus.
Om ze weer "in vorm te krijgen" is meestal 2 of 3 keer laden en weer HELEMAAL ontladen achter elkaar (binnen 2 dagen) voldoende. Je merkt dit vanzelf want de packs worden nu minder warm. Zal wel met de interne weerstand te maken hebben.