Toon posts:

Hoe backups maken over netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een server staan waarvan ik eigenlijk elke nacht de /home wil backuppen, dit moet gebeuren door een aparte server die ook via een aparte nic is verbonden met de server....

Dan zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden voor het delen van bestanden,
ftp, samba enz enz

(beide servers draaien gentoo linux) , Ik heb geen idee wat het beste/makkelijkste/snelste is... op de backupserver moet uiteindelijk een .tar of een .tar.gz/gz2

Heeft iemand ervaringen met het delen van bestanden tussen 2 linux machines ?

Verwijderd

Voor de backups zou je het prog rsync kunnen gebruiken..
Je kan hem downloaden via een link op: http://www.kernel.org
Als je deze prog in de crontab van je server zet, om een bepaalde tijd zal die gaan kijken welke bestanden lokaal veranderd zijn en dan backuped die de bestanden die veranderd zijn naar het andere systeem.
Dit wordt ook vaak gebruikt van mirrors van websites e.d.

Bestanden delen is ook redelijk simpel, gewoon even de juiste flags aangeven bij network file systems in je kernel (van beide machines) dan kan je ze gewoon over het netwerk mounten m.b.v. de ip's en mountnames.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

'dump' kan ook via netwerk naar een tape dumpen.

'man dump' is your friend :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Wil je files delen en tevens een backup daarvan kunnen maken? Dan zou het natuurlijk erg makkelijk zijn om de betreffende directory gewoon met NFS te exporten en deze op o.a. je backup-server te mounten. Dan kun je gewoon op je backup-server een line zetten die het zaakje backup'ed.

Over de werking van NFS en cron is in de search en op Google vrij veel te vinden. Evenals over tar & gzip of bzip2.

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 31-08-2002 21:43 . Reden: toevoeging. ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, ik ga eens even doorspitten, vooral rsync staat me wel aan, alleen werkt die den ik niet met een tar bestand... maar ik kijk ff, bedankt allemaal :> _/-\o_