[brandsnelheid] hoe snel mag audio NU gebrand worden

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 12:23
met de huidige technieken, hoe snel mag een audio cd nu gebrand worden zonder kwaliteitsverlies ?

ik wil een LiteOn 40x brander kopen, is het wijs om hiermee op 40 speed ook audio te branden ?

(en aub geen utfs antwoorden, want met de huidige techniek kan dat veranderen)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
voor zover ik weet hadden sommige oude cd-spelers en auto-cd-spelers problemen met het lezen van gebrande audio-cd's op snelheden hoger dan 2x maar tegenwoordig is dit niet zo'n probleem meer geloof ik.

Waar je ook op moet letten is burnproof... als er een buffer underrun optreedt, zorgt burnproof ervoor dat de cd doorgaat met branden vanaf een punt wat een aantal bitjes later is dan het punt waar het branden fout ging... misschien dat gewone cd-speler dit "gat" niet helemaal goed interpreteren...

dus in principe kun je gewoon snel branden mits je PC de snelheid van het branden bij kan houden...

Verwijderd

ik brand altijd op 24x speed... (lite-on 24x10x40) dat werkt prima.. maare 40x speed zou ik niet weten

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:28

FastBunny

Give it the Works !

Canard schreef op 31 augustus 2002 @ 20:01:
voor zover ik weet hadden sommige oude cd-spelers en auto-cd-spelers problemen met het lezen van gebrande audio-cd's op snelheden hoger dan 2x maar tegenwoordig is dit niet zo'n probleem meer geloof ik.

Waar je ook op moet letten is burnproof... als er een buffer underrun optreedt, zorgt burnproof ervoor dat de cd doorgaat met branden vanaf een punt wat een aantal bitjes later is dan het punt waar het branden fout ging... misschien dat gewone cd-speler dit "gat" niet helemaal goed interpreteren...

dus in principe kun je gewoon snel branden mits je PC de snelheid van het branden bij kan houden...
Burnproof valt onder de specificatie van cd's Dat 'gat' mag dus gewoon en een cd speler zal dit niet als gat zien. Daar is het 'gat' ook te klein voor. En echte audiofielen zullen altijd 1x zeggen ofzo. Maar ik brand t zo snel mogelijk allemaal, klinkt echt hetzelfde heb ik het idee. :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 12:23
ik heb dus nu nog een 12x Lite-On brander (burnproof) ..
deze brandde altijd op 12x audio maar sinds kort niet meer..krijg ik na 2 % een foutmelding (Tracking Error) welke komt door OF de brander OF de lezer ??

maar goed.. moet binnenkort massa audio branden (cd uitgeven) zo'n 100, dus een beetje snelheid is wel lekker !!

mijn pc kan het aan :
Lite-On 12x10x32b brander
Celeron 800 -> 1000
256 MB intern
15 gig 5400RPM hdd (Maxtor)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

Tip : audio NOOIT sneller dan 8x branden. En ja, gebruik de search maar om te weten waarom.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 23:58
FastBunny schreef op 31 augustus 2002 @ 20:05:
[...]

Burnproof valt onder de specificatie van cd's Dat 'gat' mag dus gewoon en een cd speler zal dit niet als gat zien. Daar is het 'gat' ook te klein voor. En echte audiofielen zullen altijd 1x zeggen ofzo. Maar ik brand t zo snel mogelijk allemaal, klinkt echt hetzelfde heb ik het idee. :)
Wedden dat ze het verschil tussen een cd die op 40x en op 1x is gebrand niet horen

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:28

FastBunny

Give it the Works !

robbertkrebbers schreef op 31 augustus 2002 @ 20:07:
[...]

Wedden dat ze het verschil tussen een cd die op 40x en op 1x is gebrand niet horen
Dat idee heb ik dus ook, zeker niet in standaard cd spelers. :) Misschien in SUPER hi end ofzo met super versteker ofzo met SUPER oren en super boxen en een goede cd op 1 speed en een hele brakke op 40 speed gebrand ja :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

ik fik audio op 16x met m'n plextor fikker en nog nooit problemen gehad

Verwijderd

Ik kan niet sneller dan 4x branden :P

Dat is tot nu altijd goed gegaan en de kwaliteit is ook goed :)

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19
Ik brand zelf mijn audio cd's altijd op 40x en heb daar nooit problemen mee. Het is wel zo dat als je een cd voor in de auto brand dat je hem beter iets lager kan zetten, maar dat kan ook komen omdat ik een 12 cd wisselaar heb en dat dat meer schokt...

Verwijderd

De cd speler van mn ouders (vaag sony mini setje) heeft moeite met cd's gebrand op 24x, het lijkt wel of ie de tracks niet meer pakt vanaf dat mn brander op hogere snelheid gaat.
(lite-on 24*10*40)

Verwijderd

k fik ze ook 32x ( heb hem terug geflashed omdat Easy cd het mischien niet at maar probleem blijft ) / 40x en nooit geen problemen.. k fik wel vanaf mp3 / wav niet on the fly met audio

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 20:07:
Tip : audio NOOIT sneller dan 8x branden. En ja, gebruik de search maar om te weten waarom.
let op:
naar mijn weten is een cd digitaal. dus allemaal nulletjes en 1tjes..of het dus data of audio betreft, dit MAG niets uitmaken. als een brander stabiel data kan branden , kan dit dus ook met audio. ikzelf heb nu 3 branders achter de rug (philips 2x, plex 12x en liteon 40x) en heb nooit verschil gehoord bij het snel of langzaam branden. als hij het er niet mee eens was deed hij het gewoon niet!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:27

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 23:27:
[...]

let op:
naar mijn weten is een cd digitaal. dus allemaal nulletjes en 1tjes..of het dus data of audio betreft, dit MAG niets uitmaken. als een brander stabiel data kan branden , kan dit dus ook met audio. ikzelf heb nu 3 branders achter de rug (philips 2x, plex 12x en liteon 40x) en heb nooit verschil gehoord bij het snel of langzaam branden. als hij het er niet mee eens was deed hij het gewoon niet!
Let wel dat data met een checksum wordt gelezen (en kan het dus gewoon nog een keer lezen) en er nog een extra error correction opzit...

Maar goed, het mag nix uitmaken; als de 0'etjes en 1'tjes niet allemaal goed gebrand worden is het gewoon geen goed apparaat.

* mr_petit denkt ook dat het rippen een veel belangrijker proces is, en dat daar ook meer fout gaat

"man is not truly one, but truly two,"

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

kimjansen

Nu ff niks...

2 Speed geef ook nog wel eens problemen... Ik heb zelf een Philips 3CD wisselaar ergens liggen die naar mijn weten alleen 1 speed CD's wil spelen. Voor de rest brand ik alles op maximum snelheid, mocht er iemand zijn die zo'n rot-cd-speler heeft die het niet wil afspelen (meestal een Sony( tjah Sony :P) of Bang und Olufson) dan fik ik em gewoon wat trager en geef ff aan em door dat ie bij de volgende "bestelling" ff moet zeggen dat hij een gare cd-speler heeft en dus 2 speed of minder verlangd... Ik zou zeggen audio gewoon op full-speed :D

Speed kills, but beauty lives forever...

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik heb hier een 40 fikker.. Ik heb echt werkelijk nog nooit een probleem gehad met een audio cd die ik op 40x heb gefikt...
Zelfs cd-tjes met een zwarte onderkant (ja de schrijft kant(nah die op 32x want op 40x altijd fik fouten...))
Ik heb dus al tientallen audio cd's gerband op 40x maar werkelijk van niemand gehoord dat ie overslaat of het niet doet...
Dus gewoon kopen en fikken maar!

Aap!

Verwijderd

Ik heb een keer een verhaal gelezen dat bij hogere brandersnelheden de putjes kleiner en preciezer worden. Bij langzame snelheden krijg je dus kogelgaten. Sommige (zelfs dure ) cd spelers zouden moeite hebben met het lezen van deze kleine putjes. Ik heb bijvoorbeeld een yamaha cd speler (best een goeie) maar die heeft dus wél moeite met snel geschreven cd's. Als je cd's brandt waarvan je zeker wilt weten dat ze in elke speler moeiteloos gelezen worden zou ik een langzame snelheid kiezen. Oh ja, burn proof uitzetten als je audio cd's brandt. Dit heeft toch geen zin. Je cd speler zal namelijk nare tikjes geven omdat er minieme ruimtes zitten tussen de hervatte pogingen om de audio data er allemaal op te krijgen. Als het niet lukt zonder burn proof zou ik mijn configuratie en bufferinstellingen wijzigen, meer geheugen toewijzen etc

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:45
in principe maakt het helemaal niets uit... de foutmarge van gebrande cd's zijn vele malen lager dan van geperste cd's.... dus als je een cd kopieert van een origineel dan zullen meeste die erop voorkomen afkomstig zijn van het origineel. wat wil je eraan doen? rippen naar wav en dan branden. krijg je een betere versie dan het origineel :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 19:08
Vroeger was het zo dat de cd's zelf niet geschikt waren om op hoge snlheid gebrand te worden. De huidige cd-generatie heeft een andere dye (hoe the f*ck schrijf je dat nou weer :?), dat groene of zilvere laagje van de cd zeg maar, en die kan wel goed tegen hoge snelheden. Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de type dye (or whatever) en het merk cd. Als jij op 40x audio wil fikken moet je gewoon cd's kopen die 40x aan kunnen en dan zal je geen problemen ondervinden. Het is gewoon kul dat je maximaal op 4x of 8x kan branden... dat zijn fabeltjes..

Verwijderd

Hier ook een 40 speed liteon fikker en werkt perfect hiero.
Geteste cd's
dreamdance 25
Sensation the mix

Geluidsverschil is niet te horen bij de gebrande cd's

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 23:58
GFM schreef op 01 september 2002 @ 14:14:
Vroeger was het zo dat de cd's zelf niet geschikt waren om op hoge snlheid gebrand te worden. De huidige cd-generatie heeft een andere dye (hoe the f*ck schrijf je dat nou weer :?), dat groene of zilvere laagje van de cd zeg maar, en die kan wel goed tegen hoge snelheden. Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de type dye (or whatever) en het merk cd. Als jij op 40x audio wil fikken moet je gewoon cd's kopen die 40x aan kunnen en dan zal je geen problemen ondervinden. Het is gewoon kul dat je maximaal op 4x of 8x kan branden... dat zijn fabeltjes..
mijn plextor ziet dat ook aan de cd's op welke snelheid ze kunnen worden gebrand, door middel van PoweRec :)

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
40 speed is geen probleem met mijn liteon 40X, en CD's op 40X gebrand doen het perfect in de CDwisselaar voor de auto (die verder alleen Taiyo Yuden slikt)

Het lijkt me dus geen probleem, zolang je 40X certified cd's gebruikt.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 23:26

Silentpuma

To much mind...

Aopen 24x10x40
Nero 5.5
Imation 24x CD-R`s
Fiksnelheid @ 24x

Kwaliteit: Perfect en nog nooit problemen gehad (en ik heb nogal wat muziek CD`s gebrand, trust me )
Door Courage (Moderator V&B) - Saturday 31 August 2002 20:07

Tegenwoordig heb je zoiets als 'Burnproof' en CLV of zoiets, kans op fouten en 'tikken' nihil met goede fikker en CD-R`s :Y)

Use the Search Luke...

Pagina: 1