Modem gaar na blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Op mijn club (zweefvliegen) staat een compu onder mijjn beheer. Vorige week is de bliksem daar in geslagen in de telefoonlijn, na ong. 3 dagen weer telefoon. De compu staat 24 uur per dag aan i.v.m. vocht. Ik wou vandaag kijken op de meteo wat het weer deed voor maandag, dus ik bel in om een verbinding tot stand te brengen, nou komt het: Je hoort de modem wel een tik geven maar meer ook niet. Vervolgens geeft de compu aan dat er geen lijn is, dat was er dus wel. Ik modem verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Niks |:( . Specs modem 33k6 modem (ISA), Specs bak P166 mhz, 64meg, 2,4 gb hd, windows 98 se. Ati perfection 3d videoplank. Wie weet raad :?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Jazeker dat is goed mogelijk. Toen ik een blikseninslag hiero had was een quatrovox naar de knoppen.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Thanks, dus een nieuw modem aan schaffen.
SONiCB00M schreef op 31 augustus 2002 @ 19:42:
Jazeker dat is goed mogelijk. Toen ik een blikseninslag hiero had was een quatrovox naar de knoppen.

• De-Fault
  • Laatst online: 23-10-2025
Je hebt geluk dat alleen je modem kapot is. Als de bliksem gewoon door stopcontact kwam had je veel meer elende, je wil niet weten hoeveel voedingen, mobos, procs e.a. ik heb vervangen na onweer van twee weken geleden...

Hang er eens een telefoon aan, dan weet je zeker dat er wél een kiestoon is.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Veel mensen doen bij bliksem wel de stekker uit de pc maar de telefoonstekker is net zo dodelijk voor de hardware, blikseminslag komt vaak door via de telefoonlijn :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Er zat al een telefoon aan, maar die geeft gewoon een kiestoon
De-Fault schreef op 31 augustus 2002 @ 19:45:
Je hebt geluk dat alleen je modem kapot is. Als de bliksem gewoon door stopcontact kwam had je veel meer elende, je wil niet weten hoeveel voedingen, mobos, procs e.a. ik heb vervangen na onweer van twee weken geleden...

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48

Killjoy

Klingon lawn products

Bliksem in telefoonlijn + modem = tijd voor nieuwe aanschaf. Zelf ook al eens meegemaakt.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Aerox.2000
  • Laatst online: 13-05 08:57
aard schreef op 31 augustus 2002 @ 19:48:
Er zat al een telefoon aan, maar die geeft gewoon een kiestoon

[...]
Bij ons was ook een keer alleen de modem kapot, de telefoon niet, en de nummermelder moest gereset worden....

Verwijderd

Bij ons was er vorige week zaterdag op 1 km afstand ingeslagen (denk ik)door bliksem
gevolg: geen telefoon en internet
oorzaak: isdn NT1 kastje kapot en kon pas disndag vervangen worden :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De-Fault schreef op 31 augustus 2002 @ 19:45:
Dat betwijfel ik ten zeerste- als een bliksemstoot door de stopcontact wil komen moet het langs de hoofdzekering van het huis, de groepzekering van de groep waar de PC op staat en de zekering in de PSU, dan pas komt het in de buurt van een mobo of een proc.
Bij een telefoonlijn zit er vrijwel geen enkele zekering tussen de lijn en de modem en die modem hangt rechtstreeks op de PCI bus.

Op m'n vorige werk kreeg ik vaak telefoontjes van monteurs die kapotte systemen gingen repareren die de zwartgeblakerde traces van de RJ11 stekker over de modem tot de PCI slot en van daar naar andere delen van de mobo zagen lopen.

Kortom, de telefoonlijn is een onbeschermde opening naar het hart van de PC, terwijl er zekering na zekering op de voeding zit.
Dat zeker wel :z

Oslik blyat! Oslik!

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 19:43
dion_b schreef op 01 september 2002 @ 02:02:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste- als een bliksemstoot door de stopcontact wil komen moet het langs de hoofdzekering van het huis, de groepzekering van de groep waar de PC op staat en de zekering in de PSU, dan pas komt het in de buurt van een mobo of een proc.
Bij een telefoonlijn zit er vrijwel geen enkele zekering tussen de lijn en de modem en die modem hangt rechtstreeks op de PCI bus.
de aarde draad die niet te vergeten dat is een lange lus door het hele huis heen de aardlek moet er dan op dat moment wel uitknallen maar dan kan het al te laat zijn ik heb ook veel pc's moeten fixen met defecte mobo's enzo onze td stond er 2 weken lang vol mee

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marrekau117 schreef op 01 september 2002 @ 13:35:
[...]
de aarde draad die niet te vergeten dat is een lange lus door het hele huis heen de aardlek moet er dan op dat moment wel uitknallen maar dan kan het al te laat zijn ik heb ook veel pc's moeten fixen met defecte mobo's enzo onze td stond er 2 weken lang vol mee
Ik zeg allerminst dat het niet kan gebeuren, maar weet jij of er in die bakken geen modem (of overigens NIC) zat? Inslag via modem of NIC kan net zo goed een mobo naar de eeuwige jachtvelden verhelpen :X

Oslik blyat! Oslik!

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:09
(jarig!)
aard schreef op 31 augustus 2002 @ 19:41:
Op mijn club (zweefvliegen) staat een compu onder mijjn beheer. Vorige week is de bliksem daar in geslagen in de telefoonlijn, na ong. 3 dagen weer telefoon. De compu staat 24 uur per dag aan i.v.m. vocht. Ik wou vandaag kijken op de meteo wat het weer deed voor maandag, dus ik bel in om een verbinding tot stand te brengen, nou komt het: Je hoort de modem wel een tik geven maar meer ook niet. Vervolgens geeft de compu aan dat er geen lijn is, dat was er dus wel. Ik modem verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Niks |:( . Specs modem 33k6 modem (ISA), Specs bak P166 mhz, 64meg, 2,4 gb hd, windows 98 se. Ati perfection 3d videoplank. Wie weet raad :?
Ik heb vorige week bij 2 buren van mij de modem moeten vervangen: precies dezelfde symptomen als die jij beschreven hebt. Je hoort de KLIK maar geen kiestoon, vervolgens gooit ie met nog een KLIK de lijn weer dicht. Kwam ook door een blikseminslag. Zou zweren dat het bij ons in de achtertuin was... wat een knal!

Oja, mijn modem had niks :) ik had de telefoonlijn per ongeluk op de line-out ipv de line-in van de modem gezet... mazzel! Die modem gebruik ik toch bijna niet meer (ivm ADSL)

Verwijderd

he elmo

gewoon andere internet plank kopen scheekd een hoop elende :)
Pagina: 1