[EL] Voeding PC 12V input

Pagina: 1
Acties:

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:58
Zoals wel meer mensen hier op het forum, wil ik een PC in een auto bouwen. Er zijn dan een aantal opties wat betreft je voeding:

- Je mikt er een invertor op
- Je bouwt zelf een voeding
- Je koopt een ATX voeding met 12V input

De invertor is omslachtig, en voor nieuwe PC's heb je er 1 nodig die sinusvormige spanning levert ipv trapeziumvormige spanningen. En die zijn duur..
Zelf bouwen is lastig, kijk het andere topic er maar op na, is nog nix concreets uitgekomen ivm wazige componenten die niet te krijgen zijn hier in NL.
Verder zag ik in een ander topic een link naar deze site waar ze een leuke oplossing verkopen:
http://www.bicker.de/html/pcnetz/prepcnet/bes.htm
Probleem is dat het in Duitsland is en er verder geen info op de site staat of ze leveren naar NL etc. Voordat ik ga melen zou ik wel es weten of iemand hier zo'n voeding wel es in NL te koop heeft gezien.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 15:50

w00Dy

Make soap, not war

Solosmots schreef op 31 augustus 2002 @ 19:38:
Zelf bouwen is lastig, kijk het andere topic er maar op na, is nog nix concreets uitgekomen ivm wazige componenten die niet te krijgen zijn hier in NL.
nah, dat heb je niet goed gelezen, mijn voeding is wel degelijk af. Ik heb niks meer laten horen omdat ik vakantiewerk doe van 14u tot 22u. Ik zal eens een webcam ofzo lenen voor pics.

Verwijderd

Solosmots schreef op 31 augustus 2002 @ 19:38:
Zoals wel meer mensen hier op het forum, wil ik een PC in een auto bouwen. Er zijn dan een aantal opties wat betreft je voeding:

- Je mikt er een invertor op
- Je bouwt zelf een voeding
- Je koopt een ATX voeding met 12V input

De invertor is omslachtig, en voor nieuwe PC's heb je er 1 nodig die sinusvormige spanning levert ipv trapeziumvormige spanningen. En die zijn duur..
Verder zag ik in een ander topic een link naar deze site waar ze een leuke oplossing verkopen:
http://www.bicker.de/html/pcnetz/prepcnet/bes.htm
Probleem is dat het in Duitsland is en er verder geen info op de site staat of ze leveren naar NL etc. Voordat ik ga melen zou ik wel es weten of iemand hier zo'n voeding wel es in NL te koop heeft gezien.
Ik heb wel schema's voor je :P

zal ze maandag wel ff mee naar school nemen :)

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik weet niet zeker of je dat ding zomaar kunt aansluiten. Er staat max. 50 A bij 12 volt. Volgens mij komen veel accu's, zeker bij zware motoren, boven de 50 A.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
je hebt A en Ah

rara wat staat er op een auto accu ? (psies)

Repareren doe je zo.

• Solosmots
w00Dy schreef op 31 augustus 2002 @ 19:45:
[...]

nah, dat heb je niet goed gelezen, mijn voeding is wel degelijk af. Ik heb niks meer laten horen omdat ik vakantiewerk doe van 14u tot 22u. Ik zal eens een webcam ofzo lenen voor pics.
Maar die componenten was hevig moeilijk aan te komen begreep ik wel uit dat topic :/
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 20:35:
[...]

Ik heb wel schema's voor je :P

zal ze maandag wel ff mee naar school nemen :)
Deze moet WEL met COM poort dussss :P

• Notehoutelade
  • Niet online
Sine schreef op 31 augustus 2002 @ 20:37:
je hebt A en Ah

rara wat staat er op een auto accu ? (psies)
Wat is het verschil? En welke van die 2 staat op een accu :)

• Solosmots
Volgens mij weet je niet waar je het over hebt :P

A(h) (Ampere Uur) staat voor de capaciteit die de accu heeft. Het is de stroom die je gedurende 1 uur lang er uit kan 'halen'.
A (Ampere) is de stroom, die op een bepaald moment ergens doorheen loopt.

• Sine
helemaal correct

Repareren doe je zo.

• Notehoutelade
  • Niet online
Solosmots schreef op 31 augustus 2002 @ 20:51:
Volgens mij weet je niet waar je het over hebt :P

A(h) (Ampere Uur) staat voor de capaciteit die de accu heeft. Het is de stroom die je gedurende 1 uur lang er uit kan 'halen'.
A (Ampere) is de stroom, die op een bepaald moment ergens doorheen loopt.
Ik dacht wel dat die h voor uur stond, maar ik mag het toch wel effe vragen.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Solosmots schreef op 31 augustus 2002 @ 20:42:
[...]

Maar die componenten was hevig moeilijk aan te komen begreep ik wel uit dat topic :/

[...]

Deze moet WEL met COM poort dussss :P
Dan zoek je toch gewoon vervanging, beetje googlen en dan vind je wel bedrijven die hetzelfde leveren of iets wat er op lijkt. Wat mij opvalt is dat veel tweakers hun plan niet kunnen trekken :X nofi en het slaat niet op jouw gewoon algemeen...

• Solosmots
Nee ok maar ik heb al te vaak gelezen dat mensen tegen een bepaald probleem oplopen, in dit geval met het zelf bouwen van een voeding.
Maar goed, aangezien jij het voormekaar hebt gekregen, ben ik erg benieuwd hoe. Ik bedoel, het wiel twee keer uitvinden is niet nodig..

• Notehoutelade
  • Niet online
Ikzelf heb ook een halve printplaats af, de rest kreeg ik niet van farnell.

Verwijderd

Geachte mensen,

Ik was gisteren aan het kijken op het inet naar cooling spul en ik kwam het volgende tegen:

http://www.pcpowerandcool...ories/sleekline_12Vps.htm @ $119

Volgens mij is dit wat jullie nodig hebben.

Gr Golf

• Solosmots
Hebbik ook gezien, maarrrrrrrrr: staat geen vermogen bij (die ik noemde was 250W)
en het is dus in de states dus duuur om over te laten komen...

EDIT: Is ook niet gemaakt voor P4, maar dat valt te omzijlen ;)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Solosmots schreef op 31 augustus 2002 @ 21:44:
Nee ok maar ik heb al te vaak gelezen dat mensen tegen een bepaald probleem oplopen, in dit geval met het zelf bouwen van een voeding.
Maar goed, aangezien jij het voormekaar hebt gekregen, ben ik erg benieuwd hoe. Ik bedoel, het wiel twee keer uitvinden is niet nodig..
Ik zal zodra ik pics heb alles uit de doeken doen :P

• YaeX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10-2023
Jongens niet zo moeilijk doen met speciale voedingen en zo. Een beetje monteur doet dat heel anders. Je pakt gewoon een 12v naar 230v omvormer of voor degene met grote auto's 24v naar 230v. Nou en daar hang je dan je voeding aan. Moet wel goed om denken dat je er een scoort met genoeg watt. Anders kan hij zon computer niet trekken. En deze kun je ook halen bij je lokale hardewaren zaak.

• Sine
en dan heeft je hele zaakje een rendement van nop ...

nee dankje

Repareren doe je zo.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

een beetje monteur.. tuurlijk.. rendement 0,nix.. is groot en lomp, je hebt een dure omzetter nodig met sinusvormige spanning, en persoonlijk gezegd vindt ik het alles behalve een elegante oplossing..

IP Rocks

• Solosmots
YaeX schreef op 31 augustus 2002 @ 22:40:
Jongens niet zo moeilijk doen met speciale voedingen en zo. Een beetje monteur doet dat heel anders. Je pakt gewoon een 12v naar 230v omvormer of voor degene met grote auto's 24v naar 230v. Nou en daar hang je dan je voeding aan. Moet wel goed om denken dat je er een scoort met genoeg watt. Anders kan hij zon computer niet trekken. En deze kun je ook halen bij je lokale hardewaren zaak.
Lees de draad voor je blaat :/

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Als je nou de battery uit deze: http://www.timeline-inc.com/hacker.html#ups UPS supply haalt en dan de accu van de auto hierop aansluit moet t ook werken lijkt me en dat voor 29 dollar!!

• Solosmots
Ook als de 12V vet inzakt door een dikke bas of het starten van je auto??

• redguy
  • Niet online

redguy

ff over die voeding van bicker bovenin, dit is de responose die ik kreeg op een prijsaanvraag :

Dear Sir or Madam

thank you for your above mentioned e-mail dated on 01.09.2002. We can offer the following:

DC PC-Power Supply BES-620V Price: EURO 199--, / Stck

Delivery time: stock intermediate selling of stock reserved)
Terms of quote: cash in advance net, plus freigth cost, ex-works Donauwoerth

Of course we will ship to the Netherlands.

We have graduated price, if you order 10 pcs you will get a better price.

If you have any further questions, do not hesitate to contact us.

Best regards
Claudia Berlinger

Dat ding is dus MEGA DUUR !

IP Rocks

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Nou ik denk als je een beetje met een soldeerbout overweg kan het schema op de volgende pagina voor jou de oplossing biedt:

bouw zelf je voeding

Klik dan links in het menu op "netzteil" daar kun je schema's vinden voor een voeding die de volgende specificaties heeft:

12 Volt / 3,0 A -12 Volt
5 Volt / 5,0 A -5 Volt
Power-Good-Signal :9

Daar moet je dus een heel eind mee komen
Heb je geen zin om te knutselen dan kun je bij deze duitse firma een kant-en-klare kit kopen!

Succes!

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• Solosmots
redguy schreef op 02 september 2002 @ 15:12:
ff over die voeding van bicker bovenin, dit is de responose die ik kreeg op een prijsaanvraag :

Dear Sir or Madam

thank you for your above mentioned e-mail dated on 01.09.2002. We can offer the following:

DC PC-Power Supply BES-620V Price: EURO 199--, / Stck

Delivery time: stock intermediate selling of stock reserved)
Terms of quote: cash in advance net, plus freigth cost, ex-works Donauwoerth

Of course we will ship to the Netherlands.

We have graduated price, if you order 10 pcs you will get a better price.

If you have any further questions, do not hesitate to contact us.

Best regards
Claudia Berlinger

Dat ding is dus MEGA DUUR !
Valt mee, convertor kost je ongeveer 170 euro (MET sinusvormige uitgangsspanning) en dan heb je de lelijke oplossing ...

Is maybe wel een optie hoor deze voeding!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

* w00Dy blijft bij zijn sproggy voeding, die het trouwens uitstekend doet :Y)

• Solosmots
Jaha...maar ook op ATX??

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ja natuurlijk, ze maken niet meer echt AT borden :P
die Epia is trouwens ook een ATX, (ITX)

• Solosmots
ja met een matige procje wat dus ook minder stroom zuipt..
Hebbie een schema van jouw versie van de voeding?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

check mijn topic hieronder staat alles

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Of je besteld er een uit duitsland...

200 euro, 250 watt , atx

• Solosmots
Hahahaa als je nou het topic eens gaat lezen :P :P :P :/

• redguy
  • Niet online

redguy

het was maar ff een indicatie als reactie de topic starter..

Heeft iemand die voeding van www.langescsikabel.de al getest ?

IP Rocks

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Solosmots schreef op 02 september 2002 @ 20:48:
Hahahaa als je nou het topic eens gaat lezen :P :P :P :/
Dus? hij heeft er geen prijs bij , en geen transport kosten. (transport kosten wacht ik nog op..) :(

• Solosmots
Prijs was zoals je al zei €199 en transport kosten... wat zal het zijn, hooguit 15 euro alles bijelkaar?? :?

Voor nu is het de keuze tussen sinus omvormer met vrij hoog rendement (> 85%) of deze voeding..
Qua prijs even duur ongeveer..

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30

kimjansen

Nu ff niks...

ik zou echt gaan voor die bicker voeding. weet je toch zeker dat alles goed beveiligd is (je vergeet altijd 1 beveiliging :P) en die voeding heeft wel erg goede specs voor dit doeleinde

Speed kills, but beauty lives forever...

• Solosmots
Sja als het nou om de hoek te koop was....

• PeterL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-01 15:28
Ik heb toen ook de prijs voro die dingen opgevraagd. Voor 10 stuks betaal je 169 euro per stuk. Ik ben nu aan het kijken of ik iemand in mijn omgeving zover kan krijgen om zo'n mooie sproggy voeding in elkaar te draaien voor een kratje bier.

• Solosmots
Hmm bij dezelfde leverancier?

Maybe is het een idee om dan een Inkoopaxie te beginnen, ik bedoel €199 en €169 is nogal een verschil!
Enige wat ik me afvraag wat het kost om die dingen te versturen.

En owja, volgens mij issie niet P4 compliant, dat zou te omzeilen zijn door 2x 12V en 2x ground te pakken en die op je MoBo te solderen op de plek van die xtra connector. Kan iemand dat bevestigen?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

PeterL schreef op 04 september 2002 @ 13:08:
Ik heb toen ook de prijs voro die dingen opgevraagd. Voor 10 stuks betaal je 169 euro per stuk. Ik ben nu aan het kijken of ik iemand in mijn omgeving zover kan krijgen om zo'n mooie sproggy voeding in elkaar te draaien voor een kratje bier.
that's the spirit :P

• Solosmots
Iemand enig idee of je een niet P4 compliant voeding kan aanlsuiten op een P4 bordje dmv de 12V en grounds door te mikken naar de P4 connector :?

• PeterL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-01 15:28
Solosmots schreef op 04 september 2002 @ 16:07:
Hmm bij dezelfde leverancier?

Maybe is het een idee om dan een Inkoopaxie te beginnen, ik bedoel €199 en €169 is nogal een verschil!
Enige wat ik me afvraag wat het kost om die dingen te versturen.

En owja, volgens mij issie niet P4 compliant, dat zou te omzeilen zijn door 2x 12V en 2x ground te pakken en die op je MoBo te solderen op de plek van die xtra connector. Kan iemand dat bevestigen?
Jep, was ook bij bicker. Vaag dat ze jou die prijs voor 10 stuks niet gewoon meteen noemen.

Ik vind 169 euro nog best wel veel :( De kosten voor zo'n sproggy voeding liggen stukken lager. Wat wil je precies in je auto doen dan, omdat je een P4 erin wilt hangen? Trekt een voeding van een P4 niet stukken meer vermogen dan een "ouderwetse" P1 voeding?

offtopic:
Heeft iemand heel toevallig al nagedacht over een manier om een navigatiesysteempje in de auto te maken via een normale pc en een LCD (20x4)?

• Solosmots
Uiteraard, was eerst bedoeling om een EPIA in te bouwen, maar die bleek maar 1 com poort te hebben, en 800mhz is ook niet ideaal met GPS met een dikke kaart. En DivX 5, zal ook niet optimaal lopen. Dan maar gelijk goed en een P4/Celeron ofzo. En ik denk dat deze voeding veel meer vermogen heeft dan de stproggie voeding.
Pagina: 1